PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۳۰۷۷۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
گفت و گو با محسن ربيع خواه بازيكن تيم پرسپوليس كه آچار فرانسه برانكو شد:
برادران ربيع خواه در فوتبال تهران معروف هستند. فرهاد ربيع خواه اولين فوتباليست اين خانواده بود كه در سطح بالاي فوتبال كشور مطرح شد و با تيم پاس تهران در سومين دوره ليگ برتر جام را بالاي سر برد. پس از فرهاد دو برادر ديگر هم وارد فوتبال شدند اما مثل فرهاد نامشان بر سر زبانها نيفتاد .پس از سالها يك ربيع خواه ديگر در فوتبال مطرح شده و او كسي نيست غير از محسن ربيع خواه برادر كوچك فرهاد كه اين روزها در پرسپوليس به بازيكني ثابت بدل شده است و تاكنون توانسته نظز مثبت برانكو سرمربي پرسپوليس را جلب كند. محسن در فصل گذشته با تيم صنعت نفت آبادان قهرمان ليگ دسته اول شد و امسال به پرسپوليس آمده تا به تيم ملي برسد و اين كه با پرسپوليس قهرمان ليگ شانزدهم شود. او ميهمان اين هفته ما است.

بچه پيكان شهر و برادر كوچك فرهاد ربيع خواه

-محسن ربيع خواه نودهي بازيكن تيم پرسپوليس متولد تهران است و سوم دي ماه 1366 چشم به جهان گشود:"من بچه پيكان شهر هستم و دوران نوجواني را در اين محله سپري كرده ام و از اينجا به فوتبال حرفه اي رسيده ام."

-مدافع – هافبك پرسپوليس در خانواده اي ورزشي فوتباليست شد:"پدرم در ابتدا فردي علاقه مند به ورزش نبود و هميشه به فرهاد برادر بزرگترم يادآوري مي كرد كه درس بخواند و ورزش كردن برايش در اولويت نباشد. او فوتبال را هم دوست نداشت اما وقتي برادرم در فوتبال پيشرفت كرد و توانست به جايگاه قابل توجهي در فوتبال برسد به ورزش و فوتبال علاقه مند شد."

- محسن ادامه داد:چهار برادر هستيم. فرهاد ربيع خواه بازيكن اسبق تيم هاي پاس تهران ، هما، سايپا و تراكتورسازي تبريز كه از همه مان معروف تر است و وقتي فاميلي ما در جمع فوتبالي ها مطرح مي شود همه به ياد فرهاد برادر بزرگترم مي افتند. مهدي و محمد ربيع خواه دو برادر بزرگتر ديگرم هستند كه آنها هم فوتباليست بودند.محمد در تيم هاي پيكان، شهاب زنجان و نساجي مازندران بازي مي كرد و خيلي زود فوتبال را كنار گذاشت . مهدي يكي ديگر از برادرانم هم در تيم هاي پايه باشگاه پيكان بازي مي كرد و او هم خيلي زود فوتبال را كنار گذاشت .فرهاد بزرگترين برادرم است و من هم ته تغاري خانواده ربيع خواه هستم.

-وي اضافه كرد: زماني كه فرهاد نوجوان بود از ترس پدرم به محله اي ديگري مي رفت و فوتبال بازي مي كرد. پدرم در ابتدا مخالف فوتبال بازي كردن او بود.مي خواهم بگويم كه فرهاد راه فوتبال را در خانه ما باز كرد و او بود كه پدرم را به فوتبال علاقه مند كرد وگرنه امروز شغل ديگري داشتم.

-محسن در سال 1386بود كه در سوگ مادر نشست : متاسفانه بيست ساله بودم كه مادرم را از دست دادم. مادر يك نعمت الهي است و ياد وخاطره مادرم هرگز از من جدا نمي شود.

از پايه هاي پيكان تا پرسپوليس

-در حال حاضر ديپلمه است:"واقعيت اين است كه من پس از دريافت ديپلم كمي تنبلي كردم و به دانشگاه نرفتم.البته در اين سالها فقط فوتبال كرده ام و اميدوارم فرصتي دست دهد تا بتوانم ادامه تحصيل دهم."

-محسن سه سالي است كه ازدواج كرده است:"خداراشكر كه زندگي خوبي دارم. همسرم واليباليست است و به ورزش علاقه بسياري دارد. او هميشه برايم در زندگي و فوتبال يك مشاور خوب بوده است."

-ربيع خواه ، فوتبال را از آكادمي باشگاه پيكان شروع كرد:"خانه ما در پيكان شهر بود و من به آكادمي اين باشگاه رفتم و حدود هفت يا هشت ساله بودم كه به آكادمي پيكان پيوستم.‌آقايان الله كرم و حاج حسن صالح پور مربيان ما در آكادمي بودند و لازم است از اين دو عزيز تشكر كنم.آقاي الله كرم اكنون مربيگري مي كنند و حاج آقا صالح پور هم هرازگاهي به پيكان مي آيد و كار مي كند.اين دو مربي بازيكن ساز هستند و حقيقتا به فوتبال خدمت مي كنند."

-محسن اضافه كرد:من تا رده اميدها در باشگاه پيكان بودم و سپس به تيم اميد صباباتري رفتم و زيرنظر يعقوب حاصلي كار كردم. حتي در برهه اي با تيم بزرگسالان صبا هم تمرين مي كردم.فيروز كريمي سرمربي بزرگسالان صبا بود.سپس به تيم مهركام پارس رفتم و زيرنظر آقايان بهتاش فريبا و جواد زرينچه تمريناتم را ادامه دادم و با اين تيم در ليگ دسته اول به ميدان رفتم.پاس همدان تيم بعدي ام بود و سه سال در خدمت پاس بودم و فصل بعدش به تيم تراكتورسازي به سرمربيگري مجيد جلالي رفتم .دوفصل هم در خدمت تيم صنعت نفت آبادان بودم و ما موفق شديم با سرمربيگري نادر دست نشان به ليگ برتر صعود كنيم و امسال هم به تيم بزرگ پرسپوليس ملحق شده ام.

-محسن يادآور شد:حدود هفت سال است كه خارج از تهران فوتبال بازي مي كنم و سالهاي سختي را سپري كرده ام. خوشبختانه پرسپوليس پيشنهاد داد و من هم بدون آن كه زمان را تلف كنم پرسپوليسي شدم.

برانكو ، مرا به دفاع چپ فرستاد

-ربيع خواه در سالهاي گذشته شاگرد مربيان زيادي در فوتبال ايران بوده است."مايلم كه اسامي مربيانم را در اين گفت و گو بيان كنم. آقايان محمود ياوري،علي اصغر مديرروستا،وينگو بگوويچ، مجيد جلالي ، نادردست نشان، كارلوس مانوئل پرتغالي، بهتاش فريبا جواد زرينچه و ... در سالهاي گذشته مربي ام بوده اند و بنده افتخار داشتم كه شاگردي اين بزرگان را كنم. هم چنين آقاي علي جمعه اي يكي ديگر از مربيان سابقم هستند كه الان در تيم سايپا مربيگري مي كند. ايشان برايم خيلي زحمت كشيده اند و از مربيان دلسوز فوتبال هستند."

-محسن درخصوص ماجراي پيوستن خود به پرسپوليس مي گويد:واقعيت اين است كه پيش از شروع ليگ شانردهم باخبر شدم كه باشگاه صنعت نفت آبادان براي تمديد قرارداد بازيكنان اقدامي انجام نداده و برنامه هاي ديگري دارد. در همين حين بود كه باشگاه پرسپوليس با من تماس گرفت و پيشنهاد داد. پيشنهاد پرسپوليس از همه نظر مناسب بود و من بدون اتلاف وقت پرسپوليسي شدم و منتظر آباداني ها نماندم.درحال حاضر از پيوستن به پرسپوليس خيلي رضايت دارم و اين را هم بگويم كه بنده از دوران كودكي پرسپوليسي بودم و اين تيم را از صميم قلب دوست داشتم.

-مدافع چپ پرسپوليس در خصوص برانكو ايوانكوويچ به كيهان ورزشي مي گويد:يكي از مربيان خوب و بانظم ليگ برتر است كه بي حاشيه كار مي كند.من از نوجواني ياد گرفته ام كه با تمام وجود در تمرينات حاضر شوم و در بازي تمريني ام آمادگي ام را نشان دهم. من در تمرينات به معناي واقعي مي جنگم و خوشحالم كه برانكو اين مورد را متوجه شده و مي داند كه ربيع خواه در تمرينات بيشتر از توان خود مايه مي گذارد. خوشحالم كه برانكو به من اعتقاد دارد و مي خواهم طوري تمرين و بازي كنم تا بازيكن ثابت پرسپوليس باشم.

-محسن در بازي پرسپوليس برابر تراكتورسازي تبريز بازي قابل توجهي را انجام داد و در اين خصوص به كيهان ورزشي گفت:من حدود چهار يا پنج سال است كه به عنوان هافبك دفاعي در تيم هاي سابق خود بازي مي كنم و به بازي در اين پست عادت كرده بودم اما وقتي به پرسپوليس آمدم آقاي برانكو مرا به پست دفاع چپ فرستاد و از من خواست كه تغيير پست دهم.به هر حال پرسپوليس تيم بزرگي است و بازي در اين تيم شرايط خاص خودش را دارد و بازيكني كه مي خواهد در تيم بزرگي چون پرسپوليس به ميدان برود بايد وظايف خود در ميدان را بدون نقص انجام دهد.من در مقابل تراكتورسازي سعي كردم دستورالعمل سرمربي را در زمين پياده كنم و در خدمت تيم باشم. خوشحالم كه از عملكردم در اين بازي تعريف شد و اميدوارم در بازيهاي بعدي هم بتوانم يكي از بازيكنان موثر پرسپوليسي ها در ليگ باشم.

-بازيكن پرسپوليس اضافه كرد:همانطور كه خدمت تان عرض كردم پرسپوليس تيم بزرگي است و من مي دانم كه در تيم هاي بزرگ بايد هفته به هفته پيش رفت. من دنبال بلند پروازي در پرسپوليس نيستم و نمي خواهم يكدفعه به خاطر بلندپروازي بال و پرم شكسته شود.باور كنيد حواسم به همه چيز است و مي خواهم قدم به قدم پيش بروم تا به جايگاه اصلي خود در فوتبال برسم.پرسپوليس تيم بزرگي است و اين را مي دانم كه اگردنبال بلند پروازي بروم خيلي زود بال و پرم در اين تيم مي شكند.

هيچ استرسي در دربي نداشتم

-صحبت از حضور ربيع خواه در دربي 83 تهران شد و محسن درباره اولين دربي خود به كيهان ورزشي گفت:من در دربي استرس نداشتم زيرا پيش از آن كه پرسپوليسي شوم در تيم هاي پرتماشاگر بازي كرده بودم. مثلا در تراكتورسازي تبريز به كرات در حضور سكوهاي پر از تماشاگر به ميدان رفته بودم و همه چيز برايم عادي بود. من در آبادان فوتبال بازي كرده ام تيمي كه تماشاگران باتعصبي دارد و هميشه سكوهاي ورزشگاه تختي ابادان را پر مي كنند.از دقيقه اول دربي 83 هيچ استرسي نداشتم و خيلي راحت بازي كردم و هدفم اين بود كه در خدمت تيم باشم و دستورالعمل برانكو را در زمين اجرا كنم.خداراشكر مي كنم كه در دربي تحت تاثير شعارهاي تماشاگران حريف قرار نگرفتم .

-محسن ادامه داد:هميشه از تماشاگران خودي روحيه گرفته ام . طوري در زمين رفتار مي كنم كه تماشاگر به من روحيه دهد و انگيزه ام را دوچندان كند. تكماشاگران سرمايه اصلي فوتبال هستند. الان طرفداران پرسپوليس در هر بازي و تمرين به من روحيه و انگيزه مي دهند و بنده سعي مي كنم با آنها روابط صميمانه اي داشته باشم.

-مدافع – هافبك پرسپوليس اميدوار است كه به تيم ملي دعوت شود:"تاكنون پيراهن تيم ملي را برتن نكرده ام اما امسال هدفم اين است كه از بازي در ويترين بزرگ پرسپوليس به تيم ملي دعوت شوم.امسال دو هدف دارم يكي اين كه با پرسپوليس قهرمان ليگ برتر شوم و دوم اين كه نظر كارلوس كروش سرمربي تيم ملي را جلب نمايم. البته بازي در تيم ملي به اين سادگي نيست و خيلي از بازيكنان شبانه روز تمرين مي كنند تا ملي پوش شوند ولي من مي خواهم امسال به يكي از آرزوهاي فوتبالي ام برسم."

حاشيه نان و آب نمي شود

-دوباره صحبت از برانكو مي شود و محسن درباره سرمربي كروات پرسپوليس به كيهان ورزشي مي گويد:كار كردن با برانكو لذت بخش است.برانكو فرد آرامي است و بي سروصدا مربيگري مي كند. بزرگترين ويژگي برانكو ايوانكوويچ اين است كه در طول تمرين به بازيكنان خود روحيه مضاعف مي دهد و يك مربي كاملا فني است و تمريناتش به روز است.از روزي كه به پرسپوليس آمده ام هميشه از برانكو انرژي مثبت گرفته ام.من هم در فوتبال ياد گرفته ام كه تنها به موفقيت تيمم فكر كنم و در خدمت تيم باشم.

-ربيع خواه سالهاست در فوتبال ما بازي مي كند و فوتباليستي بي حاشيه به شمار مي آيد:حاشيه براي هيچ فوتباليستي نان و آب نشده است و بدون شك عمر مفيد يك فوتباليست را كاهش مي دهد.بازيكني رشد مي كند كه از نظر اخلاقي شايسته باشد و به منافع تيم خود فكر كند.من از روزي كه وارد ميدان فوتبال شده ام هميشه از حاشيه دوري كرده ام . حاشيه عمر مفيد يك فوتباليست را كوتاه مي كند.

-محسن درباره الگوي فني و اخلاقي خود به كيهان ورزشي مي گويد:فرهاد ربيع خواه برادر بزرگترم الگوي فني و اخلاقي ام در فوتبال بوده است. فرهاد مشاورم در فوتبال است و معمولا براي اتخاذ هر تصميم فوتبالي با آقا فرهاد مشورت مي كنم.زماني كه پرسپوليس به من پيشنهاد داد با فرهاد مشورت كردم و او در يك كلام گفت كه شك نكنم و به پرسپوليس بروم.ضمنا همسرم نيز به من مشاوره مي دهد ودر بيشتر موفقيت هاي زندگي ام نقش داشته است.

مقابل بهترين استقلال ليگ بازي كرديم

-دوباره صحبت از دربي 83 شد و محسن در خصوص وظايفش مقابل استقلال گفت:موقعيت هاي تيم ما در طول دربي بيشتر بود و ما دنبال برد بوديم اما توپ هايمان به گل بدل نشد.استقلال تيم خوبي دارد و يك ضربه خوب كاوه رضايي زد كه بيرانوند دروازه بان پرسپوليس اين توپ را مهار كرد. دربي گل نداشت اما دو تيم براي زدن گل تلاش زيادي كردند.از طرفي ديگر استقلال بهترين بازي خود در فصل جاري را برابر پرسپوليس انجام داد. استقلال در بازيهاي قبلي خود تا اين حد محكم بازي نكرده بود.

-وي ادامه داد:من دو بار نفوذ و دو سانتر به روي استقلال كردم و در اواخر بازي تصميم گرفتم ريسك كنم و در خدمت خط دفاع تيمم باشم. به هر حال در بازيهاي بزرگ نبايد ريسك كرد .بخصوص كه بازي صفر صفر است و يك اشتباه در اواخر بازي زحمات تيم را هدر مي دهد.برانكو در پايان بازي حرفي نزد و قرار شد در اولين جلسه تمريني درباره دربي و عملكرد بازيكنان صحبت كند.

-ربيع خواه اضافه كرد:اولين دربي من بود و نمي خواستم در اولين دربي طوري عمل كنم كه مربي و تماشاگران بگويند كه ربيع خواه پراشتباه بوده است. خداراشكر مي كنم كه در اولين دربي كم اشتباه بودم و توانستم بيشتر در خدمت تيم باشم.البته نظر كارشناسان قابل احترام است و آنها بايد بگويند كه چه عملكردي در دربي داشتم.

-از بحث دربي 83 خارج مي شويم و محسن درباره صميمي ترين دوستان خود در فوتبال گفت:مجيد خدابنده لو و مجيد كاظمي آقاي گل فصل گذشته ليگ دسته اول بهترين دوستانم در فوتبال هستند. دوستي ما به حضورمان در تيم هاي پايه برمي گردد و زماني كه در پيكان همبازي بوديم.

-محسن ماشين باز نيست:"اصلا با ماشين عوض كردن پياپي ميانه اي ندارم. الان يك اتومبيل هيوندا دارم و سعي مي كنم از ماشين بيشتر به عنوان وسيله نقليه استفاده كنم و از تجملات فراري هستم."

-او ادامه داد: اوقات فراغت من بيشتر در كنار خانواده سپري مي شود و آدم رفيق بازي نيستم. من ياد گرفته ام كه بيشتر در خدمت خانواده باشم و وقتم را روي فوتبال بگذارم.در خانواده اي فوتباليست شدم كه سه برادرم فوتبال بازي مي كردند ونهايتا تجارب آنها به من كمك كرده تا بتوانم در فوتبال پيشرفت كنم.

-محسن در خاتمه به كيهان ورزشي گفت:از نشريه قديمي كيهان ورزشي تشكر مي كنم كه اين فرصت را به من داد تا اين گفت و گو انجام شود. از تمامي مربيانم در فوتبال تشكر ويژه دارم و از خانواده و همسرم ممنونم كه هميشه از من حمايت كرده اند.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: محسن ربیع خواه
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ابي ابري
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
پرسپوليس سرور استقلاله
mehdi
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
ربیع خواه نفوذ نمیکنه اما رضاییان دایم در حمله شرکت می کند ربیع خواه برو جلو و سانتر کن
nuri
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
ربیع خواه با تعصب
داوودی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
پرچم پرسپولیس بالاست و محسن سرور استقلاله
داوودی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
0
پرچم پرسپولیس بالاست و محسن سرور استقلاله
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار