PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۸۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
فوتبال به روایت زندان؛از بهشت به قعر جهنم

خبر دستگیری و زندانی‌شدن دنی آلوز برزیلی ، بازیکن پیشین بارسلونا به اتهام تعرض و آزار جنسی یک زن، دیگر خبر جدیدی نیست و هر از چندگاهی اطلاعات جدیدی از شرایط او در زندان و اتفاقات حاشیه‌ای که پیرامون پرافتخارترین بازیکن فوتبال دنیا می‌افتد، به گوش ما هم می‌رسد و حالا خبرها حکایت از آن دارد که دنی آلوز به دلیل همین اتهام به چهار سال و نیم زندان محکوم شده و با وجود دفاعیاتی که داشت در نهایت تبرئه نشد. او با همین اتهام به مدت 13 ماه در زندان بود ، هر چند خودش اصرار داشت که گناهی مرتکب نشده است. آلوز مدتی در مرخصی به سر می‌برد اما می‌بایست باز هم به زندان برگردد تا باقی دوران حبس خود را پشت سر بگذارد. پیش از صدور این حکم سه جلسه دادگاه برگزار شد و دو طرف اظهارات خود را مطرح کردند. وکیل آلوز درخواست آزادی موقت او را داده بود که به دلیل ترس از فرار او در نهایت قاضی مخالفت کرد. بر این اساس ستاره برزیلی به اتهام تجاوز محکوم شد و باید چهار سال و نیم حبس را پشت سر بگذارد. او باید مبلغ 150 هزار یورو نیز غرامت بپردازد. آلوز امید داشت بتواند در دادگاه و با دفاعیات خود تبرئه شود اما این اتفاق رخ نداد تا بیش از گذشته افسرده شود. در هفته‌های اخیر شایعاتی در مورد احتمال خودکشی او نیز منتشر شده بود و به همین دلیل تحت مراقبت دائمی قرار دارد. این اتفاق در کلوپ شبانه ساتون دربارسلونا، در شب 31 دسامبر 2022 رخ داد.دنی آلوزدر 20 ژانویه 2023 وارد زندان شد، بنابراین کمی بیش از یک سال در زندان بوده است. این فوتبالیست داستان اولیه خود را چندین بار تغییر داد و همیشه گفته که رابطه او با شاکی توافقی بوده است. شاکی نیز به نوبه خود، همواره به اظهارات خود ادامه داد و اصرار داشت که تجاوز رخ داده و هیچ چیز توافقی و با رضایت او نبود. بر اساس ماده 179 قانون مجازات، این بازیکن برزیلی با خطر حداکثر 12 سال زندان مواجه بود. محکومیت به اتهام تجاوز در اسپانیا بین 4 تا 12 سال زندان دارد و به نظر می‌رسد سبک‌ترین حکم برای ستاره برزیلی صادر شده و او که 13 ماه حبس بوده، حالا سه سال و پنج ماه دیگر زندانی خواهد بود.

این حکم اما به پرونده دنی آلوز پایان نمی‌دهد. پس از رأی دادگاه بارسلونا، دفاعیات فوتبالیست برزیلی همچنان می‌تواند به دادگاه عالی کاتالونیا و متعاقبا و در صورت نامطلوب ماندن حکم، به دادگاه عالی برسد. آزادی موقت، تاکنون به طور سیستماتیک توسط دادگاه به دلیل خطر بالای فرار بازیکن رد شده است و باید دید درخواست فرجام آلوز چگونه پیش خواهد رفت و او می‌تواند زودتر آزاد شود یا خیر. دنی آلوز یکی از موفق‌ترین فوتبالیست‌های دهه اخیر در عرصه بین‌المللی بود. او بعد از شروع فوتبالش در باشگاهی در بائیای برزیل، به اروپا رفت و با درخشش در تیم‌هایی در حد و اندازه‌های سویا، در نهایت توانست پیراهن بزرگترین تیم‌های دنیا ، از بارسلونا و یوونتوس گرفته تا پاری سن ژرمن را بر تن کند و بعد از آن هم برای سائوپائولو و پوماس بازی کرد اما سرنوشت این بازیکن برزیلی به طرز عجیبی رقم خورد تا او از آسمان و از زمین چمن، روانه زندان شود. آلوز 40 ساله حالا به جرم تجاوز جنسی به زندان محکوم شده که این در حکم زلزله‌ای قضایی و شخصی برای اوست که قطعا کارنامه ورزشی حرفه‌ای‌ و در عین حال قراردادهای اسپانسرینگ و مالی‌اش را تحت تاثیر قرار خواهد داد.با صدور حکم زندان برای آلوز، این بازیکن برزیلی قصد دارد تا به تصمیم دادگاه بارسلونا اعتراض کند ولی درهر حال، بعید است که تغییری در این حکم حاصل شود. به هرحال آنچه مسلم است، این است که دیدن دنی آلوز در زمین چمن، اتفاقی بعید و دور از ذهن خواهد بود. باشگاه پوماس مکزیک که آلوز در زمان آغاز این جنجال‌ها در آنجا توپ می‌زد، قرارداد او را فسخ کرده و لئوپولدو سیلوا ، رئیس این باشگاه در این باره گفته:« ما رفتارها و اقداماتی که روح انسانی و ارزش‌ها را نقض می‌‌کند، تحمل نمی‌کنیم.» حالا بیش از یک سال است که آلوز در زندان به سر می‌برد و در نتیجه تعجب‌آور نیست که بدون تیم باشد و حتی نمی‌تواند مثل یک فوتبالیست حرفه‌ای تمرین کند. همین موضوع باعث شده تا ارزش او در بازارها، در وب‌سایت‌های رسمی مثل ترانسفرمارکت به صفر برسد. اولین تجربه حضور آلوز در فوتبال اروپا، در باشگاه سویا بود که او در سال 2004 با قراردادی 5 میلیون یورویی به این باشگاه پیوست و گران‌ترین قراردادش، انتقال او به بارسلونا در سال 2012 بود که با رقم 36 میلیون یورو به امضا رسید.دنی آلوز در شرایطی در زندان است که ویترین افتخارات او حیرت‌انگیز و خیره‌کننده است. او در عرصه باشگاهی، سه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی در یوفا، سه جام باشگاه‌های جهان، شش قهرمانی در لالیگا، دو قهرمانی در لوشامپیونه فرانسه و یک قهرمانی در لیگ ایتالیا را تجربه کرده ، 5 بار فاتح سوپرکاپ اسپانیا و پنج بار قهرمان جام حذفی اسپانیا شده و با تیم ملی برزیل هم در سال 2021 مدال طلای المپیک را فتح کرد و دو قهرمانی درکوپا آمه‌ریکا، دو قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها و قهرمانی در جام جهانی زیر 20 سال را در سال 2003 تجربه کرده است . اینها افتخاراتی حسرت برانگیز در دنیای ورزش هستند ولی چه فایده که دارنده این افتخارات باید دورانی که می‌توانست سال‌های پایانی فوتبالش باشند را در زندان سپری کند.با این حال به زندان رفتن بازیکنان فوتبال موضوعی نیست که تازگی داشته باشد و با مرور رسانه‌ها متوجه می شویم که فوتبالیست‌های مشهور و برجسته دیگری هم پیش از آلوز زندان را تجربه کرده‌اند. آلوز تنها فوتبالیستی نیست که پایش به زندان باز شده است. بازیکنان زیادی بوده اند که به دلایلی راهی زندان شده اند که در زیر مهمترین موارد را بررسی می‌کنی :

رنه هیگوئیتا

هیگوئیتا یکی از مشهورترین فوتبالیست‌هایی بود که دوران محکومیت خود را در زندان سپری کرد. این دروازه بان معروف به خاطر دفع باورنکردنی‌اش در دیدار بین انگلیس و کلمبیا که به " ضربه عقرب " معروف شد، شناخته می‌شود. این دروازه‌بان کلمبیایی به دلیل دست داشتن در یک پروسه آدم ربایی که در آن غول مواد مخدر، پابلو اسکوبار نقش داشت، زندانی شد. اگرچه کار هیگوئیتا فقط در این پروسه تحویل دادن پول بود اما این جنایت باعث شد که هفت ماه در زندانی در بوگوتا بماند.

فردی رینکون

بازیکن کلمبیایی سابقرئال مادریدو کورینتیانس به اتهام قاچاق مواد مخدر به مدت 123 روز در زندانی در سائوپائولو محبوس بود . دولت پاناما نیز به علت پولشویی درخواست استرداد او را داده بود.

نزار طرابلسی

بازیکن سابق فوتبال تونس که سابقه حضور در فوتبال َآلمان و باشگاه فورتونا دوسلدورف را هم دارد به اتهام همکاری با گروه تروریستی القاعده و قاچاق اسلحه به ده سال حبس محکوم شد. نقش داشتن در حادثه 11 سپتامبر، حمله به سربازان آمریکایی در یک هواپیمای بلژیکی ، دیدار با اسامه بن لادن در افغانستان و نقش داشتن در حمله تروریستی به سفارت پاریس ، برخی از اتهاماتی هستند که دادگاه به طرابلسی وارد کرد.

بنجامین مندی

بنجامین مندی که چندین بار با منچستر سیتی قهرمان لیگ برتر شده بود، به هفت اتهام تجاوز جنسی در سال 2021 متهم شد. مندی بعداً به قید وثیقه آزاد شد و در اواخر ژانویه 2022 محاکمه شد. این ملی پوش فرانسوی از آن زمان توسط منچسترسیتی تعلیق شده است.

میسون گرینوود

میسون گرینوود در ژانویه 2022 به اتهام تجاوز جنسی و تهدید به قتل بازداشت شد اما در نهایت پس از گذراندن سه شب در انفرادی با قید وثیقه آزاد شد و در ادامه با شکایت نامزد سابق خود بازداشت شد.

تونی ویرلس

بازیکن فرانسوی سابق المپیکلیون،بوردو،لانسو اندرلخت به اتهام اقدام به قتل در یک تیراندازی در شهر نانسی به مدت پنج ماه به زندان رفت.

یان رایت

یان رایت ، مهاجم گلزن تیم فوتبال آرسنال در سال‌های 1991 تا 1998 ، به دلیل رانندگی بدون گواهینامه 2 هفته در چلمزفورد انگلیس زندانی بود. یان رایت در سال 2016 با ابراز پشیمانی از این رفتار خود گفت: " وقتی از زندان مرخص شدم گفتم که دیگر هرگز به چنین جایی نمی آیم. "رایت علی رغم دستاوردهایش در زمین، متاسفانه یکی از فوتبالیست‌هایی است که به زندان رفته است.

رونالدینیو

بعد از آنکه مشخص شد رونالدینیو، مهاجم سابق تیم ملی برزیل و بارسلونا با پاسپورت جعلی وارد پاراگوئه شده است، او و برادرش زندانی شدند. مهاجم پیشین بارسلونا در مورد پاسپورت غیرقانونی اظهار کرد: " زمانی که متوجه شدیم مدارکمان جعلی است شگفت زده شدیم. پس از آن تمام تلاشمان را کردیم تا با دادگاه همکاری کنیم. همه چیز را توضیح دادیم و کار را برای قاضی آسان کردیم. "دو برادر برزیلی در سلول‌های جداگانه به سر بردند و وکلایشان برای آنها غذای مخصوص می‌آوردند تا از غذای زندان مصرف نکنند.

روبن سمدو

او به اتهام اقدام به قتل، تهدید، صدمه زدن، بازداشت غیرقانونی، حمل اسلحه، سرقت خشونت آمیز و خشونت علیه یک فرد دروالنسیادر سال 2018 بازداشت شد. بازیکن سابقویارئالبه پنج سال حبس محکوم شد که حکم جایگزین برای او هشت سال اخراج از اسپانیا بود.

مارلون کینگ

مهاجم سابق بیرمنگام و ویگان، در سال 2009 به دلیل آزار یک زن و شکستن بینی او به 18 ماه زندان محکوم شد. در دسامبر 2008 کینگ با همسر باردارش در یک مهمانی بود که این رویداد وحشتناک رخ داد. او همچنین به دلیل اعتراف به رانندگی در حین مستی برای بار دوم در سال 2014 به 18 ماه زندان و سه سال ممانعت از رانندگی محکوم شد. بازیکن سابق جامائیکا در سال 2010 پس از آزادی از زندان به زامبیا نقل مکان کرد.

توماسرنینون

بازیکن سابق اتلتیکو و تیم ملی اسپانیا به اتهام کلاهبرداری در زمینه فروش املاک در منطقه ماربیا مدت 9 ماه زندانی شد.

آدام جانسون

آدام جانسون که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی انگلیس را در کارنامه دارد، حواشی زیادی داشت. جانسون به دلیل نگهداری و داشتن رابطه غیراخلاقی با فردی که به سن قانونی نرسیده بود، به 6 سال زندان محکوم شد. جانسون که در منچسترسیتی هم بازی کرده است در 12 دیدار 2 گل برای تیم ملی انگلیس زد . او بعد از پایان زندان ، 34 ساله خواهد شد و عملا دوران فوتبالش به پایان رسیده است.

لی هیوز

لی هیوز ، بازیکن تیم فوتبال وست برومویچ با رانندگی خطرناک خود منجر به قتل یک نفر شد. او در سال 2004 به 6 سال حبس محکوم شد ولی پس از 3 سال از زندان آزاد شد و به زندگی فوتبالی خود ادامه داد.

عمر اورتیز

دروازه بان مکزیکی با یک باند آدم ربایی در شهر لئون همکاری می کرد. این دروازه بان که در سال 2010 به علت دوپینگ از فوتبال محروم شد ، دو سال بعد به علت همکاری با این باند دستگیر شد.

جوی بارتون

بارتون در مجموع در دوران فوتبالش به 10 ماه حبس محکوم شد ، هر چند فقط 77 روز را پشت میله‌های زندان سپری کرد . این بازیکن در می 2008 هم به علت نقش داشتن در یک نزاع خیابانی در مرکز شهر لیورپول به شش ماه زندان محکوم شد.

استیگ تافتینگ

بازیکن سابق فوتبال دانمارک پس از سپری کردن دورانی موفق در آلمان ، با حضور در فوتبال انگلیس روزهای بدی را پشت سر گذاشت. تافتینگ پس از جام جهانی 2002 با سر به مالک یک رستوران در کپنهاگ ضربه زد و به چهار ماه حبس محکوم شد.

پاتریک کلایورت

بازیکن سابق آژاکس، میلان و بارسلونا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ هلند است. او که در اسپانیا و هلند عناوین زیادی در لیگ کسب کرده ، در سن 19 سالگی تصادفی کرد که منجر به کشته شدن یک نفر شد. مارتین پوتمن ، یکی از هواداران بزرگ آژاکس در این حادثه کشته شد. کلایورت به زندان محکوم نشد و به جای آن، خدمات اجتماعی انجام داد.

* عرفان خماند




برچسب ها: فساد در فوتبال ، زندی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار