PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۳۰۵۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
گفت وگو با مجتبي عابديني ملي پوش شمشيربازي درباره ناداوري ها در المپيك ريو
مجتبي عابديني ملي پوش شمشيربازي در المپيك ريو يك قدم با تاريخ ساز شدن فاصله داشت. طي سالهاي گذشته توانسته در شمشيربازي به موفقيت هاي بزرگي برسد. او به همراه پيمان فخري مربي تيم ملي شمشيربازي پس از 37 سال توانست سهميه المپيك در رشته خود را كسب كند و روانه المپيك لندن شود. عابديني امسال موفق شد براي اولين بار در تاريخ ورزش شمشيربازي ايران دو سهميه المپيك ريو را در مسابقات قهرماني جهان به دست آورد. صعودش به مرحله نيمه نهايي المپيك ريو اتفاق كوچكي نبود اگر ناداوري نبود مي توانست در ريو مدال بگيرد و نامش در شمشيربازي و ورزش جهان ماندگار شود."نگاه چند بعدي" اين هفته پاي صحبت هاي يكي ديگر از نمايندگان المپيكي نشست كه بر سر ناداوري نتوانست در ريو مدال بگيرد.

چراغ خاموش حركت كرديم

-مجتبي عابديني عضو تيم ملي شمشيربازي در اسلحه سابر كه نماينده المپيكي مان در ريو بود . "نگاه چند بعدي" پس از موفقيت عابديني در بازيهاي قهرماني جهان و كسب دو سهميه المپيك ريو در رشته شمشيربازي با اين ورزشكار پرتلاش صحبت كرد و عابديني از مسائل پيرامون خود گفت. حالا پس از پايان المپيك دوباره با اين ورزشكار همكلام شديم. شمشيرباز كشورمان در آغاز دومين گفت و گو به يكسال گذشته اشاره كرد. زماني كه او موفق شد براي شمشيربازي ايران دو سهميه المپيكي كسب كند:"خوشبختانه مابين سالهاي 94 و 95 درگير مسابقات بسياري بودم. پس از كسب سهميه المپيك ريو مي بايست طبق برنامه در ده تورنمنت بين المللي شركت مي كردم.مسابقاتي كه برايم حائزاهميت بود. من در هر 40 روز در مسابقات برون مرزي حاضر مي شدم و بطوركامل در اختيار تيم ملي و اردوهاي شبانه روزي بودم.

-ملي پوش شمشيربازي ادامه داد:خداراشكر مي كنم كه ايران جزو شش كشوري بود كه موفق شد دو سهميه المپيك ريو را كسب كند و اين اتفاق براي كشورهاي صاحب جايگاه در شمشيربازي غيرقابل تحمل بود.با اين اوصاف هر ماه به يك مسابقه بين المللي اعزام مي شديم و شمشيربازي ايران با چراغ خاموش تا المپيك حركت كرد.بنده و مربي ام در هيچ رسانه اي درباره عملكرد و برنامه هاي مان مصاحبه نكرديم. حتي تا آستانه المپيك ريو روي كارمان تمركز كرديم و هيچ كس متوجه كار ما پيش از المپيك نشد. مسئولان محترم ورزش كشورمان در جريان كار و برنامه تيم ملي شمشيربازي قرار نگرفتند .

-عابديني اضافه كرد:حتي پيش آن كه شمشيربازي در مسابقات قهرماني جهان دو سهميه المپيك به دست آورد ما در رسانه ها صحبت نكرديم و كاملا چراغ خاموش در حال حركت بوديم. وقتي دوسهميه المپيك كسب كردم همه متوجه موفقيت شمشيربازي در جهان شدند.شمشيربازي در صف قدرت ها قرار گرفت.ما تقريبا جزو چهار مدعي اصلي شمشيربازي بوديم.روند رو به رشد خوبي در شمشيربازي داشتيم و در يكسال گذشته همه توانمندي و شايستگي شمشيربازي ايران را باور كردند.تمامي اتفاقات در حالي به وقوع افتاد كه ما چراغ خاموش حركت كرديم و جار و جنجال نكرديم.

ناداوري بيداد مي كرد

-عضو تيم ملي شمشيربازي درباره ناراحتي اروپايي ها از پيشرفت ايران در مسابقات جهاني به كيهان ورزشي گفت:اروپايي ها كه همكاره شمشيربازي جهان هستند از روزي كه فهميدند ايران در شمشيربازي پيشرفت كرده و قادر است نماينده اش به تنهايي دو سهميه كسب كند توي فكر رفتند و نگران شدند.علت چهارم شدنم در المپيك ريو اين بود كه اروپايي ها كه همه كاره تشكيلات شمشيربازي جهان هستند نمي خواستند كه ايران در المپيك روي سكو برود. آنان از موفقيت هاي ما احساس خطر مي كنند و بهترين جا براي متوقف كردن ايران در مرحله نيمه نهايي و رده بندي المپيك ريو بود.حقيقتا توي كار ما گذاشتند و اگر مسابقات مرا در المپيك ريو مشاهده كنيد متوجه ناداوري عليه من خواهيد شد.

-عابديني يادآور شد:سكان هدايت فدراسيون جهاني شمشيربازي جهان در دست اروپايي ها بخصوص فرانسوي ها است.و فرانسوي ها در شمشيربازي نتوانستند مثل ايران دو سهميه كسب كنند و از همين جا بود كه عليه ما بدعمل كردند.به نظر من اروپايي ها از رشد ايران در شمشيربازي ترسيدند و در المپيك ريو به شكلي ناكامي شان را جبران كردند و با ناداوري عليه من به خواسته خود رسيدند. واقعا طلای برای من بود، حقم را خوردند. من فقط طلای المپیک را می دیدم و مطمئن بودم که می توانم به آن برسم، اگر ناداوری صورت نمی گرفت. شمشیربازی که طلای المپیک را گرفت در کمتر از پنج ماه قبل دو بار در مسابقات اصلی برده بودم. شمشیرباز مجاری هم از اینکه به فینال نرسیده بودم خیلی خوشحال بود.

-مجتبي درباره تك تك بازيهاي خود در شمشيربازي المپيك ريو به كيهان ورزشي مي گويد:از همان بازي نخست مقابل حريف اوكرايني متوجه ناداوري شدم.آقايان آمده بودند و رئيس كميته داوري بازي را از كشور اوكراين انتخاب كرده بودند.داور مسابقه هم روس بود.استارت ناداوري عليه من از همان بازي اول خورد . داور روسي طوري صحبت مي كرد كه ظاهرا قرار است همه چيز عليه من باشد و از ضربات من به حريف ايراد مي گرفت.البته با وجود ناداوري ها به نيمه نهايي المپيك صعود كرديم و رفتار غيرورزشي انجام ندادم. اصلا با ديدن ناداوري تا مسابقه نيمه نهايي شلوغ بازي درنياوردم و اعتراض و حاشيه سازي نكردم.

شكايت شمشيرباز گرجستاني از ناداوري

-او ادامه داد:در مسابقه نيمه نهايي برابر حريف آمريكايي قرار گرفتم.مربي حريف آمريكايي با داور بازي هم زبان بود. مربي حريف و داور مسابقه هر دو روسي بودند .من هشت ضربه حريف آمريكايي زدم كه داور چند ضربه مرا منظور نكرد و امتيازي از آن من نشد و داور به راحتي بازنده ام كرد در حالي كه من در طول مسابقه از حريفم برتر بودم و پيروزي حقم بود. متاسفانه من به ناداوري باختم و مدال طلا و نقره را از من گرفتند.لازم بود كه من در حين مسابقه با داور حرف مي زدم و از حقم دفاع مي كردم اما شرايط طوري پيش بيني شده بود تا من ببازم و حريف آمريكايي فيناليست شود. واقعا توي كارم گذاشتند و ناداوري مانع از صعودم به فينال شد.خدمت تان عرض كردم فدراسيون جهاني نمي خواست كه ايران در المپيك مدال بگيرد.

-عابديني در خصوص مسابقه رده بندي برابر حريف كره اي گفت:متاسفانه در مسابقه رده بندي هم با نتيجه 15- 14 به حريف كره اي باختم.انصافا در اين مسابقه هم حقم باخت نبود اما شرايط را طوري پيش بردند تا دستم از مدال برنز كوتاه بماند. تمام كساني كه مسابقه هاي مرا ديدند گفتند كه حقم باخت نبود و بايد در ريو مدال مي گرفتم. به هرحال آقايان مسئول در فدراسيون جهاني به جمع بندي رسيده بودند تا نماينده ايران را ناكام بگذارند كه البته به هدف خود رسيدند.خوشبخاته فيلم بازيهايم موجود است و همه مي توانند با تماشاي فيلم بازيهايم قضاوت كنند.

-مجتبي اضافه كرد:من تنها شمشيربازي نبودم كه به داوري اعتراض كردم بلكه نمايندگان ساير كشورها نيز به داوري معترض بودند. مثلا يك شمشيرباز خوب گرجستاني هم بود كه اين جوان هم از ناداوري شكايت كرد.اين جوان 24 ساله كه شمشيربازي هجومي در مسابقاتش بود پس از ناكامي به من گفت كه ناداوري در اين دوره بيداد مي كند و معتقد بود كه تصميمات داوري روي نتايج بازيها ثاثيرگذاشته است. حقيقتا شمشيرباز جسور و خوبي بود اما بازنده اش كرده بودند.

متاسفانه شمشيربازي كماكان سالن اختصاصي ندارد!

-دوباره با مجتبي درباره شرايط اردويي تيم ملي پيش از اعزام به المپيك ريو صحبت كرديم و وي به كيهان ورزشي مي گويد:متاسفانه شمشيربازي كماكان يك سالن اختصاصي ندارد و تيم شمشيربازي هميشه در سالني تمرين مي كند كه ساير رشته ها هم مشغول تمرين هستند.ما سالهاست كه مشكل سالن داريم و در مصاحبه پيشين خود به كيهان ورزشي گفتم كه سالن نداريم و گاهي در سالني تمرين مي كنيم كه خيلي شلوغ است.گاهي مي شود كه به دليل حضور ورزشكار ساير رشته ها در سالن جا نداريم و تمرينات مان در شرايط مناسبي برگزار نمي شود.اميدوارم متوليان محترم ورزش براي سالن شمشيربازي چاره انديشي كنند و بالاخره يك سالن اختصاصي براي شمشيربازي درنظر بگيرند.

-عابديني درباره آينده شمشيربازي در كشورمان گفت:شمشيربازي در ايران آينده خوبي دارد.الان تيم هاي پايه بخصوص نوجوانان شمشيربازي عملكرد خوبي داشته اند و تيم زير 23 ساله ايران شرايط مناسبي دارد و نفرات موثري را تعليم و تربيت كرده است.شمشيربازي تنها رشته ورزشي مملكت است كه بطور چراغ خاموش در حال حركت است و به نظرمن آينده روشني خواهد داشت.شمشيربازي دارد كار خودش را به دور از حاشيه ها انجام مي دهد و بزودي از اين رشته بيشتر خواهيد شنيد.

- قهرمان شمشيربازي در اسلحه سابر المپيك ريو همان حريف سابق عابديني در مسابقات جهاني بود كه مجتبي در اين خصوص به كيهان ورزشي مي گويد:شمشيرباز مجاري در فينال المپيك برنده شد و مدال طلا را به گردن آويخت. من در گذشته دوبار شمشيرباز مجاري را شكست داده بودم. كسي مدال طلاي المپيك را برد كه دو بار به من باخته بود. وقتي به ياد اين مسائل مي افتم افسوس مي خورم كه ناداوري ها سبب ناكامي ام شد و نگذاشتند صاحب مدال المپيك شوم.جالب است كه خدمت تان بگوييم حريف مجاري پس از شكستم در نيمه نهايي المپيك ريو خيلي خوشحال بود و مي دانست با حذف من شانس كسب طلايش دوچندان مي شود. او مي دانست كه اگر فيناليست شوم مدال طلا را از دست مي دهد.

گهگاه به حال خودم گريه مي كنم

-مجتبي اضافه كرد:شمشيربازي، بازي لحظه هاست و اگر داور در مسابقه دست ببرد به راحتي نتيجه مسابقه جابجا مي شود. جالب بود كه در مسابقه برابر حريفان كره اي و فرانسوي كمتر به ضربات من نمره مي دادند و داور در جريان مسابقه امتيازاتم را اعلام نمي كرد و اوج ناداوري در بازي برابر حريف آمريكايي بود كه داوري ضربات مرا ناديده مي گرفت و امتيازاتم را منظور نمي كرد.معتقدم كه داوري ها در نتيجه بازي هايم دست مي بردند تا موفق نشوم.

-شمشيرباز ملي پوش يادآور شد:زماني كه بازي رده بندي به پايان رسيد و بنده چهارم شدم و دستم از مدال كوتاه ماند يكباره بغضم تركيد و زير گريه زدم.زماني بغضم تركيد ياد تلاش هاي شبانه روزي خود در يكسال گذشته افتادم. چه روزها و شب هايي كه از همسر و دخترم دور بودم و سختي ها را به جان خريدم.واقعا به حال خودم در المپيك گريه كردم و از اين كه حقم را به حريف دادند مي خواستم به همه شكايت كنم. ورزشكاران حرفه اي مي توانند شرايط كنوني ام را درك كنند. اميدوارم ناداوري در ورزش ريشه كن شود و ورزشكاران از حاشيه ها لطمه نخورند.باور كنيد هنوز به خاطر ناداوري و ناكامي در المپيك در خلوت خودم گريه مي كنم و نمي توانم جلوي اشك هايم را بگيرم. افسوس مي خورم كه چرا ناداوري دامن گير من در اين دوره شد.

-از او پرسيديم كه دكتر فضل الله باقرزاده رئيس فدراسيون شمشيربازي درباره ناداوري ها چه اقداماتي در ريو انجام داد كه عابديني به كيهان ورزشي گفت:مگر راي كميته داوران وزنه برداري برگشت كه راي داوري بازي من در شمشيربازي برگردد. آقاي دكتر باقرزاده به داوري اعتراض كرد اما آقايان امتيازات را به سود من برنگرداندند.دقيقا مثل بهداد سليمي توي كار من گذاشتند.طفلك آقاي بهداد سليمي هم اسير ناداوري شد و اعتراضاتش به جايي نرسيد.آنها آمده بودند تا دست ايران از مدال هاي بيشتر كوتاه بماند.

پيمان فخري بهترين مربي دنياست

-او ادامه داد:آقاي پيمان فخري مربي من در تيم ملي شمشيربازي در طول بازيهايم در المپيك بيش از حد به داوري ها معترض بود. آن قدر از ناداوري شكايت مي كرد كه دائما داوران به او اخطار مي دادند. طفلك مربي ام كارت زرد گرفت در حالي كه به اعتقادم اعتراض فخري به داوري صحيح بود.اگر بيشتر معترض مي شد كارت قرمز مي گرفت اما ناداوري و كميته داوران كاري كردند تا او از ابتدا تا پايان مسابقه حرص و جوش بخورد .به نظرمن پيمان فخري يكي از بزرگترين مربيان شمشيربازي جهان است و اگر ناداوري نبود امروز يكي از موفق ترين مربيان شمشيربازي دنيا لقب مي گرفت.

-مجتبي اضافه كرد: من و پیمان يازده سال هم تیمی بودیم از سال 78 تا 89. اولین سفرمان با هم به اردوی تدارکاتی قزاقستان بود که تیم ملی برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در ایران آماده می شد. او هفت سال از من بزرگتر است. پیمان فکر کنم سال 2007 بود که خداحافظی کرد و بعد از سپری کردن دوره مربیگری بین المللی مجارستان که با نمره عالی هم در آن قبول شد، مدرک بین المللی مربیگری اش را گرفت و سال 2010 سرمربی تیم ملی شد. پیمان در همه موفقيت هايم سهم داشته است ، درست به اندازه خودم. او در همه میدان ها برای من هم مربی بوده، هم بدنساز، هم روانشناس، هم دوست. ما خیلی به هم نزدیک هستیم، او درد ما را می داند، در این رشته زجر کشیده، مدال طلای بزرگسالان آسیا را دارد و کاملا شرایط یک شمشیرباز را درک می کند.

-عابديني درباره واكنش ساير ورزشكاران المپيكي به ناداوري در شمشيربازي به كيهان ورزشي گفت:قاسم رضايي ملي پوش كشتي فرنگي كه در المپيك برنز گرفت و يكي از نفرات شايسته كشتي در ريو بود به من گفت كه تو بايد مدال مي گرفتي اما داوران حق تو را ندادند.حتي رضايي براي آن كه به من روحيه بدهد به شوخي مي گفت عابديني بايد با شمشيرت مي زدي به چشم داور تا ناداوري را فراموش كند.رضا رودكي مربي تيم ملي جودو هم به من مي گفت كه حق تو را ندادند و داوري عليه عابديني بود. خلاصه اين كه ساير ورزشكاران در دهكده بازيها به من روحيه دادند و مي خواستند از حال و هواي بازيها خارج شوم.

-مجتبي درباره آينده خود در شمشيربازي مي گويد:بزودي برنامه هاي آينده را شروع مي كنم. فعلا بايد روحيه ام را به دست آورم و روي كارهاي خو.د متمركز شوم.وقتي روحيه گرفتم دوباره به تمرينات برمي گردم و براي بازيهاي آسيايي جاكارتا استارت خواهم زد.به هر حال زندگي به پايان نرسيده و بايد براي كسب موفقيت تلاش كرد.

-قرار است به نفراتي كه بر سر ناداوري در المپيك دست شان از مدال كوتاه مانده است پاداش تعلق بگيرد. عابديني دراين باره به كيهان ورزشي گفت:راستش را بخواهيد من هم شنيده ام كه مسئولان محترم ورزات ورزش قصد دارند به ورزشكاراني كه بر سر ناداوري ناكام مانده اند پاداش بدهند.اميدوارم اين طور باشد و با اين اتفاق به ما روحيه دهند. البته همه چيز در حد حرف است و هنوز چيزي نهايي نشده است.ضمنا من، بهداد سليمي و رضا يزداني گرفتار ناداوري شديم وگرنه بايد در المپيك مدال مي گرفتيم.بهداد مثل من زندگي اش را پاي وزنه برداري گذاشته است. او هم مثل من مدتهاست دخترش را نديد و در اردوهاي شبانه روزي بود.اميدوارم اين مسائل به چشم مسئولان محترم ورزش كشور بيايد و بدانند كه سليمي ، يزداني و من پاي كسب مدال بوديم.البته لازم است از مردم و مسئولان محترم بابت حمايت هايشان تشكر و قدرداني كنيم. انصافا از ما حمايت شد.همين كه مردم در كوچه و خيايان به من مي گويند تو طلايي هستي برايم كافي است.

-ملي پوش شمشيربازي درباره اقامتش در ريو و مراسم افتتاحيه المپيك گفت:در مراسم رژه هم حضور داشتم. با وجود همه بحث هایی که به خاطر لباس فرم کاروان ایران پیش از اعزام به وجود آمده بود، من از لباس های نهایی که در روز رژه تن مان بود خیلی لذت بردم و به نظرم به کاروان ایران شخصیت داده بود. دوستان گرجستانی، چینی و حتی ایتالیایی ام که قهرمان 2004 آتن شده بود، از پوشش ما خیلی خوش شان آمده بود و خواستند با هم چند عکس سلفی هم بگیریم. بارها گفته ام که ما چراغ خاموش حرکت کردیم و به هیچ چیزی غیر از هدفی که داشتیم فکر نمی کردیم از وقتی هم که به ریو رسیدیم خودمان را با همه چیز تطبیق دادیم با اتاق و غذا و دیگر مسائل. من که چیز خاصی به نظرم نیامد چون فقط به دنبال کسب مدال و رسیدن به حقم بودم.

-عابديني در پايان به كيهان ورزشي گفت:از شما بابت اين گفت و گو تشكر مي كنم. مطمئن باشيد ناكامي ها را در المپيك 2020 توكيو جبران خواهم كرد.


* کیوان طباطبایی


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hossin
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
0
شما از مردم مدال لیاقت گرفتی اروپایی ها در طول تاریخ دشمن ایران بودند مفتذبری و حق خوری کارشان است
مهدی پاشایی از کرج
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
0
اینگونه ناداوریها و حق کشیها در رویدادهای مهم بین المللی در اغلب اوقات نصیب ورزشکاران مظلوم ما شده اما از طرف دیگر فقدان جایگاه مهم و پرنفوذ در کرسی های ورزش آسیا و جهان نقطه ضعف شدید ورزش ما هست که همین امر موجب عدم احقاق حق ورزشکاران ما میشود...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار