PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۳۰۴۴۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
مصمم و باروحيه ؛ مهسا جاور ملي پوش قايقراني از اولين تجربه المپيكي خود مي گويد:
مهسا جاور ملي پوش قايقراني يكي از نمايندگان كاروان ايران در المپيك ريو بود. خانم جاور كه هفته گذشته به خانه بخت رفت تنها بانوي ملي پوش ايران در رشته قايقراني المپيك بود كه براي فيناليست شدن تلاش كرد اما چند ثانيه كم آورد و به مسابقه نهايي نرسيد. ايشان كه براي اولين بار در المپيك به ميدان مي رفت در رقابت با حريفان اروپايي خود تلاش قابل قبولي داشت و اگر كمي باتجربه تر بود مي توانست در ريو افتخارآفرين ظاهر شود.صحنه اي كه از مهسا جاور در ريو ثبت شد ؛اشك هاي او پس از ناكامي در مسابقه شانس مجدد بود كه مورد توجه رسانه هاي داخلي و خارجي قرار گرفت.البته او قول داده كه در المپيك ۲۰۲۰ همه چيز را جبران و دل مردم را شاد كند.

متولد زنجان

-مهسا جاور عضو تيم ملي قايقراني و نماينده ايران در المپيك ريو متولد زنجان است و در ۲۲ ارديبهشت ماه ۱۳۷۳ چشم به جهان گشود.

-قايقران روئينگ تك نفره كشورمان در خانواده اي غير ورزشي دوران نوجواني خود را سپري كرد:"پدرم كارمند است و بطور آماتوري ورزش مي كرد. تنها عضو خانواده جاور بودم كه وارد ورزش حرفه اي شدم.البته خانواده ام هميشه ياروياورم در ورزش بوده اند و با حمايت هاي بي دريغ آنها توانسته ام در رشته قايقراني پيشرفت كنم. خوشحالم كه خانواده اي ورزش دوست دارم كه همواره مايل هستند مرا در شرايط دشوار حمايت كنند."

-خانم جاور در رشته كارشناسي ارشد تربيت بدني قبول شده و بزودي براي ادامه تحصيل به دانشگاه مي رود:"خيلي دوست دارم كه رشته تربيت بدني را در مقطع دكترا ادامه دهم.ادامه تحصيل جزيي از برنامه هاي زندگي ام بوده و خوشحالم كه بزودي دوباره به دانشگاه برمي گردم تا در رشته كارشناسي ارشد تحصيل كنم."

-مراسم عروسي خانم مهسا جاور ملي پوش قايقراني با آقاي محسن محمد سيفي ملي پوش وشوو هفته گذشته برگزار شد. او چند روز پيش برگزاري مراسم ازدواج خود درباره آشنايي با قهرمان ووشوي جهان به كيهان ورزشي گفت:من با آقاي سيفي در بازيهاي آسيايي "اينچئون" كره جنوبي آشنا شدم.البته من و ايشان پيش از سفر به "اينچئون" همديگر را در اردوهاي ورزشي مي شناختيم .پس از بازگشت از بازيهاي آسيايي در بيشتر مراسم ها همديگر را مي ديديم و زمينه خواستگاري ايشان از من مهيا شد و آقاي سيفي از من رسما خواستگاري كردند و پس از مدتي با هم نامزد كرديم.خوشحالم كه همسر يك ورزشكار شدم كه مرا به عنوان يك ورزشكار حرفه اي به خوبي درك مي كند و با عالم ورزش آشنايي دارد.آقاي سيفي همشهري ام است و چون خودش ورزشكار است شرايط ورزش حرفه اي را مي داند و مرا درك مي كند.

-وي ادامه داد: همسرم هیچ مخالفتی با ادامه دادن ورزش من ندارد. شرایط اردویی من بسیار سخت است. بيست و يك روز در اردو هستیم و تنها سه روز مرخصی داريم. اردوهای ما از آنجایی که طولانی است دوام آوردن در آن سخت است. زندگی متاهلی مسئولیت دارد اینکه من در اردو باشم محسن در زنجان، برایم سخت است. اگر شرایط فراهم باشد می توانم در زنجان تمرین کنم. اگر همکاری کنند می توانم ادامه دهم. اگر هم بخواهم کم تمرین کنم از رقبا عقب می مانم زیرا قایقرانی به تمرین زیادی احتیاج دارد. زمانی که از مسابقات اصلی بر می‌گردیم حدود دو هفته استراحت داریم اگر در همان دو هفته هم تمرین نکنیم عقب می مانیم. تداوم تمرین در این رشته بسیار مهم است.

شانسي قايقران شدم

-او درباره نحوه ورودش به رشته قايقراني گفت:خيلي شانسي بود.يك روز از جانب مراكز استعداديابي قايقراني اطلاع رساني شد كه نوجوانان مي توانند در دوره هاي آموزشي و استعداديابي قايقراني شركت كنند. من به واسطه علاقه ام به ورزش اين فراخوان و اطلاع رساني را جدي گرفتم و و در تمريناتش شركت كردم.شرايط خوبي براي انجام رشته قايقراني داشتم و خيلي خوب پارو مي زدم و توانستم كه در بيشتر تست هاي اين رشته نمره قبولي بگيرم و از اين رو وارد عرصه قايقراني شدم.

-مهسا جاور ادامه داد:البته شش ماه طول كشيد كه توانستم در قايقراني پيشرفت كنم و به تيم ملي برسم.من تمامي معيارها را براي حضور در تيم ملي قايقراني داشتم و از همين رو ار سوي مربي تيم ملي قايقراني به اردوهاي آماده سازي دعوت شدم.

- خانم جاور درباره ويژگي هاي فني و جسماني يك ورزشكار قايقراني توضيح داد و به كيهان ورزشي مي گويد:يك قايقران "روئينگ" تك نفره لازم است از چند فاكتور برخوردار باشد. يك قايقران بايد قد بلندي داشته باشد . عضلات قوي در اين رشته خيلي مهم است و كسي كه قايقران مي شود بايد عضلات خود را تقويت كند تا از نظر قواي جسماني در شرايط ايده الي قرار بگيرد.از نظر هوازي بايد شرايط مناسبي داشته باشد تا در مسافت هاي طولاني نفس كم نياورد. خوشبختانه بنا به تاييد مربيان از تمامي ويژگي هاي فني و جسماني برخوردار بودم و توانستم وارد عرصه قايقراني شوم.

-او درباره اولين مربي خود در قايقراني مي گويد: خانم زهرا ذوالقدر اولين مربي من در قايقراني بودند. ايشان همشهري ام هستند و براي ترقي ام خيلي زحمت كشيده اند. من با هدايت خانم ذوالقدر موفق شدم به تيم ملي قايقراني برسم.خانم ذوالقدر از مربيان قديمي قايقراني و روئينگ تك نفره هستند.

امكانات مان نصف رقباي خارجي است

-تعداد مدال هاي مهسا جاور در قايقراني با وجود سن و سال كم اش قابل توجه است. او به كيهان ورزشي مي گويد:پنج مدال آسيايي دارم. من در بازيهاي آسيايي " اينچئون" مدال برنز گرفتم و در مسابقات قهرماني آسيا در سال ۲۰۱۳ هم مدال نقره گرفتم.يك مدال هم براي كسب سهميه المپيك ريو گرفتم. اين سه مدال در روئينگ به دست آمد.البته مدال بازيهاي آسيايي برايم ارزش زيادي داشت زيرا اين مدال را در رقابت با ورزشكاران برتر آسيايي به دست آورده ام.

-خانم جاور جزو سه ورزشكار برتر قاره كهن است.او دراين باره توضيح داد و گفت:من در رقابت هاي اخير آسيا بين سه نفر اول بوده ام.خداراشكر مي كنم كه در مسابقات اخير آسيايي توانسته ام روي سكو بروم.الان رقباي من در آسيا از كشورهاي چين، كره جنوبي و تايوان هستند. البته بين ما از نظر ركوردي اختلاف زيادي وجود ندارد و هميشه اين حريفان رقيبان اصلي ام در آسيا به شمار مي آيند.

- امكانات و تجهيزات ورزشي ورزشكاران ايراني با رقباي آسيايي شان قابل مقايسه نيست. گله مندي ورزشكاران از اين بابت هميشه وجود داشته اما خانم مهسا جاور گلايه نمي كند و اميدوار است كه مسئولان ورزش كشور در اين زمينه ورزشكاران را حمايت كنند:"من عادت كرده ام كه مثل ورزشكار حرفه اي زندگي كنم و تمريناتم را مثل يك حرفه اي پيش ببرم. امكانات و تجهيزات ورزشي ما نسبت به رقباي خارجي مان پنجاه پنجاه است. ما از پنجاه درصد امكانات و تجهيزات ورزشي رقباي خارجي مان برخوردار هستيم.در بازيهاي آسيايي گذشته شاهد بودم كه امكانات و تجهيزات رقباي آسيايي ام كامل تر است و ما در چنين وضعي با حريفان خود رقابت مي كنيم.گاهي بايد در مسابقات برون مرزي در هواي بد مسابقه بدهيم و معمولا در چنين وضعي غافلگير مي شويم زيرا تجربه قايقراني در شرايط بد جوي را نسبت به رقبا نداريم. اينها مسائلي است كه براي ما دردسرساز مي شود.نتيجه گيري با نيمي از امكانات و شرايطي كه رقبا دارند كارمان را دشوار مي سازد . البته بنده از زماني كه ملي پوش شده ام با تمام وجود تمرينات را پشت سر گذاشته ام و با كاستي ها ساخته ام و تنها هدفم اين بوده با جديت كارم را انجام دهم و در خدمت تيم قايقراني كشورم باشم.

-جاور اضافه كرد: امکاناتی مثل قایق و پارو قابل مقایسه نبود. آنها بعد از مسابقه ریکاوری‌های خاص خودشان را داشتند؛ به این معنا که بدنشان بعد از مسابقه مانند روز اول شاداب و سرحال می‌شد. بعضی کشورها وسایل شخصی ورزشکارانشان را نیز به ریو آورده بودند. ورزشکاران دیگر به‌گونه‌ای از کشورشان به محل ریو آمده بودند که انگار از خانه‌ای به خانه ایده‌آل دیگری منتقل شده‌اند. ما قطعا با چنین ورزشکارانی تفاوت‌های زیادی داریم.آنها روی ورزشکارانشان سرمایه‌گذاری‌های عظیمی کرده بودند و طبیعی هم است که بتوانند مدال کسب کنند.

چند ثانيه كم آوردم

-المپيك ميدان بزرگي است. به زعم قهرمانان كشورمان ،آوردگاه بزرگان و دانه درشت هاي ورزش جهان است. خانم جاور در اين خصوص به كيهان ورزشي گفت:حقيقتا المپيك ميدان بزرگي است. كسي كه در المپيك به ميدان برود متوجه اين جمله كوتاه مي شود.بهترين هاي هر رشته ورزشي در جهان به المپيك مي آيند تا نتيجه كار خود را بگيرند. همه به دنبال مدال هستند و براي كسب موفقيت هر چه در توان دارند را رو مي كنند. واقعا المپيك ميدان بزرگ و حساسي است و يك اشتباه ممكن است كه زحمات يك ورزشكار را هدر دهد.

-مهسا جاور ادامه داد:اولين بار بود كه در ميدان المپيك حاضر مي شدم. من مثل تمام ورزشكاراني كه براي اولين بار در المپيك به ميدان مي روند استرس داشتم و با قرعه قابل توجهي مواجه شدم.به هر حال قرعه من سخت بود و بيشتر رقباي اروپايي را پيش رو داشتم.فكرش را نمي كردم با رقباي اروپايي هم گروه شوم اما اين قرعه به نامم افتاد و البته با اختلاف كمي نتوانستم به دور بعدي صعود كنم.گرچه تا آخرين لحظه مسابقه اميدوارانه پارو زدم و اميدوارم تجربه المپيك در آينده كمكم كند.كارم با وجود رقباي آماده در جهان و آسيا سخت است اما تلاش خود را انجام مي دهم و باانگيزه ظاهر خواهم شد.

-جاور با وجود آن كه در مرحله اول بازيهاي روئينگ المپيك ريو صعود نكرد ولي به علت ركورد خوبش توانست به مرحله شانس مجدد صعود راه پيدا كند:"من از عملكرد خودم رضايت دارم و توانستم با تاثيرگذاري خودم به مرحله شانس مجدد راه پيدا كنم.گرچه در اين مرحله هم نتوانستم به هدفم برسم اما تلاش خوبي داشتم و از عملكرد خود راضي هستم. به آن چیزی که می خواستم، نرسیدم اما مهم این است برابر حریفان قدرتمند جهانی در ثانیه هاي آخر کم آوردم. همین نتیجه هم در سطح المپیک برای من خیلی خوب است. من تنها آسیایی بودم که در گروه بندی تمام حریفانم جهانی بودند.

البسه كاروان ايران شيك بود

او اضافه كرد: همه کسانی که در المپیک ناکام می‌مانند، اغلب ناراحت هستند و حال خوبی ندارند اما این موضوع برای من صدق نمی‌کند زیرا توانستم با بهترین‌های جهان مسابقه دهم و همین موضوع برای من یک موفقیت محسوب می‌شود. این بازی‌ها به من یاد داد، ثانیه‌ها هستند که افراد را در هرحوزه‌ای از هم جدا می‌کنند. اگر یک‌ ثانیه بهتر بودم، شاید به فینال می‌رسیدم و مدال هم کسب می‌کردم. قطعا قبل از این مسابقات استرس داشتم اما دیدم که با کمی تمرین بیشتر و نگاهی حرفه‌ای می‌توانم با آرامش قهرمان شوم. از همین الان قول می‌دهم در المپیک توکیو حضور پیدا کنم و قطعا نتیجه‌ای بهتر از این دوره کسب خواهم کرد. درباره این موضوع هیچ شکی ندارم.

-قايقران ملي پوش درباره شرايط پيش از حضورش در المپيك ريو مي گويد:متاسفانه پيش از آن كه به ريو اعزام شويم نتوانستيم در داخل تمرينات را پيگيري كنيم زيرا محل تمرين مناسبي نداشتيم و مي بايست مابقي تمرينات را خارج از كشور برگزار كنيم. ما يك درياچه ورزشگاه آزادي را براي انجام تمرينات داريم كه آن هم با شرايط جوي ريو متفاوت است . پارو زدن در شرايط جوي بد يكي از تمرينات ما است كه متاسفانه در ايران چنين محلي براي قايقرانان وجود ندارد.با اين حال خداراشكر مي كنيم كه مي توانيم با كمترين امكانات تمرينات مان را پيگيري كنيم و محلي براي اجراي تمرينات وجود دارد.

-خانم جاور با تشكر از حمايت هاي دوستداران ورزش به كيهان ورزشي مي گويد:مردم به ما انرژي مثبت مي دهند و ما از اين طريق دلگرم مي شويم. حمايت هاي مردم ورزش دوست هميشه به ما روحيه داده و همه ما را به سوي اهداف سوق داده است. مردم هميشه به ورزشكاران انگيزه مي دهند و لازم است از تمامي مردم خوب مان تشكر كنم.واقعا مردم به من لطف داشتند و اگر امروز در خدمت تيم ملي قايقراني هستم به جهت حمايت هاي مردمي بوده است.

-بحث بعدي ما با مهسا جاور درباره لباس رژه المپيكي ها در ريو بود. لباس هايي كه سوژه شد .خانم جاور به عنوان نماينده ورزشكاران زن كاروان ايران اين لباس ها را پيش از اعزام به ريو پوشيد و به نمايش گذاشت:"به نظر من البسه كاروان ايران در رژه المپيك مناسب و شيك بود. دست آقاي بختياري طراح پوشاك كشورمان درد نكند و لباس هاي شيكي طراحي كردند.به هر حال كساني كه تصميم گيرنده بودند اين البسه را براي كاروان ايران انتخاب كرده بودند و به نظر من همه چيز خوب پيش رفت.

مدال كيميا ارزش بسياري داشت

-قايقران ملي پوش با ابراز خوشحالي از موفقيت هاي اخير كاروان ايران در المپيك ريو به كيهان ورزشي گفت:خيلي خوشحالم كه نمايندگان كشورم در كشتي‌ آزاد ،وزنه برداري و تكواندو توانستند دل مردم مان را شاد كنند و صاحب مدال المپيك شوند .بخصوص از كسب مدال برنز خانم كيميا عليزاده تكواندو كار جوان مان كه با رشادت و جسارت جنگيد و اولين مدال بانوان ايراني در المپيك را گرفت.خانم عليزاده با حجاب مبارزه كرد و به عنوان يك دختر مسلمان براي كشورمان مدال گرفت.

-او ادامه داد: حجاب را دوست دارم و به نظر من خيلي خوب است. من با حجاب در قايقراني مسابقه دادم و در اين رشته ورزشي پيشرفت كرده ام.من هميشه از حجاب استقبال مي كنم و اميدوارم روزي به عنوان يك زن ايراني بتوانم با حجاب اسلامي مدال المپيك بگيريم. كار سختي است اما دور از دسترس ورزشكاران زن ايراني نيست.

-جاور اضافه كرد:حجاب به من به عنوان يك ورزشكار روحيه و انگيزه مي دهد و حجاب براي من محدويت نيست .ما ورزشكاران زن ايراني به حجاب داشتن عادت كرده ايم و به همه مي گوييم كه حجاب به ما انگيزه بيشتري مي دهد.

- خانم جاور فقط روي رشته قايقراني تمركز كرده است:"غير از بدنسازي كه جزيي از رشته قايقراني است من رشته ورزشي ديگري را انجام نمي دهم.بدنسازي و قايقراني مكمل يكديگر هستند و ما مي بايست از نظر جسماني در شرايط ايده الي باشيم."

- ملي پوش قايقراني كشورمان درباره بانوان جوان ايراني كه به ورزش علاقه مند هستند ، مي گويد:بدانيد كه بدون زحمت به هيچ مقصدي نمي رسيد. ورزشكار براي ترقي بايد زحمت بكشد و بداند موفقيت به سادگي حاصل نخواهد شد.ظرفيت شان را در زندگي بالا ببرند تا در مسير خود پيروز شوند.

مردم و مسئولان زنجان محبت دارند

-نوبت به سوالات غير ورزشي مي رسد و خانم جاور به كيهان ورزشي مي گويد: يك پژو ۲۰۶ سفيد رنگ دارم و مدتهاست كه به علت حضور در اردوهاي تيم ملي قايقراني فرصت آشپزي پيدا نكرده ام. من و همسرم بيشتر ميهمان پدرو مادرم هستيم و دستپخت خوشمزه مادرم را صرف مي كنيم.

- وي ادامه داد: خانم مرادخاني مربي ام در تيم ملي قايقراني بهترين دوست ورزشي ام است.ايشان هم مربي است و هم يكي از بهترين دوستانم در حوزه ورزش به شمار مي آيد.

-هفته اي كه گذشت مراسم عروسي خانم جاور و آقاي محسن محمد سيفي ملي پوش ووشو كار كشورمان در زنجان برگزار شد و خانم جاور به خانه بخت رفت . او درباره آينده ورزشي خود مي گويد:پس از برگزاري مراسم عروسي دوباره براي حضور در مسابقات قهرماني آسيا استارت مي زنم و دوست دارم در آسيا مدال بگيرم . دوست دارم در مسابقات آسيا دل مردم خوب مان را شاد كنم.

-وي اضافه كرد: لازم است از تك تك مردم خوب زنجان و مسئولان شهرمان بخصوص ورزشي ها تشكر كنم كه پس از بازگشت استقبال خوبي داشتند و به من روحيه و انگيزه دادند. دست تك تك شان درد نكند كه هواي ورزشكاران خود را دارند.

-خانم مهسا جاور در پايان به كيهان ورزشي گفت:سپاسگزارم از اين كه پاي صحبت هايم نشستيد و با اين گفت و گو به من انگيزه داديد . وقتي اين توجهات را نسبت به خودم و ورزشكاران مي بينم خستگي ورزش حرفه اي را فراموش مي كنم.ضمنا از زحمات پدرومادرم در سالهاي گذشته تشكر مي كنم.

* کیوان طباطبایی
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
goli
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
2
درود بر شیر زن زنجان و قهرمان آسیا
mehdi
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
1
ورزشکار باحجاب آبروی جمهوری اسلامی است.ما به شما و مدافعان حرم افتخار می کنیم.
عنایتی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
1
ما به شما به عنوان ورزشکاری محجبه و مسلمان افتخار می کنیم.شما لایق تقدیر و تمجید هستید.
توكلي
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
1
ياشاسين همشهري
ناديا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
درود بر تو قهرمان باحجاب
hamid golzar
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
خانم جاور لایق تقدیرند سلام به زنجان و تبریک به خانم جاور بابت ازدواج با قهرمان وشووی ایران
Jason
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
0
Aghaye aziz lotfan ba kimia alizade mosahebe kon . Tnx
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار