PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۳۰۱۹۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
پاي صحبت هاي محمد ارزنده پرنده دووميداني ايران در المپيك ريو
محمد ارزنده ورزشكار ملي پوش دووميداني در ماده پرش طول است كه امروز(شنبه) در المپيك ريو به ميدان مي رود.ركوردار پرش طول ايران در چند سال گذشته بي رقيب بوده و اين ورزشكار نوزده سال است كه در ماده پرش طول كشورمان فعاليت مي كند.ارزنده در مسابقات كازانف قزاقستان سهميه ورودي به المپيك ريو را به دست آورد و طي ماههاي گذشته بطور منظم تمرينات آماده سازي خود را برگزار كرده است.ارزنده دومين حضور خود در المپيك را تجربه مي كند و اميدواريم او بتواند در آوردگاه ريو پرش آبرومنداي داشته باشد.
کیهان ورزشی -

* فرزند بام ايران

-محمد ارزنده ركورد دار پرش طول تيم ملي دووميداني متولد بروجن و در 8/8/1366 ديده به جهان گشود.

-نماينده دووميداني ايران در المپيك ريو به كيهان ورزشي گفت:بروجن در چهارمحال بختياري واقع شده است و يك منطقه خوش آب و هوا به شمار مي آيد.مردم بروجن بيشتر كشاورز هستند و دامداري در شهرهاي پيرامون بروجن پيشه مردم است.بروجن بام ايران است و طبيعت بكري دارد و جاي مناسبي براي گردشگري است.

-نماينده المپيكي ايران در رشته دووميداني ادامه داد:من در خانواده اي ورزشي ورزشكار شدم. برادر بزرگم فوتباليست بود و برادر كوچكم واليبال بازي مي كرد. من هم مثل داداش بزرگترم فوتبال بازي مي كردم و به اين رشته مهيج علاقه وافري داشتم.ما سه برادر بوديم كه تنها من به ورزش حرفه اي روي آوردم.

-محمد اضافه كرد:پدرم در اداره آب و فاضلاب بروجن چهار محال بختياري كار مي كرد.او هميشه يارو ياورم در ورزش بوده و همواره تشويقم كرده است.

-نماينده دووميداني در المپيك ريو به دانشگاه نرفت:"تصميم دارم امسال وارد دانشگاه شوم و در رشته تربيت بدني ادامه تحصيل دهم.من به دلايلي نتوانستم وارد دانشگاه شوم اما امسال عزم خود را جزم كرده ام كه به دانشگاه بروم و در كنار ورزش درس هم بخوانم".

* فوروارد سرعتي بودم

-ارزنده درباره نحوه ورودش به دنياي دووميداني به كيهان ورزشي گفت:همانطور كه در بخش قبلي خدمت تان گفتم من پيش از آن كه دووميداني كار شوم فوتبال بازي مي كردم. اتفاقا به فوتبال خيلي علاقه داشتم. من عضو تيم فوتبال مدرسه مان بودم . يك روز معلم ورزش مان تصميم گرفت كه تعدادي از بچه هاي ورزشكار مدرسه را براي حضور در مسابقات دووميداني انتخاب كند. نفرات مشخص شدند و من هم از معلم ورزش مان خواستم كه مرا به نفرات منتخب اضافه كند. ابتدا معلم ورزش مان قبول نكرد و گفت كه من دنبال فوتبال بروم اما وقتي كه اصرار مرا ديد قبول كرد كه به تيم دووميداني مدرسه ملحق شوم. خلاصه اين كه من در مسابقات دووميداني شركت كردم و در تمامي ماده ها اول شدم. موفقيت هاي من در تمامي ماده ها سبب شد تا مورد توجه معلم ورزش مان قرار بگيرم و از اين رو وارد رشته دووميداني شوم.من يك دور كامل در تمامي ماده هاي دووميداني زدم و آخر سر تصميم گرفتم در ماده پرش طول فعاليت ورزشي ام را ادامه دهم.

-وي ادامه داد: من در ماده هاي سرعتي هم عملكرد مناسبي داشتم اما تصميم گرفتم در پرش طول مسابقه دهم.

-محمد درباره پست خود در فوتبال مي گويد: زماني كه فوتبال بازي مي كردم به دليل سرعت خوبي كه داشتم فوروارد بودم. سرعتي ها در خط حمله به ميدان مي روند و من به واسطه سرعتم مي توانستم گلزني كنم. البته مدتهاست كه فوتبال را كنار گذاشته ام و روي رشته تخصصي ام تمرين مي كنم.

-ارزنده اضافه كردم: من از ده سالگي وارد عرصه دووميداني شدم . كلاس سوم ابتدايي بودم كه در مسابقات دووميداني شركت مي كردم و گاهي هم با رفقا در زمان تعطيلي تمرينات دووميداني روان زمين فوتبال مي شدم.البته سالهاست كه بطور جدي فوتبال را كنار گذاشته ام.

* نوزده سال است كه در خدمت دووميداني هستم

-محمد ارزنده نماينده المپيكي دووميداني مي گويد:الان نوزده سال است كه در دووميداني حضور دارم. من تقريبا در تمامي رده هاي دووميداني حاضر بوده ام و اگر از همان روز نخست بيمه شده بودم الان بايد بازنشسته مي شدم.نوزده سال است كه با وجود كاستي ها و بي توجهي ها در خدمت دووميداني هستم ولي در طول اين سالها بيمه نشده ام .تصور مي كنم تنها عمالي كه باعث شده در دووميداني دوام بياورم علاقه وافرم به ورزش اول جهان بوده است.

-عضو تيم ملي ورزش پايه كشور ادامه داد:اولين بار سال 1383 بود كه در تمرينات تيم پايه هاي دووميداني كشورمان حاضر شدم. دووميداني مثل فوتبال يا ساير رشته ها نيست كه شما را به تيم ملي دعوت كنند بلكه ورزشكار از زماني كه استعدادهايش شكوفا مي شود خود به خود به اردوي تيم ملي مي رود و زيرنظر مربيان تمريناتش را شروع مي كند.من شانزده ساله بودم كه تمريناتم را با تيم جوانان شروع كردم و تاكنون در خدمت تيم ملي دووميداني كشورم هستم.اولين سفر من با تيم ملي دووميداني به چين بود. به همراه ساير ملي پوشان در بازيهاي آسيايي چين حاضر شدم و در مسابقات داخل سالن دووميداني بازيهاي اسيايي شركت كردم.يادم است در اين مسابقات پنجم شدم و از همان جا بود كه تمامي ركوردهاي پرش طول كشور را به نام خودم ثبت كردم.

* اراده اي براي ترقي دووميداني وجود ندارد

-محمد مدال هاي بسياري طي نوزده سال گذشته كسب كرده است:"خداراشاكرم كه توانسته ام تاكنون ركورد دار پرش طول ايران باشم.من چندين مدال آسيايي دارم.من در جايزه بزرگ آسيا روي سكو رفته ام يا در مسابقات جوانان جهان در حضور چهره هاي قابل توجه چهارم شده ام.مهم ترين مدال من نقره رقابت هاي قهرماني آسيا در چين بوده است.من در سال 1391 توانستم با پرش هشت متر و هفده سانت ركوردار ماده پرش طول كشور شوم. و اولين نفري بودم كه در مسابقات جوانان جهان به فينال رسيده ام.من فيناليست بازيهاي آسيايي هم بوده ام و بطوركلي هر چه ركورد در ماده پرش طول است به نام اين حقير رقم خورده است.

-ارزنده اضافه كرد:متاسفانه رشته دووميداني با وجود آن كه در جهان طرفداران زيادي دارد ولي در كشور ما مورد توجه قرار نمي گيرد.اگر مسئولان محترم ورزش كشور اراده كنند و بخواهند كه دووميداني پيشرفت كند بدون شك بيشتر مشكلات جاري ورزش مادر كشور حل و فصل خواهد شد. به نظر من اراده اي براي رشد دووميداني در سيستم ورزش ايران وجود ندارد. شما بهترين مدير دووميداني جهان را داشته باشيد و بهترين استعدادها را در ورزش پايه كشف كنيد اما اگر اراده اي از جانب مسئولان عالي رتبه ورزش براي ترقي دووميداني وجود نداشته باشد تمامي زحماتتان هدر خواهد رفتم . معتقدم كه مستولان نمي خواهند دووميداني مثل فوتبال، واليبال، بسكتبال يا كشتي پيشرفت كند.الان مسئولان مايل هستند كه فوتبال رشد كند. در طول سالهاي گذشته بارها درباره هزينه هاي قابل توجه در فوتبال صحبت شده اما درباره دووميداني اين خبرها نيست. بازهم مي گويم كه مسئولان محترم ورزش كشور خواهان ترقي فوتبال هستند و در اين رشته سرمايه گذاري مي كنند.اينها حقايق ورزش كشور است وهر چقدر هم بخواهيم در دوميداني رشد كنيم اما اگر اراده اي براي رشد ورزش پايه نباشد به هدف مان نمي رسيم.

* مگر مسابقات كازانف داور و دستگاه "فتوفينش" ندارد ؟

-ارزنده در مسابقات كازانف قزاقستان موفق شد سهميه ورودي به المپيك را دريافت كند:"من در قزاقستان سهميه المپيك گرفتم و در مسابقات كازانف دوم شدم.من با ثبت ركورد هشت متر و شانزده سانت در ماده پرش طول توانستم سهميه حضور در بازيهاي المپيك 2016 ريو را كسب كنم. خوشحالم كه سهميه المپيك را گرفته ام و به عنوان نماينده دووميداني ايران در المپيك ريو به ميدان مي روم.من در دوره پيشين المپيك هم به عنوان نماينده ايران حضور داشتم. در لندن هفت متر و هشتاد و چهار سانت پريدم و نتوانستم به فينال مسابقات ماده پرش طول المپيك لندن راه پيدا كنم.فضاي مسابقات دووميداني در المپيك پرشور و لذت بخش است و خوشحالم كه دوباره اين فضا را در ريو تجربه خواهم كرد".

-از ارزنده نماينده المپيكي كشورمان درباره حرف و حديث هايي كه در خصوص مسابقات كازانف قزاقستان شنيده مي شود صحبت كرديم. مي گويند در مسابقات كازانف كسب سهميه ورودي به المپيك آسان تر است كه ارزنده در اين باره به كيهان ورزشي گفت:كساني كه اين صحبت هاي اشتباه را در محافل ورزشي و خبري مي زنند بطوركلي به خانواده دووميداني لطف زيادي دارند! خوشبختانه دووميداني منتقد زيادي دارد و كساني كه اين حرفها را به زبان مي آورند شايد اطلاعات شان از بنده و شما بيشتر است!من از اين منتقدان محترم مي خواهم سوال كنم كه مگر شما در مسابقات كازانف حضور داشته ايد كه مي گويد سهميه گرفتن در قزاقستان آسان تر از جاهاي ديگر است.مگر مسابقات كازانف داور و دستگاه "فتوفينش" ندارد ؟مگر داوران حاضر در اين مسابقات را شركت كنندگان انتخاب مي كنند؟مگر دووميداني در اين سطح از مسابقات بي صاحب است كه بخواهند به ورزشكاران راه بدهند؟اين حرفها بي پايه و اساس است و فقط باعث مي شود كه وجهه ورزشكاران دووميداني در جامعه خراب شود! من نمي دانم تخريب ورزشكاران دووميداني براي برخي منتقدان چه سودي دارد كه اين صحبت هاي بي پايه و اساس را در رسانه ها مطرح مي كنند.به نظر من كساني كه به عنوان منتقد دووميداني و فدراسيون ورزش مادر كشور اين صحبت ها را به زبان مي آورند و در رسانه ها مطرح مي كنند دنبال پست در دووميداني مي گردند و مي خواهند از اين طريق وارد فدراسيون دووميداني شوند.كساني كه به ورزشكاران المپيكي دووميداني اتهام بيان مي كنند دنبال پست در دووميداني هستند و حالا به اينجا رسيده اند كه ورزشكاران را خراب كنند و موفقيت هايشان را زير سوال ببرند.

-محمد ادامه داد: افرادي كه به عنوان منتقد اين صحبت هاي اشتباه و شائبه برانگيز را در رسانه ها مطرح مي كنند ابتدا خودشان را در نزد مردم و اهالي دووميداني خراب مي كنند.چطور زماني كه حسن تفتيان سريع ترين مرد ايران در مسابقات جهاني و تورنمنت هاي مهم با ركورد 10/10 ثانيه مي دود آقايان نمي آيند و نمي گويند كه ثبت اين ركوردها آسان بوده است.تفتيان در قزاقستان 10/10 ثانيه دويد و در مسابقات اروپا نيز همين ركورد را تكرار كرد ولي هيچ كسي نيامد و در اين باره صحبت نكرد!اين منتقدان محترم به دنبال مسيري مي گردند تا به فدراسيون دووميداني برسند و در اين فدراسيون پست بگيرند وگرنه طرح اين حرفهاي بي پايه و اساس هيچ فايده ديگري ندارد.

* همه رقبا در المپيك شانس دارند

-ارزنده اضافه كرد:آقايان منتقد سال 2012 بود و مي گفتند كه محمد ارزنده نمي تواند ركوردش را تكرار كند در حالي كه من مقابل چشمان همين منتقدان محترم ركوردم را تكرار كردم و بيش از هشت متر پريدم.همين آقايان بعدا گفتند كه محمد ارزنده درست نمي پرد در حالي كه من در مسابقات برون مرزي شركت كردم و هيچ كسي از پريدنم ايراد نگرفت و ركوردهايم ثبت شد. انتقادات غيرسازنده در دووميداني فراوان است و برخي از اين انتقادات به دنبال اهدافي هستند. با اين حال من يك ورزشكار هستم و كارم را با جديت بيشتر ادامه مي دهم و به اين صحبت ها گوش نمي كنم.

-محمد درباره تمرينات پيش از اعزام خود به المپيك ريو گفت: معمولا در تمرينات سعي مي كنيم كه آمادگي جسماني خودمان را ارتقا دهيم.كمتر روي ركورد گيري تمركز مي كنيم و فقط در مسابقات است كه همه هم و غم مان پريدن و ثبت ركورد بهتري است.

-او ادامه داد:اميدوارم در المپيك ريو ركورد خوبي ثبت كنم.گرچه تمامي حريفاني كه به المپيك مي آيند همگي از نظر فني آماده هستند و براي كسب مدال به اين رويداد بزرگ مي آيند.اميدوارم در ريو بتوانم مزد زحماتم را بگيرم هر چند كار دشوار است و مدال المپيك مفت و مجاني به دست نمي آيد.

-ارزنده اضافه كرد: نمي توانم بگويم كه شانس كدام يك از رقبايم در المپيك براي كسب مدال بيشتر است.به نظر من همه شانس كسب مدال در ريو را دارند.من در لندن تجارب خوبي كسب كردم و اميدوارم در اين دوره بتوانم از تجربيات المپيك لندن به درستي استفاده كنم.

* اين مبالغ در شان ملي پوشان نيست!

-محمد درباره اين كه گفته مي شود دوميداني كاران ايران در المپيك ريو زنگ تفريح هستند به كيهان ورزشي گفت:اين حرفها درست نيست.من به ريو مي روم .من از هيچ كدام از رقبايم ترسي ندارم و با تمام وجود مي پرم.چرا ما بايد زنگ تفريح باشيم؟اگر آنها دو پا دارند من هم دوپا دارم. اگر آنها سريع مي دوند من هم قادرم مثل يك سرعتي بدوم. اين مسائل برايم اهميت ندارد.

-وي اضافه كرد: بهترين هديه براي يك ورزشكار در رشته دووميداني آرامش است. اگر ما آرامش داشته باشيم مي توانيم با خيال آسوده روي تمرينات مان تمركز كنيم.اگر محل تمرين مناسبي در اختيارمان باشد و تغذيه خوبي برايمان مهيا شود با كمترين دغدغه براي حضور در مسابقات آماده خواهيم شد . اگر به آرامش ما اهميت ندهند بدون شك نمي توانيم به اهداف مان دسترسي پيدا كنيم.

-ارزنده درباره دريافتي هاي خود از دووميداني به كيهان ورزشي گفت:تاكنون پاداش هاي كميته ملي المپيك و رياست جمهوري را دريافت كرده ايم. البته تاكنون حقوق مان را از فدراسيون دووميداني نگرفته ايم و نمي دانم حقوق مان چه زماني پرداخت خواهد شد؟

ضمنا در ليگ دووميداني تيم ندارم. متاسفانه پيشنهادات مناسبي براي حضور در ليگ امسال دريافت نكرده ام. آنقدر مبالغ پيشنهادي از سوي تيم هاي حاضر در ليگ دووميداني پايين بود كه بنده ترجيح دادم با تيمي مذاكره نكنم. به هر حال يك ورزشكار ملي پوش شاني دارد كه نبايد براي چند ميليون تومان از بين برود.اميدوارم روي پيشنهادات تيم ها به ملي پوشان دووميداني تجديد نظر شود. اين مبالغ در شان ملي پوشان نيست!

* فراموش كار هستيم

-نماينده دووميداني در المپيك ريو مي گويد:ورزش ما يك ايراد بزرگ دارد و آن هم فراموش كاري دست اندركاران است. الان المپيك شروع شده و همه در فضاي المپيك هستند. اگر ببازيم انتقاد مي كنند و اگر قهرمان شويم همه "به به چه چه " خواهند كرد. دو روز بعد كه هم المپيك به پايان برسد همه يادشان مي رود كه مشكلات ورزشكاران المپيكي چه بود؟ همه يادشان مي رود كه چرا در المپيك ناكام مانديم!به نظر من از فرداي روز پاياني المپيك ريو براي چهار سال بعد كه المپيك 2020 باشد بايد استارت بزنيم و برنامه ريزي كنيم. ما هميشه چند ماه مانده به المپيك ياد ورزشكاران و برنامه ريزي بهتر مي افتيم و اينها براي كسب موفقيت هاي بزرگ كافي نيست.

-او ادامه داد:تعداد مدال هاي دووميداني در المپيك قابل توجه است.اگر اشتباه نكنم بيش از 130 مدال در دووميداني المپيك توزيع مي شود اگر ما روي همين دووميداني سرمايه گذاري درستي بكنيم هردوره مي توانيم تعداد مدال هاي مان را دوچندان كنيم.متاسفانه مسئولان براي دووميداني برنامه اي ندارند در حالي كه اين رشته در جهان اول است و همه كشورها براي مدال هاي المپيكش برنامه ريزي مي كنند.

ارزنده در پايان به كيهان ورزشي گفت:ان شاالله صحبت هاي من به گوش مسئولان محترم ورزش كشور برسد و آنها متوجه شوند كه در دووميداني چه خبر است. دووميداني ايران به مدير قوي نياز ندارد بلكه به سرمايه گذاري وسيع نيازمند است. اميدوارم كه مسئولان ورزش و اقتصادي كشور براي پيشبرد اهداف دووميداني وارد ميدان عمل شوند و به اين رشته مهم كمك كنند. دووميداني رشته اول جهان است . چرا بايد ورزشكار ملي پوش ما براي شش ميليون تومان در ليگ دووميداني شركت كند.اينها شان دووميداني را پايين مي آورد. همچنين از كيهان ورزشي بابت اين گفت و گو تشكر مي كنم كه اين فرصت را به من داد تا صحبت هايم را به زبان بياورم.

* کیوان طباطبایی


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسنی صفت
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
0
0
ایشالله مدال بگیره
مهدي چرخابي
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
0
خسته نباشي قهرمان
سلیمان
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
0
من با ارزنده موافقم مسوولان نمی خواهند دوومیدانی جان بگیرد
majid
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
0
چاکر بچه های بام ایران علی الخصوص محمد ارزنده رکورددار پرش طول
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
0
دوومبدانی ایران را ویران کردند همه شان خائن بوده و هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار