PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
فوتبالیست های آینده چگونه خواهند بود؟

ونگر: آنها دید عمیق و تصمیم گیری سریعی دارند

آرسن ونگر ، مسئول توسعه جهانی فوتبال در فیفا در گفت وگویی، جنبه های مختلف پیشرفت این ورزش را مورد بررسی قرار داده است.

یکی از مهمترین نمود های رشد استعداد، درک مشخصات بازیکنان آینده است. در حالی که این رشته ورزشی همچنان رو به جلو حرکت می کند، بازیکنان به تجربه بیشتری برای عملکرد در بالاترین سطح نیاز دارند.

در این زمینه بهترین فردی که می تواند در خصوص رشد بازیکنان آینده صحبت کند، آرسن ونگر، سرمربی اسبق آرسنال، است. پس از سالها تلاش در بالاترین سطح فوتبال، او اکنون مسئول توسعه جهانی فوتبال در فیفاست و در این مصاحبه شاخصه هایی را مطرح می کند که یک بازیکن برای بازی در اوج به آنها احتیاج دارد.

به علاوه در ورزشی که هرگز متوقف نمی شود، ونگر از تغییرات سال های آتی در فوتبال می گوید و تمرکزش بر تکنیک و نکات اساسی و پایه ای این ورزش است مثل پاسکاری دقیق و دریبل زنی سنجیده که حتما در این آینده مد نظر، پیشرفت خواهند کرد. قابلیت های بسیاری هستند که بازیکنان بزرگ را در بازیهای مدرن یاری خواهند کرد. البته به عقیده ونگر، برخی از قابلیت ها ضروری و مهم هستند:

- کسب اطلاعات پیش از دریافت توپ

- تحلیل و ارزیابی این اطلاعات

- استفاده از این اطلاعات برای آینده نگری و تصمیم گیری سریع

- داشتن عمق دید برای عبور از خطوط تیم مقابل و یافتن هم تیمی های دورتر

- منعطف بودن به هنگام تصمیم گیری، شاید اوضاع تغییر کند.

- داشتن قابلیت های تکنیکی و فیزیکی ضروری برای اخذ تصمیمی دقیق (مثلا توانایی فرار از فشار حریف و عبور از وی با دویدن همراه توپ).

- تمایل به انجام خطرات سنجیده شده ( مثلا تلاش برای ارسال پاس های عمقی یا قرار گرفتن در شرایط تک به تک).

- اشتیاق داشتن به یادگیری نتایج تصمیمات گرفته شده در بازی و استفاده از آنها برای بازیهای آینده.

قابلیت هایی که بازیکنان سطح بالا باید داشته باشند

ونگر با این موضوع شروع می کند که بازیکن می بایست ارتباط نزدیکی با توپ داشته باشد. او می گوید: "باید با توپ دوست باشند. باید آماده باشند که در هر لحظه ای آن را دریافت کنند." یک بازیکن به هنگام تصمیم گیری می بایست سریع و پر انرژی باشد و باید بداند که چه زمانی با توپ بدود و چه زمانی آن را پاس بدهد. ونگر همچنین معتقد است که بازیکن باید تنومند باشد و هم از نظر تکنیکی و هم تاکتیکی ورزیده باشد و بهتر اینکه از هر دو پای خود برای ضربه زدن استفاده کند.

فوتبال در آینده چگونه خواهد بود ؟

در 10 سال گذشته، اصلی ترین پیشرفت در فوتبال، مربوط به بحث فیزیکی بوده است. ونگر معتقد است که در آینده تمرکز بیشتری روی جنبه های تکنیکی و ذهنی وجود خواهد داشت، به ویژه از نظر کنار آمدن با استرس و فشار موجود در مسابقه. بازیکنان دید سریعتری خواهند داشت و آنچه را در زمین می گذرد، بهتر تحلیل خواهند کرد و بدین صورت راحت تر از مخمصه ها و موقعیت های خطرناک و دشوار بیرون می آیند.

اهمیت تکنیک

تکنیک مهم است ، چرا که نمایشی از استعداد یک بازیکن محسوب می شود. ونگر توضیح می دهد که همچون یک نویسنده که با کلمات محدود نمی تواند آنچه واقعا بدان فکر می کند را ابراز کند، فوتبالیستی بدون تکنیک مناسب هم قادر نیست آنچه را که می خواهد انجام دهد، حتی اگر شرایط را به شکل خوبی تحلیل کند. وی در این خصوص اشاره می کند که فوتبال در درجه اول و مهمتر از همه چیز یک بازی تکنیکی است. از آنجا که بازی کردن با پاها طبیعی نیست، مغز شما نیاز به تعلیم دارد تا بتواند این کار را انجام دهد، پس پاهای شما قابلیت انجام آنچه مغز می خواهد را خواهد داشت. بدون این ارتباط، تکنیک محدود خواهد بود.

رشد تکنیک به سطحی بالاتر

ونگر باور خود را اینگونه توضیح می دهد که در فوتبال، یک تیم می بایست تلاش کند تا 11 بازیکن با تکنیک کامل داشته باشد. او مطمئن است که در 10 سال آینده، استاندارد تکنیکی بازی فوتبال، رشد خواهد کرد ، به ویژه توانایی دویدن با توپ و دادن پاس های بسیار دقیق. وی با اشاره به لیونل مسی و دیه گو مارادونا می گوید که همه باید بتوانند با توپ بدوند و پاس های دقیق و تعیین کننده ای ارسال کنند، حتی زمانی که در حال حرکت هستند. ونگر این مورد را به عنوان نکاتی که در آینده پیشرفت خواهد کرد، می بیند.

ارتباط بین اجرای تکنیکی و تصمیم گیری

ونگر اشاره می کند که کیفیت تکنیکی به یک بازیکن اجازه می دهد که تصمیم خود را عملی نماید. یعنی پیش از آنکه یک پاس ارسال یا یک شوت زده شود، یا در واقع پیش از آنکه انتخاب کنیم که عمل بعدی چه باشد، بازیکنان می بایست موقعیت هایی را که با آن مواجه می شوند بررسی کنند. به عقیده وی انعطاف در تصمیم گیری امری کلیدی محسوب می شود، چرا که بازیکنان می بایست با چشم انداز دائما در حال تغییر اطراف خود در زمین مسابقه کنار بیایند. زمانی که یک بازیکن متوجه شد که چگونه تصمیم صحیح را بگیرد و تکنیک مورد نیاز برای اجرای این تصمیم را در میدان داشته باشد، آنچه برای موفقیت نیاز دارد را به همراه خواهد داشت.

پیشرفت بازیکنان

در کنار قدرت بازیکنان، در تلاش برای پیشرفت، محدودیت ها در بازی آنها می بایست مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. ونگر اشاره می کند که گاهی اوقات یک بازیکن می تواند ضعف های خود را تشخیص داده و آنها را تصحیح نماید. اما زمان هایی هم هست که نیاز به یک متخصص است تا متوجه شویم چرا یک بازیکن در موقعیت های مشخص دست و پا می زند و برای این شرایط، راه حل هایی برایشان فراهم سازیم و شانس پیشرفت و بهبود شرایط را به آنها بدهیم.

توسعه توانایی دریافت و تحلیل اطلاعات

ونگر توضیح می دهد که بازیکنانی که بیشترین اطلاعات را ظرف 10 ثانیه پیش از گرفتن توپ، دریافت می کنند، موفق ترین ها هستند. برای بهبود این موضوع، باید تمریناتی انجام شود تا بازیکنان را مجبور سازد به تحلیل آنچه در اطرافشان می گذرد، بپردازند. این می تواند به جمع آوری اطلاعات توسط آنها پیش از گرفتن توپ، کمک کند. به گفته ونگر این جزئی مهم از آینده ورزش فوتبال است و می تواند یک بازیکن را در فرار از فشار وارد شده در شرایط مختلف، چیره دست کند. یعنی آنها قادر خواهند بود سریعتر تصمیم بگیرند و به همراه تکنیکی که دارند، موثرتر واقع شوند.

دید عمیق

این همان چیزی است که ونگر به آن می گوید، "دید سه بعدی". وی توضیح می دهد که معنی اش این است که چقدر می توان توپ را به عمق فرستاد ، بدون اینکه بازیکن حریف بتواند به آن برسد. وقتی برای حمله وارد نیمه حریف می شوید، شرایط برای بازی با توپ کاملا متفاوت است. مثل ورزش هندبال، بازی به هم فشرده با استفاده از کل عرض زمین در پیش خواهد بود. به دنبال یافتن فضاهایی در این بین هستید تا به پشت دفاع حریف نفوذ کنید. این موضوع بسیار مهم است. بازیکنی که می تواند هم تیمی هایش را در چنین موقعیت هایی انتخاب کند، دید مناسبی خواهد داشت و تجربه تصمیم گیری مناسبی هم به همراه دارد. ونگر اشاره می کند که دید عمیق، قابلیتی است که می تواند در سن جوانی رشد کند ولی بعدها با انجام تمرینات مناسب، پیشرفت هم خواهد کرد.

جلسات تمرینی موثر

ونگر باور دارد که سه جزء متفاوت می بایست در هر جلسه تمرینی وجود داشته باشد. یکی از آنها باید شامل توسعه بخش تکنیکی بازی باشد، مثل دریبل زدن، پاسکاری یا کنترل توپ. بعد می بایست عنصر تاکتیکی وارد شود که به دید و تصمیم گیری کمک خواهد کرد. در نهایت حداقل باید 20 دقیقه وجود داشته باشد که در آن بازیکنان برای بازی ساده فوتبال و نشان دادن توانایی هایشان، آزاد باشند.

*سید محمد طاهر شاهین

برچسب ها: فیفا ، آرسن ونگر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار