PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۸۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
خیرونا و داستان جاه طلبی خانواده گواردیولا

در دنیای فوتبال، یک داستان تاریخی و هیجان‌انگیز جدید در حال نوشته شدن است. تیم خیرونا به رهبری میشل، سرمربی خلاقش، فراتر از انتظارات عمل کرده و در حال خلق لحظاتی قابل توجه است . داستان آنجایی هیجان‌انگیزتر می‌شود که بدانید این تنها آغاز راه و پروژه این مربی متولد مادرید است و اتفاقات زیادی در راه است. معمار این موفقیت، میشل، مربی 47 ساله مادریدی است که با یک سبک هجومی توجهات را به خود جلب کرده است اما میشل این موفقیت را بدیهی نمی‌داند. او پیش از این با رایو وایکانو و هوئسکا، دو باشگاه دیگری که در دوران سرمربیگری خود هدایت کرده، به سطح اول فوتبال اسپانیا صعود کرده است، اما هر دو تیم در فصل بعد سقوط کردند و میشل قبل از پایان هر فصل اخراج شد. با این حال، با خیرونا داستان متفاوت است. آنها فصل را به قوی‌ترین شکل ممکن آغاز کرده‌اند و اکنون در رده سوم قرار دارند و از مدعیان کسب سهمیه اروپایی هم هستند تا شگفتی‌ساز این فصل فوتبال اروپا لقب بگیرند.

میشل می‌داند که خیرونا هرگز سه فصل متوالی را در لالیگا سپری نکرده و دستیابی به این امر، هدف اصلی اوست. او می‌گوید : "هدف این است که هر چه زودتر جایگاه تیم را در لالیگا تثبیت کنیم. امیدوارم گام به گام به سمت جلو برویم اما جمع‌آوری هر امتیاز یک مبارزه است و می‌خواهم تیم بفهمد که کار روزانه چیزی است که ما را به موفقیت می‌رساند". کلید موفقیت خیرونای میشل در این فصل بیشتر خط حمله آنهاست تا دفاع. با توجه به اینکه میشل در دوران بازیگری خود یک هافبک گلزن بود و در رایو وایکانو توانست گل‌های زیادی به ثمر برساند، تعجب‌آور نیست که ببینیم تیمش با چنین ذهنیتی بازی می‌کند و پس از زدن یک گل و برتری عقب نمی‌نشیند. تعداد گل بالا با توجه به سبک بازی هجومی تیم، عجیب نیست اما ضعف‌هایی نیز دیده می‌شود و اگر جایی برای پیشرفت وجود داشته باشد، در خط دفاع خواهد بود، زیرا مربی به آنچه تیمش در حمله به دست آورده است اطمینان کامل دارد.

میشل حق دارد به تنوع بازیکنان گلزن تیمش اشاره کند. آرتم داوبیک، خرید تابستانی‌ آنها بهترین گلزن تیم است اما موفقیت خیرونا فقط مربوط به یک بازیکن نیست. تاکنون 11 بازیکن مختلف حداقل یک گل و 10 بازیکن متفاوت حداقل یک پاس گل داده‌اند. این نتایج یک تلاش تیمی است و بیشترین اعتبار برای این موفقیت به میشل داده می‌شود. خیرونا چندین بازیکن مهم را در تابستان از دست داد، مانند اوریول رومئو، تاتی کاستلانوس و رودریگو ریکلمه اما کیکه کارسل، مدیر ورزشی آنها که به تازگی به تیم آمده است با مشورت سرمربی، بازیکنان خوبی به تیم اضافه کرد و تیم شگفتی‌ساز لالیگا ساخته شد. میشل تا سال 2026 با خیرونا قرارداد دارد که به این معنی است که هنوز داستان‌های زیادی برای نوشتن وجود دارد. هدف مدیریت و کادر فنی در این فصل حفظ تیم در لالیگاست اما هواداران رویای اروپا در سر دارند و باید دید تا پایان این فصل هیجان‌انگیز چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

نزدیک به 20 سال از قهرمانی تیمی غیر از رئال مادرید، بارسلونا یا اتلتیکو مادرید در لالیگا می‌گذرد. این سه غول از زمان قهرمانی والنسیا در لیگ در فصل 2004-2003 بر فوتبال اسپانیا تسلط داشتند. اتلتیکو دو عنوان قهرمانی دارد، رئال مادرید شش و بارسلونا با یازده قهرمانی اول است. اما امکان دارد دوران تسلط این سه تیم تمام شود و باشگاهی که کسی فکرش را هم نمی‌کند قهرمان این فصل شود. خیرونا (که به زبان کاتالونیایی «ژیرونا» هم تلفظ می‌شود) 9 بازی از 11 بازی فصل را برده و فقط به رئال مادرید باخته است. این باشگاه متعلق به گروه فوتبال سیتی است که منچسترسیتی را در لیست 12 تیم خود دارد. همچنین مدیر این باشگاه «پِره گواردیولا» برادر سرمربی " سیتیزن‌ها" است. خیرونا با وجود اینکه سال گذشته به لالیگا صعود کرده در این فصل رقبا را یک به یک از سر راه برمی‌دارد.

میشل مربی این تیم و هافبک سابق رایو وایکانو و هافبک زیر 20 ساله‌های اسپانیا، از زمان انتصابش در سال 2021 کارهای شگفت‌انگیزی انجام داده است. او باعث صعود رایو و اوئسکا از رده دوم شد و خیرونا را در اولین دوره خود به شکوه دسته دوم هدایت کرد. آنها از آن زمان به عقب نگاه نکرده‌اند و در فصل گذشته جایگاه دهم را به خود اختصاص دادند و بالاتر از نام‌های بزرگی مانند سویا و والنسیا ایستادند.

خیرونا در این فصل توجه کارشناسان و هواداران را به شدت به خود جلب کرده است. آنها در یک زمین گلف اجاره‌ای تمرین می‌کنند. خیرونا دو زمین را برای تیم اول خود در مجموعه ورزشی لاوینیا که متعلق به PGA Golf است اجاره کرده و سایر تیم‌هایش در نزدیکی برج‌های پالائو تمرین می‌کنند. این ترتیب عجیب و غریب هیچ تأثیر منفی بر بازیکنان و کادر مربیگری خیرونا نداشته و زمانی که کار روی زمین تمرینی جدید تکمیل شد، اوضاع می‌تواند برای باشگاه بهتر شود. مجموعه 22میلیون پوندی در شهرداری ویلابلاریکس میزبان همه تیم‌های خیرونا، از جمله تیم‌های اول مردان و زنان به‌علاوه آکادمی و پس از اتمام دارای 7 زمین و 7 زمین مصنوعی دیگر خواهد بود. روند ساخت و ساز به دلیل مسائل کشاورزی به تعویق افتاده اما خیرونا همچنان به پیشرفت ادامه می‌دهد و چشم هواداران را به خود خیره می‌کند.

درست زمانی که این تیم در سال 2013 به سطح دوم رفت، پس از بدهی 3/2 میلیون یورویی به مقامات مالیاتی اسپانیا و 800 هزار یوروی دیگر به خدمات بهداشت عمومی، وارد مراحل ورشکستگی شدند. تاجر محلی، جوزپ دلگادو و مالکان باشگاه قادر به پرداخت هزینه‌ها نبودند و برای پرداخت دستمزدها با مشکل مواجه بودند. به نظر می‌رسید که فروش باشگاه به یک سرمایه‌گذار ثروتمند، تنها راه نجات است.

پس از شش ماه مذاکره با وکیل آرژانتینی، ریکاردو پینی، دلگادو در سال 2015، 80 درصد از سهام خیرونا را به مبلغ 2 میلیون یورو به او فروخت. این توافق در رسانه‌های محلی گزارش شد و پینی حتی در چند بازی شرکت کرد با این انتظار که مالکیت این باشگاه را بر عهده بگیرد، اما قرارداد در فوریه همان سال با شکست مواجه شد و خیرونا اظهار داشت که سرمایه‌گذاران جدید چندین ضرب‌الاجل را برای پرداخت [مبالغ] در تکمیل فروش از دست داده‌اند، به این معنی که قراردادی که امضا کرده بودند، باطل شد. پینی اکنون یکی از مالکان الچه است که قبلا در لالیگا حضور داشت.

این زمانی بود که پره گواردیولا، برادر پپ، از راه رسید. او به عنوان یک میانجی بین خیرونا و TVSE Futbol عمل کرد ، یک گروه فرانسوی که توسط سرمایه‌گذارانی شامل لوئیس دوتارِت و سمیر بودجما تشکیل شده بود و قیمت درخواستی باشگاه کاتالان را برآورده کرد. گزارش‌های مطبوعات محلی حاکی از آن بود که سرمایه‌گذاران جدید باید 600 هزار یوروی اضافی و همچنین مبلغ 2 میلیون یورو به خیرونا برای کمک به آنها از ورشکستگی کمک کنند، همراه با 380 هزار یورو برای پوشش هزینه‌های کوتاه‌مدت، مانند حقوق بازیکنان. تحول خیرونا از این زمان آغاز شد. TVSE Futbol عملاً در شهر ناشناخته بود و دوتارت و بودجما به ندرت در انظار عمومی ظاهر می‌شدند. در عوض، این پره گواردیولا بود که بیشتر در تصمیمات اجرایی حضور داشت و درگیر بود. گواردیولا کسی بود که ژلی را به عنوان رئیس باشگاه منصوب کرد و در انتصاب برخی از مدیران ارشد مانند ایگناسی ماس- باگا که هنوز در باشگاه حضور دارد، نقش داشت.

خیرونا سه مرتبه طی چهار سال (2013 ، 2015، 2016) در پلی‌آف nv صعود به لالیگا ناکام ماند اما همه چیز رو به بهبود می‌رفت. در نهایت، در سال 2017، تحت هدایت پابلو ماچین، آنها به مقام دوم رسیدند تا برای اولین بار به بالاترین سطح فوتبال اسپانیا صعود کنند. ماچین در سال 2018 خیرونا را ترک کرد و اکنون بیکار است اما مرتباً در جایگاه ویژه ورزشگاه خیرونا دیده می‌شود و پس از او یک گروه هوادارای به نامش تأسیس شد. این باعث شد که خیرونا در آگوست 2017 تصمیم به همکاری کامل با CFG بگیرد و این گروه تمام سهام TVSE Futbol را خرید. آخرین تغییر نقش در مالکیت در سال 2020 رخ داد، زمانی که پره، 35 درصد از سهام CFG را به تاجر بولیویایی، مارسلو کلائوره، که مالک باشگاه بولیوار است، فروخت ، تیم دیگری که زیر نظر گروه فوتبال سیتی است. خیرونا در سال 2019 از لالیگا سقوط کرد، اما در آن زمان پایگاه هواداران آنها شکل گرفته بود. پره گواردیولا با علاقه به روزی که در ژوئن 2015 درگیر این پروژه شد، نگاه می‌کند. گواردیولا به اتلتیک می‌گوید:”ماموریت اصلی ما زمانی که مسئولیت را بر عهده گرفتیم این بود که پایگاه هواداران پایداری را برای پروژه خود ایجاد و آن را به یک موسسه قابل دوام تبدیل کنیم. خرید باشگاه‌های فوتبال آسان است اما نگهداری و پایدار کردن آنها سخت‌تر است.”

پره گواردیولا 47ساله که کمتر بین اهالی فوتبال شناخته شده، این‌روزها روی دور موفقیت قرار دارد و توانسته اسم تیمش را در لالیگا سر زبان بیندازد. او در شرایطی در مسیر موفقیت گام برداشته که هرگز ابزار و امکانات برادر بزرگتر و 52 ساله‌اش یعنی پپ را در اختیار نداشته است . پره از سال 2020 به‌عنوان رئیس شورای مدیریتی باشگاه خیرونا منصوب شده است. سرمایه‌گذار درخور توجه باشگاه خیرونا، «سیتی فوتبال گروپ» است. این مؤسسه اماراتی که سهامدار منچسترسیتی نیز محسوب می‌شود، کنترل تمام یا بخشی از دارایی‌های باشگاه‌های زیادی را در دنیای ورزش در اختیار دارد و تیم‌های تروآ در فرانسه و خیرونا در اسپانیا هم شامل آن می‌شوند. پره ـ برادر پپ گواردیولا ـ در دوران جوانی‌اش فوتبالیستی معمولی بود. او ابتدا تحصیلاتش را در رشته الکترومکانیک شروع کرد و بعد به‌عنوان بازاریاب و مدیر بازاریابی، جذب کمپانی نایکی شد. قریب به 12 سال، پره، قرارداد اسپانسری بسیاری از ستاره‌های رختکن بارسلونا از جمله جرارد پیکه، سرخیو بوسکتس و کارلس پویول را در اختیار داشت و همز‌مان کارهای مشابه را برای رونالدو و رونالدینیو انجام می‌داد. پره گواردیولا در سال 2009 قراردادش با نایکی را به‌هم زد تا آژانس شخصی خودش برای نمایندگی از بازیکنان و شورای مدیریتی ورزشی را در کنار خوامی رورس، رئیس «مدیاپرو» با عنوان «مدیا بیس اسپرتس» پایه‌گذاری کند. پره گواردیولا که به جاه‌طلبی و یک مذاکره‌کننده فوق‌العاده شهره است، در لندن سکونت دارد. او در سال 2017 و زمانی که سیتی گروپ کارهای سهامداری‌اش را از سر گرفت، 16‌درصد از سهام کل خیرونا را خریداری کرد. 3 سال بعد هم به‌عنوان رئیس شورای مدیریتی همین باشگاه منصوب شد. پره در گفت‌وگویی با روزنامه «اسپورت» اسپانیا از اینکه خیرونا را ذخیره منچسترسیتی می‌دانند، گلایه کرده است: «اینکه بگویند ما ذخیره منچسترسیتی هستیم، خیلی ناامیدانه است. البته اهمیتی ندارد. ما تراز مالی‌مان را به‌واسطه خریدوفروش‌های خوب، ارتقاء داده‌ایم. اسپانسرهای جدیدی داریم و عایدی بیشتری هم از محل بلیت‌فروشی نصیب‌مان شده است. شکست خورده‌ایم، صعود و سقوط کرده‌ایم ولی این‌روزها به خودمان خیلی افتخار می‌کنیم. من اسکرین‌شاتی از جدول رده‌بندی لالیگا گرفته‌ام اما همگی مجبوریم متواضع باشیم ".

*عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها