PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
آکادمی‌هایی که فوتبال را به جهان هدیه می‌دهند

این روزها اهالی آنفیلد حال و هوای متفاوت‌تری نسبت به سایر کانون‌های هواداری دنیا دارند. دوران شیرین حضوریورگن کلوپبه پایان خود نزدیک شده و بازیکنانلیورپولدر تلاش هستند تا آخرین تصاویر این دوران شیرین همراه با جام و افتخارات باشد. در یکی از حساس‌ترین دیدارهای این فصل، لیورپول در فینال اتحادیه مقابلچلسی قرار گرفت که ترکیبش پر از بازیکنانی است که مبلغی هنگفت برای آنها خرج شده و هیچکدام از ارزش‌هایی که آنها داشتند در زمین فوتبال دیده نشده است تا شرایط برای آنها بسیار متفاوت باشد. در چنین شرایطی یورگن کلوپ، مرد معمولی سرخ‌ها که به ارزشمند کردن بازیکنان جوان شهره دارد، در آخرین فصل حضور خود یادگاری‌هایی گرانبها برای قرمزپوشان بندر مرسی ساید، به ارث می‌گذارد. او برای جدال مقابلچلسی،کانر بردلی را با 20 سال سن 72 دقیقه، بابی کلارک 19 ساله را برای 48 دقیقه، جیدون دنس که تنها 18 سال سن دارد را همراه با جیمز مکانل 19 ساله به مدت 33 دقیقه و جرل کوانسا 21 ساله را برای 14 دقیقه به زمین بازی فرستادتا نشان دهد در برابر ترکیب چلسی که برای محاسبه ارزش بازیکنانش باید از صفرهای بسیار زیادی استفاده کرد این شجاعت را دارد تا بازیکنانی جوان را به زمین بازی بفرستد. او همچنین هاروی الیوت و کائومین کلهر را که از مدت‌ها قبل به عنوان بازیکن از آنها استفاده می‌کند در ترکیب قرار داده بود و از آنها 120 دقیقه بازی گرفت . شرایط کنونی لیورپول و یورگن کلوپ به گونه‌ای است که قطعاً برای حداقل 10 سال او ترکیب لیورپول را از بازیکنان بااستعداد و توانمند تامین کرده تا هواداران لیورپول بعد از جدایی کلوپ احساس تنهایی نکنند و همچنان هیچوقت تنها قدم نزنند.

شاید تاکنون فکر می کردید بارسلونا بهترین آکادمی فوتبال را در اروپا دارد اما در ارزیابی بهترین آکادمی‌های فوتبال دنیا آنها رده چهارم را در اختیار دارند. آژاکس یکی از پرفروش ترینآکادمی‌های فوتبالدر اروپا است و زیر ساختی بسیار مجهز و حرفه ای برای تولید استعدادهای جوان دارد و این در حالی است که منچستریونایتد توانسته است به عنوان تنها باشگاه انگلیسی در رده ششم برترین آکادمی های فوتبال اروپا قرار گیرد. مرکز بین المللی مطالعات ورزشی (CIES) سال گذشته یک نظرسنجی از 31 لیگ برتر اروپا انجام داده و 69 بازیکن را یافته است که در این باشگاه هلندی یعنی آژاکس مربیگری کرده اند. آژاكس توانسته است چهار بار قهرمان اروپا شود و بعد از آن هم باشگاه پارتیزان بلگراد، هایدوک اسپلیت، بارسلونا و اسپورتینگ لیسبون به همراه MTK بوداپست قرار گرفتند.

10 آکادمی برتر فوتبال اروپا

تحقیقاتی که در انجمن CIES انجام شده است نشان می دهد بازیکنانی که در آکادمی آموزش دیده اند توانسته‌اند حداقل سه فصل را در تیم هایی بین 15 تا 21 سال بازی کنند کهدر نمونه مطالعاتی باشگاه و آکادمی آژاكس نشان می دهد بازیکنانی شامل نایجل د یانگ، رافائل وان درهارت، وسلی اسنایدر، اوربی امانوئلسون، یان ورتونگن، گرگوری وان دره ویل و ماارتن استکلنبورگ می باشند. زلاتان ابراهیموویچ سوئدی، استیون پینار آفریقای جنوبی و لوئیز سوارز اروگوئه ای نیز در اوایل کار خود برای تیم هلندی بازی کردند اما طبق معیارهای این گزارش به عنوان بازیکنان تحت آموزش باشگاهی شناخته نمی‌شوند.

نحوه جذب بازیکنان مستعد و پرورش آنها

باشگاه‌های فقیردر لیگ ها معمولاً بیشترین تعداد فوتبالیست‌ را از آکادمی های خود تشکیل می دهند که میانگین آن حدود 27 درصد است. این لیگ ها شامل بلغارستان، صربستان، کرواسی، اسلوونی، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، بلاروس و فنلاند بودند. در این گزارش آمده است: برای تیم هایی که مسابقات قهرمانی آنها از لحاظ مالی محدود است، تنظیم الگوی ورزشی و اقتصادی مبتنی بر رشد ارزش افزوده استعدادهای جوان به توانایی آنها در آموزش و تاکتیک پذیری آنها بستگی دارد. این رقم برای پنج لیگ بزرگ انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا به 2/17 درصد کاهش یافت و حتی در ثروتمندترین گروه بعدی شامل پرتغال، اسکاتلند، هلند، ترکیه، یونان و روسیه با 2/15 درصد پایین تر بود.

درصد تفاوت معنی داری بین لیگ های هم سطح مشابه وجود دارد. در این بین در لیگ های فقیرتر همانند اسلواکی به طور متوسط ​​40 درصد بازیکنانی که در باشگاه ها بازی کرده اند در همان باشگاه هم مربیگری می کنند اما این موضوع در کشوری شبیه قبرس به 11 درصد می رسد . برای بسیاری از باشگاه ها ساده نیست با بازیکنان خود به صورت طولانی مدت همکاری داشته باشند و همچنین توضیح داد اکثریت باشگاه‌ها تنها هدف شان آموزش و ایجاد ارزش افزوده برای بازیکنان جوان و انتقال آنها به باشگاه های ثروتمند است. وی ادامه داد بسیاری از تیم ها با منابع محدود در وضعیت های سخت و بی ثباتی های مالی و مدیریتی قرار دارند که در مقابل با سیاستگذاری های آموزش طولانی مدت به استعدادهای جوان شانسی برای دیده شدن و بازی می دهند.

آکادمی سانتوس برزیل

رقیب سائولو پائولو در فوتبال اکادمی وارد می شود! این تیم که در شهر سانتوس برزیل قرار گرفته را می توان اصلی ترین رقیب سائولو پائولو نامید، بازیکنان بزرگی در این تیم بازی کرده اند که از اکادمی نبوده اند و از بزرگترین مثال می توان، بزرگترین برزیلی تاریخ ، " سلطان پله " را نام برد که تمام فوتبال حرفه ای خود را در رده بزرگسالان در این تیم انجام داد، بهترین محصولات این باشگاه بدون شک نیمار، روبینیو، دیگو، گانسو، باربوسا و الکس هستند .

آکادمی آرژانتینوس جونیورز آرژانتین

مانند رقابت سائولو پائولو و سانتوس در امر بازیکن سازی و آکادمی، ریورپلاته و آرژانتینوس در رقابت تنگاتنگ هستند که تا حدودی ریورپلاته بهتر عمل کرده است اما هرگز نمی توان از ستاره های بزرگ که آنها به فوتبال هدیه داده اند به سادگی عبور کرد؛ کامبیاسو، مارادونا، ریکلمه، سورین و بیگیلیا ستاره هایی هستند که این تیم به فوتبال هدیه داد.

آکادمی کلیر فونتین

آکادمی بین الملی کلیر فونتین بزرگترین آکادمی فوتبالی در کشور فرانسه است. این آکادمی متخصص پرورش بازیکنان فرانسوی است. آکادمی کلیر فونتین یکی از 12 آکادمی است که در فرانسه مستقر شده و توسط فدراسیون فوتبال فرانسه (FFF) نظارت می شود. این آکادمی در سال 1988 تأسیس شده و در 50 کیلومتری جنوب غربی پاریس در منطقه کلیر فونتین قرار دارد و یکی از مشهور ترین آکادمی های اروپا شناخته می شود. آنها از پرورش بازیکنانی همچون نیکولاس انکلا، ساها، ویلیام گالاس، حاتم بن عرفا، دیابی، مهدی بن عطیه، بلیز ماتیودی، باسونگ، امباپه ، اولیویه ژیرو و تیری هانری اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده اند.

آکادمی ریور پلاته ارژانتین

بزرگترین آکادمی غیر اروپایی جهان وارد می شود! بهشت استعداد های آمریکای جنوبی، باشگاه ریورپلاته که بزرگترین آکادمی و تیم آرژانتین را داراست دارای تیمی فوق العاده و استعداد های خارق العاده و ستاره ساز بوده که آیمار، سایولا، کرسپو ، هیگواین ، فالکائو و ماسکرانو گوشه ای از این ستاره ها را تشکیل می دهند!

آکادمی منچستر یونایتد

آکادمی موفق منچستر یونایتد که در انگلستان قرار دارد، یکی از موفق ترین آکادمی های اروپا و جهان است، این تیم که درحال حاضر در لیگ دسته دو انگلیس فعالیت می کند شامل بازیکنان زیر 23 سال است .. آنها توانستند در سال های 2002، 2005،2006 ،2010 ، 2012 عنوان قهرمانی لیگ را به دست اورند. مدیر تیم فعلی درحال حاضر ریکی سباگیا است که سابقه مدیریت تیم اصلی را دارد. منچستر یونایتد یک تیم زیر 18 سال نیز دارد که در لیگ برتر زیر رده 18 سال و گروه جوانان fa حضور دارد. آکادمی این باشگاه از سال 1998 مجددا سازماندهی شد . این آکادمی پنج تن از بزرگترین بازیکنان منچستر یونایتد را پرورش داد : رایان گیگز، بابی چارلتون، بیل فولکز، پل اسکولز و گری نویل.

آکادمی باشگاه میلان

آکادمی باشگاه تیم پرافتخار میلان بزرگترین آکادمی ایتالیا است. این تیم در 110 کشور دنیا دارای آکادمی است. درحال حاضر آکادمی این باشگاه دارای 104 دانش آموز فوتبالی است . این آکادمی سازنده کاپیتان افسانه ای این تیم مالدینی، بارزی، کاستاکورتا،آلبرتینی، دوناروما و اوبامیانگ است.

آکادمی بایرن مونیخ آلمان

آکادمی تیم بایرن مونیخ بی شک ستارگان فراوانی به فوتبال اروپا معرفی کرده و باعث پیشرفت بازیکنان زیادی شده است، این اکادمی که از 1902 ساخته شده است در سال 1955 بازسازی شد. شعار و ماموریت آنها بهترین پیشرفت بازیکنان جوان باشگاه است. این اکادمی شامل 165 بازیکن، 16 مدرس و مدیر، یک فیزیوتراپیست و یک ماساژ دهنده است. از نام های بزرگ این آکادمی می‌توان فرانتس بکن باوئر، سپ مایر، مارکوس بابل، فلیپ لام، متس هوملز، باستین شواین اشتایگر، توماس مولر، تونی کروس،آلابا و امره جان نام برد.

آکادمی اسپورتینگ لیسبون

آکادمی اسپورتینگ لیسبون در رتبه سوم برترین آکادمی های جهان قرار دارد . این آکادمی در شهر اسپورتینگ قرار دارد و متعلق به تیم اسپورتینگ لیسبون می باشد، این آکادمی دو تن از بزرگترین بازیکنان تاریخ پرتغال یعنی کریستیانو رونالدو و لوییس فیگو را به فوتبال پرتغال و جهان معرفی کرده است، از دیگر بازیکنان مطرحی که در این آکادمی حضور داشته اند می توان از بتو، اگوستو، سدریک سوارس، ژائو موتینیو، ژایو ماریو، ژوزه فونته، نانی، کوارشما، سیمائو، و ویلیام کاروالیو نام برد.

آکادمی آژاکس هلند

به قسمت جذاب ماجرا رسیدیم . آکادمی آژاکس ، دومین آکادمی بازیکن ساز تاریخ اروپا ! این آکادمی در شهر آمستردام هلند مستقر است . این مجموعه دارای 13 تیم جوان از سنین 7 تا 18 سال است. این آکادمی در مارس 1900 تاسیس شد و ورزشگاه آن دارای ظرفیت 5000 نفر است، مدیر عامل این تیم سعید اوئالی است. این باشگاه به تولید ستارگان بسیار بزرگ و بین المللی مانند سیاک سوارث، یوهان کرایوف، فرانک رایکارد، دنیی برگ کمپ، فرانک و رونالد دی بوئر، ادگارد داویدز، کلارنس سیدروف، پاتریک کلایورت، رافائل فن درفات، وسلی اسنایدر و نایگل دی یانگ پرداخته است.

لاماسیا

لاماسیا، آکادمی باشگاه بارسلونا است، این آکادمی دارای بیشتر از 300 بازیکن جوان است و از سال 2002 به عنوان بهترین آکادمی دنیا شناخته می شود . لاماسیا از عوامل مهم موفقیت تیم بارسلونا است، به طوری که در سال 2010 اولین آکادمی بود که موفق شد سه بازیکن مدعی توپ طلا را پرورش دهد! این آکادمی در منطقه لس کورتس بارسلونا قرار گرفته است. لاماسیا در سال 1979 با ایده کرایوف به سران باشگاه ساخته شد . مردم لاماسیا را به عنوان بهترین آکادمی فوتبال انتخاب کردند و لاماسیا از آکادمی آژاکس سبقت گرفت . لاماسیا رقم زننده طلایی ترین دوران تاریخ بارسلونا است . ژاوی، اینیستا، لیونل مسی، پویول، ویکتور والدز، سرخیو بوستکس، جرارد پیکه، سسک فابرگاس، پدرو، جوردی و آلبا اعضای لاماسیایی دوره طلایی بارسلونا بودند . از دیگر اعضای لاماسیا می توان به پپ گواردیولا و سرخی روبرتو اشاره کرد.

*عرفان خماند


برچسب ها: بارسلونا ، لاماسیا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها