PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۸۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
پول یا نبوغ ؛ گواردیولا را چه چیزی به موفقیت رساند؟

حتی قبل از اینکه سرمربی منچسترسیتی شود، گواردیولا به عنوان یکی از بهترین مربیانی که تا به حال در فوتبال فعالیت داشته، مورد ستایش قرار می گرفت. بخشی از این ستایش به لطف موفقیت او با بارسلونا بود ، جایی که در چهار سال 14 عنوان قهرمانی ، از جمله سه قهرمانی لیگ و دو قهرمانی لیگ قهرمانان کسب کرد . باورنکردنی ترین چیز این است که او تازه در سال 2008 به مربیگری حرفه ای روی آورد و بارسلونا اولین پروژه بزرگ او بود. او در اولین فصل حضورش در لیگ برتر فوتبال ، سه گانه را به دست آورد. چقدر شگفت انگیز است ! پپ گواردیولا پس از تقریبا هفت سال تلاش، بالاخره توانست با منچسترسیتی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود و نه فقط این . او آبی های آسمانی را برنده سه گانه فوتبال اروپا ساخته است. منچسترسیتی دومین تیم انگلیسی است که این کار را انجام می دهد و موفقیت همسایه نه چندان محبوب خود یعنی منچستریونایتد را تکرار می کند.

حالا با 115 تخلف مالی علیه منچسترسیتی ، این سوال پیش می آید که آیا پپ واقعاً به این موفقیت دست یافت یا آن را خرید؟ بیایید به عمق بحث بپردازیم و حقیقت را دریابیم. منچسترسیتی با وجود کسب سه گانه در فصل گذشته، آینده نامشخصی دارد. سران لیگ برتر با ارجاع پرونده " سیتیزن‌ها " به کمیسیون مستقل نظارتی، مدعی هستند این باشگاه 115 بار قوانین مالی فوتبال انگلیس را نقض کرده است ، مواردی که طی آن علاوه بر پرداخت ارقامی خارج از حساب‌های مالی ، باشگاه، منچسترسیتی به تامین مالی از طریق اسپانسر پوششی متهم شده است. رای نهایی پرونده تخلف مالی منچسترسیتی احتمالا در تابستان 2025 صادر می‌شود ، فصلی که قرارداد فعلی سرمربی اسپانیایی به پایان می‌رسد اما نشانه‌هایی از احتمال ادامه حضور او در انگلیس وجود دارد. به گزارش سم لی از اتلتیک ، با تایید ریچارد مسترز، تاریخ جلسه استماع پرونده منچسترسیتی تعیین شده است. نگرانی در مورد آینده باشگاه وجود دارد اما آیا پپ گواردیولا می‌تواند به " سیتیزن‌ها " متعهد باقی بماند؟ شانس خوبی برای پاسخ «بله» وجود دارد. در " اتحاد " احساس می‌شود صرف نظر از این که منچسترسیتی با رای سقوط به دست پایین مواجه شود یا نه، گواردیولا قرارداد جدیدی امضا خواهد کرد. سرمربی اسپانیایی چند بار در نشست‌های خبری خود این موضوع را تایید کرده اما سران منچسترسیتی باور دارند، باور قلبی گواردیولا چیزی بیش از یک جنجال رسانه‌ای است. منچسترسیتی احتمال جدایی گواردیولا در زمانی که مناسب باشد را رد نمی‌کند ، اگر چه آنها تلاش می‌کنند در صورت جدایی سرمربی خود، کادر او و تیم مدیریتی باشگاه را حفظ کنند. " سیتیزن‌ها " با جدایی عمر برادا به مقصد منچستریونایتد، فعلا در گام اول ناکام مانده‌اند.

گواردیولا در دوره چهار ساله خود در بارسلونا، در مجموع 5/289 میلیون پوند هزینه کرده بود. ارائه 14 عنوان قهرمانی در این راه و تبدیل بارسلونا به یکی از موفق ترین باشگاه های قرن بیست و یکم. گواردیولا پس از بارسلونا راهی آلمان شد تا با چالش های جدیدی روبرو شود. او با بایرن مونیخ سه قهرمانی متوالی لیگ را به دست آورد. خوب، چه کسی این کار را با بایرن مونیخ انجام نمی دهد، درست است؟ بایرن در حال حاضر 11 عنوان قهرمانی متوالی لیگ را کسب کرده است. بنابراین، این یک دستاورد بزرگ نیست. در واقع، گواردیولا نتوانست در مونیخ جامی که به جذابیت لیگ قهرمانان اروپا است را به دست آورد. او در سه فصل سه بار از نیمه نهایی حذف شد. وی در مونیخ در مجموع 175 میلیون پوند هزینه کرده ، چیزی که برای باشگاهی مثل بایرن کاملا طبیعی است.

گواردیولا همیشه با این فرض روبرو بوده است که در انگلیس به اندازه جاهای دیگر موفق نخواهد بود. او به انگلستان آمد و جام ها را فتح کرد. برای او، موفقیت در منچسترسیتی بیشتر یک رضایت شخصی است تا بردن آن با بارسلونا یا بایرن زیرا حتی قبل از پپ، بارسلونا و بایرن مغلوب جهان بودند. با سیتی، اوضاع کاملاً یکسان نبود. او سیتی را به هیولای باشگاهی تبدیل کرد. گواردیولا در هفت سال هدایتش، سیتی را پنج بار قهرمان انگلیس، چهار بار جام اتحادیه، دو بار جام حذفی و در نهایت قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کرد. پس از انجام همه این کارها، چرا برخی از مردم نمی خواهند پپ را به عنوان بهترین مربی معرفی کنند؟ چون او بیش از یک میلیارد در سیتی خرج کرد؟ آیا این تنها واقعیت پشت سر موفقیت گواردیولا در سیتی است؟ قطعا نه.

ما باید هزینه های پپ را با برخی دیگر از مربیانی که بزرگ به حساب می آیند مقایسه کنیم. اولین نفر ، ژوزه مورینیو است. این پرتغالی از به تصویر کشیدن خود به عنوان " مردی همیشگی " لذت می برد. با این حال، این مساله نمی تواند دور از واقعیت باشد. از زمان مدیریت اولیه اش در چلسی، زمانی که به منابع رومن آبراموویچ دسترسی داشت تا آخرین حضورش در رم، او به طور معمول مبالغ نجومی را برای بازیکنان خرج کرده است.

در اولین حضور خود در چلسی، زمانی که رومن آبراموویچ هدایت این باشگاه را برعهده گرفت، ژوزه میلیون ها دلار به بازیکنان جدید پرداخت. او توانست چلسی را پشت سر هم در لیگ برتر قهرمان کند. بنابراین، مانند پپ، آیا او موفقیت را خرید ؟

با این حال، تمام بالاترین هزینه های خرید خوزه در طول سه تابستان او به عنوان سرمربی منچستریونایتد از سال 2016 تا 2018 رخ داده است ، زمانی که برای پل پوگبا، روملو لوکاکو و فرد به ترتیب 5/94 ، 2/76 و 1/53 میلیون پوند پرداخت کرد. باید بگوییم که آنها کاملاً تأثیر مورد انتظار را نداشتند. از سوی دیگر، سه خرید برتر پپ در سیتی ، جک گریلیش، روبن دیاس و رودری هستند. همه آنها برنده سه گانه و کاتالیزورهای موفقیت سیتی هستند. ژوزه در مجموع 71/1 میلیارد پوند برای خرید بازیکنان هزینه کرد. برای مقایسه، پپ تاکنون 64/1 میلیارد پوند هزینه کرده است.

کارلو آنچلوتی تنها مربی ای است که 4 عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا کسب کرده و پپ با سه عنوان قهرمانی را دنبال می کند. او در مجموع 44/1 میلیارد پوند برای بازیکنان خرج کرد. موفقیت آنچلوتی در لیگ در مقایسه با برتری او در اروپا بسیار ضعیف است، در حالی که پپ عناوین لیگ را در هر جایی که بوده به دست آورده است. مربی دیگری که باید در موردش صحبت کنیم ، سر الکس فرگوسن است که بسیاری ، او را بهترین مربی تمام دوران می دانند. سر الکس به درستی مدعی موقعیت خود در راس لیست است اما آیا این کاملاً حقیقت دارد که او هرگز مانند پپ میلیون ها یا میلیاردها هزینه نکرده است؟

سر الکس در 26 فصل حضورش در منچستریونایتد نزدیک به 850 میلیون پوند برای خرید بازیکن هزینه کرد. ارائه 28 جام مهم به باشگاه. هزینه های او به هیچ وجه نزدیک به پپ نیست، درست است؟ در اینجا تغییر دهنده بازی ، تورم است. 850 میلیون پوند فرگوسن معادل 7/1 میلیارد پوند پپ است، اگر نه بیشتر. چگونه؟ بیایید یک مثال را ببینیم. فرگوسن در سال 2001 ، زمانی که ریو فردیناند ، مدافع میانی انگلیسی را به مبلغ 46 میلیون پوند خرید، رکورد جهانی برای یک مدافع در آن زمان بود. برعکس، گران ترین مدافع پپ ، روبن دیاس است که او را در سال 2018 با 70 میلیون پوند خرید. در بازار امروز، ریو فردیناند چقدر می ارزد؟ یا در سال 2001، قیمت روبن دیاس چقدر بود؟

این فقط خرید بازیکنان خوب با هزینه های کلان نیست. اگر اینطور بود، " پی اس جی " باید تمام جام ها را از آنجایی که توسط مقامات مستقر در قطر تصاحب شده است، می برد. آنها هنوز موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان نشده اند. وقتی پپ بازیکنی را با پول کلان خرید، مطمئن شد که واقعاً به قیمت او احترام گذاشته است.

همچنین، برخی از معاملاتی که پپ در این سال‌ها انجام داده ، باعث نگرانی شده است . او در تابستان 2022 ارلینگ هالند را تنها با 51 میلیون پوند خریداری کرد . هالند یکی از بزرگترین اعجوبه های فوتبال جهان است. او در تمامی رقابت‌ها 52 گل به ثمر رساند و به سیتی کمک کرد تا سه‌گانه را به دست آورد و در این مسیر چندین رکورد را شکست. گواردیولا همچنین با خرید مانوئل آکانجی که در فصل گذشته برای سیتی فوق العاده بود، با مبلغی بسیار ناچیز، حرکتی استادانه انجام داد. اینها همچنین حقایق کلیدی در صعود پپ به قله هستند. مقدار پولی که گواردیولا خرج کرد ، بسیار زیاد است و موفقیتی که به ارمغان آورد نیز قابل مشاهده است. در دوران مدرن، هیچ تیمی نمی تواند بدون هزینه های کلان در بالاترین سطح رقابت کند. حتی اگر تیمی نمی خواهد به دسته پایین تر سقوط کند، باید هزینه کند. آیا سیتی می خواست بهترین تیم در جهان باشد ؟ تصور کنید چقدر باید خرج می کردند تا بتوانند خود را "بهترین" بنامند. همانطور که قبلاً گفته شد، هزینه کردن در اینجا و آنجا موفقیت را تضمین نمی کند. شما به برنامه های مناسب، دستورالعمل ها، مهارت های مدیریتی عالی و مربیگری نیاز دارید. وقتی همه آنها با هم جمع شوند، موفقیت از راه می رسد. پپ گواردیولا میلیاردها دلار خرج کرد و همه آن را با استفاده از نبوغ خود به دست آورده است. ساده است.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها