PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۴۱۷۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
آرین غلامی جوانی که مدال انسانیت را به طلا و دلار ترجیح داد
چندی پیش آرین غلامی ملی پوش شطرنج در مسابقات برق آسای جام ریلتون سوئد با کسب هفت امتیاز به عنوان نایب قهرمانی رسید.غلامی که تا دور هفتم در تمام دورها به پیروزی رسیده بود، در دور هفتم این رقابت‌ها از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی سرباز زد و یک امتیاز از دست داد تا در مجموع با 7 امتیاز نایب قهرمان شود.شطرنج باز هفده ساله کشورمان در رقابت‌های بین المللی ریلتون سوئد اولین نورم استاد بزرگی شطرنج را طی کرد و از لحاظ فنی در جایگاه یازدهم استاندارد و هم امتیاز با رده پنجم این رقابت‌ها شد.اوج حرکت جوان پخته‌ی ایرانی در روبرو نشدن با نماینده رژیم صهیونیستی بود که نشان داد آرین شطرنج زندگی و انسانیت و اعتقاد را بهتر از بازی روی صفحه شطرنج بلد است.او با انصراف از مبارزه با نماینده رژیم غاصب صهیونیستی مدال طلا و دلار‌ها را از دست داد تا مدال انسانیت و افتخار را بر گردن آویزد.پیش از این هم بار‌ها و بار‌ها دلاور مردان ورزش ایران زمین قید مدال‌های دنیوی و دلار‌های بی شمار را زدند تا صدای ملت مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان برسانند.

بچه قائم شهر

-زادگاه آرین غلامی ملی پوش شطرنج شهر قائم شهر استان مازندران است و زادرروزش 5 مرداد 1380 ثبت شده است.آرین در ابتدای گفت و گو به کیهان ورزشی می گوید:پدرم سوادکوهی و مادرم در قائم شهر متولد شده است.قائم شهر از شهرهایی است که مردمش به ورزش علاقه وافری دارند و ورزشکاران در این شهر از جایگاه قابل توجهی برخوردار هستند. من در شهرهایی زندگی می کنم که مردم به ورزشکاران خود احترام می گذارند و هرگاه از خانه بیرون می زنم با لطف همشهری ها مواجه می شوم.

-وی ادامه داد:صفحه شطرنج همیشه در خانه ما دیده می شود و هرگاه فرصت داشته باشم با پدرم بازی می کنم. پدرم به شطرنج علاقه دارد و وقتی که بچه بودم هر روز با پدرم شطرنج بازی می کردم. او مشوق اصلی من در شطرنج بود.پدرم در گذشته با شوهر عمه ام شطرنج بازی می کرد و من هم تماشاچی بازی شان بودم.نگاه پدرم به شطرنج بیشتر تفریحی بود و هیچ گاه دنبال این نبود که در این رشته پیشرفت کند اما من با تشویق های پدرم به شکل حرفه ای شطرنج را تعقیب کردم.

-آرین پیش از آن که شطرنج باز شود در رشته ژیمناستیک فعالیت می کرد. بیشتر ژیمناست های ملی پوش قائم شهری هستند.غلامی در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:پیش از حضورم در کلاس شطرنج به تمرینات ژیمناستیک می رفتم و ژیمناست بودم .خیلی کوچک بودم که در تمرین ژیمناستیک بشدت مصدوم شدم . مدتی استراحت کردم تا مصدومیتم برطرف شد. پس از آن شکستگی ،ژیمناستیک را کنار گذاشتم و در کلاس های شطرنج ثبت نام کردم. خیلی زود در رشته شطرنج ترقی کردم و توانستم به درجه بین المللی برسم.

-در حال حاضر آرین پیش دانشگاهی می خواند:«رشته ام تجربی است و می خواهم پزشک شوم. پزشکی را دوست دارم و امیدوارم سال آینده به عنوان دانشجوی رشته پزشکی ادامه تحصیل دهم.»

خیلی زود درجات بین المللی را کسب کردم

-غلامی در بخش قبلی صحبت هایش توضیح داد که چطور به شطرنج علاقه مند شد و پس از آسیب دیدگی شدید قید ژیمناستیک را زد.وی در خصوص شروع خود در شطرنج می گوید:اوائلی که وارد کلاس های شطرنج شدم علاقه ام به این رشته زیاد نبود. شطرنج را دوست داشتم ولی هیچ گاه تصور نمی کردم که در شطرنج پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته ام. وقتی در نخستین مسابقات شطرنج شرکت کردم و توانستم به موفقیت برسم علاقه ام به این رشته فکری دوچندان شد و با اشتیاق بیشتری در کلاس ها و مسابقات شطرنج حاضر شدم .بطوریکه درجه بین المللی در همان سال نخست حضورم در شطرنج بالا رفت و دیدم می توانم در شطرنج به جایگاه بهتری دسترسی پیدا کنم. پیشرفتم به جایی رسید که دیدم بایستی شطرنج را جدی بگیرم و بر روی کلاس ها ، تمرینات و مسابقات پیش رو تمرکز بیشتری کنم. خوشبختانه خدا کمک کرد و اینک به عنوان نماینده تیم شطرنج ایران در رقابت های بین المللی شرکت می کنم.هر عنوان بین المللی که کسب کردم سبب شد تا انگیزه ام برای موفقیت های بزرگتر دوچندان شود.البته در این مسیر خانواده ام کمکم کردم و لازم است از پدرو مادرم بابت حمایت هایشان تشکر کنم.

-وی ادامه داد:چهار ساله بودم که بر سر تمرینات ژیمناستیک حاضر شدم.من از چهار سالگی ورزش می کردم اما پس از مصدومیت شدید ترجیح دادم که رشته ام را تغییر دهم و به عالم شطرنج ورود پیدا کنم. من در پنج سالگی در کلاس های شطرنج شرکت کردم و از همان پنج سالگی در مسابقات داخلی حاضر شدم و توانستم درجات بین المللی را به دست آورم.

اولین بار عکسم در کیهان ورزشی چاپ شد

-بیشتر شطرنج بازان به مطالعه علاقه مند هستند.آرین غلامی دراین باره توضیح داد و گفت:مطالعه جزیی از برنامه ام است، البته پیش دانشگاهی می خوانم و بایستی کتابهای درسی ام را مطالعه کنم. من کتاب های مربوط به شطرنج را زیاد می خوانم و لازم است به عنوان یک شطرنج باز اطلاعاتم را در این رشته بالا ببرم.مطالعه کتابهای شطرنج بخشی از برنامه هفتگی ام است .

-وی ادامه داد:اولین بار که در مسابقات بین المللی شرکت کردم شش ساله بودم. مدرسه نمی رفتم اما در مسابقات بین المللی شطرنج جام فجر ارومیه شرکت کردم.تجربه بسیار خوبی بود و اتفاقا مجله کیهان ورزشی در همان برهه عکس مرا به عنوان یکی از شرکت کنندگان کوچک جام فجر چاپ کرد و از این بابت کلی انگیزه ام بیشتر شد.در این مسابقات با حریف آذربایجانی بازی کردم و بیشترین درجه بین المللی را به دست آوردم.بازیکنان همگی قدرتمند بودند و تجربه زیادی در بازیها کسب کردم.خاطرات خوبی از جام فجر ارومیه دارم و این که اولین بار عکسم در کیهان ورزشی چاپ شد.

-غلامی درباره آخرین مسابقه مهم خود در شرنج به کیهان ورزشی گفت:بازی آخری که چندی پیش در دور پایانی مسابقات بین المللی سوئد انجام دادم با برتری من به پایان رسید.حقیقتا بازی بزرگی بود و ذهن مرا به خود مشغول کرد. حریف قدرتمندی بود و پیروزی بر حریف برایم ارزشمند بود.هنگام چنین بازیهایی جو خاصی حاکم است و قبلا چنین جوی را تجربه کرده بودم. مثلا در مسابقات جهانی یونان یکبار برابر حریف توانمندی حاضر شدم که وقتی پای میز مسابقه رفتم همه چیز را فراموش کردم و شش دانگ حواسم به میز، مهره ها و حرکات حریفم بود.آن قدر محو بازی شده بود که یاد می رفت قبل از مسابقه چکاری کردم.ما هنگام استراحت هم مدام خواب بازیهای شطرنج را می بینیم یا خواب مسابقه آینده مان را می بینیم . فکر ما درگیر شطرنج است و مدام به بازیها و حرکات مهره ها فکر می کنیم. ما در ذهنمان شطرنج بازی می کنیم و بازی از ما جدا نیست.

سبک فیشر و پطروسیان را دوست دارم

-هر ورزشکاری سیک و سیاق ورزشکاران نامدار پیش از خود را دنبال می کند. آرین غلامی در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:بازیکنان بزرگی در دنیای شطرنج مطرح شده اند که هر کدام برای خود سبک متفاوتی داشتند. من به آقایان پطروسیان و فیشر دو شطرنج باز مطرح عالم شطرنج هستند که سبک و سیاق آنها را دوست دارم و بازیهای زیبایی انجام می دادند.من سبک آنها را دوست دارم و مطالب مربوط به سبک آنها را مطالعه می کنم.

-آرین عناوین مهمی طی سالهای گذشته به دست آورده است. او در مسابقات جهانی و آسیایی مدال های ارزشمندی کسب کرده است:«قهرمانی زیر هشت سال جهان در آنتالیای ترکیه( سال ۲۰۰۹)،قهرمانی زیر ۹ سال مسابقات قهرمانی شطرنج جهان در قیصریه ترکیه(سال ۱۳۸۹)،قهرمانی مسابقات برق آسای زیر ۲۰ سال العین(سال ۱۳۹۶) ، نایب قهرمانی مسابقات بین المللی ریلتون سوئد در بخش بلیتز (سال ۱۳۹۷) و شش مدال طلای آسیا عناوینی است که طی سالهای گذشته به عنوان نماینده ایران کسب کرده ام.دوازده سال است که شطرنج بازی می کنم و الان عضو تیم ملی شطرنج کشورمان هستم.»

-از او سئوال کردیم که آیا تاکنون از انتقادات دوستان شطرنج باز خود ناراحت شده است که آرین در پاسخ گفت:در سالهای گذشته برخی دوستان انتقاداتی از بازیهایم داشتند که موجب ناراحتی من شدند اما پس از مدتی متوجه شدم که انتقادات شان از سر دلسوزی بوده و می خواستند به من کمک کنند. حتی بیشتر تلاش کردم تا به آنها بگوییم که من از انتقادات سازنده و دلسوزانه استفاده می کنم.مثلا یکی از دوستان که از من عقب مانده بود انتقادی کرد که از دستش ناراحت شدم ولی با تلاش بیشتر در بازیها نشان دادم که در موردم اشتباه می کرد.

تصمیم گرفتم با نماینده رژیم صهیونیستی مسابقه ندهم

- آرین غلامی شطرنج‌باز نوجوان کشورمان در مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد حاضر به رویارویی با حریفی از رژیم ‌اشغالگر قدس نشد. وی پس از بازگشت در فرودگاه امام خمینی با استقبال علاقه‌مندان به ورزش، پهلوان زاده رئیس ‌فدراسیون شطرنج، مسئولان هیئت شطرنج استان مازندران و اعضای خانواده‌اش به ایران مواجه شد.

غلامی با ریتینگ 2488 در بخش استاندارد با کسب 6.5 امتیاز (هم‌امتیاز با نفر پنجم) در جایگاه یازدهم قرار گرفت. در پایان این رقابت‌ها آرین غلامی ضمن عبور از ریتینگ زنده 2500 موفق به کسب اولین نورم استاد بزرگی شد.

نقطه عطف عملکرد غلامی در مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد عدم رویارویی با حریفی از رژیم ‌اشغالگر قدس در بخش بلیتز یا برق‌آسا بود. در این بخش آرین غلامی که تا قبل از دور هفتم صاحب 6 پیروزی شده بود، در دور هفتم به حریفی از رژیم ‌اشغالگر قدس برخورد ولی حاضر به مسابقه با او نشد. اگرچه انصراف از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی، آرین را از سکوی قهرمانی و پاداش دلاری مناسب دور کرد اما شطرنج‌باز ایرانی در اقدامی جوانمردانه دفاع از مردم مظلوم فلسطین را به قهرمانی در بخش برق‌آسا ترجیح داد.آرین در این باره به کیهان ورزشی می گوید:شرح ماجرا در رسانه ها مطرح شده است. وقتی خبردار شدم که با حریفی از رژیم اشغالگر مسابقه دارم همان جا تصمیم گرفتم که از مسابقه انصراف دهم. تصمیم گرفتم پای میز مسابقه نروم. خودم خواستم که با نماینده رژیم غاصب مسابقه ندهم. هیچ کسی به من چیزی نگفت و دوست نداشتم با نماینده رژیم غاصب مسابقه دهم.وقتی اعلام کردم که مسابقه نمی دهم داوران و اطرافیان که بیشترشان خارجی بودند به من نگاه کردند و ظاهرا جا خوردند.در حال حاضر از تصمیم خودم خوشحال هستم.

-وی ادامه داد:پس از ورود به فرودگاه امام خمینی با استقبال ویژه دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) مواجه شدم. واقعا غافلگیر شدم و لازم است از آنان تشکر کنم.آنان از من تقدیر کردند و تابلوی قشنگی را به من هدیه دادند.ضمنا اقای داورزنی معاون وزارت ورزش هم چندی پیش از من تقدیر کرد که لازم است از ایشان و وزارت ورزش تشکر کنم.

کامپیوتر حریف تمرینی ام است!

-از آرین پرسیدیم که در حال حاضر غیر شطرنج کدام رشته ورزشی را دنبال می کند. غلامی در این باره گفت:پینگ پنگ را دوست دارم و با دوستانم بازی می کنم.گاهی هم با پدرم همبازی می شوم.بزرگترین تفریح من شطرنج و درس خواندن است.هرگاه مسابقه نداشته باشم مطالب درسی خود را پیگیری می کنم.

-غلامی شطرنج باز ملی پوش ادامه داد: وقتی در خانه هستم با کامپیوتر شطرنج بازی می کنم. دوستی ندارم که بخواهم با او بطور حرفه ای شطرنج بازی کنم. از این رو با بازیهای سطح بالای کامپیوتر تمرینات شطرنج خود را انجام می دهم. البته اپلیکیشن شطرنج روی تلفن های همراه موجود است و می توان روی تلفن همراه تان نصب و در مواقع بیکاری از این طریق شطرنج بازی کنید.به هر روی بازیهای سطح بالای کامپیوتری برای ما تمرین است تا ذهن مان را قبل از مسابقات مهم فعال نگه داریم.کامپیوترها حریف تمرینی ما به شمار می آیند.

تیم ها مبلغ قرارداد بازیکنان را بطورکامل پرداخت نمی کنند!

-به زعم آرین غلامی در لیگ امسال شطرنج، بیشتر ملی پوشان حاضر نشدند با تیم ها قرارداد ببندند و لیگ شطرنج بدون ملی پوشان پیگیری می شود. وی در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:متاسفانه تیم های حاضر در لیگ شطرنج بدعهدی می کنند و مبلغ قرارداد بازیکنان را بطور کامل پرداخت نمی کنند.امسال بیشتر بچه های قوی شطرنج به خاطر بدعهدی تیم ها در لیگ شرکت نکردند.وقتی تیم ها سرقول شان نیستند و به تعهد خود عمل نمی کنند چرا در لیگ شرکت کنیم؟سقف قرارداد بازیکنان سطح بالا و ملی پوش 25 میلیون تومان است اما باشگاه ها همین مبلغ را تمام و کمال به بازیکنان خود پرداخت نمی کنند.امیدوارم فدراسیون شطرنج در این زمینه برنامه ریزی کند تا لیگ با حضور تمامی شطرنج بازها برگزار شود.

می خواهم سوپر استاد بزرگ جهان شوم

-غلامی از الگوی خود در شطرنج صحبت کرد و گفت:اوائلی که وارد عالم حرفه ای شطرنج شده بودم آقای احسان قام مقامی بازیکن مورد علاقه ام در شطرنج ایران بودند اما الان از نظر سطح بندی جایگاه سابق خود را ندارند.بازیهای شان را دنبال می کردم و از شطرنج بازان مورد علاقه ام بود.

-در حال حاضر تعدادی جوان که بیشترشان زیر بیست سال هستند جزو برترین شطرنج بازان ایران به شمار می آیند.غلامی درباره رقیبان هم سن و سال خود به کیهان ورزشی می گوید:من با بیشتر بچه ها تیم ملی بازی کرده ام و در بازیهای پیشین بچه ها را شکست داده ام و آنها هم در مسابقات پیشین مرا شکست داده اند.رقیبان داخلی را می شناسم و برد و باخت در شطرنج عادی است و ما در مسابقات قهرمانی کشور با هم رودر رو می شویم.

-آرین درباره آینده خود در شطرنج می گوید: خیلی دوست دارم به درجه بین المللی 2700 برسم و تا سوپر استاد بزرگ شوم. الان به درجه بین المللی 2500 دست یافته ام . به هر حال در هفده سالگی به این جایگاه رسیده ام و از این رو خدا را شکر می کنم.

طرفدار نساجی هستم

-از آرین درباره تیم نساجی قائم شهر پرسیدیم. او که یکی از طرفداران نساجی است درباره تیم قدیمی و پرطرفدار شهر خود می گوید:مثل سایرین زیاد فوتبال نگاه نمی کنم اما طرفدار تیم نساجی هستم. نساجی تیم شهرم است و من هم مثل تمامی مازندرانی ها بخصوص قائم شهری ها به نساجی علاقه دارم.من مثل سایر همشهری هایم زیاد ورزشگاه نمی روم اما چندی پیش برای تماشای نساجی به ورزشگاه رفتم و از جو حاکم در ورزشگاه شهید وطنی قائم شهر لذت بردم.جو بسیار جالبی داشت و مردم قائم شهر در چنین جوی با شوروشوق نساجی را تشویق می کردند.امیدوارم نساجی در نیم فصل دوم نتایج دلخواه طرفداران خود را کسب کند.

-غلامی مثل سایر شطرنج بازان هم سن و سال های خودش ، جوانی آرام است:«واقعیت این است که ما مدام در حال فکر کردن هستیم و در ذهن خودمان بازیهای آینده را تصویرسازی می کنیم. بیشتر شطرنج بازان در زمان بیکاری هم مشغول فکرکردن هستند و کمتر وارد مباحث پیرامون خود می شوند.

-وی ادامه داد:شطرنج یک ورزش فکری است و در رشته های محاسباتی مثل ریاضی به ذهن کمک بزرگی می کند. ما در حل مسائل ریاضی کمتر به مشکل می خوریم زیرا ذهن مان همیشه آماده محاسبه است.

-آرین درباره شادروان خسرو هرندی استاد بزرگ شطرنج که چندی پیش درگذشت ،می گوید: من با استاد هرندی رابطه زیادی نداشتم.ایشان را بر سر مسابقات کشوری می دیدم اما هیچ گاه نشد که خدمت شان برسم و از تجربیات شان استفاده کنم. خدا رحمت شان کند و تعریف ایشان را از بزرگترهای شطرنج شنیده بودم.

-وی در خاتمه گفت:از کیهان ورزشی بابت حمایت هایشان از جامعه شطرنج ممنون هستم.کیهان ورزشی اخبار شطرنج را پوشش می دهد و جای تقدیر دارد. ضمنا از خانواده ام و مربیان عزیزم تشکر می کنم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: آرین غلامی ، شطرنج
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بسیج دانش آموزی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
آفرین بر کیهان ورزشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار