PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
گشتی در دنیای فوتبالی سرور جپاروف هافبک تیم استقلال و کاپیتن تیم ملی ازبکستان
سرور جپاروف هافبک نفوذی تیم استقلال تهران بازیکن شناخته شده ای در فوتبال است.اگرچه او در روزهای استقلالی شده که بازیکنی پا به سن گذاشته به شمار می آید ولی بیشتر مربیان مایل هستند که بازیکنی با خصوصیات فنی جپاروف داشته باشد. مرد سال فوتبال آسیا در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ که تعداد قهرمانی هایش در لیگ های آسیایی قابل توجه است در آرزوی موفقیت دیگری با استقلال است. کاپیتن تیم ملی ازبکستان که دومین فصل حضور خود در لیگ برتر را تجربه می کند امیدوار است که امسال با استقلال روزهای شیرینی تجربه کند و حتی با این تیم در فصل جاری جامی را بالای سر ببرد.هر چند أوضاع استقلال در هفته های آغازین لیگ برتر بحرانی بود و این تیم در شرایط عجیبی قار گرفته است.

متولد «چیرچیق» ازبکستان

-سرور رساتوویچ جپاروف متولد ۳ اکتبر ۱۹۸۲ است.

-او در شهر چیرچیق ازبکستان دیده به جهان گشود.

-جپاروف متاهل است و دارای سه فرزند است. او یک دختر و دو پسر دارد:« طاقت دوری آنها را ندارم ،آنها هم طاقت دوری مرا ندارند. هر زمان آنها کنارم هستند کارایی‌ام در تیمی که برایش بازی می‌کنم بیشتر و بهتر می‌شود

-مرد سال آسیا در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ با تیم جوانان نوبهار نمنگان ازبکستان وارد فوتبال حرفه ای شد و از سال ۲۰۰۰ رسما به تیم بزرگسالان این تیم درآمد.او در همین سال با تیم نوبهار نمنگان در لیگ حرفه ای ازبکستان به میدان رفت و در فصل نخست ۴۶ بازی انجام داد و برای تیمش هفت گل به ثمر رساند.جپاروف در پایان فصل ۲۰۰۰-۲۰۰۱ به تیم پاختاکور ازبکستان ملحق شد و شش سال برای این باشگاه مطرح ازبکها بازی کرد.او در مجموع ۹۶ بازی شصت گل برای پاختاکور به ثمر رساند.او در پایان فصل ۲۰۰۷ به تیم بنیادکار ازبکستان پیوست و نزدیک به سه سال برای این تیم باشگاهی بازی کرد و در چهل و شش بازی ۳۸ گل به ثمر رساند.فصل بعد بطور قرضی به تیم سئول کره جنوبی ملحق شد و در مجموع ۱۰ بازی فقط یک گل برای تیم خود به ثمر رساند و فصل بعد در این تیم کره ای ماندگار شد.

-پس از پایان قراردادش با کره ای به عربستان رفت و با باشگاه الشباب این کشور قرارداد بست. قراردادی که برای جپاروف دردسرساز بود و او در پایان حضورش در این تیم نتوانست به مطالبات مالی اش برسد و کارش به شکایت از سعودی ها کشید.البته باشگاه الشباب محکوم شد.سرور نزدیک به دو فصل برای تیم عربستانی بازی کرد و فقط چهار گل به ثمر رساند.او دوباره کره جنوبی برگشت ابتدا با باشگاه سنونگنام قرارداد بست و فصل بعدش به تیم اولسان هیوندای کره جنوبی ملحق شد.پس از دو سال بازی در لیگ حرفه ای کره جنوبی به ازبکستان برگشت و به عضویت تیم فوتبال باشگاه لوکوموتیو تاشکند درآمد.یک سال در لوکوموتیو بود و هفت گل برای این تیم به ثمر رساند و با پیشنهاد تیم استقلال تهران مواجه شد و به این تیم پیوست.او در بدو ورود به استقلال با مشکلات و مسائلی روبرو شد و نتوانست در فصل نخست برای استقلالی ها بازی کند و از این رو بطور قرضی به تیم سپاهان أصفهان رفت و یک نیم فصل موفق را پشت سر گذاشت. پس از پایان فصل گذشته لیگ برتر به استقلال برگشت و درحال حاضر در خدمت استقلالی ها است.

جو استقلال ماندگارم کرد

-هافبک نفوذی تیم استقلال درباره بازگشت خود به استقلال می گوید: در فصل زمستاني نقل و انتقالات به استقلال آمدم و به دليل مشکلات بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتي به شکل قرضي به سپاهان رفتم. حالا هم به استقلال برگشتم چون مدت قراردادم يک سال و نيم بود و هنوز مدت زیادی از قراردادم با اين تيم باقي مانده بود.البته هنگام بازگشت دوباره به استقلال مباحثی مطرح شد تا بازگشتم به دراز بکشد. در هر حال صحبت هايي بين من و باشگاه مطرح بود که همه چيز به اينجا ختم شد که بمانم و براي استقلال بازي کنم. او ادامه داد:من به اجبار در استقلال نماندم. خودم به لحاظ اخلاقي دوست داشتم يک فصل براي استقلال توپ بزنم. من در مدت کوتاهي که با اين تيم تمرين کرده بودم فضاي اين تيم را ديدم و همان زمان دوست داشتم که بتوانم براي استقلال بازي کنم که نشد ضمن آن که به هيچ وجه مایل نبودم فصل گذشته از استقلال جدا شوم. هرگز نخواستم از استقلال بروم. شرايط جاری در باشگاه استقلال سبب شد به سپاهان أصفهان بروم .

-کاپیتن تیم ملی ازبکستان اضافه کرد:اگر با تاخیر در تمرینات پیش فصل استقلال اضافه شدم در اين باره با باشگاه هماهنگ بودم. این درست است که در تمرینات بدنسازی پیش از شروع لیگ برتر غایب بودم اما خودم بطور اختصاصي تمرین می کردم تا از آمادگی دور نمانم و وقتی هم به تیم اضافه شدم از تيم عقب نبودم. ضمنا با چند روز تمرين فشرده تر به شرايط سایر بازیکنان رسیدم.

دوست دارم با استقلال قهرمان شوم

-جپاروف درباره هدفش در استقلال می گوید : طبيعي است که هر بازیکنی در تيم هاي بزرگ براي قهرماني تلاش مي کند. استقلال تیم بزرگی است که در ايران هميشه يک پاي قهرماني ها بوده است. خوشحالم که با اين تيم هستم و مهمترين هدف من از پیوستن به استقلال رسیدن به قهرمانی و موفقیتی تازه است. البته استقلال شروع دور از انتظاری در لیگ داشت و مصدومیت ها و محرومیت های بازیکنان کلیدی در آغاز فصل جاری به استقلال ضربه زد و تیم در نتیجه گیری با نوسان روبرو شد.

-وی ادامه داد:الان تمرینات مان را با قدرت انجام می‌دهیم. با مک درموت هماهنگ هستیم. او یک بدنساز حرفه‌ای است و هر دو حرف یکدیگر را به خوبی درک می‌کنیم. البته کسب اولین برد با مک درموت سرمربی موقت باشگاه روحیه بخش بود و تیم را از حواشی دور کرد.امیدوارم استقلال در ادامه روی نوار موفقیت گام بردارد و ناکامی ها را کنار بگذارد.

او درباره آینده خود در ترکیب تیم استقلال می گوید:در این‌باره کادر فنی تصمیم می‌گیرد. من که دوست دارم کنار تیم باشم و حتی به عنوان بازیکن جانشین هم که شده به میدان بروم. این بستگی به خواست و نظر کادر فنی دارد.امیدوارم با حضور کادرفنی جدید تیم بازهم به میدان بروم و بیشتر از گذشته برای استقلال بازی کنم.من بازیکن باشگاه هستم و می بایست تابع نظر مربیان باشم.

انسان ناامید مرده است!

-جپاروف با وجود این که استقلال شروع قابل قبولی در لیگ هفدهم نداشته است اما کماکان از قهرمانی با تیمش می گوید:

من که یک عمر است دنبال قهرمانی‌ بوده ام.سالهای گذشته هنگامی که در لیگ های عربستان، کره جنوبی و ازبکستان بازی می کردم در یک فصل هر دو جام‌حذفی و لیگ را با هم برده‌ام.دو قهرمانی در لیگ فصل لذت بخش است.البته نتایج شروع فصل جاری کارمان را دشوار کرده است اما این‌بار هم دلم می خواهد با استقلال هر دو جام را بگیرم. همه تلاشم را می‌کنم. این فصل بازیکنان بزرگی در استقلال هستند و همه ما کنار هم می‌توانیم به این خواسته هابرسیم. اگر کسی در استقلال درباره قهرمانی حرف بزند بی دلیل سخن نگفته است .استقلال به آرامش برسد می تواند قهرمان شود.

همانطور که گفتم از پيوستن به استقلال فقط يک هدف را دنبال مي کنم و آن چيزي نيست مگر با این تیم قهرمان شوم. انسان اگر اميد نداشته باشد که مرده است.

منصوریان روحیه خوبی داشت

-او ادامه داد:با شناختي که از علیرضا منصوریان سرمربي سابق تيم استقلال پيدا کردم فهمیدم اين روحيه خيلي خوبی دارد . او روحیه خوب خود را به همه تيم منتقل می کرد.متاسفانه منصوریان با استقلال به خواسته های خود نرسید و استعفا داد و از تیم رفت.امیدوارم منصوریان در تیم بعدی خود موفق شود و به هدف خود برسد.

-کاپیتن تیم ملی ازبکستان درباره نتایج ضعیف استقلال در لیگ هفدهم خاطرنشان کرد:فراموش نکنیم که استقلال یک تیم نوپا است که در این فصل بازیکنان زیادی را به ترکیب خود اضافه کرده است. خیلی طبیعی است که هفته‌های ابتدایی شرایط آنطور که باید، برای ما پیش نرود؛ اما آنچه مسلم است با کمی تمرکز و آرامش ما می‌توانیم خیلی زود به جاده موفقیت برگردیم. وقتی که تیم بزرگی نتیجه نمی‌گیرد، همیشه این حرف‌ها وجود دارد اما واقعیت این است که استقلال در بازی‌های گذشته در خلق موقعیت واقعا موفق عمل کرده است و شاید فقط کمی در گل زدن مشکل داشته‌ایم. ما در هر بازی چندین و چند بار دروازه حریف را تهدید می‌کنیم و اگر تمرکز خودمان را در ضربات بالا ببریم، مطمئنا شرایطمان در بازیهای آینده فرق خواهد کرد.

اگر مربی شوم در هر پست چند بازیکن خوب جذب می کنم

- تغییرات فنی در کادرفنی استقلال احتمال دارد هر بازیکنی را نیمکت نشین کند. جپاروف در این خصوص می گوید:

در فوتبال اموخته ام که تابع تصميمات کادر فني هستم .من به جاي اعتراض، تمرين و تلاش مي کنم تا به ترکيب اصلی تیم برسم.

*جپاروف درباره ترافیک بازیکنان شناخته شده در خط میانی استقلال گفت:هميشه همينطور است. اگر تعداد هافبک هاي استقلال کم بود باعث تعجب مي شد. در تيم هاي بزرگ که در چند تورنمنت بايد شرکت کنند مربي مي خواهد دستش براي استفاده از مهره هاي خوب باز باشد و نمي تواند روي يکي دو بازيکن در هر پست ريسک کند. من هم اگر روزي مربي بشوم در هر پست چند بازيکن مي گيرم.

دوست دارم مزه برد در دربی را بچشم!

-بدون تردید دربی تهران مهم ترین بازی نیم فصل نخست لیگ هفدهم است. سرور در خصوص این مسابقه سنتی می گوید: منتظر برگزاری دربي در ليگ امسال هستم . مي دانم که اين بازي براي همه ايراني ها مهم است و همه دوست دارند آن را ببينند. اميدوارم استقلال برنده دربي باشد. دوست دارم در دربي که من بازي مي کنم هم پرسپوليس را شکست دهيم تا مزه برد با استقلال در دربي را بچشم.

ضعف فنی داشتیم و به جام جهانی صعود نکرد

-تیم ملی ازبکستان در مرحله گروهی ناکام ماند و به جام جهانی صعود نکرد. ازبکها در هفته اخر مسابقات مقدماتی جام جهانی شانس حضور در مرحله پلی آف را از دست دادند: « واقعیت این است که ما از همان ابتدای بازی‌های مرحله گروهی امتیازات بدی را از دست دادیم. امتیازهایی که اگر آنها را جمع می کردیم، اصلا کارمان به روز آخر نمی‌ کشید و حتی این شانس را داشتیم که به صورت مستقیم سهمیه صعود به جام‌جهانی را بگیریم. ما در بازی چین بازی خوبی انجام دادیم و می توانستیم برنده بازی باشیم؛ حتی خود من یک فرصت خیلی خوب را از دست دادم. به هرحال متاسفم که این اتفاق رخ نداد

-وی ادامه داد: در خیلی از بازی‌ها تمرکز لازم را نداشتیم. به نظر من تیم ما در طول بازی‌ها نشان داد که ضعف فنی دارد. ما در بازی قبل سه امتیاز بسیار حیاتی برابر چین را از دست دادیم؛ در حالی که با کمی تمرکز بیشتر می‌توانستیم پیروز شویم یا حداقل مساوی کنیم؛ البته پنالتی دقیقه آخر چین عادلانه نبود؛ همین طور فرصتی که قبل از سوت پایان از دست دادیم. می توانم بگویم ازبکستان خوش شانس هم نبود.

ذره ای ناراحتی از بازیکنان تیم ملی ایران ندارم

-جپاروف عقیده دارد که هر تیمی که می خواهد به جام جهانی برود ابتدا باید از شانس های خود بهتر استفاده کند و منتظر نتایج تیم های دیگر گروه خود نباشد: «ما خودمان با سوریه بازی کرده‌ایم و می‌دانیم که ایران با چه تیم سختکوشی بازی کرد. فوتبال حرفه‌ای است و هر نتیجه‌ای در آن می‌تواند اتفاق بیفتد و اگر ما می‌خواستیم در جام‌جهانی حضور داشته باشیم، خودمان باید پیروز می‌شدیم. ما هم مثل همه بازیکنان ناکام بسیار ناراحت بودیم ولی این دلیل نمی‌شود که حتی ذره‌ای ناراحتی از بازیکنان تیم‌ملی ایران در دل بازیکنان تیم ما وجود داشته باشد. خوب می‌دانیم که ایران تمام تلاش خود را برای پیروزی برابر سوریه کرد اما شرایط بازی طوری رقم خورد که در دقایق پایانی، بازی با نتیجه تساوی به پایان رسید.

-او درباره حضورش در تیم سپاهان اصفهان و کار کردن با زلاتکو کرانچار گفت: با عبدالله ویسی هم روزهای خوبی را داشتیم اما نظر مدیریت باشگاه این بود که کرانچار سرمربی سپاهان شود و ویسی از تیم برود. البته آنطور که من می دانم این مربی قبلا با سپاهان قهرمانی لیگ را هم به دست آورده و مربی سطح بالایی است. از کار با او راضی بودم و از وقتی کرانچار به سپاهان آمد تیم هماهنگی خوبی پیدا کرد و با حضور کرانچار انگیزه بازیکنان بالا رفت.

-وی در خاتمه گفت: امیدوارم استقلال در هفته های آینده بتواندبا کسب نتایج خوب هوادارانش را شاد کند.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار