PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۸۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
...  از نادر شاه فاتح تا « خاله خرسه های ابله »

دوشنبه گذشته وزیر پیشنهادی ورزش با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی (167 رای موافق ، 57 رای مخالف و 12 رای ممتنع) در این مقام رسما تثبیت و یک روز بعد یعنی سه شنبه مراسم معارفه وی برگزار شد وآقای کیومرث هاشمی به عنوان پنجمین وزیر ورزش جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز کرد.
خوشبختانه وزیر جدید شخصی غریبه با ورزش و حتی مدیریت آن نیست و از جا و حوزه دیگری نیامده و از سوی دیگر بسیاری از اهالی ورزش هم ایشان را می شناسند و با روحیات و خصوصیات شان آشنایی دارند. با این وصف نیازی نیست که با ایشان با ادبیات و زبانی حرف بزنیم که با کسانی که از حوزه های دیگر به عنوان مدیر به ورزش وارد و در واقع تحمیل می شوند ؛  کسانی که حتی با فرهنگ و اصطلاحات ورزش آشنا نبوده و نه ورزشی ها زبان آنها را می فهمند و نه آنها زبان و تعاببر ورزشی ها و... ! بماند که از این رهگذر فقط از حیث زمانی چقدر فرصت ها را هدر داده و زمان را تلف کرده ایم و... این است که خیلی بدیهی و طبیعی است که آقای هاشمی بداند و آگاه باشد به چه عرصه و میدانی وارد شده و این مسئولیت حساس را برعهده گرفته است. ورزش ما گرفتاری های فراوانی دارد که بیش از آنکه فنی و ساختاری باشد، انسانی و خودساخته است. صریح تر و راحت تر بنویسیم، عمده مشکلات و گرفتاری های ورزش از سوی نیروهای غیر متخصص و غیر ورزشی و سفارشی و تحمیلی وارد می آید . در این حوزه خیلی جاها کار دست اهلش نیست ، بلکه دست فرصت طلب های آویزانی است که هیچ علقه و غیرتی نسبت به ورزش ندارند و صرفا برای تامین نان و نام و منافع سیری ناپذیر و تمام نشدنی خود به لطائف الحیل ( عمدتا رسانه ها) وارد این حوزه شده و با رخنه و نفوذ تدریجی جایگاه های حساسی را به دست آورده اند. برای اینکه سخن مان ملموس تر وعینی تر باشد یک نمونه می آوریم، که البته نمونه کوچکی است اما چون این روزها خیلی ها به آن اندیشیده اند، برای تاثیر و تفهیم سخن ما می تواند خیلی موثر باشد. سوال می کنیم: چرا بازی پرسپولیس با النصر که به میزبانی نماینده ایران بود، بدون حضور تماشاگر برگزار شد؟! چرا در بازی حساسی که  تیم ما باید با توجه به شرایط مسابقات و نیاز به شروع محکم و امتیاز اندوزی با تمام قوا و حمایت یکصدهزار تماشاگر به میدان حریف مجهز و ثروتمند خود برود ، ورود هوادار پرشور حامی به ورزشگاه ممنوع است؟ چرا در دیداری که حریف با چند ستاره مطرح و یک فوق ستاره فوتبال دنیا به کشورمان می آید، تماشاگری که به هرحال- به درست و غلطش فعلا کاری نداریم- دوستدار این بازیکنان مشهور است و دوست دارد از نزدیک بازی آنها را تماشا کند، از ورود به ورزشگاه محروم است  و ناچار است خود را به زحمت بیندازد  ، تمسخر و تحقیر مشتی  پرت  مدعی و رسانه های مریض و معاند  را به جان بخرد و آنگونه که همه می دانیم تا فرودگاه و در مسیر  و جلوی هتل  و... برای شاید یک لحظه دیدن نوک کلاه فلان بازیکن مطرح بین المللی، برود و... ؟
حالا سوال این است - و تقاضا داریم آقای هاشمی در این باره تامل کند – که چه کسانی  این محرومیت و ممنوعیت و زحمت و خسارت مادی و معنوی را برای ورزش و ورزشدوست ها و فوتبال و نماینده  ما رقم زده اند؟ آیا پای دشمن خارجی و باند مافیایی کنفدراسیون آسیا در میان بوده یا اینکه اینجا هم باید علت را در " درون” این فوتبال بیمار و آفت زده پیدا کرد؟ آن ابله یا ابلهانی که  به نام کار فرهنگی و البته اظهار فضل! بدون شناخت دقیق از نادر شاه فاتحی که با تدبیر و نبوغ نظامی و عقلانیت ، آن فتوحات و جهانگشایی ها را به دست آورده است، درست برخلاف آن سردار نامی- و البته بد فرجام- به خاطر بلاهت شان فتح پرسپولیس را به شکست و ضرر مالی و محرومیت و ممنوعیت تبدیل می کنند و ناخواسته این خیانت را در حق ورزش کشور و مردم ورزشدوست کشور کرده اند، چه کسانی هستند؟ آیا کسی در باشگاه پرسپولیس اصلا یقه این غلط کاران را گرفته و یا دستگاه عریض و طویل ورزش یا همان باشگاه پرسپولیس این موضوع را بررسی و پیگیری کرده است؟ اگر نکرده است، چرا؟  آیا طبق روال شناخته شده در ورزش  قصد ماستمالی و ماله کشی داشته است ؟  اگر این تحقیق و بررسی انجام شده ، آیا با مسببان و عوامل این خیانت ناخواسته برخورد قانونی و قضایی شده است یا خیر؟ اگر خیر، چرا؟ تا کی قرار است ناشایست ها و بی لیاقت ها و آویزان ها و سفارشی ها و انگل ها و... جولان بدهند و انگشت در چشم این ورزش کنند؟ کی قرار است کار به دست کاردان باشد و در این ورزش هر کسی بر اساس توانایی ها و لیاقت هایش سر جای خود بنشیند؟ تا کی قرار است مشتی سفارشی و وصل به این و آن مقام و صاحب رسانه - و بعضا برنامه تلویزیونی - هرکاری که دلشان بخواهد بکنند، هر بلایی که می توانند سر ورزش  بیاورند و حسابی هم از قبل ورزش و مواهب آن منتفع بشوند و کسی هم جرات یا حال وغیرتش را نداشته باشد به این انگل های ویرانگر بگوید که بالای دو چشم شما ابرو قرار دارد ؟! در عوض با راه انداختن بحث های انحرافی و فریب دادن مخاطب، خیلی روشنفکرانه و مثلا کارشناسانه!! کاروبار کشتی را که نایب قهرمان جهان شده است زیر سوال می بریم که چرا قهرمان نشده است و حسن یزدانی را می کوبیم که چرا نقره جهانی گرفته و طلا نگرفته و چرا برای چندمین بار در مصاف با حریف کهنه کار و بسیار فنی خود در فینال کم آورده است!  
سخن را جمع کنیم . این  نمونه را آوردیم تا به سهم خود به جناب وزیر عرض کنیم که در این ورزش چه می گذرد و چه افراد و جریاناتی در آن دور برداشته و خط وربط تعیین می کنند ، افراد و جریاناتی که - بدون تعارف و صریح عرض می کنیم - نه درد دین دارند و نه اعتقادی به آموزه های آن، نه وطن می شناسند  و نه برای ملک و ملت کوچکترین حرمتی قائلند،نه ورزش می دانند چیست و نه دلسوزی و دغدغه ای برای آن دارند و خلاصه ریاکاران " هیچی ندار” به معنای واقعی کلمه هستند و لذا هیچ چیز به جز خودشان و منافع حقیرشان برای آنها ارزشی ندارد . بله، خیلی جاها برای ورزش ایران چنین موجوداتی خط وربط  تعیین می کنند، تا آنجا که به اتاق مدیران ارشد ورزش هم رخنه و نفوذ کرده و حتی روی نیمکت تیم های ملی رشته های مختلف هم  جولان داده و  دم تکان می دهند ، افراد و جریاناتی که دمار از روزگار ورزش درآوردهاند و قلع و قمع آنها برای سلامتی ورزش از ضروریات و مقدمات کار اصلاحی است ، اتفاقی مبارک که امیدواریم در دوره جدید مدیریت ورزش رخ دهد. ان شاءا...

*  سیدمحمدسعید مدنی










نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار