PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۷۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
رولان گاروس 2023؛ نادال و جوکوویچ به دنبال یک رکورد تاریخی

ورزش جهان برای آغاز دومین تورنمنت مهم سال به فرانسه سفر می‌کند؛ جایی که تنیس جهان دومین گرند اسلم خودش را پشت سر می‌گذارد ، مسابقاتی که از تاریخ 7 تا 21 خرداد 1402 به میزبانی پایتخت فرانسه برگزار می‌شود و باید دید رافا نادائل ، ستاره اسپانیایی که از او به‌عنوان " پادشاه خاک رس جهان " یاد می‌شود، موفق به کسب پانزدهمین قهرمانی در رقابت‌های اوپن فرانسه (رولان گاروس) می‌شود یا اینکه اتفاقات دیگری برای او در این مسابقات رخ می‌دهد.
امسال رقابت‌های زمین‌های رسی از حساسیت و جذابیتی دو چندان برخوردار است و از همین حالا همه برای رویارویی احتمالی نادال و جوکوویچ در دومین گرند اسلم فصل یعنی رقابت‌های رولان گاروس لحظه‌‌شماری می‌کنند. جوکوویچ با قهرمانی در اوپن استرالیا به بیست‌ودومین گرند اسلم خود رسید و با نادال برابر شد و حالا همه منتظر هستند تا ببینند کدامیک از این دو ستاره زودتر به بیست و سومین گرند اسلم خود می‌رسد. در این میان البته نباید ستاره‌های جوان را هم از قلم انداخت و چه بسا امسال جام نقره‌ای این گرند اسلم را در دستان یکی از چهره‌های جوان و آینده‌دار ببینیم. کارلوس آلکاراس جدی‌ترین مدعی در میان بازیکنان نسل جدید است و بعد از غیبت در نخستین گرند اسلم فصل انگیزه بالایی برای درخشش در پایتخت فرانسه دارد. با این حال پیش بینی می‌شود در صورت آمادگی نادال و جوکوویچ، این دو ستاره بزرگ دنیای تنیس در فینال یکدیگر را مانند سال گذشته ملاقات کنند.
نوواک در مقابل نادال
نوواک جوکوویچ در این فصل از چهار مسابقه‌ای که در زمین خاکی انجام شده، دو قهرمانی کسب کرده است. او در مسابقات سری مسترز در مونت کارلو (موناکو) به دور سوم رسید و در مسابقات دسته ATP-250 در بانیا لوکا (بوسنی و هرزگوین) تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد.
 تنیسور شماره یک جهان در مورد حضور در رولان گاروس گفته است "امیدوارم برای رولان گاروس آماده باشم. من می‌خواهم بهترین تنیس خود را در آنجا نشان دهم. در چند سال گذشته، شروع بسیار آرامی داشتم و پس از آن در زمین خاکی بهتر بازی کردم". " نوله " مشتاقانه منتظر است تا در فینال مسابقات رولان گاروس با رقیب دیرینه خود رافائل نادال ملاقات کند؛ جایی‌که این دو ستاره تنیس جهان برای رسیدن به رکورد بیست و سومین گرند اسلم نبرد خواهند کرد. " صربیناتور " که رقابت تنگاتنگی با نادال برای تصاحب عنوان پرافتخارترین تنیس‌باز تاریخ دارد در پاسخ به این سوال که دوست دارد شصتمین دیدارش با این بازیکن اسپانیایی در کدام مسابقات باشد گفت : "فینال رولان گاروس". او توضیح داد : "فکر می‌کنم هر دو در این زمینه هم‌نظر باشیم. رافا قطعاً بزرگترین رقیب من است، ما از نظر نسلی نیز به هم نزدیک هستیم، اگرچه موفقیت‌های او در سطح حرفه‌ای زودتر از من آغاز شد". قهرمانی جوکوویچ در ملبورن، بیست و دومین قهرمانی گرند اسلم را برای او به ارمغان آورد تا در این زمینه در کنار نادال قرار بگیرد. بازیکن صرب همچنین به رکورد 377 هفته صدرنشینی رسید تا از این حیث نیز با اشتفی گراف ، ستاره آلمانی تنیس زنان برابری کند.
جوکوویچ که امسال 36 ساله می‌شود از نظر آمادگی بدنی همچنان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و هیچ نشانی از افول در بازی او دیده نمی‌شود. به اعتقاد کارشناسان ، این بازیکن صرب دست کم تا دو سه سال آینده همچنان مدعی اصلی قهرمانی در مسابقات بزرگ خواهد بود.  خود او در مورد اینکه تا چه زمانی قصد دارد به بازی کردن ادامه دهد و چه تعداد قهرمانی گرند اسلم او را راضی خواهد کرد با خنده گفت :  "عدد مشخصی وجود ندارد! من هیچ محدودیتی برای اینکه تا کی به بازی کردن ادامه دهم قائل نیستم. پس از 30 سالگی، از ورزشکاران و به ویژه تنیس‌بازان در مورد بازنشستگی‌ خیلی سوال می‌شود. شما گفتید «عطش» اما من به آن بیشتر به عنوان «علاقه» به ورزش و میل شدید به رقابت نگاه می‌کنم. من عاشق تنیس هستم، عاشق بازی با پسرم هستم، آن را به هر شکلی دوست دارم و به هیچ وجه از تنیس خسته نشده‌ام. از نظر حرفه‌ای، می‌خواهم به نوشتن تاریخ این ورزش ادامه دهم. برخی می‌گویند صحبت کردن آشکارا در مورد این موضوع متکبرانه است، اما فکر می‌کنم طبیعی است که در مورد اهداف و جاه‌‌طلبی‌های خود صحبت کنید.  چیزی که به من اجازه داد تا این حد موفق باشم این است که همیشه خود را متمرکز چالش بعدی می‌کنم".
از سوی دیگر نادال اسپانیایی و قهرمان 22 دوره گرند اسلم، برای حضور در پاریس تحت معاینات پزشکی قرار گرفت. اگر پزشکان به ورزشکار اسپانیایی تایید حضور در مسابقات را بدهند، به احتمال زیاد او در رولان گاروس نیز شرکت خواهد کرد. رافائل نادال در دیدار پایانی رقابت‌های اوپن فرانسه 2022 به مصاف " کسپر رود " رفت و با برتری قاطع مقابل تنیس‌باز نروژی جام قهرمانی این رقابت‌ها را برای چهاردهمین بار بالای سر برد. تنیس‌باز اسپانیایی در این دیدار که 2 ساعت و 19 دقیقه به طول انجامید، در سه ست متوالی و با نتایج 3-6 و 3-6 و 0-6 بر نفر هشتم تنیس جهان غلبه کرد تا با حفظ آمار صد درصدی خود در فینال رولان گاروس بار دیگر نشان دهد که پادشاه بی‌چون‌ و چرای زمین‌های خاک رس است. هیچ بازیکن دیگری در تاریخ تنیس نتوانسته در یک گرند اسلم چهارده بار قهرمان شود و نادال با قهرمانی سال گذشته آمار افسانه‌ای خود در این مسابقات را دست‌نیافتنی‌تر کرد.
اگر تنیس فقط در زمین‌های خاک رُس انجام می‌شد، شاید هیچ وقت، هیچ تنیسوری نمی‌توانست به گرد پای رافائل نادال برسد ، تنیسوری که از 19 سالگی با فتح اولین گرنداسلم خود نشان داد خیلی زود به رقیبی جدی برای راجر فدرر و سایر بزرگان دنیای تنیس تبدیل شده است. این تنیسور که علاقه‌اش به فوتبال از کودکی مشهود بوده، از زمانی که به یاد می‌آورد عاشقانه رئال مادرید را دوست داشته است . رافائل نادال هر زمان که مسابقات حرفه‌ای‌اش اجازه دهد، به دیدن مسابقات تیم محبوبش می‌رود تا حمایت تمام قد خود را از آن نشان دهد. چه افتخاری برای رافائل نادال بالاتر از این که در 19 سالگی اولین جام رولان گاروس خود را از ستاره‌اش، زین‌الدین زیدان، دریافت کند؟ اما این تازه شروع عصر یکی از معروف‌ترین تنیسورهای جهان، یعنی رافائل نادال بود. نادال به عنوان " پادشاه رولان گاروس " آخرین گرند اسلم خود را در سال 2022 دریافت کرد تا به عنوان مسن‌ترین قهرمان تاریخ مسابقات نیز شناخته شود. او تنها کسی است که دو بار تمام گرند اسلم‌ها را در یک سال درو کرد و دو مدال طلای المپیک را نیز در سال‌های 2008 و 2016 به دست آورد. وی همچنین با شرکت در 30 فینال گرند اسلم، بعد از جوکوویچ با 32 و فدرر با 31 بار ، در رتبه سوم حضور در فینال‌های گرند اسلم قرار می‌گیرد. رافا با 24 سال سن، به جوان‌ترین بازیکن تاریخ تبدیل شد که توانست هر چهار گرند اسلم را از آن خود کند.
تاریخ رولان گاروس
مسابقات اوپن فرانسه از سال 1891 با نام مسابقات قهرمانی فرانسه شروع به کار کرد و در ابتدا تنها بازیکنانی که در تیم های فرانسوی حضور داشتند، اجازه شرکت در این مسابقات را پیدا می کردند. در سال 1925 سرانجام این مسابقات برای همه بازیکنان در دسترس قرار گرفت و به عنوان یک گرند اسلم شناخته شد. اوپن فرانسه تنها گرند اسلم دنیای تنیس است که در سطح خاک برگزار می شود و این تورنمنت همواره روی همین سطح برگزار شده است. تا سال 1975، رولاند گاروس تنها گرند اسلم تنیس بود که در سطحی به غیر از چمن برگزار می شد.
رکوردداران گرند اسلم رولاند گاروس
زمانی وقتی نام رولاند گاروس می آمد، بسیاری از بیورن بورگ، تنیسور سرشناس سوئدی یاد می کردند که سابقه 6 قهرمانی در این مسابقات، از جمله 4 قهرمانی متوالی را دارد، اما چند سالی است که نام رولاند گاروس با نام رافائل نادال گره خورده است. سلطه رافائل نادال بر این مسابقات بی سابقه است. تنیسور اسپانیایی تا به حال به 14 فینال این رقابت ها رسیده که تمام 14 فینال را با پیروزی پشت سر گذاشته است. نادال که سابقه 5 قهرمانی متوالی در این مسابقات را دارد، از 115 مسابقه خود در این گرند اسلم، به 112 پیروزی رسیده است. نادال که در دو دوره، 4 بار متوالی طعم قهرمانی رولاند گاروس را چشیده، تنها تنیسور مرد تاریخ است که یک گرند اسلم را بیشتر از 10 بار فتح کرده است.
بخش انفرادی مردان
بیشترین تعداد قهرمانی: رافائل نادال با 14 قهرمانی در سال‌های 2005، 2006، 2007، 2008، 2010، 2011، 2012، 2013، 2014 ، 2017، 2018، 2019، 2020 و 2022
بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی: رافائل نادال با 5 قهرمانی از سال 2010 تا 2014
جوان‌ترین قهرمان: مایکل چانگ در سال 1989 با 17 سال و 3 ماه سن
مسن‌ترین قهرمان( تا قبل از قهرمانی سال 2022 نادال): آندرس گیمنو در سال 1972 با 34 سال و 10 ماه سن
تنیس‌بازانی که بدون از دست دادن ست قهرمان شدند: ایلی ناستازی، بیورن بورگ و رافائل نادال( 2 بار)
طولانی‌ترین مسابقه: بین پل هانری-متیو و جان ایزنر در دور دوم مسابقات در سال 2012 (76 گیم/ 16-18 در ست پنجم)
طولانی‌ترین مسابقه از لحاظ زمانی:  بین فابریس سانتورو و آرنو کلمان با 6 ساعت و 33 دقیقه (16-14 در ست پنجم)
طولانی‌ترین دیدار فینال از لحاظ زمانی:  بین متس ویلندر و گیرمو ویلاس در سال 1984 با 4 ساعت و 42 دقیقه
بیشترین تعداد پیروزی پیاپی: رافائل نادال با 39 پیروزی از سال 2010 تا 2015
بخش انفرادی زنان
بیشترین تعداد قهرمانی: کریس اورت با 7 قهرمانی در سال‌های 1974، 1975، 1979، 1980، 1983، 1985، 1986
بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی: مونیکا سلس از سال 1990 تا 1992 و جاستین هنین از سال 2005 با 2007 ، هرکدام با 3 قهرمانی
جوان‌ترین قهرمان: مونیکا سلس در سال 1990 با 16 سال و 6 ماه سن
مسن‌ترین قهرمان: سرنا ویلیامز با 33 سال و 8 ماه سن
تنیس‌بازانی که بدون از دست دادن ست قهرمان شدند: ایون گولاگنگ، بیلی جین کینگ، کریس اورت، اشتفی گراف و آرانچا سانچز
طولانی‌ترین مسابقه: بین کتی جردن و آن مینتر در سال 1984 (با 46 گیم/ 13-11 در ست پنجم)
طولانی‌ترین مسابقه از لحاظ زمانی: بین ویرجینی بواسوم و نوئل ون لوتوم با 4 ساعت و 7 دقیقه
طولانی‌ترین دیدار فینال از لحاظ زمانی:  بین اشتفی گراف و  آرانچا سانچز در سال 1996 با 3 ساعت و 4 دقیقه
بیشترین تعداد مسابقه‌ای که یک بازیکن انجام داده: اشتفی گراف با 94 مسابقه (84 پیروزی و 10 شکست)
بیشترین تعداد پیروزی در مسابقات: اشتفی گراف با 84 پیروزی
بیشترین تعداد پیروزی پیاپی: کریس اورت با 29 پیروزی

* عرفان خماند





نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار