PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۷۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
آنچه بازی را عوض می کند
کیهان ورزشی-

چگونه آغاز شد و چطور تکامل می یابد؟
موضوع را با فوتبال آغاز می کنیم. فناوری در فوتبال گستره وسیعی از حوزه ها را پوشش می دهد ، از مسائل اجرایی و مدیریتی (همچون فناوری نسبتا جدید کمک داور ویدئویی)، حوزه سرگرمی ها و ابزارهای پرکاربرد برای هواداران (مثل واقعیت افزوده) گرفته تا فناوری هایی که باعث بهبود عملکرد به لحاظ علمی و در نتیجه دستاوردهای مرتبط خواهد شد. در بیست سال گذشته، به لطف توسعه فناوری در حوزه های مختلف، افزایش سرمایه گذاری به صورت تصاعدی را شاهد بوده ایم که عملکرد بازیکنان را در تمرینات و رقابت ها با ابزارهای موجود در باشگاه های برجسته و معتبر مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.
فناوری و فوتبال (و همچنین سایر ورزش ها) به آرامی همسو شده اند ولی هنوز هم بهترین شیوه ممکن برای بهره گیری از حداکثر مزایای هر دو طرف، یافت نشده است. در این قسمت نگاهی به تحول و تکامل فناوری در سازمان های فوتبالی (باشگاه ها، لیگ ها و فدراسیون ها) در دهه گذشته داریم که اکنون نیازمند توجهی دقیق تر است تا از رشد این ورزش در آینده و به کارگیری ابزارهای سودمند و موثر بر عملکرد بازیکنان، اطمینان حاصل نماییم.
یک دهه قبل، کجا قرار داشتیم؟
پیشرفت فناوری در فوتبال، شامل جنبه های مختلفی از این ورزش می شود : از تجهیزات (پیراهن، کفش، پوشش های محافظتی و زمین های بازی) تا فناوری های مرتبط با سنجش میزان و نحوه فعالیت بازیکنان در زمین تمرین یا مسابقات رسمی. توپ های چرمی از جام جهانی 1986 مکزیک جای خود را به توپ های مقاوم تر از جنس مواد مصنوعی دادند. این فناوری تا جایی پیش رفت که در جام جهانی 2022 قطر، شاهد ابزارهای به کار گرفته شده در توپ برای کمک به تصمیم گیری بهتر داوران، یاری مربیان و همراهی بهتر با هواداران، بودیم.
در واقع توپ به کار گرفته شده در آخرین جام جهانی از فناوری اتصال جدیدی بهره می گیرد که باعث بهبود عملکرد سیستم VAR (کمک داور ویدئویی) با ارسال اطلاعات و داده های مورد نیاز برای داوران و مسئولان برگزاری مسابقه، می شود. بدین صورت قدرت و سرعت تصمیم گیری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
توپ جدید با نام عربی الرحله (سفرنامه) که در ماه مارس 2022 رونمایی شد، اطلاعات بسیاری را به صورت آنی و لحظه ای برای مسئولان قسمت بررسی ویدئویی مسابقه ارسال می کند. توپ ساخته شده توسط شرکت آدیداس همچنین به فناوری آفساید نیمه خودکار فیفا هم متصل است و در مجموع امکان تصمیم گیری بهتر را از جهات مختلف، فراهم می سازد. 
توپ مورد نظر در قلب خود یک سیستم تعلیق جدید را جای داده که باعث ثابت ماندن حسگر حرکتی واحد سنجش اینرسی (IMU) 500 هرتزی شده است. به علاوه، فناوری منحصر به فرد مورد نظر هیچ تاثیری در عملکرد بازیکنان نخواهد داشت و در واقع نفرات حاضر در زمین، به هیچ وجه متوجه وجود آن داخل توپ نمی شوند. 
فناوری فوق با همکاری فیفا و KINEXON، پرچمدار ساخت پیشرفته ترین شبکه حسگر و رایانش لبه ای، تولید شده است. در واقع با ارسال 500 باره اطلاعات در هر ثانیه، تمام برخوردهای صورت گرفته با توپ در هر لحظه به دقت رصد می شود. این موضوع به تشخیص موقعیت های آفساید و برخوردهای نامشخص با توپ کمک کرده و در مجموع فرآیند تصمیم گیری توسط VAR را سریعتر و با کیفیتی بالاتر ارائه می کند.
کفش فوتبال
کفش های فوتبال هم امروزه مزایای متعددی را برای کاربران فراهم ساخته است؛ نه فقط به لحاظ رنگ، طراحی و تناسب لازم، بلکه به دلیل مواد به کار گرفته شده، ساختار و پیکربندی ویژه و منحصر به فرد برای هر بازیکن و ویژگی های مهندسی، تجربه جدیدی از دویدن، دنبال کردن و ضربه زدن به توپ را امکان پذیر ساخته است. در همین کفش های جدید، پیشرفت های جدیدی از جمله وجود حسگرهای کوچک، تحرک بازیکن، فشار پا، سرعت ضربه زدن و سایر اطلاعات فنی را مورد پایش و پیگیری قرار می دهد که می تواند برخی از جنبه های عملکردی را بهبود بخشیده و خطر آسیب دیدگی را کاهش دهد.
فناوری چاپ سه بعدی هم تاثیر بسیاری در دستیابی به محصولات با کیفیت بالاتر داشته است. گرچه کفش های تولید شده با فناوری چاپ سه بعدی چیزی شبیه به داستان های علمی تخیلی به نظر می رسد، اما در واقعیت این نوآوری برای پوشش پا نتیجه داده است. این کفش ها با بالاترین سطح فناوری مورد استفاده در ورزش، به شما کمک می کند که هر مشکل احتمالی در هر موقعیتی در زمین فوتبال را به بهترین شکل پشت سر بگذارید. بازیکنان با این کفش ها می توانند فارغ از شرایط آب و هوایی و نوع زمین مسابقه، بهترین بازی خود را به نمایش گذارند.  
فناوری های پوشیدنی 
با این حال، سنجش های مربوط به عملکرد بازیکنان بیشترین پیشرفت ها را به همراه داشته است. بررسی ضربان قلب، اولین فناوری پوشیدنی مورد استفاده در فوتبال بود که دلیل این موضوع را باید در دسترس بودن چنین سخت افزاری و موفقیت اجرای آن در سایر ورزش ها همچون دوچرخه سواری و دوومیدانی، دانست. به کارگیری نمایشگرهای ضربان قلب در فوتبال، برای اولین بار تغییری چشمگیر در نحوه برنامه ریزی و اجرای تمرینات آن به وجود آورد. با توجه به این فناوری، تشخیص نیازهای قلبی تنفسی مسابقات فوتبال و همچنین تمرینات آن، ممکن شد. این به مربیان بدنسازی کمک کرد تا به رویکردهای تمرینات منحصر به فرد و اختصاصی برای نیازهای مختلف و ویژگی های متفاوت بازیکنان، بیندیشند و همچنین محتویات و ساختار جلسات تمرین را که شامل فعالیت های بدنسازی می شد، کاملا مجزا از جلسات تمرین بازی فوتبال در نظر گرفته و روش های قبلی را به چالش بکشند. با وجود این فناوری، تمرینات شخصی برای تک تک بازیکنان مفهوم پیدا می کند. بدین سان با انجام بازی های تمرینی می توان نیازهای قلبی تنفسی مسابقات رسمی و مهم را پیش بینی و انگیزه تمرینی هدفمندی را برای بهبود آمادگی جسمانی بازیکنان، فراهم کرد. توجه به این نکته ضروری است که فناوری در چنین شرایطی از واحدهای منفرد و جداگانه که مستلزم صرف زمان قابل توجه برای تحلیل و تصمیم گیری هستند، تبدیل به مواردی لحظه ای و آنی می شود که سرعت تصحیح فعالیت های ورزشی را به شدت افزایش داده و بنابراین با کاهش زمان مورد نیاز، نیروی انسانی کمتری هم برای تحلیل و تصمیم گیری مورد نیاز خواهد بود.
تغییر چشمگیر بعدی به فناوری های به کار گرفته شده در ورزشگاه ها برای ردیابی و بررسی حرکت های بازیکنان در هنگام مسابقات مربوط می شود. در سال های اخیر، با توجه به کوچک سازی قابل توجه آنتن های GPS (سامانه موقعیت یابی جهانی) و پیشرفت واحدهای سنجش اینرسی (IMUs)، بازیکنان فناوری های پوشیدنی را مورد استفاده قرار می دهند و این موضوع همه جزئیات مربوط به حرکت های آنها را نه تنها در هنگام مسابقات، بلکه در هر جلسه تمرین فراهم می سازد. حال در نظر بگیرید که یکپارچه سازی این واحدهای سنجش با برخی از معیارهای جسمانی، جزئیات بسیار بیشتری را در خصوص "کار" انجام شده توسط بازیکن تامین می کند و در نهایت میزان نیازهای اولیه قلبی تنفسی به درستی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این حجم وسیع داده های  به دست آمده از هر جلسه تمرین، میزان قابل توجهی از اطلاعات را برای گروه مربیان فراهم می سازد تا تصمیمات لازم را در زمینه نحوه تمرینات و در نتیجه انتخاب یا عدم انتخاب بازیکنان برای یک مسابقه مشخص  اتخاذ کنند.
اما این موضوع را مدنظر داشته باشید که هر پیشرفتی، اشکالات و معایبی را هم به همراه خواهد داشت. با توجه به خصوصی شدن لیگ های فوتبال در دهه 1990 و تغییرات مدل تجاری بسیاری از باشگاه ها، سرمایه گذاری بزرگی جهت پیشرفت زمین های تمرین و فناوری های مربوطه صورت گرفته است. این میزان علاقه مندی همراه با مزایای مالی، بسیاری از شرکت ها را بر آن داشته تا حجم غیر قابل باوری از فناوری ها را به صورت روزانه وارد بازار کنند ،  فناوری هایی که اعتبار و کیفیت آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. در واقع، باشگاه ها با سیلی از پیشنهادات مربوط به فناوری های پیشرفته جدید مواجه می شوند، حال آنکه نتیجه بخش بودن این فناوری ها به صورت واقعی و منظم، هنوز مورد تایید قرار نگرفته است و این یعنی بازگشت سرمایه گذاری انجام شده، چندان تضمین شده نیست.
فناوری های نوین به علاوه می تواند در کنار تسریع تصمیم گیری، صحت آن را نیز افزایش دهد. یکی از مهمترین این فناوری ها VAR است.
VAR چیست؟
سامانه کمک داور ویدئویی (VAR) ابزاری کمکی برای مسئولان برگزاری مسابقات فوتبال است. استفاده از مسئولان بازی ویدئویی در فوتبال در نسخه 2019-2018 قوانین این ورزش گنجانده و با موفقیت در جام جهانی 2018 به کار گرفته شد. 
در واقع VAR در فرآیند تصمیم گیری داور مسابقه در چهار موقعیت حساس و تغییر دهنده نتیجه بازی، مداخله می کند:
- گل ها و خطاهای منجر به گل
- تصمیم گیری در خصوص اعلام پنالتی و خطاهای منجر به اعلام پنالتی
- کارت قرمز مستقیم (نه کارت زرد دوم/یا حتی کارت زرد اول)
- اشتباه در تشخیص هویت بازیکن
در طول یک مسابقه، گروه کمک داور ویدئویی به صورت مداوم اشتباهات واضح و مشخص مربوط به این چهار موقعیت تغییر دهنده نتیجه را بررسی می کند. این گروه تنها در خصوص اشتباهات مسلم یا موقعیت های از دست داده شده جدی با داور ارتباط برقرار خواهد کرد.
این گروه در یک اتاق عملیات ویدئویی به صورت متمرکز از داور مسابقه حمایت می کند. در جام جهانی 2022 قطر، داور وسط مسابقه با استفاده از سامانه رادیویی پیچیده ای با گروه VAR در ارتباط بود.
در مسابقات مذکور، گروه کمک داور ویدئویی به 42 دوربین پخش تصویر دسترسی داشت که 8 مورد از آنها دارای قابلیت پخش صحنه بسیار آهسته و چهار مورد هم دارای قابلیت پخش صحنه آهسته بود. بازپخش به صورت آهسته برای موقعیت های واقعی جهت تایید مستند مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا، برای تایید نقطه تماس یک خطای فیزیکی یا موقعیت خطا. بازپخش با سرعت معمولی برای قضاوت های نسبی و شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا، برای تعیین شدت یک خطا یا اینکه یک برخورد توپ با دست، خطا بوده است یا نه. گروه VAR علاوه بر دوربین های پخش تصویر، به دوربین های مورد استفاده فناوری آفساید نیمه خودکار هم دسترسی داشت.
گروه VAR شامل یک کمک داور ویدئویی و سه کمک داور ویدئویی کمکی (AVAR1، AVAR2 و AVAR3) بود. همه این افراد از مسئولان رده بالای مسابقات ویدئویی فیفا بودند. سه کاربر بازپخش هم بهترین زوایای دوربین ها را انتخاب و ارائه می کردند.
فناوری آفساید نیمه خودکار
فناوری آفساید نیمه خودکار ابزاری برای کمک به مسئولان مسابقه ویدئویی و مسئولان حاضر در زمین مسابقه است. این فناوری کمک می کند که تصمیم گیری در مورد آفساید، سریعتر، تکرار پذیر و دقیق تر باشد.
این فناوری از 12 دوربین ردیابی کننده قرار گرفته در زیر سقف ورزشگاه تشکیل شده که توپ و 29 نقطه هر بازیکن را به عنوان داده، 50 بار در ثانیه، ردیابی می کند. با این کار موقعیت دقیق بازیکنان در زمین تعیین می شود. این 29 نقطه شامل همه اندام های بدن و قسمت های پایین تنه می شود که ممکن است باعث ایجاد آفساید شوند. همان طور که پیش از این ذکر شد، الرحله، توپ رسمی جام جهانی 2022، هم با توجه به فناوری جدید خود، به این موضوع کمک می کرد.
با ترکیب همه این نقاط و استفاده از فناوری گفته شده، هر بار که توپ توسط یک بازیکن حمله کننده دریافت شود که در لحظه دریافت توپ در آفساید قرار داشته، هشدار خودکار آفساید به مسئولان مسابقه ویدئویی حاضر در اتاق عملیات ارسال می شود. پیش از اطلاع رسانی به داور مسابقه، مسئولان مسابقه ویدئویی، تصمیم پیشنهاد شده توسط دستگاه را به صورت دستی بررسی می کنند ، یعنی نقطه ارسال توپ و خط آفساید ارائه شده به صورت خودکار را که بر اساس نقاط بدن بازیکن بوده، دوباره می بینند. 
پس از تایید تصمیم توسط داور وسط، دقیقا همان داده های موقعیتی که برای اتخاذ تصمیم آفساید مورد استفاده قرار گرفتند به یک نمایش سه بعدی تبدیل می شوند تا دقیقا نشان دهند که اعضای بدن بازیکن در آن هنگام در چه موقعیتی قرار داشته است. سپس این نمایش سه بعدی که همیشه بهترین دورنمای ممکن برای موقعیت آفساید را نشان می دهد، روی نمایشگرهای بزرگ در ورزشگاه به نمایش در می آید و همه تماشاگران و بینندگان موضوع را به دقت رویت خواهند کرد. این کاری است که در جام جهانی 2022 برای نخستین بار اجرا شد.
فناوری خط دروازه
فناوری خط دروازه یک وسیله فنی برای تشخیص لحظه ای عبور کامل توپ از خط دروازه است. این فناوری، جزئی اصلی از مسابقات جام جهانی از سال 2014 تاکنون بوده است.
این فناوری می بایست مشخص سازد که توپ کاملا از خط دروازه عبور کرده است یا نه. همین اطلاعات به داور کمک خواهد کرد که تصمیم نهایی را بگیرد. اطلاعات ظرف یک ثانیه منتقل می شود و این بدان معنی است که داور می تواند بلافاصله عکس العمل نشان دهد. تنها مسئولان رسمی حوزه قضاوت مسابقه، این علامت را روی ساعت خود دریافت خواهند کرد. سامانه مورد نظر از 14 دوربین پرسرعت قرار گرفته در راهروهای باریک در زیر سقف ورزشگاه بهره می گیرد. داده های دوربین ها برای ایجاد یک نمایش سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند تا تصمیم اتخاذ شده را روی نمایشگرهای بزرگ ورزشگاه به تماشاگران نشان دهند.
برنامه کاربردی بازیکنان فیفا
فیفا با همکاری FIFPRO، نماینده جهانی فوتبالیست های حرفه ای، و بر اساس مشارکت بازیکنان حرفه ای، نرم افزار کاربردی بازیکنان را ایجاد کرده و توسعه داده است. این برنامه به هر بازیکن اجازه می دهد که بلافاصله پس از هر بازی به داده های عملکرد شخصی خود دسترسی پیدا کند. برنامه کاربردی مورد نظر برای اولین بار در مسابقات جام جهانی 2022 قطر مورد استفاده قرار گرفت.
داده های مورد نظر عبارتند از:
- معیارهای داده های پیشرفته فوتبال
- معیارهای عملکرد فیزیکی
- معیارهای نبوغ پیشرفته فوتبال
مجموعه این داده ها بازیکن را قادر می سازد که لحظات کلیدی عملکرد خود را با جزئیات و با کمک دوربین های مختلف و از زوایای گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.
اکنون می توان پیشرفت هایی را که فناوری در ورزش های مختلف به همراه داشته  مورد بررسی قرار داد:
ساعت ثانیه شمار
سال معرفی: 1954
ورزش: بسکتبال
پیش از معرفی ساعت ثانیه شمار، بسکتبال به عنوان یک ورزش مهم و غالب در آمریکا به حساب نمی آمد. میزان امتیازگیری، کم و اقبال تماشاگران نیز پایین بود. اغلب بازیکنان توپ را نگه می داشتند و هر گاه که می خواستند به سمت سبد پرتاب می کردند. پس از آنکه دیدار "فورت وین پیستونز" و "مینیاپولیس لیکرز" با نتیجه 18-19 به سود "فورت وین" خاتمه یافت، مسئولان NBA به این نتیجه رسیدند که باید تغییری در این روند ایجاد شود. در سال 1954 ساعت ثانیه شمار 24 ثانیه ای برای پرتاب توپ معرفی شد و همین موضوع میانگین امتیاز هر بازی را با افزایش قابل توجهی مواجه کرد.
چوگان (چوب) گلف تیتانیوم
سال معرفی: 1990
ورزش: گلف
اگرچه اولین چوگان گلف از جنس تیتانیوم در سال 1990 معرفی شد، تا سال 1996 طول کشید تا نسخه اولیه اصلاح شود. قسمت سر بزرگتر و چرخش آن سریعتر اتفاق می افتاد. اکنون این نوع چوگان های گلف به انتخاب اول همه گلف بازان تبدیل شده است.
هدفون و میکروفن (هدست) در کلاه ایمنی
سال معرفی: 1994
ورزش: راگبی
برای بازیکنان خط حمله، ارتباط برقرار کردن نیمی از مسابقه است. بنابراین در سال 1994، NFL (لیگ ملی فوتبال آمریکا) تصمیم گرفت با استفاده از به کارگیری هدست (هدفون و میکروفن) در کلاه ایمنی بازیکنان، به این موضوع کمک کند. بازیکنان خط حمله با صحبت با مربیان خود از طریق امواج رادیویی، مخفیانه نکات را دریافت می کردند و عملکرد خواسته شده را به اجرا در می آوردند.
راکت تنیس از جنس مواد مرکب (کامپوزیت)
سال معرفی: 1980
ورزش: تنیس
راکت های چوبی را به خاطر می آورید؟ بیشتر شبیه کابوس بودند. در مقایسه با راکت های صیقلی مورد استفاده نادال و فدرر، راکت های مک انرو و بورگ، شما را به یاد عصر حجر می اندازد! با توجه به چارچوب سبک تر و خوش دست تر و سطح ضربه زنی بزرگتر، راکت های جدید چرخش بیشتر، ضربه قوی تر و کنترل بیشتری را نسبت به همتایان چوبی خود دارند و بلافاصله آنها را منسوخ کردند.
لباس شنای LZR
سال معرفی: 2008
ورزش: شنا
لباس های شنای LZR ساخته شده از اسپاندکس، نایلون و پلی اورتان با عملکردی فوق العاده و گرفتن حالت بدن به صورت کامل، در بازیهای المپیک 2008 پکن برای نخستین بار خودنمایی کرد. این موضوع اغراق آمیز نیست چرا که 98 درصد نفراتی که در آن بازیها مدال گرفتند، این لباس را به تن داشتند و پس از گذشت یک سال از معرفی آن، 97 رکورد جهانی با استفاده از این نوع لباس شکسته شد. اگرچه خیلی زود آن را به عنوان یک مزیت فناورانه البته از نوع ناعادلانه در نظر گرفتند و در جولای 2009 اتحادیه شنای جهانی (FINA) دستور داد که این لباس ها در مسابقات رسمی جایی برای استفاده نخواهند داشت.
جراحی "تامی جان"
سال معرفی: 1974
ورزش: بیسبال
جراحی "تامی جان" که اولین بار توسط دکتر فرانک جاب انجام شد، توانست طول دوره بازی پرتاب کننده در ورزش بیسبال را افزایش دهد و این انقلابی در  بیسبال محسوب می شد. در این نوع جراحی، تاندون های آسیب دیده دست یک بازیکن را با تاندون های سالم بدن مثل تاندون زانو تعویض می کنند. استفن استراسبرگ تنها یکی از چندین پرتاب کننده ای است که تحت این عمل جراحی قرار گرفته است.
KERS
سال معرفی: 2009
ورزش: مسابقات فرمول 1
تاکنون از میزان بالای ترافیک در هنگام رانندگی خسته شده اید؟ ای کاش KERS می داشتید! یک سامانه خودرویی که انرژی جنبشی به هدر رفته را بازیابی می کند. اصول عملکرد آن بدین گونه است که همه حرارت ناشی از ترمز گرفتن را جمع کرده و سپس برای شتاب دادن به خودرو از آن استفاده می کند. البته با توجه به وزنی که این سامانه دارد هنوز شرکت های حاضر در مسابقات فرمول 1، اقبال چندانی به آن نشان نداده اند.
تعویض کننده دنده
سال معرفی: 1937
ورزش: دوچرخه سواری
امروزه تعویض دنده یک امر عادی در دوچرخه سواری محسوب می شود. در سال 1937 برای اولین بار مسئولان برگزاری مسابقات تور دو فرانس اجازه استفاده از تعویض کننده دنده را دادند. تا قبل از آن دوچرخه سواران می بایست از دوچرخه پیاده می شدند تا چرخ ها را برای قسمت های سربالایی یا سرپایینی جاده، تعویض کنند.
حلقه جدا شونده
سال معرفی: 1978
ورزش: بسکتبال
در دهه 1970 بازیکنانی مثل داریل داوکینز و دیوید تامپسون با پرش های بلند خود، اغلب بالاتر از سطح حلقه بسکتبال به پرواز در می آمدند اما همین موضوع و آویزان شدن به حلقه، پیامدهایی همچون شکسته شدن سبد را به همراه داشت که باعث توقف مسابقه می شد. در سال 1978 اتحادیه ورزش دانشجویی آمریکا و سپس در سال 1981، NBA از حلقه هایی استفاده کردند که قابلیت خم شدن داشتند. دیگر خبری از شکسته شدن حلقه نبود.
توپ گلف
سال معرفی: دهه 1900
ورزش: گلف
شاید برای ورزش بسکتبال تغییر دادن توپ بازی به یک شکست منجر شد ولی برای ورزش گلف، چنین تغییری یک امر حیاتی به نظر می رسید، به خصوص در زمینه مواد به کار گرفته و طراحی آن. تغییر توپ های گلف با فرو رفتگی هایش از جنس سرلین یا اورتان، به پرتاب های بلند و با دقت کمک کرد. 
کلاه ایمنی هاکی
سال معرفی: 1979
ورزش: هاکی
باورکردنی باشد یا نه، تا سال 1979، ورزشکاران NHL (لیگ ملی هاکی آمریکا) الزامی به استفاده از کلاه ایمنی در هنگام مسابقه نداشتند. به نظر بسیار عجیب می رسد ولی سرانجام جان زیگلر ، رئیس لیگ با توجه به آسیب دیدگی های متعدد از ناحیه سر، شرایط را تغییر داد. بعدها این کلاه ایمنی به یک پوشش کامل صورت تبدیل شد. 
بازپخش بلافاصله
سال معرفی: 1986
ورزش: راگبی، بسکتبال و هاکی
بازپخش بلافاصله (لحظه ای) نه تنها بر چگونگی تماشای مسابقه در خانه تاثیر گذاشت، بلکه بر وقایع در زمین مسابقه هم موثر بود. NFL یکی از اولین استفاده کننده های این فناوری بود و در سال 1986 اولین قوانین مربوط به آن را به تصویب رساند. NBA و NHL با فاصله اندکی این اقدام را دنبال کردند. 
چوب اسکی و اسنوبرد از جنس فیبر کربن
سال معرفی: 1990
ورزش: اسکی و اسنوبرد
اسکی و اسنوبرد در دهه های گذشته تحت تغییرات بسیاری قرار گرفته و موادی چون چوب، فلز، فایبرگلاس و نهایتا فیبر کربن در ادوات این ورزش ها استفاده شده است. فیبر کربن با توجه به وزن بسیار کم و دوام بالا، جایگاه خود را در این جمع تثبیت کرده و اکنون گزینه اول در بین ورزشکاران مطرح این حوزه محسوب می شود.
دستگاه HANS
سال معرفی: 1996
ورزش: اتومبیل رانی
در پی مرگ های دلخراش بلین جانسون (1996) و دیل ارنهارت (2001)، سازمان های بین المللی در زمینه مسابقات اتومبیل رانی از یک فناوری رونمایی کردند که مانع از آسیب دیدگی وحشتناک جمجمه و ستون فقرات در هنگام تصادف های شدید می شد. در نهایت این فناوری با عنوان دستگاه HANS که نوعی محافظ برای گردن و قسمت بالای ستون فقرات است، به عنوان ابزاری مناسب جهت دستیابی به هدف مورد نظر، رواج پیدا کرد.
کلاه ایمنی در برابر ضربه مغزی
سال معرفی: 2012
ورزش: بیسبال
شاید نسبت به نمونه های قبلی به نظر بدقواره و بزرگ برسد، اما کلاه های ایمنی همچون مدل S100 Pro اکنون برای ورزش بیسبال به یک ضرورت تبدیل شده است، به ویژه اگر بازیکنان خواهان مراقبت دو چندان از سر هستند. اولین نسخه از این نوع کلاه ایمنی در سال 2003 معرفی شد ولی تا سال 2012 اجباری برای استفاده از آن وجود نداشت. اکنون سر بازیکنان در مقابل پرتاب توپی با سرعت های بسیار بالا هم محافظت خواهد شد.
چشم شاهین (دستگاه تک چشم)     
سال معرفی: 2006
ورزش: تنیس
برای برطرف ساختن معضل همیشگی فرود توپ روی خط کناری یا بیرون از خط، ابزارهایی با عنوان چشم شاهین و دستگاه تک چشم (سایکلاپس) با استفاده از چندین دوربین و فناوری ردیابی توپ مورد استفاده قرار گرفته اند تا دقیقا تخمین بزنند که توپ تنیس در کجای زمین فرود می آید. این فناوری تاکنون به خوبی جواب داده و تنها انتقادات حاشیه ای و اندکی از جانب بازیکنان و تماشاگران مطرح شده است. این فناوری در فینال رقابت ویمبلدون در سال 2008 بین رافائل نادال و راجر فدرر، بسیار به نادال در کسب عنوان قهرمانی کمک کرد ، رقابتی که بسیاری آن را بزرگترین مسابقه تاریخ تنیس جهان می دانند.   

                                                                                               *سید محمد طاهر شاهین



برچسب ها: بازی ، ورزش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار