PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 16 2024
کد خبر: ۷۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
در حالی که تصور می‌شد پس از جام جهانی ، کودی گاکپو منچستریونایتد را به دلیل سرمربی هلندی‌اش به عنوان مقصد بعدی فوتبالی خود انتخاب کند، در آخرین لحظات ، یک هلندی دیگر به نام ویرجیل فن‌دایک کارش را کرد و موفق شد با یک هایجک تمام عیار، این ستاره جام جهانی را به آنفیلد ببرد. او با قراردادی 37 میلیون پوندی راهی مرسی ساید شد تا " شیاطین سرخ " یکی از بزرگترین اهداف خود در فصل نقل و انتقالات زمستانی را از دست بدهند. این اولین بار نیست که یونایتد در چنین تله‌ای گرفتار می‌شود و یک استعداد بزرگ را در آخرین لحظات از دست می‌دهد. در طول سال‌هایی که فوتبال شکل مدرن به خود گرفته، هایجک‌های بزرگی اتفاق افتاده که تعدادی از آنها را مرور می‌کنیم:
روبینیو، رونالدینیو، رونالدو و دیگر

کریستیانو رونالدو

در سال 2021، زمانی که ستاره پرتغالی در یوونتوس در لیست بازیکن مازاد قرار گرفت، منچسترسیتی به این باور رسید که ستاره ایده‌آل خود را پیدا کرده است. با این حال، زمانی که سر الکس فرگوسن متوجه وضعیت شد، بلافاصله با رونالدو تماس گرفت تا او را متقاعد کند که بازگشت به اولدترافورد سودمندتر است. حتی ریو فردیناند هم تلفنی با رونالدو تماس گرفت و به او گفت که نباید از خط قرمزهای یونایتد عبور کند. او در نهایت تن به پوشیدن پیراهن سیتی نداد اما حالا پس از یک فصل بدون جام با یونایتد و اختلاف با تن‌هاخ که منجر به فسخ قراردادش شد، احتمالاً آرزو می‌کند که ای کاش این کار را انجام می‌داد.

پل گاسکوئین

در سال 1988 فرگوسن تمام تلاش خود را کرد تا با " گازا " قرارداد ببندد. گاسکوئین خودش به اینکه بتواند در حضور نیل وب و برایان رابسون جایی در خط میانی یونایتد پیدا کند، شک داشت. تاتنهام هم از این تردید گاسکوئین استفاده کرد و به سرعت کارهای جذب او را انجام داد تا فرگوسن که در آن مقطع به مسافرت رفته بود، در بازگشت بدترین روز فوتبالش در اولدترافورد را تجربه کند.

رونالدینیو

یکی دیگر از ستاره‌هایی که فرگوسن از دست داد، در زمان خودش بهترین بازیکن جهان بود. فوق ستاره برزیلی نمایش چشمنوازی در پاریس داشت و به دنبال کارهای بزرگتری در فوتبال بود. یونایتد در سال 2003 به دنبال جانشینی برای دیوید بکهام بود که به رئال مادرید منتقل شده بود. در حالی که همه چیز آماده انتقال رونالدینیو به انگلیس بود، بارسلونا در آخرین لحظه مهاجم را ربود. از آنجایی که کاتالان‌ها مشتری بکهام بودند، اگر یونایتد به جای رئال مادرید ستاره خود را به بارسلونا می‌فروخت، شاید رونالدینیو به آنجا می‌ رفت .

روبینیو

روبینیو در سال 2008 پس از محرومیت از انتقال به چلسی، با مبلغ 32 میلیون پوند از رئال مادرید به " من سیتی " رفت. جنجال این انتقال زمانی به پا شد که رئال با آبی‌ها به توافق رسید و آنها پیش از آنکه به طور رسمی قراردادی امضا کنند، بلافاصله شروع به فروش پیراهن‌هایی در فروشگاه باشگاه خود کردند که نام او روی شان حک شده بود. این موضوع باعث عصبانیت رئال شد و تصمیم گرفت علیرغم تمایل روبینیو برای رفتن به باشگاه لندنی، او را به سیتی بفروشد. این مهاجم دوران سختی را در منچستر سپری کرد و قبل از امضای قرارداد با میلان به صورت قرضی به سانتوس فرستاده شد.

امانوئل پتی

در سال 1997، تاتنهام تقریبا متقاعد شده بود که امانوئل پتی را به خدمت گرفته است. او به لندن پرواز و با لرد شوگر ملاقات کرد و قبل از سوار شدن به تاکسی که هزینه آن توسط باشگاه جدیدش پرداخت شد، توافق درباره قرارداد صورت گرفته بود اما آرسن ونگر حیله گر مداخله کرد و از پتی خواست که چیزی امضا نکند. آن تاکسی سپس مستقیماً به خانه ونگر در شمال لندن رفت؛ جایی که برنده آینده جام جهانی ، آرسنال را انتخاب کرد.

جان اوبی میکل

میکل در سال 2005 در یک کنفرانس مطبوعاتی به عنوان بازیکن منچستریونایتد معرفی شد، اما چلسی ادعا کرد که قبلاً با ایجنت این بازیکن توافق کرده است. یونایتد از اتحادیه فوتبال انگلیس درخواست کرد که تحقیقاتی را در مورد این موضوع آغاز کند و یک سال جنگ حقوقی بین غول های انگلیسی درگرفت. " شیاطین سرخ " در نهایت با فسخ قرارداد خود موافقت کردند و آبی ها بازیکن مورد علاقه خود را به دست آوردند، بااینکه مجبور شدند 12 میلیون پوند به رقیب خود به عنوان غرامت بپردازند.

آلفردو دی استفانو

دی استفانو در رئال مادرید 8 قهرمانی در لیگ و 5 جام اروپایی به دست آورد، اما همه چیز می توانست بسیار متفاوت رقم بخورد. این مهاجم در سال 1953 با پیوستن به بارسلونا موافقت کرده بود و حتی در یک بازی دوستانه پیش فصل نیز برای آبی اناری ها بازی کرد، اما فدراسیون فوتبال اسپانیا به دلیل مشکلاتی که بر سر حق ثبت نام او وجود داشت، این انتقال را ممنوع کرد. با تعلیق انتقال، مادرید از بلاتکلیفی استفاده کرد و با تیم کلمبیایی میلوناریوس به توافق رسید. دی استفانو اجازه یافت چهار سال در این کشور بازی کند، دو فصل در رئال و دو دوره با بارسلونا به صورت متناوب. رئیس تحقیر شده بارسا مجبور به استعفا شد و هیات مدیره موقت قرارداد را پاره و دی استفانو را آزاد کرد تا با مبلغی ناچیز به رئال بپیوندد.

روی کین

کین اعلام کرد که پس از سقوط ناتینگهام فارست در سال 1993 به چمپیونشیپ، با شرایط شخصی بلکبرن روورز به توافق رسید. کنی دالگلیش در اواخر بعد از ظهر جمعه تلاش کرد تا مدارک را جمع و سپس نهایی اش کند ، اما دفتر ایوود پارک برای آخر هفته ها بسته بود و آنها موافقت کردند که قرارداد را در دوشنبه بعد نهایی کنند. با شنیدن این تاخیر، سر الکس فرگوسن، سرمربی منچستریونایتد با کین تماس گرفت و او را متقاعد کرد که از توافق خود با دالگلیش صرف نظر کند. این هایجک واقعا خارق العاده است !

موسی سیسوکو

به نظر می‌رسید که اورتون پس از موافقت با ارزش 30 میلیون پوندی نیوکاسل یونایتد در سال 2016 ، سیسوکو را به خدمت بگیرد ! اورتون حتی یک جت خصوصی برای بردن او به مرسی ساید آماده کرده بود اما تاتنهام وارد ماجرا شد و این هافبک را با یک پیشنهاد هیجان انگیز در آخرین لحظه در روز ضرب الاجل از گودیسون پارک دور کرد. طبق گزارش‌ها، سیسوکو تلفن خود را خاموش کرد تا از پاسخ دادن به تماس رونالد کومان در حینحرکت خود به وایت هارت لین جلوگیری کند.

مالکوم

مالکوم آماده پیوستن به رم در سال 2018 بود که تیم ایتالیایی تایید کرد که با بوردو به توافق رسیده است. هواداران رم منتظر ورود او به فرودگاه بودند، اما وقتی این وینگر نتوانست به میدان برود، ناامید شدند. بارسلونا راس ساعت یازدهمداخله کرد و به بوردو پیشنهاد بزرگتری داد و باعث شد تا این تیم از قرارداد خود با رم منصرف شود. مونچی، مدیر ورزشی رم، بوردو را تهدید کرد که این کارشپیگرد قانونی خواهد داشت، ایجنت مالکوم نیز بااین جمله پاسخش را داد : خخ!

دیدی هامان

هامان هفت سال را در لیورپول سپری کرد، اما دوران او در بولتون به این اندازه دوام نیاورد. تنها یک روز پس از امضای قرارداد با بولتون در ژوئیه 2006، باشگاه بیانیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه نظر بازیکن ملی پوش آلمانی " از آن زمان تغییر کرده است" و به باشگاه دیگری خواهد پیوست. سال‌ها بعد، فیل گارتساید، رئیس سابق بولتون، در صحبت با هامان در استودیوی تاک اسپورت گفت: " آنچه شما هرگز متوجه نشدید این بود که ما اصلا قراردادی امضا نکردیم و فقط آنها را خالیِ خالی در کشو گذاشتیم. ما 400 هزار پوند از منچسترسیتی برای بازیکنی گرفتیم که در واقع هرگز او را جذب نکرده بودیم و این حقیقت است ، حتی اگر شما حقه و تبهکاری حسابش کنید!"

لوییس دیاز

تاتنهام دوباره در خرید یک ستاره ناکام ماند . این بار در پنجره نقل و انتقالات ژانویه 2022 بود که " اسپرزها " رقابت را به یک تیم دیگر واگذار کردند. لوییس دیاز کلمبیایی از قبل در رادار لیورپول بود و آنها قصد داشتند در تابستان برای جذب او اقدام کنند. زمانی که تاتنهام با پورتو در مورد قرارداد احتمالی تماس گرفت، باشگاه پرتغالی ، قرمزهای آنفیلد را از اقدامات آنها مطلع کرد. لیورپولی‌ها هم دست به کار شدند و دیاز را چند ماه زودتر به خدمت گرفتند.

الکسیس سانچز

وقتی آرسنال نتوانست در جنگ قهرمانی با دیگر تیم‌ها رقابت کند ، آینده الکسیس درجمع " توپچی‌ها " به خطر افتاد. او می‌خواست به باشگاهی برود که بتواند برای کسب عناوین قهرمانی بجنگد و به نظر می رسید که منچسترسیتی ، همان تیم است. پپ گواردیولا برای چند ماه شرایط ستاره سابق بارسلونا را بررسی می‌کرد و قصد داشت او را به " اتحاد " ببرد. در ادامه اما منچستریونایتد رقم پیشنهاد خود را افزایش داد و سیتی را با پیشنهاد هنگفت دستمزد 500 هزار پوندی در هفته از رقابت خارج کرد تا ستاره شیلیایی راهی اولدترافورد شود. سانچز برای منچستریونایتد یک شکست گرانقیمت بود و نتوانست عملکرد درخشانش در آرسنال را تکرار کند.

جورجینیو

او هم یکی دیگر از بازیکنانی است که پپ موفق به جذبشان نشده است. در سال 2018، سیتی فکر می‌کرد جورجینیو را از ناپولی به خدمت گرفته و حتی بر سر مبلغ انتقال و قرارداد توافق شده بود. با این وجود وقتی مائوریتزیو ساری در آن تابستان راهی چلسی شد، مقصد هافبک ایتالیایی تغییر کرد. او تصمیم گرفت دوباره با سرمربی سابق خود کار کند و نتیجه این چرخش ، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و کسب رتبه سوم توپ طلا با لباس چلسی بود.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار