PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: ۷۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
مراقب باشیم از چاله به چاه نیفتیم

انتخابات کمیته ملی المپیک به کدام دلیل موجه در زمان مقرر برگزار نمی شود؟

دلایل آبکی ذکره شده ، هیچکس را قانع و مجاب نمی کند

فرصت طلب های سفره داری که یکشبه، منتقد و مبارز شدند !

واکنشی دیده نشد !

مخاطبان عزیز کیهان ورزشی به ویژه خوانندگان عزیز این صفحه حتما به یاد دارند که سه چهار شماره پیش نکته ای را با رئیس کمیته ملی المپیک در میان گذاشتیم و تقاضا کردیم - نه برای خودمان ، چون فکر می کنیم حداقل به ایشان ثابت شده باشد کیهان ورزشی و صاحب این قلم به دنبال خیلی چیزها که بعضی ها سخت دنبالش هستند، نیستند و به راحتی در مقابل بعضی وساوس به لطف وهدایت حق " نه" می گویند، بلکه برای شناخت واشراف بیشتر به آنچه اطراف ایشان می گذرد - آن را دنبال و بررسی کنند و اگر قابل دیدند همانطور که در سالگرد مجله با قلم شیوای خود این مجله را مورد لطف ومحبت قرار می دهند، مستقیم یا غیر مستقیم نتیجه و نظرشان را به ما اطلاع دهند. اما با گذشت تقریبا یک ماه از چاپ آن مطلب و انتشار آن شماره هیچ پاسخ و واکنش و خبری از سوی ایشان مشاهده نشده است. این می تواند دو علت داشته باشد . اول اینکه ایشان به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک یا مشاوران مطبوعاتی ویا مسئولان روابط عمومی ویا...اصلا آن مجله و مطلب را ندیده اند که این با محتویات آن نامه بلند بالای ایشان خطاب به کیهان ورزشی در تضاد است و خدای ناکرده از آن بوی عدم صداقت و روراستی- که وجود آن نزد برخی مسئولان ، پدر ورزش ما را درآورده است- به مشام می رسد، که آن وصف وتوصیف غرا وتحسین آمیز ایشان کجا و این اصلا ندیدن و نخواندن مجله کجا؟! و دوم هم اینکه ایشان آن مطلب را دیده و به سمع ونظرشان رسانده اند اما از نظر ایشان موضوع آنقدر مهم نبوده که برای پاسخگویی به آن خود را زحمت دهد. که این هم با نظر وی در پیام تبریک سالگرد این مجله همخوانی ندارد و بلکه در تضاد است.

بی اعتباری حرف های شیرین و بی اعتمادی به مدیران

البته اینکه نظر واقعی ایشان در باره کیهان ورزشی چیست و چقدر با اطرافیان و بعضی معاشران ایشان در کمیته ملی المپیک هماهنگ و همراه است، حداقل از نظر ما موضوع چندان مهمی نیست، آنچه اما خیلی مهم است تضادها و تناقض های گفتاری و رفتاری برخی از مدیران ارشد ورزش ما در خیلی از مسائل ورزش است که از آن بوی روراستی و صداقت به مشام نمی رسد و این واقعیت تلخ خیلی به ورزش ما و مناسبات حاکم و روابط موجود ضربه می زند و همه چیز را صوری و تشریفاتی کرده وموجب شده فضای سالم وسازنده و شفافیت جای خود را به تعارفات بی معنا و ظاهر سازی بدهد و مانع از حاکمیت روابط مبتنی بر احترام و اعتماد میان اعضا و ارکان مختلف ورزش شود و اعتبار حرف ها ی شیرین و نظرات ابراز شده مسئولین را در باره مسائل مختلف خدشه دار کند. این است که بارها نوشته وهشدار داده ایم که فضای حاکم بر ورزش ما سالم نیست و مملو از سوءتفاهم وبدبینی و بی اعتمادی است ودر باره اصلاح این وضع که اصلا به نفع ورزش نیست، بیش از همه مسئولین و مدیران وظیفه دارند و باید فضای احترام و اعتماد را حاکم کنند تا مخاطبان و جامعه ورزش حرف ها ووعده های آنان را به راستی جدی بگیرند وبرای آن احترام قائل شوند.

فرصت طلب های سفره داری که یکشبه، منتقد و مبارز شدند !

سرنوشت انتخابات کمیته ملی المپیک !

حال که صحبت کمیته ملی المپیک به میان آمد خوب است به یک موضوع دیگر که مهم هم هست و برای خیلی از اهالی ورزش از جمله ما مساله شده است اشاره کنیم و آن بحث برگزاری انتخابات کمیته المپیک است که فعلا به دلایل نه چندان موجه و مقبول قرار است به تعویق افتد. آنچه که زمان و تقویم نشان می دهد دوران چهار ساله مدیریت رئیس فعلی کمیته المپیک اسفند ماه به پایان می رسد و باید مجمع کمیته تشکیل شود وبرای انتخاب رئیس جدید تصمیم گیری و با رای خود رئیس آینده را اعلام کند. با اینکه طبق اعلام قبلی قرار بود انتخابات در ۱۷ اسفند ماه آینده برگزار شود اما اخیرا باز به دلایل نه چندان موجه و مقبول اعلام شد که انتخابات در این زمان انجام نمی شود و به تعویق افتاده است! دلیلی که رسما اعلام می شود این است که ایین نامه جدید باید بررسی و آماده شود و برای تصویب و تایید نهایی برای کمیته بین المللی المپیک(ioc) ارسال شود! و این یعنی اینکه حالا حالاها قرار نیست انتخابات این کمیته برگزار شود چون تا این مراحل طی شود( با توجه به اینکه آقایان زیاد هم مایل نیستند این زمان به سرعت طی شود!) حداقل چهار تاشش ماه زمان می برد و بعد بازی های کشورهای اسلامی( قونیه ترکیه) از راه می رسد وآن زمان هم که زمان حساسی!! است ووقت برگزاری انتخابات نیست و بعد از آن هم که بازی های آسیایی شروع می شود و آن زمان هم زمان حساسی!! است و باز نمی شود انتخابات برگزار کرد، پس تعویق زمان انتخابات حداقل ۹ماه تا یک سال طول می کشد...

آقایان تازه یادشان افتاده

اما درکنار این دلیل رسمی قصه اساسنامه و تصویب ioc ، دلیل و دلایل دیگری هم فعلا به حالت" پچ پچ" میان خیلی از کسانی که از نزدیک از مسائل با خبر هستند مطرح است که مهمترین آن خیلی ساده است و آن اینکه آقایان صندلی هایشان را دوست دارند و دورهمی روزگار خوشی را می گذرانند و قونیه و هانگژو هم که در راه است و کسی هم که به کسی نیست و خلاصه دل کندن از این همه سخت است و قرار دوستان بر ماندن است و...الخ! و الا آقایان چطور دم انتخابات یادشان افتاده باید اساسنامه اصلاح شود و این چهار سال نباید برای اصلاح آن وقت می گذاشتند؟ این بهانه ها و دلایل آبکی چیست که آقایان برای آنکه اوضاع به هرحال بر وفق مرادشان پیش برود می آورند؟ دلایلی که هیچ کسی را که خودش را به کری وکوری نزده، قانع و مجاب نمی کند.

مردم "عددی" نیستند، فیفا را بچسب !

چند روزی است که موضوع فوتبال و مدیریت فدراسیون فوتبال نقل محافل ورزشی و ایضاً رسانه های ورزشی است. اکثر قریب به اتفاق بحث ها هم در مخالفت با کاروبار و نحوه مدیریت حاکم بر فوتبال است که قانون شکنی و هنجارشکنی و قالتاق پروری و فاس نوازی و... راخیلی جاها آگاهانه و نا آگاهانه پیشه و روش خود ساخته بود وبراساس تصور غلط خود و القائات مشاوران و خط دهندگان داخلی و" خارجی" خود چنین می پنداشتند که کسی هم جلو دار آنها نیست و چون آنها زیر نظر فیفا هستند و با مستر اینفانتینو کار می کنند، و تنها به ایشان پاسخگو هستند وملت و مردم و رسانه ها ی داخلی عددی نیستند، قصد داشتند راه و مسیر غلط خود را که با لگدمال کردن ارزش ها و دهن کجی به موازین و هنجا رهای فرهنگی و اصول و آموزه های اعتقادی توام بود ادامه دهند و... که تو دهنی سختی خوردند و دیدند که چگونه یکشبه میز و صندلی شان زیر ورو شد.

تقلا برای نجات مدیریت باطل شده

در این میان البته رسانه های معاند که بدخواه این ملک و ملت هستند وچشم دیدن موفقیت ها و کامیابی های این مردم را در هیچ عرصه ای ازجمله ورزش ندارند طبق معمول در حالی که خط و مثلا اطلاعات را از داخل و مزدوران نقاب زده خود که بعضا به لطف بر نامه های ورزشی سیما - که قرار بود دانشگاه باشد و پاسدار ارزش های ملی و اعتقادی و انقلابی- اسم و رسم دار و " چهره"! شده اند به دست می آورند در دفاع از جریان مردود ومدیریت بی کفایت فوتبال به میدان آمدند وگفتند " پشت پرده" این ماجرا چیست؟ و طبق روال همیشه تلاش کردند با توهین به شعور افکار عمومی ومخاطبان قلیل خود، واقعیات را تحریف کنند و با راه انداختن بحث های انحرافی شاید به دوستان داخلی خود ادای دین کرده باشند و مدیریت " باطل شده" فوتبال را از مهلکه ای گرفتار شده نجات دهند. جالبتر از همه تک وتوکی رسانه و روزنامه داخلی بود که چون همگنان خارجی و معاند خود سعی کردند ماجرایی به این وضوح و روشنی را- که ماجراهای منچستر و آژاکس هم آن را روشن تر کرد - مبهم جلوه دهند و با طرح اتفاقات" پشت پرده" کار همکاران ! خارج نشین خود را کامل ‌کنند!

فقط از مرحله پرت ها به دنبال "پشت پرده" می گردند!

برای اهل ورزش و کسانی که ورزش و اصول حاکم برآن را می شناسند موضوع به قدری ساده و" رو" است که نیازی به توضیح اضافی ندارد و فقط عوضی آمده ها و از مرحله پرت ها ویا مغرضانی که خود را به کری و کوری زده اند، به دنبال" پشت پرده!" می گردند. شنیدیم - چون خوشبختانه ما این توفیق را داریم ‌که این برنامه های ساخت شبکه های صهیونیستی و یا وهابی راحتی برای یک" آن" نمی بینیم- شبکه های خبیثی که همیشه به خدمتگزاران واقعی این مرزو بوم حمله می کنند و از رفوزه ها و قالتاق ها و حرامخوارها و شارلاتان هایی که مردم نجیب ایران رابا عملکرد غلط خود اذیت می کنند جانانه دفاع می کنند موضوع انتقاد به حق به روش های غلط مدیریت فدراسیون رابه تن ندادن فدراسیون به نگاه وخط وربط" کیهانی" وخواسته ها و توقعات ارگان های نظامی ربط داده اند وهمانطور که گفتیم می خواهند با راه انداختن بحث های انحرافی ذهن مخاطبان خود را به موضوعات واهی بکشانند و اصل ماجرا فراموش شود.

خواسته های ما از مدیریت فوتبال چیست ؟!

البته در اینکه کیهان ورزشی وصفحه ورزشی کیهان خواسته هایی از فدراسیون فوتبال- و سایر حوزه ها و تشکیلات اداره کننده ورزش - دارد شکی نیست. منتهی این خواسته ها پست و حقوق و سفر وکارت هدیه و میهمانی افطاری و حق السکوت و این حرف ها نیست، چون ما خودمان داریم اینجا می نویسیم و به گواه صفحات و آرشیو موجود ، خواسته های هشدار گونه ما به این فدراسیون مثلا این بوده که: رو راست و شفاف عمل کنید، آدم های خوشنام و کاربلد را جذب و عناصر فرصت طلب و شارلاتان مسلک و هرهری مسلک را دفع کنید، به فرهنگ ملی احترام بگذارید و به ارزش های اعتقادی پایبند باشید، حرمت و حریم تیم ملی را حفظ کنید، خود را نوکر و خدمتگزار مردم بدانید و با همه وجود برای رضایت وشادکردن دل آنها کار کنید نه برای خوشامد دوستان و رفقا و جریانات فاسد وخارج نشینان خائن و بدخواه این ملک وملت، از رخنه ونفوذ دشمنان از طریق فوتبال برای خنثی کردن آرمان های انقلابی مثل بحث عادی سازی روابط با رژیم جانی و کثیف صهیونیستی، آگاه باشید و مقابل آن محکم بایستید، جریان نفوذ همچنین می خواهد با سنگر گر فتن پشت فوتبال و صعود به جام جهانی به فرهنگ و اخلاق وارزش های اعتقادی حمله و از منکرات ومفاسد و..." قبح زدایی " کند . در این باره مراقب و سرپنجه باشید و...

دهن کجی به اخلاق و ارزش ها

بله ، ما اگر چیزی از فدراسیون فوتبال خواسته ایم ازقبیل این موضوعات بوده است، نه چیز دیگر، خواسته هایی ‌که خواسته هرایرانی باشرف وغیرتمند و وطن دوست وخداپرست است والبته خواسته هایی که دشمنان و خائنان و بدخواهان ایران عزیز با آن مخالف هستند.متاسفانه مدیریت فدراسیون فوتبال نه تنها خیلی جاها این خواسته ها را برآورده نکرد و توقعات را اجابت نساخت بلکه خودش واعوان و انصارش مثل کمیته اخلاق و... بعضی جاها به شکلی مشکوک وقابل تامل برابر هنجار شکنی ها و کجروی ها سکوت توام با رضایت و تحسین داشت و پوستر هنجار شکنان را هم در صفحات گلاسه و تمام رنگی به چاپ رساند و به آنها جایزه هم داد وبه کسانی از جمله کیهان ورزشی هم که آن توقعات را داشتند ، دهن کجی کرد!

سکوت و مماشات جایزنبود

خوب ، وقتی ما و دیگرانی که مثل ما فکر می کردند و چنان توقعات و انتظاراتی داشتند و چنین رفتارها و روش های ضد فرهنگی و ضد اخلاقی و حتی بعضا ضد آرمان ها و منافع ملی را از فدراسیون دیدیم و دیدیم این داستان سر دراز دارد و اگر قاطع و محکم یه و ظیفه و تکلیف خود عمل نکنیم هنجار شکنی ها وقبح شکنی ها شدت بیشتری به خود خواهد گرفت، سکوت و مماشات را جایز ندانسته وبه مقابله با این حریان مخرب و ضد فرهنگی و قالتاقیسم رخنه کرده در ورزش که فوتبال و جام جهانی را به سپری برای قانون شکنی و خودکامگی وکجروی خود تبدیل کرده ، رفتیم و شد، آنچه شد.

مواظب موج سواران باشید

در این باره البته نکاتی وجود داد که باید به آن توجه داشت و مادر مجال های دیگر، اگر عمری باقی باشد ، به آنها خواهیم پرداخت – البته در سرمقاله این شماره به آن پرداخته ایم - اما عجالتا به یکی از آنها که خیلی هم مهم است در ادامه اشاره می کنیم.این نکته خیلی سر راست و صریح این است که معمولا در هر جریان و اتفاقی که پیش می آید واکثریت به دنبال آن هستند که نتایجی مثبت و پایان خوش داشته باشد و خیر وصلاح جمع در آن رعایت شود افراد و باندهایی هم هستند که چون می بینند جریان باد عوض شده، خود را وسط معرکه می اندازند و به اصطلاح" موج سواری" می کنند. در همین ماجرای فدراسیون فوتبال و این روزهای اخیر این ماجرای تکراری، باز هم تکرار شده است ودر حالی که اهالی ورزش و علاقمندان به فوتبال و خیر خواهان و کارشناسان امیدوارند اتفاقات آینده مصالح فوتبال را تامین کند و گامی به سوی اصلاح امور و بهتر شدن وضع باشد، اما بعضی افراد و جریانات هم هستند که نقش مخالف و دلسوز را بازی و از وضع موجود و مدیریت حاکم به شدت در رسانه ها انتقاد می کنند .

سفره داران منتقد !

درحالی که اولا ماهیت و سابقه این افراد وباندها برای خیلی ها روشن است و می دانند در به وجود آمدن وضع موجود در اداره فوتبال خود اینها نقش موثر داشته و تا همین چندی قبل همدست و سفره دار! و شریک قافله بوده اند و حالا که هوا را پس دیده اند رنگ عوض کرده اند ، یا کسانی بوده اند که از مسئولین فوتبال توقعات شخصی و پست و مقام داشته اند که چون خواسته آنها تامین نشده علم مبارزه برداشته و... خلاصه این باندها و جریانات قصد ونیت شان از همرنگ جماعت شدن و یقه دراندن و ... طفره زدن برای" خود" است نه ورزش و فوتبال و اصلاح امور.بنابراین باید هشیار باشیم و مراقبت کنیم ‌که ماجرای " از چاله به چاه افتادن" تکرار نشود و جریان قالتاقیسم کماکان در فوتبال والبته با نام و شکل دیگری تداوم پیدا نکند . در شماره های بعدی در این باره مفصل تر خواهیم نوشت. ان شاا...

سیدمحمدسعید مدنی*

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها