PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: ۶۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
تابستانی بی رحم و پرحرارت را در فصل نقل و انتقالات پشت سرگذاشتیم. تیم‌های متمول در حالی دست به خریدهای بزرگ زدند که پیش بینی می‌شد این تابستان با توجه شیوع کرونا و عواقب اقتصادی آن، باشگاه‌ها محتاط‌تر دست به جیب شوند و نگاهی عمیق و بلندمدت به ساختار اقتصادی شکننده خود داشته باشند. در عوض یکی از مهمترین فصل‌های نقل و انتقالاتی تاریخ فوتبال رقم بخورد و شاید بتوان گفت بزرگترین اتفاقات یک دهه اخیر فوتبال اروپا، در همین تابستان شکل گرفت. تیم‌ها از کنترل خارج شده بودند و جابجایی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو نشان دهنده کامل این شرایط است. در حالیکه بسیاری از باشگاه‌ها بخاطر بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، با چالش‌های زیادی مواجه بوده و خواهند بود، چلسی، منچسترسیتی، پاری‌سن‌ژرمن و... این موقعیت استفاده کردند و بازار نقل و انتقالات را ملتهب کردند. این اتفاقات برندگان و بازندگانی دارد که در ادامه آنها را باهم مرور می‌کنیم:
برنده و بازنده های نقل و انتقالات تابستانی

بازنده: بارسلونا

همین دو سال پیش بود که بارسلونا رکورد کسب درآمد سالیانه را با 840 میلیون یورو شکست و از این لحاظ بهترین باشگاه فوتبال اروپا لقب گرفت. حالا اما آنها یک میلیارد و 300 هزار پوند مقروض هستند. هیچ کس نمی‌تواند تاثیر ویرانگر همه‌گیری کرونا را انکار کند اما این موضوعی است که زمان آن را حل و فصل خواهد کرد و تیم‌های بی‌پروا تاوان این هزینه‌های خود را خواهند پرداخت. در واقع کرونا نه تنها عامل مشکلات بارسلونا بود بلکه اختلافات درون این باشگاه را هم افشا کرد. در شرایطی که جوزپ بارتومئو مدیر سابق باشگاه، مدت‌ها مدعی بود که روشی که او برای هدایت باشگاه در پیش گرفته، به هیچ وجه اشتباه نبوده اکنون مشخص شده که 70 درصد هزینه‌های باشگاه به پرداخت حقوق بازیکنان و کادر فنی اختصاص داشته که این با ادعای بارتومئو فرسنگ‌ها فاصله دارد. او می‌گفت "سازمان لالیگا و یوفا درخصوص مسائل مالی توصیه‌هایی دارند اما هیچ کدام برای دستمزدها محدودیتی ایجاد نکرده‌اند. ما فراتر از این توصیه‌ها عمل می‌کنیم و مهمتر این است که بتوانیم پایداری خود را حفظ کنیم". حال واقعیت این است که مدل اقتصادی بارسلونا کمترین میزان پایداری را داشت. در شرایط فعلی باشگاه بوسیله کرونا ویران شده و از دست دادن لیونل مسی له عنوان بزرگترین بازیکن تاریخ بلوگرانا به خاطر هیچ و تنها به دلیل عدم توانایی در پرداخت حقوق، آنهم در شرایطی که این بازیکن پذیرفته بود 50 درصد از دستمزدش را بکاهد، یک فاجعه تمام عیار بود.

با وجود اینکه بارسا به شکل بدی مسی را به طور رایگان در اختیار رقیب جدی خود قرار داد، با این حال پس از رفتن مسی هم اوضاع بهتر نشد و این باشگاه برای اینکه بتواند بازیکنان جدید خود یعنی ممفیس دیپای، سرخیو آگوئرو و اریک گارسیا را به خدمت بگیرد، از بازیکنان قدیمی خود خواست که دستمزدشان را کاهش دهند. حتی در آخرین روز نقل و انتقالات آنها اجازه دادند تا آنتوان گریژمان به اتلتیکو مادرید بازگردد تا یکی از بی‌اثرترین و پرهزینه‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال رقم بخورد. او با لوک دی‌یونگ که در 69 بازی لالیگایی 10 گل به ثمر رساند، جایگزین شد. آنها قبلاً بیش از یک باشگاه بودند. در حال حاضر نیوکمپ چیزی بیشتر از یک بنای تخریب شده در پس یک بی‌تدبیری مالی نیست.

برنده: پاری‌سن‌ژرمن

پادشاه بی‌چون و چرای نقل و انتقالات تابستانی، پاری‌سن‌ژرمن بود. آنها مسی را از بارسلونا خارج کردند بلکه بازیکنانی مانند جیجی دوناروما، جینی واینالدوم، سرخیو راموس، نونو مندس و اشرف حکیمی را هم به خدمت گرفتند. با این حال مهمترین اتفاقاتی که برای این تیم پایتخت‌نشین فرانسه از نظر مالی افتاد قرارداد 7 میلیون یورویی قرضی مندس و پرداخت 60 میلیون یورویی برای حکیمی به اینتر بود. این جابجایی‌ها باعث شد تا تیم پوچیتینو در هر نقطه از زمین حداقل دو بازیکن با استعداد و بزرگ در اختیار داشته باشد. همانطور که خوزه مورینیو در پاسخ به سوالی درباره رضایتش از عملکرد رم در نقل و انتقالات گفته بود "می‌دانید چه کسی کاملا از ترکیب تیمش رضایت دارد؟ احتمالا پوچتینو و نه کس دیگری". با این حال مربی آرژانتینی اکنون تحت فشار زیادی قرار دارد و باید قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را برای کارفرمایان قطری خود کسب کند. آنها مدت‌ها منتظر این قهرمانی مانده‌اند. از سوی دیگر نقل و انتقالات دیگر بهتر از این نمی‌توانست برای او و پاری‌سن‌ژرمن باشد. آنها علاوه بر تقویت تیم خود، رقبای اصلی و بزرگ خود را به خوبی تضعیف کردند.

بازنده‌ها: هری کین و پپ گواردویولا

همه می‌دانستند که هری کین برای رسیدن به افتخارت تیمی، به دنبال ترک تاتنهام بود و خودش هم این احساس را داشت که در ورزشگاه اتحاد به همراه منچسترسیتی شانس زیادی برای کسب عناوین و دفاع از عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس خواهد داشت. با این وجود دنیل لوی به کین اجازه نداد تا این تیم را ترک کند تا بدین ترتیب این ستاره 28 ساله مجبور باشد یک فصل دیگر را هم در شمال لندن سپری کند. کین هم دوباره به آغوش تیم و هواداران باشگاه برگشت و همانطور که پیش بینی می‌شد توسط نونو اسپیریتو در ترکیب تیم مورد استفاده قرار گرفت. هیچ تعجبی ندارد که یکبار دیگر منتظر فصلی پربار و خوب برای کین باشیم. تاتنهام اکنون صدرنشین است اما رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برای تیمی که 4 رقیب جدی مانند لیورپول، سیتی، یونایتد و چلسی دارد، یک ماموریت تقریبا غیرممکن محسوب می‌شود.

در واقع کین شانس بازی برای تیمی که لایق استعدادش باشد و فرصت قهرمانی را برایش مهیا کند، از دست داد و حالا باید منتظر بماند تا لوی در فصل آینده پیشنهاد جذاب‌تری دریافت کند. این در حالیست که منچسترسیتی به شدت خواهانش بود. سیتی به همین اندازه به دنبال ارلینگ هالند هم بود اما دورتموند حاضر به فروش ستاره جوان خود نشد و مبلغ پیشنهادی سیتی نتوانست زبنورهای وست‌پالن را برای این انتقال توجیه کند. تیم شیخ منصور به دنبال تقویت خط هجومی خود بود اما حالا آنها با این ناکامی، تنها یک مهاجم نوک به نام گابریل ژسوس دارند در شرایطی که او به عنوان وینگر این روزها موثرتر نشان می‌دهد. کین در سیتی می‌توانست برای قهرمانی در لیگ قهرمانان تلاش کند اما حالا در لیگ کنفرانس بازی می‌کند و در بهترین حالت کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد، می‌تواند برایش یک دستاورد بزرگ باشد.

برنده: بایرن مونیخ

بایرن مونیخ مدت‌ها متهم به این است که با ربودن بازیکنان از بزرگترین رقبای سنتی خود در بوندس لیگا، هرگونه رقابت در این لیگ را از بین برده است و احتمالا مهمترین آنها در فصول اخیر که بیشترین ضرر را متحمل شده، بورسیا دورتموند است. حالا به نظر توجه آنها به لایپزیش جلب شده، تیمی که در 5 فصل اخیر به رقیب اصلی بایرن در کسب قهرمانی تبدیل شده است. لایپزیش که فصل قبل در رده دوم قرار گرفته بود، نه تنها یولیان ناگلزمن را به عنوان سرمربی به بایرن تقدیم کرد بلکه دو تن از بهترین بازیکنان خود به نام‌های دایوت اوپامکانو و مارسل سابیتزر را هم به این تیم متمول آلمانی فروخت تا عملا دستخوش تغییرات بزرگی شود. حقیقت این است که انتقال دیوید آلابا با قراردادی آزادی به رئال مادرید، ضربه بزرگی به مونیخی‌ها بود اما پیش از آن باواریایی‌ها پیشنهاد تمدید قرارداد با این مدافع اتریشی را رد کرده بودند و جروم بواتنگ و خاوی مارتینز را هم فروخته بودند تا اکنون از نظر پرداخت دستمزدها شرایط بهتری داشته باشند.

احتمالا بزرگترین موفقیت بایرن در این تابستان، حفظ رابرت لواندوفسکی باشد. این در شرایطی بود که به نظر می‌رسید این مهاجم لهستانی به دنبال کسب تجربه متفاوت در کشوری دیگر است و در همین رابطه چلسی زمینه انتقال این بازیکن را فراهم کرده بود اما سرسختی بایرن باعث شد تا آنها به سراغ روملو لوکاکو بروند. حالا بایرن لوواندوفسکی را حفظ کرده و اوپامکانو و سابیتزر را هم روی نیمکت دارد تا نه تنها برای قهرمانی مدعی‌تر از همیشه باشد بلکه برای رسیدن به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا تحت هدایت مربی جوانش انگیزه و هیجان بیشتری داشته باشد.

بازنده: کیلیان امباپه

یقینا هیچ کس از عدم انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید به اندازه سازندگان برنامه فوتبالی ال چیرینگوتو ناراحت است. البته احتمالا خود امباپه هم از این موضوع به همان اندازه غمگین است. این در حالی است که هفته گذشته لئوناردو مدیر ورزشی پاری‌سن‌ژرمن اعلام کرده بود که امباپه تمایل دارید این تیم را ترک و به تیم محبوب دوران کودکی‌اش رئال مادرید برود. مادریدی‌ها هم برای انجام این انتقال تلاش خود را انجام دادند و برای بازیکنی که تنها یک سال از قراردادش مانده، پیشنهاد 220 میلیون یورویی ارائه دادند. با این وجود تیم پاریسی به پیشنهاد رئال پاسخی نداد و غول‌های اسپانیایی را در تلاطم نگه داشتند. پاریسی‌ها تابستان نقل و انتقالاتی بی‌نظیری را پشت سرگذاشتند چراکه پول برا مالکان قطری آن تقریبا بی معنی است اما در هر صورت آنها در فصل آینده یکی از بااستعدادترین بازیکنان فوتبال دنیا را بدون هیچ آورده‌ای از دست خواهند داد.

برنده: گلیزرها

در اولین روز فصل وقتی قهرمان جام جهانی رافائل واران در میان جمعیت حاضر شد و پس از آن جیدون سانچو مشتاقانه اولین بازی خود با پیراهن منچستر انجام داد و به پیروزی 5-1 تیمش مقابل لیدز کمک کرد، هیچ خشم قابل ملاحظه‌ای در اولدترافورد به چشم نمی‌خورد. اما حالا هواداران خشنودتر از آن موقع هستند و با بازگشت کریستیانو رونالدو به تیمشان، مشعوف‌تر از گذشته به فصل چشم دوخته‌اند. تیم سولسشر بهتر بود روی خط میانی خود سرمایه‌گذاری کند اما بازگشت رونالدو به اولدترافورد چیزی نبود که به راحتی از آن عبور کرد. گلیزرها هنوز سالانه مبلغ هنگفتی از یونایتد خارج می‌کند اما پس از چنین پنجره نقل و انتقالی دیدنی ، به نظر می‌رسد همه چیز به طور موقت فراموش شده و بخشیده شده است.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها