ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: ۶۳۱۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
«اصغر سمسارزاده» در گفت و گوی اختصاصی با «کیهان ورزشی»
گفت و گوی عجیبی از کار در آمد . البته خلف وعده از طرف ما بود چرا که به خاطر مشغله کاری دو ، سه ساعت بعد از قراری که ترتیب داده بودیم ، تماس گرفتیم . اصغر سمسارزاده،هنرمند سینما ، تلویزیون ، تئاتر ، رادیو و... در طول این مصاحبه با حاضرجوابی مثال زدنی اش بارها، ما و خودش را به غش و ریسه انداخت . جالب تر این که هم تلفنی با ما گپ می زد و هم میهمانانی که در منزلش بودند را تروخشک می کرد .مهدی مقدم ، خواننده سرشناس پاپ هم در منزل او بود و در این گفت و گو خبر از همکاری مشترکشان در یک نمایش دادند و ...

نمی گذارم علی پروین دست توی جیبش کند !

*آقای سمسارزاده عزیز، بالاخره ما نفهمیدیم شما متولد چه سالی هستید .

-بله . این قدر راست و دروغ نوشته اند که به شما حق می دهم .من متولد 15 خرداد 1319 در میدان اعدام سابق هستم.مثل مجله شما قدیمی هستم . ما با کیهان ورزشی بزرگ شدیم .

*ولی ماشاءالله اصلا به شما نمی خورد و خیلی سرحال هستید و...

-(حرفمان را قطع می کند)برای این که مثل خیلی ها کثافت کاری نکردم و سالم و راحت زندگی کردم (چند ثانیه قهقهه می زند ) دلیلش این است که من اشکِ کسی را درنمی‌آورم، هدیۀ من خنده است. خدا می داند من چه می ‌گویم. او خواسته من سرحال باشیم چون مردم را می ‌خندانم، کسانی که درب و داغان می‌شوند، بروند کارنامه خودشان را بررسی کنند ببیند چه کار کرده‌اند.

*ورزش هم می کنید ؟

-بله ، معمولا روزی نیم ساعت در خانه با دوچرخه ثابت رکاب می زنم ولی فوتبال را هم خیلی دوست دارم و از تماشای آن لذت می برم .این روزهای کرونایی هم سرمان را با تلویزیون و تماشای فیلم گرم می کنیم .

*پروتکل ها را رعایت می کنید ؟

-خیلی زیاد و خودم را مقید می دانم .

*می دانیم که پرسپولیسی هستید .

-اوه اوه ، چه جور هم . پرسپولیسی خالص .استقلالی ببینم نابودش می کنم(می خندد) پرسپولیس سرور است . تیم ما امسال هم قهرمان می شود و پنجمین قهرمانی را هم جشن می گیریم .فقط کاش میناوند و انصاریان هم بودند . از فوتشان خیلی ناراحت شدم و...

نمی گذارم علی پروین دست توی جیبش کند !

*استادیوم هم می روید ؟

-نه ، خدابیامرز مرتضی احمدی می رفت ورزشگاه ، منتهی من از دور مواظب بچه هاهستم.

*ازچه سالی بازی های پرسپولیس را تعقیب می کنید ؟

-از همان سال 1342 و زمانی که تاسیس شد . قبلا شاهین و پیکان بودند که البته به نظرم شاهین ریشه پرسپولیس است.

* بازیکنان مورد علاقه تان چه کسانی هستند ؟

-من طارمی و علیپور را خیلی دوست دارم ، برای کمال(کامیابی نیا) خیلی احترام قائلم و مهدی ترابی را هم بیش از اندازه دوست دارم .

*فوتبالیست های نسل قدیم چطور ؟

-علی پروین را خیلی دوست دارم .همیشه وقتی برنامه دارم می آید تماشا می کند، منتهی نمی گذاریم پول بلیت را بدهد. پدرمان را درآورده اند به خدا (می خندد ) اما نمی دانم چرا می رویم استادیوم از ما پول می گیرند و...

*شرایط امروز فوتبال ایران را چطور می بینید ؟

-بابا تو را به خدا به داد پرسپولیس و استقلال برسید . این ها تیم های بزرگ و سرمایه های گران بهایی هستند . تکلیفشان را مشخص کنید .

*چراچند سالی است که کم کار هستید ؟

-15 سال ممنوع الکار بودم قربانت بروم .الان در تئاتر و رادیو کار می کنم ولی در تلویزیون به سختی به من کار می دهند . این قدر به هنرمندان لطف دارند که نگو و نپرس .دیگر ولش کن زیاد وارد جزئیات نشویم . می ترسم مجله کیهان ورزشی را هم تعطیل کنند ...(می خندد)

*در این مدت از چه راهی امرار معاش می کردید ؟

-هرچه داشتیم و نداشتیم فروختیم و خوردیم و برای همین است که الان چیزی ندارم .

*شما جزو نسلی از بازیگران هستید که با سریال هایتان (مثل مجموعه خانه به دوش ) خیابان خلوت کن بودید و سعی می کردید حال مردم را خوب کنید .

-بله،این لطف شماست . منتهی الان خیلی سخت شده و باید خیلی تلاش کرد تا مردم شاد شوند . هرکسی به یک نحوی دغدغه های اجتماعی و مالی دارد ولی فکر و خیال ،همه مان را بیچاره کرده . تو خودت خانه داری ؟

*نه والله ، مستاجر هستم .

-باورت می شود بگویم من هم مستاجرم ؟!

*در کدام محله ؟

-من خیابان آفریقا می نشینم . نه این که پولدارم . ماهیانه کلی اجاره می دهم و...

*اگر اشتباه نکنم با سعید راد هم که یک پرسپولیسی دو آتشه است هم محلی هستید ؟

-بله،سعید و حمید لولایی هم در منطقه ما سکونت دارند .

*بعد از پیروزی انقلاب بعضی از بازیگران سینما از ایران مهاجرت کردند ، اما شما جزو کسانی بودید که ماندید ...

-چرا باید می رفتم ؟ من عاشق مملکتم هستم و خاک کشورم را با هیچ چیز عوض نمی کنم . درست است ناراحتی هایی دارم اما این که دلیل نمی شود . برای من هیچ جایی در دنیا بهتر از ایران نیست.

*این روزها مشغول چه کاری هستید ؟

- تئاتری در دست داریم که می خواهیم به اصطلاح در آن رکورد شکنی کنیم و اگر شرایط عادی شود در سالن همایش های امام علی (ع) آن را روی صحنه می بریم . جالب است برایتان بگویم که مهدی مقدم (خواننده پاپ) هم نقش یک خواننده را بازی می کند . یک سریال هم هست که کارگردانی آن را آرش معیریان به عهده داشته وبرای اولین بار در آن نقش منفی بازی کرده ام و قرار است از شبکه یک پخش شود .یک سریال هم در نمایش خانگی دارم به نام مارپیچ.

*مهدی مقدم هم کم کار شده است .

-نه برادر من . مثل این که یادت رفته کرونا یک سال است همه ما را بیچاره کرده ، البته ممنوع الکار شده بود که خدارا شکر برطرف شده . تو هم حواست به خودت باشد یکدفعه ممنوع الکارنشوی....(قهقهه بلند می زند)

*آقا،دلیل این خوشمزگی شما چیست ؟

-مادرم هم همیشه می گفت تو بانمکی .نمی دانم به خدا، من که این طور فکر نمی کنم . شما محبت داری .

راستی داشتیم درباره سریال های خیابان خلوت کن صحبت می کردیم .

*دقیقا . یکدفعه مسیر بحث عوض شد .

-آره . واقعا خیابان خلوت می کردیم . یادم هست کافه دارهای تهران علیه ما طومار جمع کرده بودند که ما به جای دوشنبه ها سریال را شنبه ها پخش کنیم ولی ما کارمان را ادامه دادیم .کافه دارهای بزرگ تهران را می گویم که خرشان اندازه شاه می رفت ولی نتوانستند کاری بکنند . سریال ما همان دوشنبه ها روی آنتن رفت و هنوز هم دارم با همان پول دوشنبه ها زندگی می کنم .به خدا قسم ....

یادم است که در آن زمان از اداره راهنمایی و رانندگی برای ما تقدیرنامه فرستادند و گفتند ما از شما تشکر می‌کنیم چون موقع پخش این سریال خیابان‌های تهران خلوت می‌شود. خیابان‌ها طوری خلوت می‌شد که دوشنبه‌ها به افسرها مرخصی می‌دادند.

* طی این سال ها، کارهای زیادی در حوزه سینما ، تئاتر ، تلویزیون ، رادیو و... انجام داده اید ، اما هنوز شما را با نام «اصغر ترقه» می شناسند .

-به خاطر نقشی بود که در «مراد برقی» بازی می کردم و کاراکتر عصبانی داشت . این اسم را مرحوم بهمنیار روی من گذاشت . یک بار صدایم زد «اصغر ترقه »! دیگه این اسم روی من ماند ، خدا بیامرزد غلامحسین خان را ....

*اگر بخواهید اصغر سمسارزاده را به‌عنوان یک هنرمند تعریف کنید، چه چیزی درباره خودتان می‌گویید؟

-من اصغر هستم، کوچک مردم. من واقعاً عاشق مردم هستم و از حضورشان انرژی می‌گیرم. مردم باطری بدن من هستند و اگر روزی از من حمایت نکنند کارم تمام است. ما واقعاً مردم عجیب و غریبی داریم. قربان همه‌شان بروم.

*فکر می کنید چرا هنوز موفق هستید و در قلب مردم جای دارید ؟

-والله فکر می کنم اگر موفقیتی هست به خاطر تئاتری است که هنوز کار می کنم . مردمی که من را دوست دارند به تئاتر می آیند و من را می بینند . هنرپیشه هایی هم که با آن ها کار می کنم آدم های بزرگ و درجه یکی هستند .مردم لطف دارند و کارهای ما را دنبال می کنند . بعضی از اوقات یک نمایشنامه را 2،3 سال روی صحنه داریم .

* در تمام این سال‌ها مشهور شدن چقدر برای شما مهم‌ بود ؟

محبوبیت مهمتر بود. من محبوبیت خودم را با لطف خداوند به دست آوردم. شاید بشود گفت تنها هنرمندی هستم که اگر مخاطبان بخواهند عکس بگیرند، امکان ندارد درخواست‌شان را رد کنم. حتی اگر شده تا ساعت دو نیمه شب هم می‌ایستم تا با آن‌ها عکس بگیرم. یک نفر در تشییع جنازه مادرم گفت می‌توانم با شما سلفی بگیرم؟ علیرغم آن‌که حال خوبی نداشتم ولی کمی آن‌طرف‌تر رفتم و با او عکس گرفتم. من به مردم احترام می‌گذارم و فکر می‌کنم هنرمندانی که به مردم احترام می‌گذارند هیچ‌وقت از بین نخواهند رفت. الآن هنرمندانی را می‌بینم که رفتار زننده‌ای با مخاطبان دارند. مخصوصاً هنرپیشه‌های جوان که هنوز به جایی هم نرسیده‌اند.

*راستی ،حقوق بازنشستگی دارید ؟

-30 سال حق بیمه به خانه سینما پرداخت کرده ام ولی 10 سالش را برایم می ریزند . بقیه اش را چه کسی خورده خبر ندارم . هفتصد هزار تومان می گیرم . باور می کنی ؟

*آخر با هفتصد هزارتومان چه کار می کنید ؟

-به قرآن پول کرایه ماشینم هم نمی شود . به عشق مردم یک جوری می گذرانیم دیگر ...

*کمدین های امروز را دوست دارید ؟

-به جز رضا عطاران و مهران مدیری هیچ کس را قبول ندارم .

*قبلا گفته بودید که مهران مدیری را نمی شناسید .

-نه!اشتباه نکن ، اون آقای هندوانه بود ، خندوانه بود، چی بود ؟ منظورم او بود ...

نمی گذارم علی پروین دست توی جیبش کند !

*یعنی رامبد جوان؟

-بله . او را گفتم . حالا نمی دانم شاید از من به اشتباه چیزی را نقل کرده اند .به نظرم این دو نفری که اسم آوردم تافته جدابافته هستند .اما در مورد سینما بگویم که به نظرم نابود شده . برای این که قبلا آن نقش جاهل کلاه مخملی که می خواست کار خلاف انجام دهد ،صدای اذان را که می شنید ، منصرف می شد و مردم عبرت می گرفتند ولی الان ...

*پس،سینمای امروز را نمی پسندید ؟

-کارگردانان و هنرمندان بزرگ ، کم نداریم اما روند سینما آن چیزی نبوده که انتظارش را داشتیم . نمی شود کتمان کرد . من در مورد انتظاراتمان صحبت می کنم و با کسی مخالفتی ندارم .

*راستی،عید نوروز برایتان چه جایگاهی دارد ؟

-نوروز برای ایرانیان،گرامی است و من هم برای سنت هایمان احترام زیادی قائل هستم .

*عید نوروز چکار می کنید ؟

-هیچی ، یک دسته اسکناس می گذارم در جیبم و هردوست و آشنایی را دیدم عیدی می دهم.(می خندد)خدا کند شر کرونا از سرمان کم شود تا همه ما به کار و زندگی مان برسیم .

*اگر حرفی مانده در خدمتیم .

-همه حرف هایم را زدم ،فقط از شما و کیهان ورزشی که به یاد ما بودید تشکر و برای همه مردم ، آرزوی سلامتی می کنم .

*گفت و گو از کامران خطیبی

*عکس ها از مهدی گرویی


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرندی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
سلام مجله چاپ نشده؟
لطفا با هنرمندهای قدیمی دیگر مثل اصغر ترقه صحبت کنید
خیلی خوب بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها