PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: ۵۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
بازیکنان زیادی در دنیای فوتبال به علت یک تصمیم اشتباه در زمینه انتخاب تیمشان آن هم در زمانی که در اوج دوران فوتبالشان بودند عملا از نظر فوتبالی ویران شدند. خیلی از بازیکنان پس از یک انتقال اشتباه توانستند دوباره به اوج برسند. مثلا ایبرا پس از دورانی ناکام در بارسلونا در پاریسن ژرمن به اوج برگشت یا روبن و اشنایدر پس از ناکامی در رئال در تیم‌های بعدی خود موفق بودند اما بازیکنانی نظیر فالکائو، فرناندو تورس و مندیتا در حالی که به عنوان ستارگان جهانی شناخته می شدند، با ارقامی نجومی در بازار نقل و انتقالات جا به جا شدند اما پس از آن هرگز نتوانستند موفقیت های گذشته را تکرار کنند و افول کردند. برخی از این موارد را با هم مرور می‌کنیم.
فرناندو تورس

فرناندو تورس را به یاد می‌آورید؟ کسی که عادت داشت تفریحی گل بزند و خطوط دفاعی تیم‌های بزرگ را منهدم کند. خب البته این موضوع برای زمانی است که او در آن فیلد بود؛ شاید شما آن تورسی را به یاد داشته باشید که نمی‌توانست حتی دروازه خالی را هم باز کند، بله فرناندوی بیچاره و فرتوت پس از رفتن به لندن و پیوستن به جمع آبی‌های این شهر با قراردادی 50 میلیون پوندی، از تک تیراندازی کشنده به یک خرابکار خنده دار تبدیل شد. بازیکنی که زمانی یکی از رقیبان سرسخت برای حضور در تیم منتخب سال و همچنین کفش طلای لیگ برتر جزیره بود و در سال 2008 بین سه نامزد اصلی توپ طلا قرار داشت، ابتدا تبدیل به جوکی خنده دار و در ادامه به یک موجود ترحم برانگیز تبدیل شد و تمام این پروسه از داستان مسخ تورس در عرض سه ماه رخ داد.

مایکل اوون

بازیکن انگلیسی دیگری را سراغ دارید که به عنوان یک جوان تازه کار به اندازه مایکل اوون افتخار و درخشش داشته باشد؟ او در 18 سالگی به صورت مشترک برنده کفش طلای لیگ برتر انگلیس شد و در 19 سالگی آن را تکرار کرد. در جام جهانی 1998 فرانسه درخشش خود را ادامه داد و در سن اتین با گلی که هرگز فراموش نخواهد شد برابر آرژانتین درخشید. اما اوون پس از آن با مصدومیت همسترینگ دست و پنجه نرم می کرد و در آن زمان هم درمان های مدرن امروز وجود نداشت و در دسترس نبود. با این حال او همچنان در سال 2001 سال باشکوهی را سپری کرد؛ یک تنه نتیجه فینال جام حذفی را تغییر داد، در پیروزی 5-1 تاریخی انگلستان در مونیخ برابر آلمان در مقدماتی جام جهانی 2002 هت تریک کرد و این نمایش های درخشان توپ طلای آن سال را در حالی که تنها 22 سال داشت برای او به ارمغان آورد. مانند بسیاری از بازیکنان حاضر در این لیست، پس از کسب این عنوان (توپ طلا) او دیگر درخشش سابق را نداشت. تحت هدایت ژرارد هولیه لیورپول شروع به افت کرد و اوون در سال 2005 به رئال مادرید فروخته شد. پس از یک سال ناموفق در مادرید، اوون به نیوکاسل پیوست، جایی که او ابتدا با بدشانسی پایش شکست و سپس درگیر مصدومیت از نایحه رباط صلیبی شد. او هرگز به نزدیکی ستاره‌ای که بود هم نرسید.

آندری شوچنکو

شوچنکو از بسیاری لحاظ منشأ نقل و انتقالات بزرگ کنونی دنیای فوتبال است؛ مردی که راه را برای آیندگان این مسیر هموار کرد؛ بله اگر بخواهید بدانید او پرچم دار بود. او آمار کلی گل‌های خود را با 33 گلی که در 2 فصل آخر حضور در باشگاه دروان کودکی‌ش یعنی دینامو کی اف به شکل چشمگیری افزایش داد؛ انتقال 25 میلیون دلاری به میلان در سال 1999 عملکرد او را حتی بهتر از قبل بهبود بخشید؛ جایی که مهاجم اوکراینی 2 بار عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان را فتح کرد و در 7 فصل حضور در سن سیرو تنها در 2 مورد کمتر از 25 گل به ثمر رساند. سپس در سال 2006 پیشنهاد چرب و چیلی 35 میلیون پوندی چلسی مطرح شد؛ جایی که شوچنکو در جریان 45 بازی برای آبی‌های لندن تنها 9 گل به ثمر رساند؛ شاید بهترین توضیح برای افت سریع و مختل کننده مهاجم اوکراینی عدم هماهنگ شدن به موقع وی با هم تیمی‌هایش در چلسی باشد؛ اتفاقی که موجب شد تا اعتماد به نفس از دست رفته شوچنکو هرگز باز نگردد.

الکسیس سانچز

این مورد در واقع خنده دار است؛ سانچز زمانی حضور در آرسنال شگفت انگیز بود؛ تهدیدی کشنده از حیث گلزنی و بازی سازی ماهر که موقعیت‌های شسته و رفته زیادی را برای هم تیمی‌هایش ایجاد می‌کرد. با این حال، او در یونایتد کاملاً متفاوت بود؛ در واقع، از لحظه‌ای که او کمتر از یک ماه پس از حضور در اولدترافورد موقعیت گل مسلمی را در برابر نیوکاسل از دست داد، نفرین شد و با گذشت زمان رفته رفته او از قالب فوتبالیست خارج و بیشتر شبیه رنگ و روی یک شیاد را به خود گرفت؛ شیادی که قصد پول‌های خانواده گلیزرز (مالکان یونایند) را کرده است!! حالا سانچز به سوژه خنده هواداران تیم‌های حریف و سپر بلای خشم هواداران خودی بدل شده است. فکر کردن به این موضوع که یونایتد برای استفاده از خدمات سانچز، هفته‌ای 500 هزار پوند پرداخت کرده، هنوز هم خنده دار است!!

اندی کرول

زمانی که داستان واقعی نهفته پشت انتقال دیوانه وار 35 میلیون یورویی کرول به لیورپول را بدانید، بی شک به جای خنده، غمگین خواهید شد! کرول عاشق باشگاه دوران کودکی خود یعنی نیوکاسل بود و فقط به این خاطر که می‌دانست این رقمی که حالا تا این اندازه مسخره به نظر می‌رسد، تا چه اندازه برای زاغ‌های محبوبش حائز اهمیت بود. حسن نیت کرول زیاد به مذاق خدای فوتبال خوش نیامد و در نتیجه او را با موجی از عملکردهای ضعیف و مصدومیت به زمین زد. کرول که هم اکنون سی سال دارد، زیاد عضو باشگاه وستهم محسوب نمی‌شود چرا که از زمان انتقال 15 میلیون پوندی به جمع چکش‌ها تنها یک فصل بیشتر از 20 بار برای این یتم به میدان رفته است. بی شک کرول قبل از آن انتقال شوم به آنفیلد، روزهای به مراتب خوش و خرم تری را به چشم دیده بود.

روبینیو

روبینیو پس از اینکه در ابتدای راه به افسانه‌ای در باشگاه منچسترسیتی می‌ماند، به یکباره عملاً خود را هدف ترور شخصیتی قرار داد! سیتیزن‌ها در سال 2008 و پس از پرداخت 32.5 میلیون پوند به رئال در ازای وی، مرد برزیلی را به گرانقیمت ترین خرید خود بدل کردند. او در 31 بازی در نخستین فصل حضورش 14 گل به ثمر رساند و در عین حال نبض موقعیت سازی تیمش را در اختیار داشت و سپس به این نتیجه رسید که شهر منچستر خیلی سرد و بارانی است... او سال بعد تنها یک گل به ثمر رساند و آن هم به شکست 4 بر 2 مقابل تیم اسکانتورپ یونایتد در فینال جام حذفی انگلیس مربوط می‌شود و در نیمه دوم فصل به زادگاهش تبعید شد و تابستان همان سال به میلان پیوست و هرگز نتوانست در ساحلی که روزی روی آن مثل یک پادشاه قدم می‌گذاشت، راه برود.

کاکا

آخرین کسی که توپ طلا را برد ولی اسمش مسی یا رونالدو نبود! کاکا 10 سال پیش در سال 2007 و پس از هدایت میلان به سمت فتح لیگ قهرمانان اروپا با نمایشی خیره کننده برابر منچستریونایتد در نیمه نهایی توانست توپ طلای همان سال را از آن خود کند. این ادامه درخشش او بود، درخششی که از سال 2005 آغاز شده بود. جایی که او در فینال برابر لیورپول، میلان را در پیش افتادن 3 بر 0 نیمه اول در استانبول رهبری کرد، برتریای که حتما به یاد دارید که میلان نتوانست آن را حفظ کند. او برازنده ترین و بهترین بازیکن دوران و نسل خود بود و در سال 2007 در صدر برترین های دنیا قرار داشت.

اما پس از آن کاکا هرگز نتوانست بازیکن قبل شود. در ژانویه 2009 منچسترسیتی با پیشنهاد سرسام آور 91 میلیون پوندی سعی در جذب وی داشت، جایی که گری مونک در سخنانی جاودان گفت:" میلان کاکا را همچون یک غول در چراغ جادو اسیر کرده است." سال بعد از آن کاکا با 65 میلیون یورو از میلان به رئال مادرید پیوست اما این انتقال هرگز برای او خوب پیش نرفت. کاکا مصدوم شد و آن استارت های معروف و ویران کننده خود را از دست داد. در سال 2013 او به میلان بازگشت و اکنون هم یکی از بازیکنان شاغل در MLS آمریکا و تیم اورلاندو سیتی است.

رادامل فالکائو

مهاجم کلمبیایی پس از درخشش در لیگ اروپا، سوپرجام اروپا و جام حذفی با اتلتیکو پیشنهاد نجومی موناکو را در سال 2013 پذیرفت. فالکائو در تیم فرانسوی مصدوم شد و پس از دو دوره ناموفق در یونایتد و چلسی امسال به موناکو برگشت.

الکساندر هلب

ستاره وقت فوتبال بلاروس در سال 2008 با 15 میلیون یورو به بارسلونا پیوست. به نظر می رسید که این بازیکن تبدیل به آچارفرانسه گواردیولا شود چرا که می توانست در پست بال کناری، هافبک هجومی، هافبک دفاعی و دفاع کناری بازی کند اما در نهایت در هیچ کدام از این پست ها موفق نبود.

گایزکا مندیتا

گایزکا مندیتا قلب تپنده والنسیای زیبای هکتور کوپر بود، تیمی که به طرز ناراحت کننده ای دو فینال پیاپی لیگ قهرمانان اروپا در سال های 2000 و 2001 را به رئال مادرید و بایرن مونیخ باخت. در فینال سال 2001 برابر بایرن مونیخ مندیتا در طول بازی و از روی نقطه پنالتی تک گل تیمش را به ثمر رساند و در ضربات پنالتی هم توپش را به گل تبدیل کرد، اما خفاش ها آن شب اسیر درخشش اولیور کان شدند و فینال را واگذار کردند. درخشش مندیتا در آن شب برای فتح افتخار کافی نبود.

در آن تابستان و در دورانی که تیم های ایتالیایی هنوز وسع پرداخت ارقام سنگین برای جذب بازیکنان را داشتند، لاتزیو پیش قدم شد و با 48 میلیون یورو مندیتا را به خدمت گرفت. اما پس از اسون گوران اریکسون لاتزیو تیمی رو به زوال بود و مندیتا هم نتوانست تاثیر گذاری ای در آنجا داشته باشد. پس از گذراندن مدتی به صورت قرضی در بارسلونا، مندیتا فوتبالش را در حالی در میدلزبرو به پایان برد که بیشتر با مصدومیت دست به گریبان بود، اما توانست در سال 2004 یک قهرمانی جام اتحادیه به دست آورد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها