PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۴۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
گفت و گو با ایمان سلیمی مدافع کرمانشاهی تیم تراکتور
ظهور بازیکنان جوان و مستعد از اتفاقات مهم لیگ نوزدهم بود .در تمامی پست ها نفرات شاخصی دیده شدند. ایمان سلیمی مدافع وسط تیم تراکتورسازی تبریز در فصل گذشته جزو مستحکم ترین عناصر دفاعی بود که با بازیهای خوب خود در لیست بهترین مدافعان لیگ نوزدهم قرار گرفت. ایمان از لیگ دسته اول شروع کرد و با انجام بازیهای موثر در تیم فجرسپاسی شیراز شناخته شد . با تیم پارس جنوبی جم ،بازی در لیگ برتر را تجربه کرد و شروع خوبی در لیگ داشت . در لیگ هجدهم به تراکتورسازی تبریزآمد.ایمان در تراکتور هم جزو مدافعان ثابت تیم بود و نمایش باکیفیتی داشت. بطوریکه می توانست کاندیدای دعوت به تیم ملی باشد. ایمان در بیشتر رده های پایه تیم ملی به میدان رفته است و به عنوان یک بازیکن درحال رشد از نظر فنی سلسله مراتب را به درستی طی کرده است.ضمن این که ایمان در فصل گذشته هر بار که کادرفنی تراکتور دستخوش تغییرات شد به عنوان مدافع وسط در ترکیب تیمش بود و این نشان می دهد که او به لحاظ فنی دارای شاخص های قابل توجهی است.او میهمان این هفته ما است.
تبریز شهر دوم من است

فوتبالیستی از کرمانشاه

-ایمان سلیمی مدافع تیم تراکتورسازی تبریز متولد کرمانشاه و زادروزش در 12 خرداد 1375 ثبت شده است.

-او در خانواده ای پرورش یافت که پدر خانواده ورزشکار بود. ایمان در این باره به کیهان ورزشی می گوید:پدرم یکی از فوتبالیست های استان کرمانشاه بود که حتی برای مدتی در تیم ملوان بندرانزلی هم بازی کرد. پدرم در ارتش استخدام شد و در نیروی دریایی خدمت می کند. از آن جا که پدرم فوتبالیست بود در رده های پایه فوتبال نیروی دریایی مربیگری می کرد و اولین مربی من در فوتبال بود.من از پدرم در زندگی و فوتبال خیلی از مسائل را آموختم و از این بابت خوشحال هستم.

-سلیمی ادامه داد: دپیلم ریاضی فیزیک دارم ولی ادامه تحصیل ندادم.ترجیح دادم پس از دریافت دیپلم به سربازی بروم و فوتبالم را در تیم فجرسپاسی شیراز ادامه دهم. من در فجرسپاسی دوران بسیار خوبی داشتم و از این انتخاب خیلی رضایت دارم و به نظرم یکی از بهترین انتخاب هایم بود. البته در خصوص حضورم در محیط فجرسپاسی در بخش های بعدی بطور مفصل صحبت خواهم کرد.

از فوتبال مدارس تا تیم نوجوانان ایران

-ایمان سلیمی مدافع وسط تیم تراکتورسازی تبریز در بخش بعدی صحبت های خود درباره نحوه ورودش به عالم فوتبال گفت:فوتبال را از مدارس شروع کردم.از دبستان آغاز شد و در مقاطع راهنمایی و دبیرستان ادامه یافت. بطوریکه در مسابقات مدارس شرکت می کردم و یکی از بازیکنان تیم مدرسه بودم.زمانی که به دبیرستان رفتم در زمین آسفالت با دروازه هندبالی بازی می کردیم ولی فرصتی ایجاد شد تا با سایر بچه ها به زمین بزرگ برویم و بازی در زمین فوتبال یازده نفره را تجربه کنیم. ملوان بندر انزلی اولین تیم باشگاهی ام بود. من بر سر تمرینات تیم نوجوانان ملوان حاضر شدم و پس از مدتی برای این تیم بازی کردم . حتی در تمرینات بازیکنان بزرگسالان باشگاه ملوان هم حاضر می شدم و با آنها تمرین می کردم.علتش هم این بود که شرایط بدنی ام مناسب بود و اجازه می داد با بازیکنان بزرگتر از خودم بازی کنم یا در جایی که مربیان تشخیص می دهند در زمین بازی کنم.من از نوجوانی یاد گرفته ام که دستورالعمل مربیان را در زمین اجرا کنم و در خدمت تیمم باشم.

-وی ادامه داد:فوتبال باشگاهی در رده پایه را زیرنظر پدرم شروع کردم. ایشان مربی پایه های باشگاه ملوان بندر انزلی بود و روی فوتبالم شناخت کافی داشت. پس از ملوان شرایطی مهیا شد تا به تیم های پایه آلومینیوم هرمزگان اضافه شوم. فرصت بسیار خوبی بود . من در آلومینیوم هم بخاطر شرایط فیزیکی مناسبم با تیم بزرگسالان باشگاه تمرین می کردم و پس از مدتی به تیم بزرگسالان باشگاه پیوستم و برای تیم آلومینیوم بازی کردم. زمانی که برای این تیم به میدان می رفتم آقایان محمود تیغ نورد،میثم مجیدی و جعفر بذری برای بزرگسالان تیم آلومینیوم بازی می کردند. آقای اکبر میثاقیان سرمربی آلومینیوم بود و فرناندو برزیلی هم به عنوان سنگربان تیم مان به میدان می رفت.در همین ایام بود که به اردوی تیم نوجوانان ایران دعوت شدم و در بیشتر اردوهای این تیم حاضر شدم.اولین اردوی تیم نوجوانان در شیراز بود که من هم شرکت کردم.البته من به عنوان نماینده فوتبال هرمزگان در اردوی تیم نوجوانان حاضر می شدم.یک هفته اردوی آماده سازی بود که پس از برگزاری به تمامی اردوی های تیم نوجوانان دعوت شدم .آقای علی دوستی مهر سرمربی وقت تیم نوجوانان انتخابم کرد که لازم است از زحمات این مربی تشکر کنم.من تا جام جهانی در تمامی اردوهای تیم نوجوانان شرکت کردم و با این تیم به جام جهانی نوجوانان رفتم.من به عنوان مدافع وسط و هافبک دفاعی برای تیم نوجوانان ایران بازی می کردم و در جام جهانی نیز با تصمیم کادرفنی به میدان رفتم .

شاغلام مثل پدرمان بود

-ایمان پس از بازی در تیم نوجوانان ایران بیشتر دیده شد و موردتوجه مربیان قرار گرفت. سلیمی مدافع وسط تراکتور در این بخش به کیهان ورزشی یادآور شد:آقای مجید نامجومطلق سرمربی وقت تیم آلومینیوم هرمزگان دعوتم کرد تا در تیم بزرگسالان باشگاه حاضر شوم .تیم در آن برهه برای حضور در لیگ برتر رقابت می کرد. لیگ دسته اول بودیم و من با تصمیم نامجومطلق در 9 بازی برای آلومینیوم به میدان رفتم و در دو پست مدافع وسط و هافبک دفاعی بازی کردم.وقتی به 18 سالگی رسیدم و مشمول خدمت مقدس سربازی شدم فجرسپاسی شیراز تیم بعدی ام بود.حقیقتا از این انتخابم بسیار راضی هستم. رفتن من به فجرسپاسی اتفاق مبارکی بود زیرا در این باشگاه با دو مربی اخلاق گرا آشنا شدم و از آنها بسیاری از نکات فوتبالی و اخلاقی را آموختم.آقایان غلام پیروانی و کلانتری در دوسالی که برای فجرسپاسی بازی کردم مربیان ما بودند.کلانتری به من اعتماد کرد و مرا به میدان فرستاد. آقای غلام پیروانی فصل بعد سرمربی تیم فجرسپاسی شد . ایشان برای ما مثل پدر بود. شاغلام از نظر فوتبالی و اخلاقی هدایت مان می کرد و حقیقتا در حضور ایشان دوران خوبی را سپری کردم.لازم است از زحمات کلانتری و پیروانی تشکر کنم.

-وی ادامه داد:پس از بازی در فجرسپاسی توسط آقای محمد خاکپور سرمربی وقت تیم امید انتخاب شدم و در اردوهای تیم امید که برای مسابقات مقدماتی المپیک برگزار می شد شرکت کردم.تجربه تازه ای بود و از حضور در جمع ملی پوشان امید لذت بردم. متاسفانه تیم امید به المپیک صعود نکرد.

-ایمان سلیمی درباره ویژگی های اخلاقی غلام پیروانی می گوید:من آنقدر کارکردن با شاغلام را دوست داشتم که یک ساعت زودتر بر سر تمرینات حاضر می شدم تا از حضور آقای پیروانی بیشتر استفاده کنم. ایشان یک مربی اخلاق گرا و دلسوز بود . من یک ساعت زودتر بر سر تمرین می رفتم تا با ایشان صحبت کنم و از حرفهای خیرخواهانه آقا غلام بهره ببرم.صحبت های آقا غلام را دوست داشتم.ارتباط ما با آقا غلام، استاد و شاگردی به معنای واقعی بود. من دو سال خوب را در شیراز پشت سر گداشتم و انصافا از انتخابم رضایت دارم.

بازی در پارس جنوبی چالش تازه ای بود

-وی ادامه داد: در فجرسپاسی شیراز سرباز بودم و در تمامی مراسم ها حضور پیدا می کردم بخصوص در مراسم های مذهبی که با حضور آقا غلام برگزار می شد.ما در شیراز غریبه نبودیم و هر جا که می رفتیم با رفتار مهمانوازانه مردم خوب شیراز مواجه می شدیم.اصلا وضعیت سربازی را احساس نمی کردیم آنقدر که جو تیم ما خوب بود.گرچه بر سر مسائل مالی کلیت تیم با سختی هایی مواجه می شد اما آنقدر جو فجرسپاسی صمیمی و گرم بود که بچه ها با دل و جان برای موفقیت تیم تلاش می کردند.جو فجر بی نظیر بود.

-ایمان سلیمی در پارس جنوبی جم بیشتر دیده شد و مسیر ترقی را پشت سر گذاشت، او در این باره به کیهان ورزشی گفت:من در لیگ دسته اول مقابل تیم پارس جنوبی بازی کرده بودم. اتفاقا بازیهای خوبی برابر پارس جنوبی انجام دادم و آقای مهدی تارتار سرمربی وقت پارس جنوبی روی من شناخت داشت.پیشنهاد خوبی از سوی پارس جنوبی رسید و من با بررسی پیشنهاد پارس جنوبی به این نتیجه رسیدم که در این تیم با سرمربیگری آقای تارتار پیشرفت می کنم.از این رو تصمیم گرفتم چالش تازه ای را در پارس جنوبی تجربه کنم.پارس تیمی بود که از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کرده بود و اولین حضورش را تجربه می کرد. حضور پارس جنوبی در لیگ برتر به تک تک مان انگیزه بالا داده بود.از انتخاب پارس جنوبی رضایت دارم و در این تیم میدان لیگ برتر را تجربه کردم.

-وی اضافه کرد:مهدی تارتار برایم خیلی زحمت کشید و گردن من حق دارد و لازم است از تلاش ها و زحمات تارتار تشکر کنم.کادرفنی تیم پارس جنوبی جم در آن برهه عالی بود. آقایان مسعود عالی پور و حسین معمار با بچه ها روابط صمیمی داشتند و به عنوان مربیان تیم به ما کمک می کردند. بخصوص که مدافعان با آقای معمار بطور اختصاصی تمرین می کردند .بطورکلی تیم خوبی داشتیم و در اولین سال حضورمان در لیگ برتر نتایج خوبی کسب کردیم.گرچه شرایط در ادامه طوری رقم خورد که من روانه تبریز شدم و با تیم تراکتورسازی قرارداد امضا کردم.

پوشیدن پیراهن تیم ملی افتخار بزرگی است

-ایمان سلیمی درباره پیوستن خود به تیم تراکتورسازی تبریز یادآور شد:وقتی من به تراکتور رفتم و قرارداد بستم آقای زنوزی مالک باشگاه شده بود . باشگاه تراکتور با تحول روبه رو شد.اتفاقا من آخرین بازیکن تراکتور در نقل و انتقالات بودم که قرارداد بستم . احسان حاج صفی نیز در روز آخر با تراکتور قرارداد بست.تیم باکیفیتی شدیم و وقتی بر سر تمرین می رفتیم چندین بازیکن باتجربه و سطح بالا داشتیم . کیفیت فنی تیم مثال زدنی بود.کمی به هماهنگی بیشتر نیاز داشتیم که با گذشت زمان هماهنگی بین بازیکنان ایجاد شد.واقعا تیم خوبی شده بودیم و دیدید که تیم تراکتور در فصل گذشته لیگ برتر تا هفته های پایانی مدعی قهرمانی بود.

-وی ادامه داد:بازی در تیمی که بهترین های فوتبال ایران را دارد لذت بخش است بخصوص که تیم هفته به هفته نتایج بهتری کسب می کرد و یکی از مدعیان قهرمانی بود.ما پس از تحول تراکتور در سال اول نتایج خوبی گرفتیم و نیم فصل نخست را بدون حاشیه سپری کردیم.در سال نخست نتایج خوبی کسب شد اما در پایان لیگ هجدهم می توانستیم در مکان بهتری در جدول رده بندی قرار بگیریم.تراکتور این پتانسیل را داشت تا در فصل گذشته نتایج بهتری کسب کند.امیدوارم تراکتوردر نوزدهمین دوره لیگ برتر نتایج بهتری کسب کند.

-ایمان سلیمی بنا به نظر کارشناسان در فصل گذشته عملکرد مناسبی در پست مدافع آخر داشت. بطوریکه برخی مربیان حاضر در لیگ معتقدند که ایمان شایسته حضور در تیم ملی است. وی در این باره می گوید:اگر امروز به جایگاهی رسیده ام به واسطه تلاش و راهنمایی های مربیانم بوده است.بازی در تیم ملی افتخار بزرگی است که امیدوارم در آینده نصیبم شود. من برای حضور در تیم ملی، تلاشم را دوچندان می کنم تا نظر کادرفنی تیم ملی را جلب نمایم.البته اکنون به تیم تراکتورسازی تبریز فکر می کنم و وظیفه دارم بهترین بازیها را برای تراکتور انجام دهم.

-وی خاطرنشان کرد:اعتقاد دارم که هر فوتبالیستی به تیم ملی دعوت می شود قطعا برای رسیدن به تیم ملی تلاش کرده و سختی کشیده است.قطعا عملکرد خوبی داشته و حقش بوده که به تیم ملی دعوت شود.من هم برای رسیدن به تیم ملی باید تلاش کنم تا به جایگاهی قابل قبولی برسم. تیم ملی جای بهترین هاست.

دنیزلی نیاز به تعریف ندارد

-از بحث فوتبال خارج شدیم و با ایمان سلیمی بازیکن تراکتور درباره تبریز و مردم شهرش صحبت کردیم. ایمان در این بخش به کیهان ورزشی گفت:الان زبان ترکی را تا حدودی یاد گرفته ام و می توانم برای انجام کارهای روزانه با مردم خوب تبریز صحبت کنم.تبریز شهر بی نظیری است و مردمان مهربان و خوبی دارد.از خانواده ام خواستم که به تبریز بیایند و در این شهر زیبا زندگی کنند . البته پدرم نظامی است و بخاطر شغلش نمی تواند مکان زندگی خود را تغییر دهد.مردم تبریز خونگرم و صمیمی هستند و الان شهر دوم من است و خوشحالم که در کنار تبریزی ها زندگی می کنم و برای تیم محبوب آذربایجانی ها پا به توپ می شوم.

-وی ادامه داد : مردم آذربایجان بخصوص تبریزی ها به تیم تراکتور عرق دارند و تیم خود را تحت هر شرایطی حمایت می کنند. البته فوتبال قابل پیش بینی نیست و بزرگترین تیم های جهان هم در حساس ترین بازیها ناکام می شوند و گاهی به هدف خود نمی رسند گرچه ما با داشتن طرفداران پرشور تراکتور همیشه احساس غرور می کنیم و از نظر روحی شرایط خوبی داریم.لازم است از حمایت های تک تک هواداران مان تشکر کنم.

-مصطفی دنیزلی چندی پیش سرمربی تیم تراکتورسازی شد. دنیزلی مربی صاحب نامی در فوتبال ترکیه است که سابقه حضور در تیم های پاس و پرسپولیس را دارد.ایمان با اشاره به شروع تمرینات تراکتور زیر نظر آقا مصطفی به کیهان ورزشی گفت:دور جدید تمرینات تراکتور زیر نظر آقای دنیزلی در شرایط خوبی شروع شده است.آقای دنیزلی نیاز به تعریف ندارد . او یک مربی شناخته شده است و کارنامه دارد.یک مربی باکلاس که بارها توانایی های خود را به اثبات رسانده است. خوشحالم که در این مقطع شاگرد دنیزلی هستم . تمرینات خوبی را زیرنظر دنیزلی پشت سر گذاشته ایم و ان شاا... شروع خوبی در لیگ نوزدهم داشته باشیم.

فصل گذشته شاگرد سه مربی باکلاس بودم

-ایمان در فصل گذشته با سه مربی خوب و شناخته شده کار کرد. او درباره سرمربیان تراکتور در فصل گذشته می گوید:ما در لیگ نوزدهم با آقایان توشاک ، لیکنز و محمد تقوی کار کردیم. آقای جان توشاک نیازی به تعریف من ندارد. ایشان سالها بازیکن لیورپول بوده و هدایت تیم های بزرگی مثل رئال مادرید را در کارنامه خود دارد. من از کارکردن با توشاک لذت بردم.آقای لیکنز هم یک مربی باکارنامه و باکلاس است که در مدت حضورش به ما کمک کرد و شاگردی ایشان برای من اتفاق خوبی بود.آقای تقوی نیز در مدت حضورشان موفق شدند نتایج خوبی کسب کنند و از کار کردن با ایشان لذت بردم.

-وی ادامه داد: امسال در تراکتور با امیر حسین پیروانی نیز کار کردیم. ایشان مربی تراکتور بود و خیلی به ما کمک کرد.آقای پیروانی مربی تیم جوانان بوده و مربی بادانشی است که برای ایشان آرزوی موفقیت می کنم.

-سلیمی درباره تفاوت بازی در لیگ برتر با لیگ دسته اول به کیهان ورزشی گفت:لیگ یک از نظر سخت افرازی ضعیف تر از لیگ برتر است ولی بازیکنان خوبی دارد که بیشترشان از نظر فنی می توانند در لیگ برتر هم بازی کنند. ضعف سخت افزاری روی بازیهای لیگ یک تاثیر منفی می گذارد.لیگ برتر از نظر سخت افزاری قوی است و کیفیت بازیها هم در سطح بالاتری است.بازیکنان باکیفیتی به میدان می روند و لیگ برتر از نظر فنی تماشایی تر است.

-وی در پایان به کیهان ورزشی گفت: ابتدا از کیهان ورزشی قدیمی ترین مجله ورزشی کشور تشکر می کنم که سراغی از بازیکنان شهرستانی می گیرد و عملکردشان را رصد می کند. ضمنا می خواهم از تک تک مربیان که طی سالهای گذشته برایم دلسوزانه زحمت کشیدند و سبب پیشرفتم شدند تشکر نمایم.هم چنین می خواهم از پدرومادرم بابت حمایت هایشان تشکر ویژه کنم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار