ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: ۳۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱

کیهان ورزشی-

پرونده لیگ هجدهم فوتبال ایران از روز 5 شنبه باز می‌شود و 16 تیم از 8 استان کشور طی 30 هفته به مصاف یکدیگر می‌روند. برگزاری جام ملت‌ها در زمستان سال 2019 باعث شده تا این فصل کمی زودتر از همیشه آغاز شود. به همین دلیل تقریبا بیشتر تیم‌ها دوران آماده‌سازی و تمرینات خود را از اوایل جام‌جهانی آغاز کردند و با سپری کردن دوران بدنسازی، خودشان را آماده شروع لیگ می‌کنند. این در حالی است که به دلیل افزایش قیمت ارزهای خارجی و کمبود آن، بیشتر تیم‌ها اردوهای خود را در ایران پشت سرگذاشتند و تنها 4 تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی به اردوی خارجی رفتند. فصل گذشته 8 تیم اردوی خارجی داشتند.

تیم‌های جنوبی کشور با توجه به گرمای طاقت‌ فرسایی که تابستان امسال در جنوب کشور وجود داشته، دوران آماده سازی سختی را پشت سرگذاشته‌اند. از سوی دیگر گرد و غبار نشات گرفته از تغییرات زیست محیطی شرایط را سخت‌تر از همیشه کرده اما با این حال آنها به تمرینات خود ادامه داده و آماده آغاز لیگ در فصل هجدهم هستند.

فولاد خوزستان؛ آرام مثل همیشه

با ماندن سیروس پورموسوی بر سکان هدایت فولاد خوزستان، حالا هواداران این تیم با آرامش بیشتری به سراغ فصل جدید لیگ برتر می‌روند. فولادی‌ها در فصل گذشته هم نتایج خوبی گرفتند اما در اواخر فصل نتوانستند روند خوبشان را حفظ کنند و در نهایت کارشان را در میانه‌های فصل تمام کردند. در حالیکه در میانه‌های فصل رقیب جدی پرسپولیس بودند. روند فولاد در نقل و انتقالات روند پرسروصدایی نبود و پورموسوی نشان داد در کار جذب بازیکن، روی نام بازیکنان تمرکز ندارد، هر چند بازیکنان نام‌‌آشنایی نیز در بین فولادی‌های جدید دیده می‌شود. فولادی‌ها حامد لک را در پست دروازه‌بان، محمد اهل شاخه و یوسف وکیا را در خط دفاع، ایمان مبعلی، احمد عبدالله زاده، مجتبی حق‌دوست و علی اصغر عاشوری در خط هافبک و عبدالله ناصری و رحیم زهیوی را در فاز هجومی از جمع خود جدا شده دیدند و احتمالا هادی حبیبی‌نژاد هافبک جوان این تیم نیز از این تیم خواهد رفت. اما فولاد تا امروز با 12 بازیکن جدید برای این فصل به توافق رسیده است. ناصر سالاری در خط دروازه، علی هلیچی و عارف آغاسی در خط دفاع، میثم دورقی، شاهین شفیعی، سروش رفیعی و سوارز تارتا در خط میانی و رضا میرزایی، نگچی لوپز، پیمان بابایی، مهدی زبیدی و لوسیانو پریرا در خط حمله به فولاد پیوسته‌اند که البته گفته می‌شود شاهین شفیعی از این جمع جدا خواهد شد. نگاهی به بازیکنان جذب شده و جدا شده فولاد در فصل نقل و انتقالات نشان می‌دهد که بین این دو لیست، هم‌پوشانی خوبی برقرار است؛ یعنی فولاد در هر پستی که بازیکن از دست داده حداقل یک بازیکن جذب کرده است و پستی نیست که در آن دست پورموسوی بسته باشد و بازیکن نداشته باشد. سروش رفیعی هم اخرین بازیکنی بود که به فولاد اضافه شد تا نیم فصل برای این تیم بازی کند و سپس به پرسپولیس برود.

پارس جنوبی؛ قابل احترام و مرموز

تیم پارس جنوبی جم بدون تردید یکی از شگفتی ساز‌های لیگ برتر هفدهم بود. جمی‌های تازه وارد به لیگ برتر در بدو ورود همه نگاه‌ها را با نتایجی که به دست آوردند به خود معطوف کردند و توانستند روزهای خوبی را بگذرانند. همین عملکرد خوب سبب شد تا در پایان لیگ هفدهم تعداد زیادی از بازیکنان این تیم مثل محسن فروزان، محمد طیبی، فرشاد محمدی مهر، میثم تیموری، علی دشتی، امید سینک، ابراهیم صالحی و... به تیم‌های دیگر بروند. با این حال تارتار موفق شده با استفاده از بازیکنان جوان و خرید بازیکنان باتجربه‌ای چون رحمان احمدی و محمد شادکام تیم خوبی را برای فصل هجدهم آماده کند. آنها با نتایج خوبی که در فصل گذشته و در اولین حضور لیگ برتری خود بدست آوردند، هم به تیمی قابل احترام تبدیل شدند و هم به تیمی مرموز برای بزرگان.

نفت آبادان؛ تحولات یک پرتغالی در برزیل ایران

صنعت نفت دوباره به مربیان خارجی روی آورده است. پائولو سرجیو تغییرات فراوانی را در برزیل ایران ایجاد کرده و آنها را به احتمال زیاد در کمرکش جدول می بینیم. پس از اینکه فصل گذشته فراز کمالوند با وجود خریدهای پرسروصدا و بزرگی که داشت، نتوانست موفقیت مورد انتظار مسئولان نفت آبادان و هواداران این تیم را بدست آورد، حالا یک پرتغالی به آبادان آمده تا نفتی‌ها را به کسب سهمیه آسیا امیدوار کند. سوشا مکانی، مرتضی اسدی، لوسیانو پریرا، محمد شادکام، زبیر نیک‌نفس، مگنو باتیستا و چند بازیکن دیگر از نفت آبادان جدا شدند اما در عوض شهاب گردان، عقیل کعبی، بهنام برزای، اکبر ایمانی و احمد عبدالله‌زاده پیراهن طلایی نفت را بر تن کردند تا توازن خوبی در این تیم ایجاد شود.

استقلال خوزستان؛ همچنان در بحران

با معرفی داریوش یزدی به عنوان سرمربی این تیم از سوی مدیریت باشگاه از 9 روز گذشته این تیم تمرینات خود را آغاز کرد و اردوی آماده سازی آنها در تهران برپا شده و تا پایان این هفته نیز ادامه خواهد داشت. اما روند نقل و انتقالات این تیم این روزها شرایط مناسبی ندارد و بسیاری از بازیکنان حاضر در این اردو از وضعیت قرارداد خود بی اطلاع هستند! اتفاق نگران کننده برای نماینده آبی پوش خوزستان در لیگ برتر که به خاطر مشکلات مالی وضعیت مناسبی هم در فصل جدید ندارد، پیشنهادهای اقوا کننده چند تیم متمول فوتبال کشور به بازیکنان بلاتکلیف این تیم است که بر اساس شنیده ها با تداوم این روند، گروهی از این بازیکنان از جمع تیم استقلال خوزستان به زودی جدا خواهند شد. باید منتظر ماند و دید مدیران باشگاه استقلال صنعتی خوزستان برای این بحران جدایی بازیکنان از این تیم چه تدبیری خواهند داشت و چه زمانی آرامش به اردوی تیم قهرمان فصل 94 95 لیگ برتر فوتبال ایران باز می گردد. آبی‌های اهواز چند بازیکن باتجربه خود را از دست داده‌اند و در مقابل تنها فقط وحید حمدی‌نژاد را جذب کرده‌اند.

نفت مسجدسلیمان؛ بدنبال اعتبار اولین شهر فوتبال

اولین تصویری که از فوتبال در ایران وجود دارد، از دل مسجد سلیمان بیرون آمده است. مانند نفت که اولین بار از خاک این شهر به دامن کشورمان سرازیر شد. نفت و فوتبال با یکدیکر ادغام شدند تا تیمی همچون نفت مسجدسلیمان شکل بگیرد. تیمی که با هوداران پرشورش یکبار به لیگ برتر آمد اما دوام نیاورد و باردیگر به دسته پایین رفت. اما اینبار آنها با رهبری محمود فکری با قهرمانی لیگ دسته اول به سطح اول فوتبال ایران رسیده‌اند و آرزوهای زیادی دارند که آنها را دنبال کنند. حالا عبدالله ویسی این تیم را به پیش می‌برد. نفت چند خرید داشته اما امکانات کم و بودجه پایین و مشکلات زیاد زیرساختی موجود در این شهر آنها را از جمع تیم‌های مدعی دور نگه می‌دارد. موسی کولیبالی، حکیم نصاری، میلاد فراهانی و یوسف وکیا مهمترین خریدهای تابستانی نفت مسجد سلیمان محسوب می‌شوند.


مطالب مرتبط

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار