PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 15 2024
کد خبر: ۳۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰
کیهان ورزشی-

پرونده لیگ هجدهم فوتبال ایران از روز 5 شنبه باز می‌شود و 16 تیم از 8 استان کشور طی 30 هفته به مصاف یکدیگر می‌روند. برگزاری جام ملت‌ها در زمستان سال 2019 باعث شده تا این فصل کمی زودتر از همیشه آغاز شود. به همین دلیل تقریبا بیشتر تیم‌ها دوران آماده‌سازی و تمرینات خود را از اوایل جام‌جهانی آغاز کردند و با سپری کردن دوران بدنسازی، خودشان را آماده شروع لیگ می‌کنند. این در حالی است که به دلیل افزایش قیمت ارزهای خارجی و کمبود آن، بیشتر تیم‌ها اردوهای خود را در ایران پشت سرگذاشتند و تنها 4 تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی به اردوی خارجی رفتند. فصل گذشته 8 تیم اردوی خارجی داشتند.

تیم‌های شمالی ایران از سپیدرود گرفته تا تراکتورسازی پیش از شروع فصل جدید همگی دچار تحولاتی در سطح مدیریتی یا کادرفنی شده‌اند که این مساله می‌تواند بر عملکرد آنها حداقل در ابتدای فصل تاثیر بگذارد. آمدن نساجی به لیگ برتر اتفاق خوشایندی بود که مدت‌ها منتظر آن بودیم اما باید دید این تیم می‌تواند نمایش خوبی داشته باشد یا نه.

نساجی قائمشهر؛ در جستجوی رویای قدیمی

یک صعود دراماتیک و رسیدن به آرزویی دیرینه، نساجی و هوادارانش را نقطه‌ای رسانده که شاید بیش از هر تیم دیگری برای شروع لیگ انگیزه دارد و لحظه شماری می‌کند. جواد نکونام در اولین تجربه مربیگری جدی خود موفق شد فصل قبل نساجی را که سالها برای صعود به لیگ برتر تلاش می‌کرد، به خواسته‌اش برساند و در رقابتی شانه به شانه با تیم همشهری یعنی خونه‌به‌خونه لیگ برتری شود. نساجی در این تابستان شاکله خود را حفظ کرده و توانسته خریدهای خوبی هم داشته باشد. تیم پرشور مازندرانی که اولین حضور خود را تجربه می کند اما خریدهای امیدوار کننده و همچنین حفظ نکونام به عنوان سرمربی باعث شده تا حساب آنها را از قعرنشین ها سوا کنیم. امید سینگ، حامد شیری، محمدصادق بارانی و حامد لک خریدهای مهم قائمشهری‌ها بوده است.

سپیدرود رشت؛ دست به دست میان مالکان

در حالی سه روز به آغاز لیگ برتر باقی مانده که شاید شما هم مثل ما هنوز نمی‌دانید که چه کسی مالک سپیدرود است و چه کسی مربی. این تیم قدیمی استان گیلان اگرچه به سختی خودش را به لیگ برتر رساند اما به آسانی دستخوش حواشی و تغییرات پی‌درپی شد تا هوادارانش یک روز آب خوش از گلویشان پایین نرود. پس از اینکه علی کریمی موفق شد تیم استان خود را به هر زحمت در لیگ حفظ کند، باردیگر اختلافات مدیریتی و مالکیتی این تیم را به ورطه حواشی کشاند و در حال حاضر مشخص نیست این تیم می‌خواهد در فصل آینده چگونه به کارش ادامه دهد. سپیدرود تا دو سه روز قبل به صورت همزمان دو تیم داشت و حالا با خداداد عزیز به مسابقات قدم می گذارد. این تیم هم اینک اردوی آمادگی زیر نظر خداداد عزیزی سرمربی این تیم در تهران برپا کرده که این اردو تا یک روز قبل از بازی این تیم در هفته اول رقابت های لیگ برتر ادامه خواهد یافت. قرارداد بیشتر بازیکنان فصل قبل تمدید شده و یعقوب کریمی به عنوان مهمترین خرید این تیم به رشت آمده است.

ماشین‌سازی؛ از گسترش فولاد تا ماشین‌سازی

گسترشی‌ها تمرینات خود را از سوم تیر در تبریز زیر نظر فیروز کریمی آغاز کردند اما تغییرات مالکیتی در تیم تراکتورسازی و واگذاری آن به زنوزی باعث شد تا این مرد متمول تبریزی که مالکیت گسترش فولاد را هم در اختیار داشت، بیشتر روی تراکتورسازی تمرکز داشته باشد. در روزهای اخیر امتیاز این تیم به ماشین‌سازی واگذار شد تا این تیم قدیمی دوباره به لیگ برتر بیاید. حالا مشخص نیست با تعویض نام دو تیم، چه تغییراتی در کادرفنی دو تیم بوجود خواهد آمد. آیا کریمی به کارش ادامه می‌دهد یا خطیبی روی نیمکت می‌نشیند. محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد امیرکامدار، علیمردانی، سید احمد مهدی‌زاده، محسن یوسفی و فرید بهزادی‌کریمی 6 بازیکنی هستند که بعد از توافق نهایی با مسؤولان ماشین سازی تبریز با این باشگاه قرارداد امضاء کردند. کنعانی‌زادگان سابقه بازی در استقلال را دارد، کامدار سال گذشته هافبک نفت تهران بود، مهدی‌زاده به عنوان مدافع راست در سایپا عضویت داشت، محسن یوسفی برای پدیده به میدان می‌رفت و فرید کریمی هم در فصل قبل در تیم‌های صنعت نفت آبادان و استقلال خوزستان حضور داشت. ماشین‌سازی در تلاش برای جذب بازیکنان بیشتری است تا با شرایط بهتری در فصل جدید لیگ برتر شرکت کند.

تراکتورسازی؛ اینبار برای قهرمانی واقعی

پس از واگذاری امتیاز باشگاه تراکتورسازی به محمدرضا زنوزی، هواداران دیگر خیالشان راحت است که تیمشان اسیر دست سربازانی نمی‌شود که تراکتورسازی را بازیچه خود قرار دهند. حالا تراکتورسازی تا حدی به صورت خصوصی اداره می‌شود و می‌تواند به دور از نظرات غیرکارشناسانه، راه خودش را که همانا قهرمانی در لیگ برتر است، در پیش بگیرد. اولین اقدام مدیریت جدید، استخدام توشاک باتجربه بود تا بیاید و این تیم افول کرده را به روزهای خوبش بازگرداند. تا اینجای کار محمد طیبی مهمترین خرید قرمزپوشان تبریز بوده است که البته زمزمه‌هایی در مورد پیوستن رامین رضائیان به این تیم شنیده می‌شود. در سوی مقابل دو ستاره قدیمی و باتجربه تیم یعنی مهدی کیانی و محمد ایرانپوریان راهی اصفهان شدند تا برای سپاهان بازی کنند. داخلی هایی که آمدند چندان فوق العاده نیستند اما در بین خارجی ها دو سه بازیکن جالب توجه به خدمت گرفته شده اند. انتظار می رود تراکتور در این فصل دوباره به جمع تیمهای صدرجدولی اضافه شود و در فصل آتی جزو مدعیان قهرمانی باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار