PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۳۳۲۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
پای صحبت های سید یوسف سیدی بازیکن اردبیلی تیم گسترش فولاد تبریز
سید یوسف سیدی بازیکن اردبیلی تیم گسترش فولاد تبریز چند سالی است که در لیگ برتر به میدان می رود.او در تیم باشگاهی خود مثل آچار فرانسه عمل کرده و طی سالهای گذشته در بیشتر پست ها برای گسترش فولاد بازی کرده است.سیدی در لیگ امسال هم جزو نفرات موثر تیم تبریزی بوده و هر مربی ای که به گسترش فولاد آمده از او در ترکیب تیمش استفاده کرده است.سیدی از بازیکنانی است که در تیم های پایه ملی ایران به میدان رفته و سابقه بازی در جام جهانی نوجوانان را نیز دارد. او میهمان این هفته ما است.

بچه محل علی دایی و حسین رضازاده

-سید یوسف سیدی بازیکن تیم گسترش فولاد تبریز متولد اردبیل است و زادروزش در ۱۸ اسفند ماه ۱۳۷۴ ثبت شد:«بچه محل آقایان علی دایی و حسین رضازاده دو چهره صاحب نام ورزش اردبیل هستم. آنها شهرت جهانی دارند و مایه افتخار ورزش اردبیل و ایران هستند.ورزش اردبیل با این دو عزیز جهانی شده است و خوشحالم که بچه محل آنها هستم. ضمنا خودم را متولد ۱۳۷۵ می دانم . من ۱۲ روز پیش از تحویل سال ۱۳۷۵ متولد شدم و از این رو می شد شناسنامه ام را با تاخیر صادر کنند تا متولد ۷۵ باشم.»

-او در خانواده ای ورزشکار شد که همه به ورزش علاقه دارند:«پدر و مادرم از نوجوانی مشوقم در ورزش بودند و آنها دوست داشتند که من فوتبالیست شوم. حمایت پدر ومادرم در مسیر فوتبال مهم بود اگر آنها به ورزش علاقه نداشتند هرگز نمی توانستم وارد این مسیر دشوار شوم.لازم است از پدر و مادرم به خاطر زحمات و حمایت هایشان تشکر ویژه داشته باشم.من هم از پدر و مادرم آموخته ام که از بچه های علاقه مند به فوتبال حمایت کنم. از سید فرهاد سیدی برادرزاده ام که در فوتبال استعداد داشت حمایت کردم و او را به تمرین تیم های پایه فرستادم و خوشبختانه فرهاد رشد کرد و الان عضو تیم ملی زیر هفده سال ایران است و می تواند در دنیای فوتبال پیشرفت کند.فرهاد مهاجم است و آینده روشنی در تیم ملی زیر هفده سال دارد.تاکنون هر کاری که از دستم برآمده برای برادرزاده ام انجام داده ام.»

-وی ادامه داد:پدرم بازنشسته است و در گذشته قصاب بود. از وقتی که فوتبالیست شدم با تمام وجود در خدمت پدرومادرم بوده ام . احترام به پدرومادر برایم اهمیت ویژه ای دارد و سعی کرده ام فرزند صالحی برای اولیای خود باشم.

-درحال حاضر دانشجوی کارشناسی رشته تربیت بدنی است :«تحصیل کردن یکی از برنامه های همیشگی ام بوده است. فوتبالیست حرفه ای می بایست تحصیلکرده باشد و رشته تربیت بدنی را بشناسد. کار ما ورزش کردن است و از این رو دانشجوی تربیت بدنی شدم. ضمنا لازم است از تمامی استادان خود در دانشگاه تشکر کنم. آنها به ورزشکاران لطف دارند. ورزشکاران حرفه ای به واسطه حضورشان بر سر تمرینات و بازیها نمی توانند در تمامی کلاس ها شرکت کنند اما استادان و دانشگاه با ما همکاری می کنند و گاهی هم به ما نمره می دهند.(می خندد)»

-فعلا مجرد است اما به زعم خودش در فکر ازدواج است:«تشکیل خانواده سنت پیامبر اکرم (ص) است . هر فوتبالیستی که زود ازدواج کرده در زندگی ورزشی خود موفق بوده است .»

امسال از تمامی تیم ها پیشهاد داشتم

-یوسف درباره نحوه ورودش به عالم حرفه ای فوتبال می گوید:از ۱۰ سالگی فوتبال بازی می کردم و بر سر تمرینات می رفتم. ۱۲ ساله بودم که بر سر تمرینات تیم ذوب آهن اردبیل حاضر شدم و به عضویت این تیم درآمدم.اتفاقا در همان سالها آقای سجاد شهباززاده برای تیم ذوب اهن اردبیل بازی می کرد . سپس به تیم های پایه آرتاتایر اردبیل ملحق شدم و پس از این تیم شرایطی مهیا شد تا در تیم های پایه ذوب آهن اصفهان بازی کنم. به اصفهان رفتم و زیرنظر آقای استکی از مربیان باسابقه فوتبال اصفهان تمرین و بازی کردم.پس از پایان کارم در اصفهان به تیم های پایه پرسپولیس محلق شدم و سپس به تیم های پایه داماش گیلان پیوستم.دوباره به اردبیل برگشتم و تیم شهرداری اردبیل مقصد بعدی ام بود.با حضور در تیم های نوجوانان و جوانان کشورمان و بازی در جام جهانی با وجود ان که از تیم های پرسپولیس ،استقلال اهواز و فولاد خوزستان پیشنهاد داشتم با تماس آقای رسول خطیبی یکی از چهره های زحمتکش و دلسوز فوتبال تبریز به تیم گسترش فولاد اضافه شدم. آقا رسول زنگ زد و من اطاعت کردم و در هفده سالگی به عضویت تیم گسترش فولاد تبریز درآمدم.آقا رسول سرمربی گسترش فولاد بود و برای ما در گسترش فولاد زحمات ارزشمندی کشید. لازم است از آقا رسول تشکر کنم.

-وی اضافه کرد:من از هفده سالگی در باشگاه گسترش فولاد تبریز هستم و تا آخر فصل جاری با این تیم باشگاهی قرارداد دارم. پیش از برگزاری لیگ هفدهم از تمامی تیم های لیگ برتر پیشنهاد داشتم . چند پیشنهاد خوب در این میان دریافت کردم که به دلیل قراردادم با باشگاه گسترش فولاد آنها را رد کردم.درحال حاضر فقط به گسترش فولاد فکر می کنم و در فوتبال یاد گرفته ام تا روزی که قرارداد دارم فقط در خدمت تیم باشگاهی ام باشم و تمرکزم روی تیمم باشد.

دوستی مهر به من خدمت کرد

-یوسف در خصوص پست تخصصی خود در میدان فوتبال به کیهان ورزشی می گوید:اگر تعریف از خودم نباشد تاکنون در تمامی پست ها بازی کرده ام. حتی به عنوان مدافع آخر هم برای گسترش فولاد به میدان رفته ام.تاکنون در گسترش فولاد تبریز سعی کرده ام که در وهله اول سرباز تیم باشم و مربی ،هر پستی برایم درنظر گرفت با تمام وجود بازی کنم.پست اصلی ام مهاجم است و توانایی بازی در دو پست هافبک چپ و راست را هم دارم.امسال که آقای لوکا بوناچیچ سرمربی گسترش فولاد شد ایشان به من گفتند که در پست مدافع چپ بازی کنم. من هم اطاعت کردم و از مربیان خود یاد گرفته ام که در خدمت مربی باشم.سپس مرا به پست مدافع راست فرستادند و آن جا بازی کردم . من در این دو پست به زعم مربیانم عملکرد خوبی داشته ام. خداوند لطف کرده و مرا جزو بندگان سریع خود قرار داده است. من به واسطه سرعتم قادرم در دو جناح زمین بازی کنم و بازیکن مقابل خود را جا بگذارم و توپ را به هافبک ها و مهاجمان برسانم.

-اوج کار سیدی طی سالهای گذشته در تیم های نوجوانان و جوانان ایران بود. یوسف خاطرات خوبی از این دوران دارد و در این خصوص می گوید:آقای علی دوستی مهر به تیم جوانان ایران دعوتم کرد.ایشان مرد بزرگی است و از نظر اخلاقی روی من و همبازیانم تاثیر شگرفی گذاشتند.اردوی تیم نوجوانان با سرمربیگری آقای دوستی مهر مثل کلاس انسان سازی بود. علی آقا تیمش را تمرین می داد و بسیاری از نکات آموزنده را به بازیکنانش گوشزد می کرد.من از دوستی مهر در تیم ملی خیلی از مسائل اخلاقی را یاد گرفتم و در تیم جوانان نیز شاگردشان بودم.بدون تردید دوستی مهر در پیشرفتم از نظر فنی نقش بزرگی داشته اند و لازم است از ایشان تشکر کنم. ضمنا آقای مهدی مهدوی کیا مدیرفنی وقت تیم نوجوانان بود و ایشان به ما خیلی لطف کرد و بسیاری از نکات فنی و اخلاقی را به ما یادآوری می کرد.مدیون دوستی و مهدوی کیا هستم.

-وی ادامه داد:من با تیم نوجوانان به جام جهانی رفتم و آقای دوستی مهر فرصت داد تا در ترکیب اصلی به میدان بروم. ایشان مرا جهانی کرد و من در بازی برابر اتریش گلزنی کردم تا تیم نوجوانان به مرحله بالاتر صعود کند.

علی دایی الگوی من است

-سید یوسف سیدی درباره اولین تجربه خود در لیگ برتر به کیهان ورزشی می گوید:اولین بازی ام در لیگ برابر تیم استقلال تهران بود. بازی در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی برگزار شد و ما یک بر صفر نتیجه را واگذار کردیم.این بازی در سال ۱۳۹۲ برگزار شد و من به عنوان هافبک چپ و راست به میدان رفتم.

-بازیکن اردبیلی تیم گسترش فولاد به اسامی مربیان اسبق خود اشاره کرد و گفت:مربیان بسیاری به من کمک کردند و بدون شک هر کدام از مربیانم نقش قابل توجهی در پیشرفتم داشته اند.اگر امروز در لیگ برتر به میدان می روم به علت زحمات مربیانم بوده است.اولین مربیانم اکبر ریوالدو و آقای مینایی بودند. مینایی در تیم پاسارگاد مربی ام بود .اکبر ریوالدو از مربیان زحمتکش اردبیل است . اکبر اقا در جوانی بازیکن خوبی بود و به همین خاطر لقب ریوالدو را یدک می کشد.آقایان مصطفی سلطانی و زلالی هم از مربیانی بودند که در نوجوانی کمکم کردند ولازم است از تک تک شان تشکر کنم.هم چنین لازم است از آقای رسول خطیبی مربی خوب فوتبال تبریز نهایت تشکر را داشته باشم.فراز کمالوند نیز در گسترش فولاد تبریز سرمربی ام بود و لازم است از او تشکر کنم.

-یوسف با اشاره به شخصیت مهدی مهدوی کیا در اردوهای تیم ملی می گوید:مدیر و مربی تیم جوانان و جوانان ایران بود و به آقای دوستی مهر کمک می کرد.بزرگترین لطفی که مهدوی کیا به ملی پوشان کرد این بود که درس حرفه ای گری را به ما آموخت .از سختی هایش در گذشته گفت و از زندگی حرفه ای در باشگاه هامبورگ صحبت کرد.۱۰ سال بازی در بوندسلیگا کار آسانی نیست .اعتقاد دارم که آقایان مهدوی کیا و علی دایی به معنای واقعی حرفه ای بودند که در بوندسلیگا به میدان رفته اند.

-یوسف درخصوص الگوی فنی خود می گوید: علی دایی همشهری ام الگوی فنی ام است اما علی کریمی را هم دوست دارم. دایی و کریمی جزو نفرات برتر فوتبال ایران در دو دهه گذشته بودند.یادم است وقتی از جام جهانی جوانان برگشتیم با علی دایی دیدار کردم و خودش مایل بود که من به تیمش ملحق شوم. علی آقا در آن برهه سرمربی تیم پرسپولیس بود ولی من به خاطر مادرم چاره ای نداشتم غیر از آن که در آذربایجان بازی کنم. مادرم طاقت دوری مرا ندارد و به این علت در آذربایجان ماندگار شده ام.سعی می کنم که ماهی چند بار راهی اردبیل شوم تا پدر و مادرم را ملاقات کنم.

گسترش فولاد با تدابیر کریمی به راحتی گل نمی خورد

-نوبت به بحث عملکرد تیم گسترش فولاد تبریز در فصل جاری لیگ برتر شد و سیدی دراین خصوص به کیهان ورزشی می گوید:تیم ما در ابتدای فصل جاری عملکرد مناسبی نداشت و نتایج ضعیفی کسب کرد. آقای لوکا بوناچیچ از گسترش فولاد جدا شدند و آقای فیروز کریمی به گسترش فولاد آمد و تیم ما یکباره از نظر فنی و روحی تقویت شد. به طوری که در هفته های گذشته نتایج رضایت بخشی کسب کردیم .آقای کریمی اولین کاری که کردند ضعف های خط دفاعی را برطرف ساختند و اشکالات تیم را از نظر فنی رفع کردند.تمرینات اثرگذارشان سبب شد تا تیم در نتیجه گیری عملکرد خوبی داشته باشد.آمادگی جسمانی بازیگنان گسترش فولاد دوچندان شد و تیم در مسیر پیشرفت فنی قرار گرفت.البته لازم است از زحمات لوکا نیز تشکر کنم. ایشان برای گسترش فولاد زحمت کشید.

-یوسف ادامه داد: بدون تردید گسترش فولاد در بازیهای پیش رو با کسب نتایج مطلوب به جایگاه قابل احترامی در جدول رده بندی خواهد رسید.گسترش فولاد با تدابیرفنی آقافیروز هفته به هفته بهتر می شود . با حضور بازیکنان باتجربه و قابل احترامی چون آندو تیموریان،سید محسن حسینی ، میلاد زنیدپور و رضا خالقی فر شرایط مان داخل زمین بهتر شده است .وجود این بزرگان به بازیکنان جوان روحیه می دهد. واقعا بزرگان خوبی داریم که همگی به جوانان قوت قلب می دهند .

-سیدی اضافه کرد:از وقتی که آقا فیروز سرمربی گسترش فولاد شده تیم ما به سختی گل می خورد. شکل دفاعی گسترش فولاد تمامی حریفان را به زحمت انداخته است.اگر تیم ما در بازی برگشت برابر پرسپولیس گل خورد علتش این بود که داور ،عزیز معبودی را بی جهت اخراج کرد.پرتاب اوت دستی های بلند گسترش فولاد یکی از وظایفم است. گاهی بیست ثانیه طول می کشد که اوت دستی بیندازم اما داوران تاکنون به من کارت نداده اند. اگر تیم ما ده نفره نمی شد پرسپولیس نمی توانست به ما گل بزند.

همه جای ایران سرای من است

-پیمان بابایی مهاجم پنج گله لیگ برتر صمیمی ترین دوست سیدی در گسترش فولاد تبریز است:«رفاقت من با پیمان به هم زبان بودن مان ربطی ندارد. ملاک من در رفاقت ، معرفت است.برایم ترک و فارس فرقی ندارد ما زیر پرچم ایران هدف مشترکی داریم و آن هم اقتدار ایران و ایرانی است.همه جای ایران سرای من است و ایرانی هستیم و ایرانی خواهیم ماند.»

-وی ادامه داد:من همیشه رک و پوست کنده صحبت کرده ام و از بازگو کردن حقایق واهمه ای ندارم. همیشه گفته ام که آقای علی دوستی مهر، مرا فوتبالیست کرد و به من در زندگی خدمت کرد. احترام به بزرگتر برایم یک اصل مهم است.احترام به پدرومادر برایم اهمیت ویژه ای دارد و نوکر پدرومادرم هستم. اگر حمایت و دعای خیر پدرومادرم نبود هرگز به اینجا نمی رسیدم.

-بحث بعدی ما درباره شایعات پیرامون تیم گسترش فولاد بود که یوسف در این خصوص می گوید:پیرامون هر تیمی حرف و حدیث هایی شنیده می شود که بیشترشان شایعه است.گسترش فولاد نسبت به دور رفت لیگ هفدهم دو تغییر داشته است . همان بازیکنان نیم فصل اول به میدان می روند و نتایج خوبی کسب کرده اند.میلاد فخرالدینی و مهرداد قنبری در نیم فصل از گسترش فولاد جدا شدند و مابقی بازیکنان ماندند. به نظر من آقای بوناچیچ نتوانست با گسترش فولاد در لیگ موفق شود و بدون شک ضعف هایی متوجه کادرفنی قبلی بود که تیم نتیجه نمی گرفت وگرنه باآمدن آقافیروز همان بازیکنان توانستند در هفته های گذشته نتایج مطلوبی کسب کنند. ما با همین نفرات در تبریز به پرسپولیس باختیم اما در ورزشگاه آزادی باید پرسپولیس را شکست می دادیم. شایعات در فوتبال زیاد است .

فوتبالیست باید جنتلمن باشد

-وی درباره صحنه درگیری همبازی خود با فرشاد احمدزاده در دیدار برابر پرسپولیس می گوید:احمدزاده فصل گذشته هم با علیرضا نقی زاده در زمین درگیر شد! درگیری در فوتبال طبیعی است اما فوتبالیست باید جنتلمن باشد و به هر جای که در فوتبال می رسد گذشته خود را فراموش نکند.آقا فرشاد همشهری ما به شمار می آید اما دوبار است که با بازیکنان آذری در زمین درگیر می شود.

-یوسف اضافه کرد:جزو بازیکنانی هستم که با دلال و واسطه جماعت کاری ندارم. خداراشکر که تاکنون نشده به این افراد زنگ بزنم و از آنها بخواهم برایم تیم پیدا کنند.شخصیت من بیرون زمین طوری است که دوست ندارم به فرد یا افرادی برای بازی کردن رو بزنم.عادت ندارم قبل و بعد از بازی به مربی زنگ بزنم و از مربی خواسته ای داشته باشم.معتقدم یک فوتبالیست حرفه ای می بایست داخل زمین دین خود را به تیم و مربی اش ادا کند.به مربی ام احترام می گذارم اما حریم خود را می شناسم.

-سیدی با اشاره به ویژگی های فیروز کریمی می گوید:یک مربی بزرگ است و حتی می توان گفت آقا فیروز بمب روحیه است.ایشان از نظر فنی نیز یک مربی شناخته شده است .مهم ترین ویژگی آقا فیروز این است که به تک تک بازیکنان اعتماد و اعتقاد دارد و بین بازیکنان خود تفاوتی قائل نمی شود.

-یوسف با انتقاد از حواشی فوتبال می گوید: متاسفانه مدتهاست که احترام به بزرگتر در فوتبال ما کم رنگ شده است.در گذشته احترام به پیشکسوت یک اصل بود اما الان می بینیم که یک بازیکن به بزرگتر تیم ها بی توجهی می کند.احترام به بزرگتر را به ما آموخته اند و بطورکلی احترام به دیگران موجب می شود تا احترام تان در محافل مختلف حفظ شود.

-وی در پایان گفت:لازم است از پدرو مادرم بابت زحماتشان تشکر کنم.هم چنین از کیهان ورزشی که عملکرد بازیکنان شهرستانی را زیرذره بین می گذارد ممنون هستم.چنین گفت و گوهایی به بازیکنان شهرستانی اعتماد به نفس می دهد.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کامبیز روانپور
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
یاشاسین یوسف خان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار