PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
گفت و گو با سید پیام نیازمند دروازه بان تیم پیکان تهران
تعدادی پدیده در هر فصل از مسابقات ظهور می کنند. بازیکنان جوان و آینده داری که هر کدام شان می توانند جانشین مناسبی برای بازیکنان پا به سن گذاشته باشند. یکی دو فصلی است که باشگاههای لیگ برتری بنا به تصمیم مشترکی بیشتر به بازیکنان جوان خود میدان می دهند. تیم های حاضر در لیگ برتر به جوانگرایی اهمیت بیشتری داده اند و البته از این بابت نیز بهره مند شده اند .باشگاه پیکان تهران با آمدن مجید جلالی به عنوان سرمربی دو فصلی است که جوانگرایی را در دستور کار خود قرار داده است و از دل این تصمیم مهم بازیکنانی چون سید پیام نیازمند دروازه بان جوان و باآتیه روئیده است.نیازمند در روزی جانشین رحمان احمدی باتجربه شد که پیکان به مصاف تیم پرسپولیس صدرنشین کنونی لیگ برتر رفت. پیکان در این جدال تماشایی اولین شکست را به پرسپولیس تحمیل کرد و نیازمند یکی از عناصر موثر تیم تهرانی بود.نیازمند از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است اما برای تثبیت موقعیت خود در لیگ برتر راه طولانی در پیش دارد. مسیری که پیام در آن قدم گذاشته نیازمند دوری از حواشی، بردباری و تمرکز بیشتر است.

متولد تهران و دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی

-سید پیام نیازمند دروازه بان جوان و باآتیه تیم پیکان متولد تهران است و زادروزش در هفدهم فروردین ماه 1374 ثبت شده است:«من تا چهار سالگی در تهران بودم تا این که خانواده ام ساکن کرج شدند . سالهاست در کرج زندگی می کنم و فوتبال را هم از کرج شروع کرده ام.اوائل خانه مان در مارلیک کرج بود اما الان منزل مان در منظریه کرج است .»

-پیام در خانواده ای فوتبالیست شد که هیچ کدام از اعضای خانواده بطور حرفه ای ورزش نمی کردند. پیام دراین خصوص به کیهان ورزشی می گوید:پدرم فوتبال بازی نمی کرد ولی به فوتبال علاقه دارد و مرا در کودکی به ورزشگاه می برد . او هرگاه بازی های لیگ برتر حساسیت پیدا می کرد مرا به ورزشگاه می برد تا بازیها را از نزدیک تماشا کنم.خودش به فوتبال علاقه زیادی دارد و بیشتر بازیها را دنبال می کند.شغل پدرم آزاد است.او مغازه خشکبار فروشی دارد و انصافا همواره در زندگی همراه و پشتیبانم بوده است.»

-در حال حاضر دانشجو است:« درس خواندن یکی از برنامه های زندگی ام است. دوست دارم در در کنار فوتبال ادامه تحصیل نیز بدهم .الان دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی هستم و مایلم پس از دریافت مدرک کارشناسی بازهم ادامه تحصیل دهم و دانشجو بمانم.»

-درحال حاضر نیازمند دروازه بان تیم پیکان تهران مجرد است:«فعلا به فوتبال و تحصیل فکر می کنم و می خواهم اهدافی را در این دو مسیر دنبال نمایم. واقعیت این است که درحال حاضر به تشکیل خانواده فکر نمی کنم و می بایست یک سری کارهای ضروری را به پایان برسانم . لازمه ازدواج این است که زمینه مهیا شود و می بایست از نظر مالی نیز شرایطم سروسامان بگیرد.»

محصول باشگاه پیکان

-نحوه ورود سید پیام نیازمند به عالم فوتبال ، سئوال بعدی کیهان ورزشی از میهمان هفته بود:« مثل تمامی بچه ها از کودکی به فوتبال علاقه بسیاری داشتم و وقتی کمی بزرگتر شدم با بچه های کوچه مان هر روز فوتبال بازی می کردم. بیست و چهار ساعته مشغول فوتبال در محله مان بودیم و همین علاقه فراوان سبب شد تا در 12 سالگی به زمین های فوتبال کرج بروم و حدود یکسال بطور مستمر در زمین های فوتبال کرج بخصوص زمین شهباز به میدان بروم و فوتبال را بطور جدی تعقیب کنم.سیزده ساله شده بودم که در تست فنی باشگاه پیکان تهران شرکت کردم و از مربیان تیم های پایه نمره قبولی گرفتم.سال 1387 بود که رسما به عضویت تیم نوجوانان باشگاه پیکان درآمدم.خوشبختانه در همان سال قهرمان مسابقات نوجوانان تهران شدیم و این قهرمانی استارت خوبی برای من در تیم نوجوانان پیکان بود.ضمن این که از همان استارت فوتبال حرفه ای ام نیز در پیکان رقم خورد.من در تمامی رده های باشگاه پیکان بازی کرده ام و پیکان به شکلی خانه من در فوتبال به شمار می آید.تیم های پایه پیکان موجب شده که استعداد بسیاری در فوتبال تهران شکوفا شوند و به جایگاهی قابل احترام برسند.»

-او ادامه داد: آقای حبیب صالحی مربی اسبق تیم های پایه باشگاه پیکان اولین مربی ام در عالم فوتبال بود. ایشان برای من و نوجوانان هم سن و سالم خیلی زحمت کشید.البته سالهاست از آقای صالحی خبر ندارم و نمی دانم الان کجا هستند.ایشان اولین مربی من در دنیای حرفه ای فوتبال بود.البته آقایان الله کرم،امید استوان و... مربیانی بودند که در رده های پایه به من کمک کردند و برایم زحمت کشیده اند. لازم است از تریبون کیهان ورزشی استفاده کنم از تک تک مربیانم در رده های پایه تشکر ویژه نمایم.

فورواردی که دروازه بان شد

-پیام نیازمند در آغاز برای تیم خود به عنوان فوروارد بازی می کرد و حتی به واسطه قد و قواره اش یک مهاجم سرزن کارساز در رده پایه ها بود ولی شرایطی برای این بازیکن در نوجوانی رخ داد که پیام برای پیشرفت بیشتر تغییر پست داد.نیازمند دراین خصوص با تعریف یک خاطره یادآور شد:اوائلی که فوتبال بازی می کردم مهاجم بودم. اتفاقا از قامت بلند خود در خط حمله استفاده می کردم و یک فوروارد سرزن بودم و می توانستم گلهای خوبی بزنم.در همان برهه در مسابقات کشوری دانش آموزان شرکت کردم و تیم ما بازیهای خوبی انجام داد. کلاس پنجم ابتدایی بودم. در یکی از بازیها بدشانسی آوردیم دروازه بان تیم ما دچار آسیب دیدگی شد و نتوانست به بازی ادامه دهد.من که در تمرینات دروازه بانی می کردم با کسب اجازه از مربی درون دروازه ایستادم و با عملکرد خوب خود موجب شدم تا تیممان در بازی پیروز شود.من در بازیهای بعدی هم به عنوان گلر تیممان وارد میدان شدم و انصافا تیم ما با عملکرد خوبم در مرحله گروهی موفق شد و به مرحله بعدی رقابت ها صعود کند و در ادامه هم قهرمان بازیها شد.من به حدی در این بازیها خوب بودم که مربیان تیممان در پایان بازیها از عملکردم به عنوان یک دروازه بان تعریف کردند و به من گفتند که می توانم به عنوان دروازه بان پیشرفت بیشتری داشته باشم.من هم از حضور در خط حمله انصراف دادم و حرف بزرگترها را گوش دادم و از آن روز به بعد دروازه بان شدم.مسیر فوتبالی ام تغییر کرد و برخلاف آنچه در گذشته فکر می کردم به فوتبالم به عنوان یک دروازه بان ادامه دادم.

-دروازه بان جوان پیکان سابقه بازی در تیم جوانان را دارد و در این باره به کیهان ورزشی می گوید:اردوی تیم جوانان ایران برایم مثل یک کلاس بزرگ بود و در مدت حضورم در تیم جوانان از نظر فنی پیشرفت قابل ملاحظه ای کردم.آقای رحیم میرآخوری مرا به تیم جوانان دعوت کرد و مدتی در خدمت ایشان بودم. سپس با رفتن میرآخوری و آمدن آقای علی دوستی مهر به عنوان سرمربی تیم جوانان با تجربیات تازه ای مواجه شدم که همگی برایم ارزشمند بود.مهدی مهدوی کیا در همان برهه به عنوان مدیرفنی تیم جوانان ایران معرفی شد و ما در تیمی تمرین می کردیم که هر روزش برایمان آموزنده بود.هم چنین آقای رضا حاج اسبویی مربی گلرهای تیم جوانان بود و ایشان برایم خیلی زحمت کشیدند.تمرین کردن زیر نظر حاج اسبویی موجب شد تا تجربیاتم به عنوان یک دروازه بان جوان دوچندان شود.ضمن این که بنده به عنوان گلر تیم جوان بیست و پنج بازی ملی انجام دادم و از این بابت نیز بسیار سود کردم. داشتن 25 بازی بین المللی برای یک دروازه بان جوان بسیار باارزش است و سکوی پرتابش می شود.

آقا مجید کمکم کرد

-بازی در تیم بزرگسالان پیکان موضوع بعدی گفت وگو با نیازمند بود:«از دو فصل گذشته با تیم بزرگسالان پیکان تمرین می کنم. از همان برهه به عنوان دروازه بان سوم تیم پیکان شناخته شدم . پیکان در لیگ دسته اول حضور داشت و در همان برهه برای بازگشت به لیگ برتر تلاش می کرد. در لیگ دسته اول نیمکت نشین بودم اما در چند مسابقه به میدان رفتم و اتفاقا عملکردم به گفته مربیان رضایت بخش بود.پیکان به لیگ برتر صعود کرد و من از این که دروازه بان سوم پیکان بودم و کمتر بازی می کردم مثل تمامی گلرها از موقعیت خودم در تیم ناراضی بودم و حتی تصمی به جدایی از پیکان داشتم . می خواستم به تیم دیگری بروم تا بیشتر بازی کنم.فصل گذشته برایم سال خوبی نبود.تمرینات خوبی انجام می دادم اما از نظر روحی شرایط مناسبی نداشتم.فکر می کردم که با این وضعیت در پیکان دیده نمی شوم.هفته بیست و ششم فصل گذشته لیگ برتر از زبان آقای مجید جلالی سرمربی تیممان خبردار شدم که به عنوان دروازه بان اول در لیگ به میدان می روم.آقا مجید لطف کرد و مرا در تیمش به عنوان بازیکن فیکس بازی داد. نتیجه مسابقه را دو بر صفر واگذار کردیم . اتفاق تلخی برایم بود و احساس کردم که پس از این باخت دیگر بازی به من در پیکان نمی رسد بهتر است از پیکان جدا شوم.البته آقا مجید در صحبت با من گفت که می توانم در آینده پیشرفت کنم و به جایگاه خوبی برسم.»

-وی ادامه داد:تصمیم گرفتم در لیگ هفدهم نیز کنار پیکان باشم و به لطف آقای جلالی به عنوان دروازه بان دوم تیم شناخته شدم.شرایط پیکان در لیگ هفدهم بهتر شد و تمرینات خوبی را پیش از آغاز لیگ هفدهم انجام دادم و لازم است از آقای داود فنایی مربی گلرهای پیکان تشکر ویژه کنم. ایشان در پیکان خیلی برایم زحمت کشیده است و جزو مربیان دلسوز فوتبال ما به شمار می آید.به هر حال به خاطر آقای مجید جلالی در پیکان ماندم . تیم ما در جام حذفی امسال برابر تیم بادران شکست خورد و شرایط تیم کمی تغییر کرد. یک روز آقای جلالی بر سر تمرین با من و آقای رحمان احمدی صحبت کرد و گفت که شرایط ما از نظر آمادگی یکسان است و هر دو می توانیم به پیکان کمک کنیم.وقتی بازی برابر پرسپولیس فرا رسید من از جانب آقا مجید خبردار شدم که نامم وارد ترکیب اصلی شده است.اتفاق مهمی برایم بود و خودم را از نظر روحی و روانی تقویت کردم و تمرینات با روحیه ای پیش از بازی برابر پرسپولیس انجام دادم.بازی برابر پرسپولیس برگزار شد ، من به لطف خداوند متعال و کمک های آقای جلالی و سایر مربیان در بازی مقابل پرسپولیس گل نخوردم و به زعم مربیان بازی خوبی انجام دادم و از آن بازی به بعد دروازه بان فیکس پیکان شدم.

خداراشکر مقابل پرسپولیس محو نشدم

-نیازمند اضافه کرد: بازی برابر پرسپولیس دومین تجربه لیگ برتری ام بود. اگر در این مسابقه گل می خوردم و از نظر روحی سقوط می کردم بطوریقین محو و نیمکت نشین می شدم.باور کنید کلی سختی کشیدم و البته نباید فراموش کنم که اگر عنایت خداوند نبود نمی توانستم سربلند میدان را ترک کنم.خدا خواست بازی برابر پرسپولیس سکوی پرتابم در فوتبال شود و هرگز این مسابقه را فراموش نخواهم کرد.

-جوانگرایی در تیم پیکان تهران از اتفاقات خوب دو فصل گذشته لیگ برتر است. پیکان مثل سایر باشگاهها در لیگ برتر به جوانان بیشتر میدان داده و البته از این رو بهره نیز برده است. نیازمند یکی از جوانان پیکان است که از تیم های پایه این باشگاهها به لیگ برتر رسیده است.پیام در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:جوانگرایی در پیکان به سود امثال من شد.تیم های پایه پیکان بازیکنان جوان خوب و باآتیه ای دارد که می توانند در لیگ برتر چهره شوند.الان بیشتر بازیکنان پیکان جوان هستند. تیم ما در بازی برابر تیم سایپا از میانگین سنی پایینی برخوردار بود. بزرگترین بازیکن ما از نظر سنی آرمان قاسمی بود. آرمان 28 ساله بزرگترین یار ما در زمین بود در حالی که سن بیشتر بازیکنان از حدود 22 سال بود.البته جوانگرایی پیامدهای متفاوتی دارد . روی هم رفته میدان به بازیکنان جوان به آینده فوتبال کمک شایانی می کند و فوتبال از این رو بهره مند خواهد شد.

نگرانی و استرس را کنار زدم

-نوبت به خاطره سید پیام نیازمند پیش از بازی برابر پرسپولیس رسید. اولین بازی پیام در لیگ برتر که برابر صدرنشین انجام شد:«واقعیت این است که شب قبل از مسابقه برابر تیم پرسپولیس استرس داشتم. من شب پیش از مسابقه متوجه شدم که در ترکیب اصلی پیکان هستم و آقا مجید دراین باره با من صحبت کرد.من شب قبل از مسابقه یک ساعت هم نخوابیدم و دائما به بازی مقابل پرسپولیس فکر می کردم.کمی نگران بازی بودیم زیرا این مسابقه برایم سرنوشت ساز بود. اگر درون دروازه پیکان عملکرد ضعیفی از خود نشان می دادم به نیمکت تیم برمی گشتم .خروجی عملکردم در این بازی یک طوری نتیجه سالها زحماتم در تمرینات بود.نمی خواستم زحمات چندین ساله خود را با ارائه یک بازی ضعیف هدر دهم.پرسپولیس در آماده ترین روزهای خود به مصاف ما آمد.پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا برابر تیم الاهلی عربستان یک برد روحیه بخش کسب کرده بود و از همه نظر آماده بود. وقتی برای گرم کردن وارد زمین شدیم خود به خود استرسم از بین رفت و خیلی راحت گرم کردم و روی عملکردم متمرکز شدم.افکار منفی را فراموش کردم و بدون استرس درون دروازه ایستادم. هر توپی که آمد بدون استرس مهار کردم.گرچه کادرفنی در این خصوص نقش بسزایی داشت و خیلی به من از نظر روحی کمک کرد.به هر روی نگرانی و استرس را کنار زدم و با تمام وجود از دروازه پیکان حراست کردم.»

پیکان آسانسور لیگ نیست

-پیکان تیم کم حاشیه ای است و بازیکنان جوان در این طور تیم ها می توانند پیشرفت کنند:«از محسنات تیم های مثل پیکان کم حاشیه بودن شان است. پیکان از وقتی به ورزشگاه شهدای قدس رفته است به لطف مردم فهیم و دوستدار فوتبال طرفدارانی پیدا کرده است که در سرما و گرما کنار تیم هستند.پیکان دو فصلی است که دیگر از آسانسور لیگ برتر خارج شده و با اعتماد به نفس بازی می کند و حتی به دنبال رده های بالای جدول رده بندی است.من برای دوری از حاشیه همیشه سعی کرده ام گذشته ام را فراموش نکنم.همیشه به خودم می گویم که من با مشقت بسیار به جایگاه کنونی رسیده ام و می بایست مراقب رفتار و حواشی پیرامونم باشم.من در زندگی شخصی ام نیز از حاشیه بیزارم و سعی می کنم از موارد بحث برانگیز و دردساز دوری نمایم.»

-پیام به جام جهانی روسیه و تیم ملی نیز می اندیشد:«هر فوتبالیستی دوست دارد یک روزی در تیم ملی کشورش بازی کند و برای پیراهن و پرچم کشورش افتخارآفرین ظاهر شود.دوست دارم در سال جام جهانی به اردوی تیم ملی دعوت شوم و توانایی هایم را به کادرفتی تیم ملی نشان دهم.آرزوی بزرگم این است که امسال نظر کارلوس کروش را جلب کنم.»

-نیازمند درباره هدف نهایی پیکان در لیگ هفدهم صحبت کرد:«هدف پیکان در فصل جاری لیگ کسب سهمیه ورودی به لیگ قهرمانان آسیا است.ما دارای بازیکنان جوان و بانگیزه ای هستیم که همگی می خواهند در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند و توانمندی خود را در میادین بزرگتر نشان دهند.امیدوارم با تقویت تیم پیکان در هفته های پیش رو شانس مان برای گرفتن سهمیه دوچندان شود. گرچه توقعات از پیکان بالا رفته اما با عنایت خدا و همت بچه ها می توانیم به مرادمان برسیم.»

-پیام در خاتمه به کیهان ورزشی گفت:از نشریه تان تشکر می کنم که همواره به بازیکنان جوان بهاء می دهد و پای صحبت هایشان می نشیند. هم چنین از خانواده و تمامی مربیانم بابت زحماتی که برایم کشیده اند تشکر می کنم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار