PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹

وزیر محترم ورزش در نشستی که هفته گذشته با مدیران کل استانی داشت بر مسئله «انتظار و پاسخ» تأکید و اضافه نموده است: «نظام ارزیابی و ارزیابی مستمر در هر دستگاهی که مسئولیت داشتهام در دستور کار قرار داشته است.» وی همچنین گفته است: «از هر مدیر متناسب با ابزار، امکانات و اختیاراتی که دارد، انتظار داریم و پاسخ میخواهیم.»

آقای سلطانیفر بار دیگر بر لزوم برقراری آرامش بر فضای کار و تعامل منطقی با دیگر دستگاهها و... تأکید کرده است.

بارها به سهم خود و بنا بر وظیفه نوشتهایم که اگر مدیریت چه در سطح کلان و چه خرد، وظیفهاش را به درستی در قبال ورزش انجام دهد، بدون هیچ شک و تردیدی وضعیت ورزش ما از این که هست، بهتر خواهد شد. انجام درست وظیفه مدیریتی هم در گروی اعتقاد و عمل به «اصول مدیریتی» است که در کوران تجربه بشری و آزمایشگاههای علوم اجتماعی، ثابت شده است. اصولی مثل برنامهریزی، کنترل و هماهنگی، و... نظارت و ارزیابی. ما چنان که بارها نوشتهایم و هرجا فرصتی دست داده گفتهایم معتقدیم علیرغم زحماتی که در دورههای مختلف مدیریتی، مدیران وقت ورزش کشیده و با وجود خدماتی که انجام دادهاند، اما هنوز خیلی از کارها در ورزش انجام نشده و بسیاری از مسائل لاینحل و بلاتکلیف مانده و... مهمتر از همه در خیلی جاها «اصول مدیریتی» رعایت و اعمال نشده است. در این باره ما بارها، «اصل نظارت» را مثال زدهایم و گفتهایم از فقدان رعایت این اصل، ورزش ما در ابعاد مختلف، به ویژه در دو بعد فنی و فرهنگی ضربات زیادی متحمل شده و فرصتهای قابل توجهی را از دست داده است و... بر این اساس و وقتی از زبان سکاندار اصلی و ارشد ورزش میشنویم که به اصل نظارت و ارزیابی معتقد است و مسئولان مختلف ورزش چه در فدراسیونها و چه در استانها و... باید به مقامات ارشد ورزش- و مهمتر ار همه مردم- پاسخگو باشند، خوشحال و امیدوارم میشویم. خوشحال از اینکه به هر حال این اصول حداقل در حرف و سخن مورد تائید مسئولان است و امیدوار از آن جهت که این حرفها، صورت عمل هم به خود بگیرد و این اصول کارساز بر کارآمدی و کارآیی مدیریتی ورزش بیافزاید. همان طور که بالاتر اشاره شد وزیر ورزش بار دیگر به لزوم «فضای آرام و منطقی» در ورزش تأکید کرده است، شکی نیست که ورزش و هر امر و پدیده اجتماعی، برای رشد و پیشرفت و حرکت در مسیر رو به هدف، نیازمند فضای آرام و شرایط سالم و بستر مناسب است، در فضای پر هیاهو و مملو از تنش ، تفرقه و حاشیه، کار سازنده و متمرکز و معطوف به هدف امکانپذیر نیست، اما پدید آوردن این شرایط مناسب و حاکم کردن فضای سالم، نیازمند به انجام اقدامات و به کار بستن تمهیدات بایسته است.

تردیدی نیست که افراد و جریاناتی با انگیزههای مختلف مالی و سیاسی و... تلاش میکنند ورزش سر و سامان نگیرد، بنابراین در برهم زدن فضای سالم ایجاد حاشیههای ویرانگر و... از همه ابزار و امکانات خود استفاده میکنند، مدیران و خادمان ورزش با درک این واقعیات و شناسایی این جریانات مخرب، باید واکنش درخور را انجام دهند و در خنثی کردن تلاش آنان و ایجاد فضای آرام و مورد نظر بکوشند و قدمهای لازم را بردارند. یکی از کارآمدترین اقدامات در این مسیر، همان چیزی است که در فراز قبلی این نوشته آوردیم، اعتقاد و اجرای «اصول مدیریتی». این کاملاً منطقی است که اگر مدیریت در هر سطحی از ورزش شجاع و بیدار و ناظر بر امور باشد، واداده و منفعل و بیانگیزه عمل نکند، جریانات سالم مجال کار کردن و ابراز وجود بیشتر پیدا میکنند و از افراد و باندهای مخل پیشرفت ورزش فرصت عرضاندام و اخلال گرفته میشود. بنابراین ربط منطقی میان اصولی مثل «نظارت و ارزیابی» از یکسو و ایجاد شرایط و فضای مناسب و سالم کاری از سوی دیگر آشکار میشود. همه اینها هم فکر میکنیم موید حرف آغازین این نوشته باشد که تأثیرگذارترین عامل و مهمترین ابزار برای بهبود و پیشرفت امر ورزش، «مدیریت» است.

* سیدمحمدسعید مدنی

برچسب ها: مسعود سلطانی فر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار