PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
محمود ياوري كارشناس فوتبال و سرمربي اسبق تيم ملي ايران با نگاهي انتقادي به وضعيت ورزش كشور اميدوار است كه با تغييرات صورت گرفته در وزارت ورزش شاهد اتفاقات مثبتي باشد . گرچه او اعتقاد دارد آمد و رفت روسا در سطح كلان ثمره اي براي ورزش نداشته و اين روند كمكي به جامعه ورزش نكرده است. سرهنگ ياوري كه اين روزها در كانون مربيان فعاليت مي كند صحبت هاي خود را با فلاش بكي به گذشته آغاز كرد و به كيهان ورزشي گفت:حدود بيست سال پيش بود كه آقايي به نام اكرمي مسئوليت ورزش آموزش و پرورش را برعهده گرفت. رئيس سازمان ورزش وقت در بدو ورود گفت كه مي خواهد به ورزش ايران كمك كند و هدفش تضمين آينده ورزش و سلامتي جامعه است.ايشان در نخستين اقدامات خود مسابقات فوتبال مدارس را كه سابقه درخشاني داشت تعطيل كرد. ايشان مخالف برگزاري مسابقات در سطح مدارس و آموزشگاه ها بود. بنده در همان روزها چند مصاحبه عليه تعطيلي فوتبال مدارس و اقدام رئيس وقت سازمان ورزش انجام دادم اما يك نفر سراغم نيامد و از من نپرسيد كه چرا انتقاد مي كنم. بنده در همان برهه بارها گفتم كه تعطيلي مسابقات مدارس براي جامعه فايده اي ندارد و باعث مي شود كه جوانان به جاي اين كه وقت خود را در مسابقات سپري كنند، از مكان هاي آلوده سردر بياورند و آينده شان نابود شود.

ورزش ما سلامت نيست

وي ادامه داد:‌آن روزها فرياد مي زدم كه تعطيلي رقابت هاي مدارس به نفع سلامتي جامعه نيست و جوانان با اين اقدامات غلط مجبورند وقت خود را در مكان هاي ديگري به بطالت بگذرانند. آن روزها هيچ گوش شنوايي نبود و الان مي بينيم كه بيشتر جواناني كه در آن برهه زندگي مي كردند با تاثيرگرفتن از اقدامات غلط در حوزه ورزش و سلامت جامعه به هيچ صراطي مستقيم نيستند و اصلا حرف گوش نمي كنند.جوانان در مسابقات مدارس و آموزشگاه ها زندگي كردن را مي آموختند و توجه شان به نكات مثبت جامعه جلب مي شد.متاسفانه بايد بگويم كه در حوزه ورزش فقط شاهد رفت و آمد مديران هستيم . هيچ اتفاق دلگرم كننده اي در حوزه ورزش نمي افتد. مديران چند صباحي هستند و بعد جاي خود را به مديران ديگر مي دهند و ورزش اين وسط مورد جفا قرار گرفته است.الان وضع ورزش ما مساعد نيست. به هر جايش مي نگريم شاهد يك اتفاق تلخ و فساد هستيم. محروميت اخير دو باشگاه استقلال تهران و تراكتورسازي تبريز از سوي فيفا گواهي مي دهد كه ورزش ما سلامت نيست و فساد و بي برنامگي در ورزش ريشه دوانده است.اين همه تقلب و فساد در ورزش چطور به وجود آمده است؟چرا يك مربي مثل پرويز مظلومي بايد از باشگاه خودش طلبكار باشد؟ چرا پول مربي و بازيكن را نمي دهند؟چرا آقاي مدير با يك مربي و بازيكن قرارداد مي بندد و بعد پولشان را پرداخت نمي كند؟اين چراها در ورزش ايران زياد هستند و من از آقاي وزير ورزش توقع دارم كه اقداماتي انجام دهد كه چراها در جامعه و رسانه ها مطرح نشود.اخيرا در كانون مربيان تصميم گرفتيم تا از حق و حقوق مربيان در كميته انضباطي دفاع كنيم يا نماينده اي از مربيان در كميته انضباطي حاضر باشد تا حقوق مربيان پايمال نشود.

لطفا به شكل بنيادي كار كنيد

سرهنگ ياوري كه سالهاست در مناصب فني با فدراسيون فوتبال همكاري كرده است ، اضافه كرد:مدتي است كه آقاي مسعود سلطاني فر جانشين آقاي محمود گودرزي در وزارت ورزش شده است.آقاي گودرزي آمدند و رفتند و به نظر من رفت و آمد ايشان كمكي به ورزش نكرد و ما شاهد اتفاقي نيستيم. اميدوارم آقاي سلطاني فر به سرنوشت آقاي گودرزي دچار نشوند و روزي مثل ايشان و بدون انجام كاري فضاي ورزش را ترك كنند.به نظر من تغييرات در سطح وزارت ورزش بايد حساب شده باشد و حتما فردي كه وزير مي شود، بايد كاري براي ورزش انجام داده باشد.مورد ديگري كه مي خواهم آقاي وزير مورد توجه قرار دهند و حتما بررسي كنند بحث ماليات قرارداد مربيان و بازيكنان است. من براي مدتي به تيم مس كرمان رفتم و بدون آن كه مبلغ قراردادم را تمام و كمال دريافت كنم اين تيم را ترك كردم اما الان بايد ماليات مبلغ قراردادي را كه نقد نشده به اداره ماليات پرداخت كنم.اين كارها يعني چي ؟ اگر آقاي سلطاني فر دنبال درست كردن ورزش ايران هستند بايد از اينجاها شروع كنند .آقاي سلطاني فر ،ورزش ايران طوري شده كه من به عنوان يك مربي بايد كلاهم را محكم بگيرم تا باد نبرد.من از آقاي وزير توقع دارم كه سلامت ورزش ايران را به جامعه برگرداند.آقاي وزير ورزش! فساد در ورزش بخصوص فوتبال بيداد مي كند . اگر شما آمده ايد براي ورزش ايران كاري كنيد و ابتدا با فساد در ورزش مبارزه كنيد.زماني من براي مدتي در فوتبال اصفهان مسئول شدم. ما براي نونهالان، نوجوانان و جوانان مسابقاتي برگزار مي كرديم .من در مسابقات مي ديدم كه بچه ها براي حضور در برخي رشته ها علاقه اي نشان نمي دهند. از آنها مي پرسيدم كه چرا بي علاقه هستند. آنها در جوابم مي گفتند كه ما فقط دشنه، چاقو و تفريحات ناسالم را مي شناسيم و به اين رشته ها علاقه اي نداريم.آنها به دليل اين كه از امكانات ورزشي در سطح جامعه برخوردار نبودند دنبال معضلات رفته بودند . آقاي وزير، اين افتخار نيست كه جوانان ما از امكانات ورزشي برخوردار نيستند.اگر قرار است كاري انجام دهيد لطفا به شكل بنيادي انجام دهيد و كاري كنيد كه سلامتي به جامعه كنوني مان برگردد.

آقاي وزير، از اكبر افتخاري ها خبر داريد؟

سرهنگ ياوري در پايان مي گويد:آقاي وزير، فساد در ورزش كولاك مي كند! مي دانيد چرا بيشتر جوانان و نوجوانان سر از زندان درمي آورند ؟ من دليلش را عرض مي كنم.براي اين كه تعداد زيادي از زمين هاي ورزشي تملك شده يا در آنها ساخت و ساز شده است. زماني در شهرداري ماموريت پيدا كردم كه در طرح احداث زمين هاي ورزشي همكاري كنم. خوشبختانه با حمايت همگاني شهرداري ها روبرو شدم و 1050 زمين ورزشي براي جوانان بنا كرديم اما الان اين زمين ها ناپديده شده و حدود صد زمين در اختيار جوانان است.آقاي وزير، اين طور مي شود كه جوانان ما به جاي رفتن به اماكن ورزشي سر از زندان درمي آورند!الان يك خانواده براي فوتباليست شدن فرزندش بايد زندگي اش را بفروشد و پولش را به يك سري مربي بدهد تا آنها تحويلش بگيرند! مربياني كه از نظر من مربا هم نيستند!آقاي وزير توقع دارم با اين مسائل در ورزش مبارزه كنيد. اگر مي خواهيد نامي از شما در ورزش بماند بايد با فساد در ورزش مبارزه كنيد.فضاي ورزش را از افراد فرصت طلب و فاسد پاك كنيد .اگر مي خواهيد نامي از شما در ورزش به يادگار بماند سراغ اكبر افتخاري ها برويد كه معلوم نيست در چه وضعي بسر مي برند. اكبر افتخاري براي فوتبال ايران زحمت كشيده و مدال آور بوده است.چرا كاظم سيد عليخاني درگذشت؟ شما برويد دنبال پاسخ اين چراها را پيدا كنيد و مطمئن باشيد ورزش كشورمان زماني درست خواهد شد كه شما سلامتي را به جامعه برگردانيد.لطفا هر چه سريع تر ترمز جريانات فاسد در ورزش را بكشيد تا ورزش به جامعه برگردد.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: محمود ياوري
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار