PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۱۰۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
گفت و گو با مهدي جاويد ملي پوش فوتسال ايران
مهدي جاويد بازيكن ملي پوش تيم فوتسال گيتي پسند اصفهان از نسل سوم سالني بازان ايران به شمار مي آيد. بازيهاي موثر او در تيم ملي و ليگ برتر فوتسال در سالهاي گذشته سبب شده تا جاويد به جايگاه قابل احترامي در فوتسال ايران برسد . جاويد درجام جهاني فوتسال امسال از مهره هاي تعيين كننده تيم ملي بود و درحال حاضر يكي از باتجربه هاي تيم ايران و تيم باشگاهي اش است.اينها بهانه اي شد تا در اين شماره به سراغ مهدي جاويد بازيكن مشهدي برويم و پاي صحبت هايش بشينيم.

بچه مشهد مقدس

- مهدي جاويد بازيكن تيم ملي فوتسال و عضو تيم گيتي پسند اصفهان متولد مشهد است و در 13 ارديبهشت ماه 1366 چشم به جهان گشود.

- او بچه محله رسالت مشهد مقدس است.

-برادر مهدي فوتبال بازي مي كرد و مهدي هم پس از او وارد گود فوتبال شد:"برادرم به شكل آماتورگونه فوتبال بازي مي كرد. او در زمين خاكي پابه توپ مي شد. من هم از زمين خاكي شروع كردم و ابتدا فوتباليست شدم و سپس شرايطي ايجاد شد تا وارد فوتسال شوم."

- مهدي ديپلم است.

- در حال حاضر متاهل است.

-مهدي درباره نحوه ورودش به عالم دنياي توپ گرد به كيهان ورزشي گفت:من از بچگي به فوتبال علاقه داشتم .ابتدا فوتباليست بودم و در زمين چمن بازي مي كردم . مثل بيشتر فوتباليست ها همزمان در زمين چمن و سالن بازي مي كردم اما حضور در زمين هاي فوتبال و مسابقات سالني سبب شد تا من راهم را انتخاب كنم و وارد عالم فوتسال شوم.حضور پياپي در بازيهاي سالني موجب شد تا در ادامه به تيم فوتسال علم و ادب مشهد ملحق شوم.

- وي ادامه داد:پس از گذراندن دوران خدمت مقدس سربازي فوتسال را جدي گرفت و با تيم علم و ادب مشهد در ليگ برتر فوتسال خوش درخشيد:روزهاي خوبي را در تيم شهرم را سپري كردم.روزهايي كه براي تيم علم وادب بازي مي كردم از نظر فني شرايط خوبي داشتم اما براي پيشرفت بيشتر در عالم فوتسال از علم و ادب جدا شدم و به تيم فولاد ماهان اصفهان پيوستم.البته در همان ايام پيشنهادات خوبي داشتم اما تيم فولاد ماهان را انتخاب كردم.پس از انحلال تيم فولاد ماهان به تيم شهيد منصوري قرچك رفتم.

بهترين ليگ فوتسال را داريم

- جاويد در تيم منصوري قرچك درخشيد و روزهاي خوبي در اين تيم داشت:"وضعيتم از نظر فني در تيم منصوري قرچك خوب بود و پس از پايان قراردادم به تيم گيتي پسند رفتم و تاكنون در خدمت اين تيم اصفهاني هستم."

- مهدي براي مدت كوتاهي هم لژيونر شد و دراين خصوص به كيهان ورزشي گفت:تيم بانك بيروت لبنان براي بازي در مدت كوتاهي پيشنهاد مناسبي داد و من هم قبول كردم و با اين تيم قرارداد بستم.قراردادم با اين تيم بانك بيروت چهل روز بود و من در زمان استراحتم براي اين تيم بازي كردم.

- او اضافه كرد: در حال حاضر در تيم گيتي پسند اصفهان شرايط مناسبي دارم و معتقدم كه ليگ فوتسال ايران جزو بهترين ليگ هاي جهان است و اگر امكانات و تجهيزات ورزشي باشگاههايش، حرفه اي و دوچندان شود مي تواند از نظر كيفي با ليگ هاي معتبر جهان رقابت كند. ليگ فوتسال ايران به لحاظ كيفي از ليگ هاي معتبر برزيل ، ايتاليا و اسپانيا كم ندارد . اگر مشكلات مالي ليگ فوتسال ايران مرتفع شود ليگ فوتسال ايران بهترين ميدان براي رشد استعدادهاست.ما در كشورمان كلي استعداد داريم كه اگر روي آنها سرمايه گذاري شود بطوريقين فوتسال ما از نظر سرمايه انساني پيشرفت قابل ملاحظه اي خواهد داشت.

سرمايه گذاري اصولي روي پايه ها

-جاويد ادامه داد:اگر ليگ فوتسال ما بطور زنده از تلويزيون پخش شود و حاميان مالي به واسطه پخش زنده از فوتسال حمايت كنند بسياري از مسائل ليگ فوتسال حل خواهد شد.اگر موضوع پخش زنده ليگ فوتسال به سرانجام برسد جذابيت فوتسال در بين مردم دوچندان خواهد شد و مردم از تماشاي فوتسال بيشتر استقبال مي كنند. پخش زنده خيلي مهم است و مي تواند اوضاع فوتسال مان را بهتر كند.ما از نظر فني كم نداريم و الان بازيكناني در ليگ فوتسال مان بازي مي كنند از نظر كيفي قادر هستند در سطح بالاي جهان بازي كنند و در ليگ هاي معتبر فوتسال جهان به ميدان بروند.حيف است كه ليگ فوتسال ما با اين پتانسيل بالا از نظر امكانات در شرايط خوبي نباشد.فاصله ليگ ما با ليگ هاي اسپانيا، برزيل و ايتاليا فقط در امكانات و تجهيزات ورزشي خلاصه مي شود.

- بازيكن تيم ملي در خصوص اتفاقات خوب اخير فوتسال گفت:مدتي است كه فوتسال روي تيم هاي پايه سرمايه گذاري كرده است. بها دادن به فوتبال پايه از اتفاقات خوب اخير است و باشگاهها نيز دراين زمينه قدم هاي مناسبي برداشته اند.سرمايه گذاري روي پايه ها اين نويد را مي دهد كه در سالهاي آينده شاهد يك تيم ملي باكيفيت از نظر فني باشيم .مطمئنا با اين سرمايه گذاري روي پايه ها شاهد رشد يك نسل خوب در تيم ملي خواهيم بود . تيم ملي در آينده خواهيم داشت كه از تيم ملي كنوني نيز بهتر خواهد بود زيرا پايه هاي فوتسال به شكل اصولي تمرين مي كنند .

- وي ادامه داد:به نظر من فوتسال ايران در رده ملي آينده روشني دارد و شاهد اتفاقات خوبي در فوتسال خواهيم بود.

نمي دانم توي كارم گذاشتند يا اشتباه كردند

-مهدي جاويد پيش از جام ملت هاي آسيا در سال با پرونده عجيبي روبرو شد و به علت مثبت اعلام شدن تست دوپينگش از همراهي تيم ملي فوتسال محروم شد. او دراين باره توضيح داد و گفت:متاسفانه اشتباهي از سوي پزشك تيم ملي انجام شد و من در آستانه اعزام به جام ملت هاي آسيا از ليست تيم ملي حذف شدند. پزشك تيم ملي اعلام كرد كه تست دوپينگم مثبت است در حالي كه پس از مدتي مشخص شد كه پزشك تيم ملي اشتباه كرده و من تست دوپينگم منفي بوده است. به هر حال همه چيز گذشته است و من نفهميدم كه چرا پس از مدتي تبرئه شدم و به جام ملت ها اعزام نشدم.

- وي ادامه داد: نمي دانم توي كارم گذشتند يا اين كه جواب تست دوپينگ را اشتباه اعلام كرده بودند.واقعا نمي دانم چه شد كه من از تيم ملي حذف شدم.

- جاويد به همراه تيم ملي فوتسال يكبار در جام ملت هاي آسيا روي سكوي نخست رفته است:"دوبار به همراه تيم ملي در بازيهاي آسيايي قهرمان شديم و يكبار هم در جام ملت هاي آسيا روي سكوي نخست رفتيم.مسابقات جام ملت ها امسال بود كه تيم ملي با ارائه بازيهاي خوب موفق شد در ازبكستان قهرمان شود. سال 2015 هم با تيم ملي در بازيهاي غرب آسيا روي سكوي نخست رفتيم و با تيم گيتي پسند اصفهان يكبار در سال 2013 نايب قهرمان ليگ قهرمانان فوتسال آسيا شديم."

- مهدي درباره فاصله فوتسال ايران با رقيبان آسيايي از نظر فني گفت:بدون شك فوتسال ايران از نظر فني شرايط بهتري با رقيبان آسيايي دارد اما در سالهاي گذشته فاصله تيم ها در آسيا كمتر شده است. بخصوص دو تيم ژاپن و تايلند در فوتسال آسيا پيشرفت كرده اند و ازبكستان در سالهاي گذشته رشد كرده است. البته امكانات فوتسال ژاپن با ساير كشورها قابل مقايسه نيست و ژاپني ها در اين زمينه از آسيايي ها پيش هستند.بدون تعارف پيشرفت در ورزش حرفه اي بدون امكانات و سرمايه گذاري امكان پذير نيست و ژاپني ها فوتسال خود را بطور تمام و كمال حرفه اي كرده اند. البته ما از نظر امكانات به ژاپني ها نمي رسيم اما به لحاظ استعداد شرايط مان از ژاپني ها بهتر است.

فوتسال حمايت شود قهرماني جهان دور از دسترس نيست

- وي اضافه كرد: بدون تعارف ما از نظر امكانات و تجهيزات ورزشي از ژاپني ها و تعدادي از كشورهاي آسيايي سه بر صفر عقب هستيم ولي ما از نظر نيروي انساني بر كشورهاي آسيايي چربش داريم و اگر همان امكانات ژاپني ها را در اختيار داشته باشيم سرعت پيشرفت مان چند برابر خواهد شد. تيم ملي فوتسال در جام جهاني نشان داد كه قابليت هاي بالايي دارد و اگر در برنامه ريزي بهتر عمل كنيم مي توانيم فيناليست جام جهاني فوتسال شويم.

- تيم ملي فوتسال در جام جهاني كلمبيا كه چندي پيش برگزار شد بازيهاي درخشاني انجام داد. حذف تيم ملي برزيل و تصاحب سكوي سوم جام جهاني با شكست پرتغال شاهكار ملي پوشان در كلمبيا بود:"تيم ايران در جام جهاني امسال نشان داد كه چه كيفيت بالايي دارد.ما در سطح تيم هاي بزرگي چون برزيل،اسپانيا،ايتاليا و ژرتغال ظاهر شديم و اگر مقابل روسيه بدشانسي نمي اورديم و توپ هايمان به گل بدل مي شد مي توانستيم فيناليست شويم. به هر روي تيم ملي در مرحله نيمه نهايي با شكست تيم خوب پرتغال درخشيد و براي اولين بار در جام جهاني سوم شد.

- او ادامه داد: اتفاق خوبي كه در جام جهاني امسال براي تيم ملي رخ داد اين بود كه تيم ايران از نظر تاكتيكي بهتر از دوره هاي گذشته در جام جهاني ظاهر شد.معتقدم كه فوتسال ايران راه خودش را پيدا كرده است و ما در مسير درستي قرار گرفته ايم و اگر فوتسال حمايت شود مي تواند حتي در جام جهاني قهرمان شود.قهرماني جهان دور از دسترس فوتسال ايران نيست به شرطي از فوتسال حمايت شود.

فوتبال با فوتسال قابل مقايسه نيست

- مهدي جاويد ملي پوش تيم گيتي پسند اصفهان درباره الگوي خود در فوتسال مي گويد:وحيد شمسايي كاپيتن سابق تيم ملي را خيلي دوست دارم و او يكي از بزرگترين بازيكنان فوتسال آسيا است اما الگوي فني ام در جهان يك بازيكن برزيلي است. "بتائو" ستاره فوتسال برزيل الگوي فني ام است.او يك بازيكن كامل در فوتسال جهان است.

- جاويد از بازيكنان باتجربه فوتسال ايران به شمار مي آيد و از او درباره آينده اش در فوتسال سوال كرديم و او به كيهان ورزشي گفت:حقيقتا براي آينده برنامه اي ندارم. اصلا به آينده فكر نكرده ام. فردي هستم كه در زمان حال زندگي مي كنم . نمي دانم تا چه زماني مي توانم بازي كنم.نمي دانم در آينده مربي فوتسال مي شوم يا اين كه سراغ برنامه ديگري خواهم رفت.

-بسياري اعتقاد دارند كه موفقيت هاي فوتبال كمتر از فوتسال در آسيا و جهان است اما مبلغ قرارداد فوتبالي ها چندبرابر سالني بازان است و اين كه فوتسال از اين بابت لطمه خورده است. جاويد در اين باره نظر متفاوتي دارد و مي گويد:به نظر من فوتبال با ساير رشته ها بخصوص فوتتسال قابل مقايسه نيست.فوتبال نقش مهمي در جهان دارد و مي تواند روي سرنوشت يك كشور تاثير بگذارد. فوتبال قادر است سياست ها را تغيير دهد و اثرگذاري بالايي دارد.قطعا رشته اي كه تا اين حد تاثيرگذار است مي بايست مبلغ قرارداد مربيان و بازيكنانش با ساير رشته هاي ورزشي متفاوت باشد.به همين خاطر معتقدم كه نبايد فوتسال را با فوتبال مقايسه كرد . اگر مسئولان محترم صداوسيما شرايطي مهيا كنند تا مسابقات ليگ فوتسال ايران بطور زنده از تلويزيون پخش شود بطورحتم فوتسال ايران از چند نظر سود خواهد كرد و سرعت پيشرفتش دوچندان خواهد شد. پخش زنده باعث مي شود تا حاميان مالي وارد فوتسال شوند و از اين رشته موفق حمايت كنند.اميدوارم پخش زنده فوتسال در دستور مسئولان محترم صداوسيما قرار گيريد و از فوتسال حمايت هاي لازم انجام شود.

طرفدار پاس تهران بودم

- جالب است كه بدانيد مهدي جاويد بازيكن ملي پوش تيم فوتسال گيتي پسند طرفداريك تيم قديمي پايتخت است كه امتيازش چند سال پيش به شهر همدان انتقال يافت:"از دوران نوجواني طرفدار رنگ خاصي در فوتبال نبودم اما به تيم پاس تهران علاقه داشتم. پاس تهران تيم را دوست داشتم زيرا هميشه يك رقيب جدي براي تيم هاي بزرگ فوتبال مان بود. متاسفانه پاس تهران مدتي پس از قهرماني در ليگ برتر منحل شد و امتيازش را به همداني ها دادند. يادم مي آيد كه هر جا مي گفتم طرفدار پاس هستم ساير بچه ها از علاقه ام به پاس تعجب مي كردند در حالي كه حرف دلم را به آنها زده بودم. تيم يوونتوس ايتاليا هم تيم موردعلاقه ام در فوتبال جهان است و بازيهايش را هر هفته تعقيب مي كنم."

- نوبت به سوالات غير فوتبالي مي رسد و جاويد مي گويد:يك اتومبيل 206 دارم. اوقات فراغت چنداني ندارم. هرگاه تمرين تعطيل باشد و اردو نداشته باشيم در منزل استراحت مي كنم.بنده براي فضاي مجازي وقت زيادي نمي گذارم . اهل مطالعه هستم.كتاب هاي تاريخي مي خوانم و مطالعه سبب مي شود تا اطلاعات انسان در بيشتر زمينه ها دوچندان شود.

- او ادامه داد:من به همه رشته هاي ورزشي بخصوص تنيس، بسكتبال و واليبال علاقه مند هستم .ما در طول سال درگير اردوها و مسابقات ليگ برتر فوتسال هستيم و كمتر فرصت مي كنيم سراغ رشته ديگري برويم. اگر استعدادي در واليبال داشتم دوست داشتم در اين رشته ورزشي هم فعال باشم.البته بنده ده سال پيش مسير خود را در ورزش انتخاب كردم و ترجيح دادم فوتسال بازي كنم و فوتبال را كنار بگذارم.

- جاويد مي گويد: همانطور كه گفتم فوتسال ايران از نظر نيرو انساني و استعداد هيچ كمبودي ندارد و مشكل بزرگش امكانات حرفه اي است . باشگاههاي فوتسال مي بايست از نظر امكانات و تجهيزات ورزشي و حرفه اي تقويت شوند.اگر فوتسال حمايت شود ليگ برتر ما در جهان رشد بيشتري خواهد كرد.

برنامه اي براي خداحافظي "فالكائو" نداشتيم

- مهدي با تمامي بازيكنان تيم ملي و اهالي فوتسال ايران روابط صميمانه اي دارم:"تاكنون سعي كرده ام كه با همه رفيق باشم و احترام متقابل بگذارم."

- لباس هاي بي كيفيت تيم ملي فوتسال در جام جهاني سوژه رسانه ها شد و مهدي دراين باره ترجيح مي دهد صحبت زيادي نكند:"مشكلي بود كه سوژه و در رسانه ها نمايان گشت.ما از فدراسيون فوتبال "آديداس" هم نمي خواهيم اما درخواست مان از مسئولان محترم فدراسيون اين است كه پوشاك باكيفيت براي تيم ملي فوتسال فراهم كنند.البسه اي آبرومند باشد و با يكبار بازي كردن پاره نشود.

- از جاويد پرسيديم كه آيا به حضورش در جام جهاني آينده فوتسال فكر مي كند يانه ؟ كه او در پاسخ مان مي گويد:من در زمان حال زندگي مي كنم. اميدوارم چهار سال ديگر در خدمت تيم ملي باشم . اگر خواهانم در تيم ملي باشند مي آيم و اگر نخواهند مجبورم تماشاچي جام جهاني آينده باشم.

- حركت زيبا و جوانمردانه ملي پوشان ايران براي "فالكائو" پس از شكست برزيل در اذهان فوتسالي ها ماندگار شد. جاويد دراين خصوص مي گويد:اصلا برنامه اي براي خداحافظي "فالكائو" نداشتيم وقتي بر برزيل غلبه كرديم و مشغول شادي شديم از گريه و ناراحتي بازيكن بزرگ برزيل جا خورديم و ترجيح داديم كه او را در آغوش بگيريم و يك مراسم خداحافظي براي او ترتيب دهيم . صحنه هاي زيبايي رقم خورد و اتفاقات خوبي رقم خورد.

- مهدي جاويد در پايان گفت:از تمامي مربيانم تشكر مي كنم و اميدوارم با تيم ملي به افتخار بزرگتري برسيم. ضمنا از كيهان ورزشي هم ممنونم كه اين فرصت را برايم فراهم كرد تا اين گفت و گو انجام شود.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: مهدی جاوید
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
davari
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
0
اخبار فوتسال کجای سایت است /گلرهای تیم ملی را معرفی کنید
متشکرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار