PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 16 2024
کد خبر: ۳۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

کیهان ورزشی -

محمود ياوري سرمربي اسبق تيم ملي در شروع صحبت هاي خود با تبريك روز خبرنگار و اين كه سوال كيهان ورزشي نمايانگر بسياري از واقعيات فوتبال ايران است به خبرنگار ما گفت:در ابتدا بايد ببينيم كه ما از فوتبال چه مي خواهيم و واقعيت هاي فوتبال را در دست بررسي قرار دهيم.آيا لذت هاي فوتبال برايمان مهم است يا اين كه فقط به دنبال موفقيت هستيم؟حقيقتا فوتبال ما ساختار درستي ندارد و ما برنامه اي براي آينده فوتبال مان نداريم.تيم اميد شش ماه پيش از مسابقات انتخابي المپيك حذف شد و تا امروز از برنامه ريزي براي آينده تيم اميدمان خبري نداريم.البته بنده پيش نويسي براي تيم اميد آماده كرده ام كه در جلسه كميته فني فدراسيون فوتبال مطرح خواهم كرد.هدف كلي ما در اين بحث اين است كه چه كار كنيم تا آينده فوتبال مان تضمين شود و فوتبال مان را به سمت و سوي لذت بردن تماشاگران هدايت كنيم.

آينده نگري و برنامه ريزي

سرمربي سابق تيم هاي ذوب آهن اصفهان، فجرسپاسي شيراز و پاس تهران ادامه داد:دو مقوله آينده نگري و برنامه ريزي در ورزش اهميت ويژه اي دارد.چرا بايد تيم اميد ايران پس از حذف در مرحله انتخابي المپيك ريو شش ماه را از دست بدهد و هيچ اتفاقي براي تيم اميد نيفتد ؟ الان حدود سه سال و چند ماه تا المپيك بعدي زمان داريم و لازم است برنامه ريزي كنيم.متاسفانه نگاه ما به فوتبال روزانه است و به آينده توجه ويژه اي نداريم.ما به عبارتي روز به روز براي فوتبال مان برنامه ريزي مي كنيم و نمي رويم براي چند سال آينده فوتبال برنامه بريزيم.درست خرج كردن در فوتبال راه و روشي دارد و ما در طول سالهاي گذشته بلد نبوديم يا درست كار نكرده ايم .اگر فوتبال ما با برنامه پيش برود مي توانيم تا سه سال آينده براي مسابقات انتخابي المپيك پديده هاي فوتبال مان را براي حضور در ليست تيم اميد شناسايي كنيم.يادمان باشد كه پديده ها مسير خود را ادامه مي دهند و اين ماييم كه مي توانيم به پديده هاي فوتبال فرم و نقش بدهيم تا آنها در مسير ترقي قرار بگيرند وگرنه پديده ها هميشه در فوتبال ظهور مي كنند و در تلاش هستند تا ديده شوند. جهت دهي صحيح به پديده ها جزئي از برنامه فوتبال پويا است و برآيند اين مسير همان پاسخ سوال كيهان ورزشي است و اين كه بتوانيم با چنين رويكردي تمام و كمال از فوتبال لذت ببريم.

فوتبال در گذشته معدن صفا و دوستي بود

سرهنگ ياوري اضافه كرد:اگر در گذشته از فوتبال ايران بخصوص ليگ و تيم ملي بيشتر لذت مي برديم دليلش عشق و علاقه در نزد تك تك اهالي فوتبال بود.فوتبال ايران در گذشته معدن صفا و دوستي بود و همه به فوتبال دلبستگي داشتند. تك تك اركان فوتبال با عشق كار مي كردند و لذت هاي حاصل از فوتبال مشروع و صواب بود.الان جاي تاسف دارد اما فوتباليست هاي جوان ما در آغاز مسير خود طوري عمل مي كنند كه ظاهرا اشباع شده اند.الان برخي فوتباليست هاي جوان ما قليان مي كشند و وقت خود را صرف اين تفريح خطرناك مي كنند اما همين تعداد هنگامي كه فوتبال بازي مي كنند انگار كه از فوتبال اشباع شده اند و نمي خواهند علاقه خود را نمايان سازند.جوانان فوتبال ما بيشترشان برنامه اي براي رشد ندارند در حالي كه در فوتبال جهان براي چنين مباحث مهمي برنامه ريزي شده است. آقاي زيدان كه هم اكنون سرمربي تيم رئال مادريد اسپانيا است در روزگاري كه براي رئال بازي مي كرد دوازده متخصص او را بازي به بازي زيرنظر داشتند و براي ريكاوري او وارد ميدان عمل مي شدند.چهار پزشك حركات فيزيكي زيدان را بازي به بازي بررسي مي كردند تا او با آمادگي كامل به ميدان برود.چنين برنامه اي در فوتبال ما وجود خارجي ندارد. اگر زيدان در فوتبال اروپا كارساز ظاهر مي شد و مي درخشيد و تماشاگران از فوتبالش تمام و كمال لذت مي بردند دليلش اين بود كه يك تيم تخصصي از او محافظت مي كرد و براي او برنامه داشت. در كجاي فوتبال ما مي توانيم شاهد چنين موردي باشيم.

عمر فوتباليست هاي ما كوتاه شده است

ياوري با اشاره به دلايل حضور تماشاگران در ورزشگاه ها به كيهان ورزشي مي گويد:تماشاگران به چند دليل وارد ورزشگاه مي شوند تا از فوتبال لذت ببرند.يك سري تماشاگر علاقه مند و به قول ما فوتبالي هاي دوآتيشه هستند كه هميشه براي حمايت از تيم خود به ورزشگاه ها مي روند.يك سري كه تعدادشان قابل توجه است براي لذت بردن از فوتبال به ورزشگاه مي روند و دوست دارند در ورزشگاه شاهد يك فوتبال تماشاگرپسند و مهيج باشند.يك سري هم به ورزشگاه مي روند كه در اين فضا خود را تخليه كنند كه اين سومي خطرناك و نگران كننده است و مي بايست كارشناسي و بررسي شود.فضاي ورزشگاه نبايد محل تخليه روحي و رواني جماعتي باشد و آنها هر طوري كه مي خواهند عمل كنند.ما نبايد يادمان برود كه براي چه ورزش مي كنيم . ورزش براي خود اصالتي دارد كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.متاسفانه بايد بگويم كه عمر فوتباليست هاي ما در ليگ كوتاه شده است.درگذشته عمر فوتباليست ها در ليگ بيشتر بود . مدتهاست كه فوتباليست هاي ما مرزي براي شهرت و محبوبيت قائل نمي شوند و طوري عمل مي كنند كه ظاهرا شهرت و محبوبيت برايشان معناي يكساني دارد در حالي كه محبوبيت در جامعه مهم تر است و ماندگار خواهد شد اما شهرت تاريخ مصرف دارد.

از دكان تا هايپرماركت

مربي كهنه كار فوتبال ما در پايان به كيهان ورزشي يادآور شد:متاسفم اما بايد بگويم كه فوتبال براي عده اي دكان چهاردهانه اي شده است كه از اين طريق به اهداف غيرفوتبالي شان مي رسند.اگر ما از فوتبال مان در سالهاي گذشته لذت نمي بريم يا كمتر لذت برده ايم بدين علت است كه عده اي مي خواهند دكان چهار دهانه خود در فوتبال را به سوپر ماركت بدل كنند و سپس به "هايپرماركت" تبديلش نمايند !اينها نمي گذارند كه ما مثل گذشته از فوتبال مان لذت ببريم. وزنه برداري با كيانوش رستمي و سهراب مرادي در المپيك درخشيد و سبب شد تا مردم از وزنه برداري لذت ببرند.دو جوان سبب شادي دل مردم شدند و مردم از قهرماني شان لذت بردند.كيانوش رستمي جوان كرمانشاهي بدون مربي قهرمان المپيك ريو شد .الان شايستگي برخي رشته ها مثل وزنه برداري از فوتبال ما بيشتر است زيرا مردم از تماشاي نمايندگان ملي اين رشته ها در مسابقات جهاني لذت مي برند . فوتبال زماني مي تواند لذت بخش باشد كه تمامي موانع را كنار بزند و ايرادات را بگيرد و از همه مهم تر كاري كند كه تماشاگران از فوتبال و اصلش لذت ببرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار