PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
گفت و گو با فرهاد فخیم کاپیتن تبریزی تیم فوتسال مس سونگون قهرمان زودهنگام لیگ برتر
هفده ساله بود که با تیم ملی فوتسال به جام جهانی ۲۰۰۴ تایوان اعزام شد. جوان ترین بازیکن جام جهانی بود و محمد حسن انصاری فرد سرمربی وقت تیم ملی فوتسال برای دومین بار به او در میادین بین المللی فرصت می داد. همانطور که خیلی زود ملی پوش شد و توانست در بین بزرگان فوتسال ایران برای خود جایگاهی پیدا کند خیلی زود به خاطر برخی از مسائل از تیم ملی خداحافظی کرد و جای خود را به جوانان مستعد لیگ برتر فوتسال داد.داستان فرهاد فخیم بازیکن باتجربه این روزهای تیم مس سونگون و قهرمان زودهنگام لیگ برتر فوتسال است.فخیم از قدیمی ترین بازیکنان لیگ به شمار می آید و یکی از سالنی بازانی است که سابقه بازی در لیگ دسته اول فوتبال را هم دارد و امسال با ۲۷ گل زده جزو بهترین گلزنان لیگ فوتسال محسوب می شود. الان نفر دوم جدول گلزنان است و عملکردش از نظر فنی در فصل جاری بی نظیر بوده است.او میهمان این هفته ما است.

بچه محله خیام تبریز

-فرهاد فخیم بازیکن تیم فوتسال مس سونگون ورزقان متولد تبریز است و در ۲۲ مهر ۱۳۶۳ چشم به جهان گشود:«من بچه محله خیام تبریز هستم. خیام مثل محله خطیب تبریز که بازیکنان بسیاری به فوتبال ایران معرفی کرده ، نیست .گرچه تبریز شهری است که سالنی بازان بنامی دارد و با نگاهی به لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال می توان متوجه شد که تبریز شهر فوتسال است.»

-وی ادامه داد:تنها عضو خانواده فخیم بودم که از نوجوانی بطورجدی دنبال ورزش رفتم و مثل تمامی فرزندان این آب و خاک با بچه های هم سن و سالم فوتبال بازی می کردم . ابتدا فوتبال برایم سرگرمی بود ولی کم کم برای من جدی شد و به همین منظور روانه مدرسه فوتبال شدم و فوتبال را جدی گرفتم.همین روند ادامه یافت و جذب فوتسال و سالن شدم و سر از عالم فوتسال درآوردم.البته دایی و برادرم در این مسیر مشوقم بودند.بخصوص برادرم که برایم خیلی زحمت کشید و در بیشتر مواقع همه جوره حمایتم کرد.برادرم بطور آماتور فوتبال بازی می کرد و دایی ام هم فوتبالیست خوبی بود ولی فوتبال را ادامه نداد.

-فخیم اضافه کرد:پدرم کارمند بازنشسته راه آهن است و یک برادر و یک خواهر دارم.

-در حال حاضر دانشجوی ترم آخر رشته کاردانی تربیت بدنی است:«تصمیم دارم پس از پایان دوره کاردانی ادامه تحصیل دهم ، رشته تحصیلی ام به ورزش مربوط می شود و می خواهم رشته ام را تا مقطع کارشناسی طی کنم.»

-فرهاد فخیم متاهل است :«یک دختر چهار ساله دارم که نامش تارا است.»

جوان ترین بازیکن جام جهانی شدم

-بازیکن تیم مس سونگون فلاش بکی به گذشته زد و درباره نحوه ورودش به عالم فوتبال و فوتسال گفت:ابتدا فوتبال بازی می کردم وفقط در جام رمضان فوتسال بازی می کردم .مسئولان هیئت فوتبال تبریز در همان برهه بازیکنان برتر جام رمضان را به کادرفنی تیم ملی معرفی می کردند و نام مرا هم به مربیان تیم ملی دادند. در آن سالها خبری از لیگ فوتسال نبود و سالنی بازان در جام رمضان به میدان می رفتند.سال ۱۳۷۹ بود که برای اولین بار به تیم امید فوتسال دعوت شدم.مرحوم عدالت خواه و علی روزبهانی مسئولیت فنی تیم امید فوتسال را برعهده داشتند و یک سال به اردوهای تیم امید دعوت شدم.پس از مدتی آقای محمد حسن انصاری سرمربی وقت تیم ملی فوتسال دعوتم کرد و با تیم ملی به جام جهانی فوتسال (تایوان) رفتم . من جوان ترین بازیکن جام جهانی ۲۰۰۴ تایوان بودم. هفده ساله بودم و تجربه بزرگی برایم بود. در آن برهه سرباز بودم و با تیم ملی پیش از جام جهانی در مسابقات قهرمانی آسیا (ماکائو) قهرمان شده بودیم.تیم ملی فوتسال در جام جهانی تایوان نفرات شاخصی مثل محمد رضا حیدریان، وحید شمسایی ، محمد کشاورز و... در اختیار داشت .

-وی ادامه داد: دو سال در تیم ملی بزرگسالان جام جهانی بودم و پس از راه اندازی لیگ فوتسال جذب تیم شهرداری تبریز شدم.من در این تیم بازی می کردم و در پایان فصل مسابقات دنبال رضایت نامه ام بودم که باشگاه شهرداری تبریز با صدور رضایت نامه مخالفت کرد و مجبور شدم دوباره به فوتبال برگردم و برای شهرداری تبریز در لیگ دسته اول به میدان بروم.باشگاه شهرداری تبریز مخالف رفتنم بود و در همان فصل به عنوان هافبک برای شهرداری بازی کردم. اتفاقا شرایط خوبی در فوتبال داشتم و مدتی فوتبال بازی کردم و سپس دوباره تصمیم گرفتم به فوتسال برگردم.

حق دبیری را ندادند

-فخیم ادامه داد:تیم فوتسال بازرگانی مقصد بعدی ام بود و پس از پایان کارم راهی تیم فوتسال گسترش فولاد تبریز شدم.پس از اتمام قراردادم تصمیم گرفتم به تیم فوتسال فولاد ماهان اصفهان ملحق شوم .دبیری تبریز تیم بعدی ام در لیگ برتر فوتسال بود و پنج سال در این تیم بودم. دبیری فصل گذشته مدعی قهرمانی بود و متاسفانه حقش را ندادند و دستش از جام قهرمانی کوتاه ماند. پس از انحلال تیم دبیری به مس سونگون ورزقان ملحق شدم و امسال هم با این تیم در لیگ برتر فوتسال قهرمان شدیم. انصافا مس سونگون در فصل جاری لیگ برتر فوتسال عملکردی عالی داشت و قهرمانی حقش بود.

شرایط غیر حرفه ای را تحمل نکردم

-فرهاد فخیم جزو بازیکنان باتجربه فوتسال به شمار می آید اما به اندازه بازیکنان هم سطح اش نتوانست پیشرفت کند:«قبول دارم که به اندازه بسیاری از بازیکنان فوتسال کشورمان نتوانستم پیشرفت کنم .ذاتا آدم کم رویی هستم و خیلی جاها به این دلیل نتوانستم حقم را بگیریم و خیلی جاها بدین خاطر حقم را خوردند.من مثل بسیاری از بازیکنان که همگی برایم قابل احترام هستند به خاطر نداشتن روابط عمومی بیرون گود ماندم. سالها در تیم ملی بودم ولی با مسائلی مواجه شدم که خوشایند نبود.روابط عمومی در فوتبال اهمیت دارد و هر کسی که از این خصیصه برخوردار باشد می تواند در فوتبال پیشرفت کند.من زودتر از حد انتظار از تیم ملی خداحافظی کردم. یکبار رفتم و خسوس سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال دعوتم کرد.در مسابقات آسیایی شرکت کردیم و به اردوی روسیه رفتیم.من به دلیل برخی رفتارهای غیرحرفه ای و عجیب تصمیم گرفتم پس از بازی برابر تیم ملی روسیه خداحافظی کنم. وداع کردم و رفتم اما خسوس خداحافظی ام را قبول نکرد و دوباره به تیم ملی برگشتم. ماجرای خداحافظی هم مشخص بود. یک سری از رفتارها ناراحت کننده بود. تیم ملی در پاره ای از مسائل شرایط مناسبی نداشت . مثلا البسه ورزشی به بازیکنان می دادند و وقتی به تهران برمی گشتیم البسه ورزشی را از بازیکنان فوتسال پس می گرفتند.کجای دنیا چنین رفتاری با ملی پوشان می کنند و کدام تیم در جهان را سراغ دارید که بازیکنانش لباس های خود را در پایان بازیها تحویل دهند.از این موارد زیاد بود و یک روز تصمیم گرفتم از تیم ملی خداحافظی کنم. تیم ملی جای بزرگی است و همه دوست دارند در تیم ملی بازی کنند ولی من نمی توانم با برخی از رفتارهای غیرحرفه ای کنار بیایم و شرایط غیرحرفه ای را تحمل کنم.»

فوتسال تبریز با کلی استعداد یک تیم دارد!

-فخیم به بدترین سالهای بازیگری خود در فوتسال اشاره کرد:«سالی که به تیم فولاد ماهان اصفهان پیوستم سال خوبی نبود. با مصدومیت مواجه شدم و نتوانستم تمام و کمال در خدمت تیمم باشم.از این رو به تبریز برگشتم و به تیم دبیری ملحق شدم.دبیری تیم جوانی داشت و همه چیز برای حرکت رو به جلو در فوتسال مهیا بود. چنین شرایطی در تیم فوتسال مس سونگون نیز محسوس بود که عاقبتش قهرمانی در فصل جاری لیگ برتر بود.»

-بازیکن تیم قهرمان لیگ برتر درباره فوتسال تبریز گفت:«تبریز بازیکنان مستعدی در فوتسال دارد که بیشترشان در تیم های شهرستانی بازی می کنند.دبیری تبریز جزو تیم های خوب لیگ برتر فوتسال بود و پارسال به حق خود نرسید و همانطور که گفتم دستش از جام کوتاه ماند و امسال تیم مس سونگون براساس برنامه ای حرفه ای موفق شد قهرمان لیگ برتر شود. الان فوتسال تبریز یک تیم بیشتر ندارد و در لیگ دسته اول و دوم تیمی از تبریز نداریم و این روند افت فوتسال تبریز را نمایان می سازد.فوتسال تبریز به مدیریت قوی نیاز دارد تا از روند افت خود در مسیر تیمداری خارج شود.»

-فخیم اضافه کرد: فوتسال تبریز از نظر استعداد غنی است و اما بودجه فوتسال تبریز به اندازه استعدادهایش محاسبه نمی شود.بودجه فوتسال تبریز نسبت به گذشته کاهش یافته و مدتی است که حامیان مالی به فوتسال تبریز ورود نمی کنند. به نظر من فدراسیون می تواند از فوتسال تبریز پشتیبانی کند تا تعداد تیم های تبریزی به دو یا سه برسد.این وضع باعث می شود که جوانان مستعد بی انگیزه شوند.حیف است که جوانان تبریز از مسیر فوتسال خارج شوند.

فعلا دنبال مربیگری نیستم

-محمد رضا حیدریان کاپیتن اسبق تیم ملی فوتسال صحبت بعدی ما با فخیم بود:«آقای حیدریان از بزرگان فوتسال ایران هستند و همیشه به من لطف داشته اند.متاسفانه در حق ایشان اجحاف شد در حالی که دنیای فوتسال به حیدریان احترام می گذارد و او را یکی از بزرگان دنیای فوتسال آسیا می داند.کماکان با ایشان در تماس هستم و گاهی با آقای حیدریان مشورت می کنم.به هر روی ایشان از بزرگان فوتسال هستند و نظرشان برایم در حوزه فوتسال اهمیت دارد. آقای حیدریان از نظر اخلاقی نیز چهره خوشنامی هستند .»

-وی ادامه داد:آقای وحید شمسایی مربی – بازیکن لیگ برتر فوتسال نیز از چهره های شاخص آسیا و جهان هستند. اقا وحید در فوتسال ثابت کرد که سن یک عدد است و ایشان در این سن و سال همچنان یک گلزن است و ماشین گلزنی شان مثل دوران جوانی گل می زند. از دوستان خوبم در فوتسال هستند .ایشان در اردوهای تیم ملی همواره به من لطف داشتند و خاطرات خوبی از آقای شمسایی دارم.

-فرهاد فخیم بازیکن باتجربه تیم مس سونگون درباره آینده خود در فوتسال می گوید:باید دید قسمت ما چه می شود؟خدا چی می خواهد. الان دنبال مربیگری در فوتسال نیستم هدفم بازی کردن در لیگ برتر است. اعتقاد دارم که همچنان قادر هستم در لیگ برتر بازی کنم و از نظر بدنی می توانم چند سال دیگر در لیگ به میدان بروم.البته به نظر مربیان نیز بستگی دارد اما فعلا زود است که دنبال مربیگری در فوتسال بروم.

پخش زنده تلویزیونی و حمایت اسپانسرها

-صحبت بعدی ما با فرهاد درباره جایگاه فوتسال ایران در جهان بود و فخیم در این خصوص گفت:فوتسال ایران از نظر فنی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده و جزو چهار تیم نخست جهان است.یک روزی تیم ملی ایران مقابل تیم های بزرگی چون اسپانیا و برزیل بازی می کرد و حریفان به زور ما را شکست می دادند اما الان فوتسال ایران رشد کرده و حریفان قدرتمند را در جام جهانی شکست می دهد.درحال حاضر ایران ابرقدرت فوتسال جهان است و حتی قادر است فینالیست جام جهانی شود.الان تیم های بزرگی مثل اسپانیا و برزیل مقابل ایران به دربسته می خورند و عذاب می کشند.ما چنین جایگاهی در جهان داریم و اگر به مشکلات فوتسال ایران از نظر فنی و سخت افزاری رسیدگی شود سرعت رشد فوتسال کشورمان دوچندان خواهد شد.یکی از مشکلات فوتسال نبودن پخش زنده تلویزیونی لیگ برتر است. اگر فوتسال از پخش زنده برخوردار باشد می تواند از حمایت اسپانسرها برخوردار شود.الان امکانات تیم ملی فوتسال نسبت به سایر کشورها ضعیف است و به اینها می بایست رسیدگی شود.نبودن یک سری ضعف ها سبب دلسردی و بی انگیزگی خواهد شد.متاسفانه تیم ملی از این بابت لطمه خورده است و نیازمند توجه بیشتر و رسیدگی است. حیف است فوتسال ما با این استعدادها از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی با مشکلاتی روبرو باشد.وقت آن رسیده که فکری به حال کمبودها در فوتسال کنیم.

-فرهاد درباره قهرمانی زودهنگام تیم مس سونگون در فصل جاری لیگ برتر فوتسال به کیهان ورزشی می گوید:قهرمانی مس در لیگ برتر براساس برنامه ریزی رقم خورد. یک کادرفنی خوب ، مدیریتی مقتدر و بازیکنانی فداکار و زحمتکش در مس سونگون داریم که همگی در این قهرمانی نقش بسزایی داشتند. برنامه ریزی بسیار خوبی داشتیم که تیم را به سمت قهرمانی در لیگ سوق داد.ما پیش از شروع لیگ یک بدنسازی عالی داشتیم و این که همه در خدمت تیم مس بودند.برنامه ریزی مهم است و ما از این بابت مشکلی نداشتیم. وقتی همه چیز روبراه باشد تیم نیز در مسیر موفقیت و قهرمانی قرار می گیرد.البته خیلی ها در قهرمانی سهم داشتند مثل تماشاگران خونگرم مان که در شراسط دشوار با تمام وجود حمایت مان کردند. لازم است این قهرمانی را به مردم خوب آذربایجان بخصوص تبریزی های عزیز و همشهری هایم تقدیم کنم.

-فخیم ادامه داد: مس سونگون در هفته های حساس فصل جاری لیگ برتر فوتسال سه برد ارزشمند کسب کرد که همان سه پیروزی زمینه قهرمانی تیممان را مهیا کرد.مس برابر حفاری در اهواز، تاسیسات دریایی در تهران و گیتی پسند پیروز شد و به جام قهرمانی رسید. تیمی که می خواهد جام قهرمانی را مال خود کند باید در میادین حساس برنده شود. تمامی حریفان در لیگ قابل احترام هستند اما تمامی مدعیان قهرمانی را مغلوب کردیم و شایسته قهرمانی بودیم.امسال تیم مس سونگون حرفه ای بسته شد و بیشتر فاکتورها را برای کسب قهرمانی داشت و اینها زمینه موفقیت و قهرمانی یک تیم را فراهم می کند.با این حال خدارا شکر می کنم که در اولین سال حضورم شاهد قهرمانی مس بودم و ما توانستیم دل هواداران مان را شاد کنیم.اتفاقی که خیلی مهم است .

-بازیکن اسبق تیم ملی فوتسال در پایان گفت: از کیهان ورزشی تشکر ویژه دارم.این نشریه همیشه به ورزشکاران شهرستانی بها داده است و جزو نشریاتی است که به رسالت واقعی خود عمل می کند.ضمنا لازم است از جناب آقای دبیری که برای فوتسال تبریز زحمات زیادی کشیده تشکر کنم. هم چنین از آقای محمد رضا کافی مدیرعامل باشگاه مس سونگون نیز تشکر ویژه دارم .

* کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار