PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

طبق اعلام قبلی، قرار است آخر همین هفته انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود. از مدتها پیش در محافل ورزشی موضوع این انتخابات مطرح بوده و این خود نشان دهنده اهمیت موضوع است. با همه حرف و حدیثهایی که درباره انتخابات وجود داشته و دارد، و با همه ابهامات و شبهاتی که از سوی کارشناسان و بعضی افراد ذینفع پیرامون این موضوع مطرح شده و میشود - و البته تا حدی هم طبیعی است و اینگونه مسائل و بحثها در ذات هر انتخاباتی در هر رده و سطحی وجود دارد و... - ما به سهم خود امیدواریم روند انتخابات بهگونهای پیش برود و نتایج نهایی آن به شکلی رقم بخورد که بیش از رضایت عمرو و زید و بیش از نفع بردن فلان باند و جریان، این ورزش ما و بالتبع آن، اهالی ورزش (یعنی مردم) باشند که از این انتخابات سود ببرند و در یک کلام نتایج انتخابات در جهت تامین و رعایت منافع ملی و مصالح عمومی ورزش و جامعه ورزش باشد. عرض کردیم درباره این انتخابات از مدتها پیش بحث و نظراتی مطرح بود که بعضی از آنها حتی پیش هنگام، سلامت و صحت آن را هم زیر سوال برده است. در میان این حرفها و نظرات، موضوعات قابل تأمل و توجهی هم بود و نمیشود گفت همه این حرفها از سوی کسانی مطرح شده که سنگ خود را به سینه میزدهاند، و چون به بازی گرفته نشدهاند بنای اعتراض و تخریب و جوسازی گذاشتهاند؛ ما نیز بر اساس اطلاعات و آگاهیها، به وقت خودش و طی چند شماره نظر و تحلیل خود را در این باره گفتهایم و لب کلام ما همین است که در این شماره هم بر آن تاکید میکنیم: مسئولان، دستاندرکاران، کسانی که در ورزش تصمیمگیر و تصمیمساز هستند و کسانی که سکان ورزش را به «امانت» از سوی مردم برعهده گرفتهاند، باید تمام هم و غمشان این باشد که با این امانت درست برخورد کنند و خدای ناکرده خواسته و ناخواسته در آن «خیانت» نکنند. بارها به سهم خود و در حد فهم خود نوشتهایم که ورزش و نه فقط ورزش بلکه هر چه هست و نیست، متعلق به مردم است و برای این مردم هر کاری هم صورت بگیرد باز هم «کم» است.

بارها در نوشتههای خود تاکید کردهایم این حرف و نظر ما نیست، تجربه بشر این را میگوید و بالاتر از همه توصیه و تاکید «کلامالله» است و بیش از هر جا رعایت حال مردم و خدمت به مردم را در سیره و سنت اولیاء و انبیاءالهی(ع) به وضوح میبینیم. بنابر این خیلی بدیهی و روشن است که در ورزش هم کسانی که مسئولیت برعهده میگیرند و درباره ورزش نقش برنامهریزی و اجرا را بازی میکنند و...، نباید آن را به تعبیر امیرالمومنین علی(ع) «طعمه» تلقی کنند و «ملک مطلق» خود به حساب آورند و (با عرض معذرت) با آن مثل «ارث پدری» رفتار کنند. مسئولان ورزش هم باید پست و مقام در اختیار را فقط و فقط به منزله «فرصتی» تلقی کنند که با بهره بردن حداکثری از آن به مردم و جوانان و جامعه خدمت نمایند. آنان برای خود، جز شأن خدمتگزاری و «نوکری» برای مردم نباید شأن و جایگاه دیگری قائل باشند، غیر از این هر چه باشد «طاغوت» است و فرعونیسم و...الخ.

همینطور که عرض شد در این باره، هم تجربه بشری و هم مکاتب و شخصیتهای الهی تاکید دارند و این نکته صرفا بحثی اخلاقی و دینی نیست. در این باره بارها حتی از زبان چهرههای سرشناس و حرفهای ورزش سخنانی جالب منتشر شده که واقعا باید آویزه گوش اهالی ورزش باشد. بارها نوشته و تاکید کردهایم که اصولا حرفهایگری - برخلاف تعاریف و تصورات رایج در کشور ما - یعنی تعهد کاری و انجام وظیفه به بهترین و خالصترین شکل.

همین چند روز پیش بود که زینالدین زیدان سرمربی تیم رئال مادرید در مصاحبهای با «مجله فرانس فوتبال» گفته بود: «میدانم روزی دورانم در رئال مادرید به سر میرسد، به همین خاطر از فرصتها استفاده میکنم و تمام تلاش خودرا خواهم کرد تا دوران موفقی را داشته باشیم...».

در صحبتهای این چهره مشهور و خوشنام فوتبال حرفهای دنیا واقعیتهایی چون موقتی بودن عمر مسئولیتها و لزوم بهرهگیری از فرصتها، آنقدر به وضوح مطرح شده که نیازی به توضیح و تفسیر بیشتر ندارند.

در هر حال امیدواریم به این تذکرات و یادآوریها که در اینجا و آنجا مطرح میشود بیش از هرکس مسئولان و مدیران ورزش توجه کنند و البته فقط آنها را نخوانند و از کنارشان رد شوند و بروند کار خودشان را بکنند!

انتظار منطقی این است که متولیان و دستاندرکاران ورزش به حرف و تحلیل و نقدهای کارشناسانه و دلسوزانه عنایت لازم داشته و حرفهای حسابی را به کار بگیرند و هشدارهایی که درباره وضع و حال ورزش مطرح میشود، جدی بگیرند و برای اصلاح خرابیها و مفاسد به موقع اقدام نمایند. متاسفانه این توجه و تعامل مسئولان ورزش با مطبوعات و رسانهها و کارشناسان و حتی مردم در ورزش ما - مثل بعضی دیگر از بخشهای جامعه - جدی گرفته نمیشود و... نتیجه آن هم جز تداوم خرابیها و بلند شدن صدای اعتراض بحق مردم از آن حوزه ، چیز دیگری نیست. برای نمونه سالهاست که دلسوزان و اهالی فن از وجود فساد و لزوم مبارزه با فساد در ورزش سخن میگویند، با وجود اینکه برخی مسئولان این موضوع را تایید میکنند، اما متاسفانه در عمل اتفاقی نمیافتد و...

امیدواریم با توجه به اتفاقات اخیر و تذکرات دقیق و ناصحانه رهبری معظم انقلاب به مسئولان، دستاندرکاران ورزش نیز به سهم خودبیش از پیش و دقیقتر و بهتر از گذشته برای اصلاح وضع ورزش، خدمت به مردم و افتخارآفرینی تیمهای ورزشی و ورزشکاران ما در میادین بینالمللی، عزم خود را جزم نمایند.

* سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار