PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
گفت وگو با حمید احمدی بازیکن ملی پوش تیم فوتسال مس سونگون
فوتسال ایران روز به روز پیشرفت می کند. استعدادها در لیگ برتر فوتسال بی شمار هستند و الان می توانیم چند تیم ملی بطور همزمان برای حضور در رقابت های بین المللی داشته باشیم.گرچه فوتسال ایران از نظر سخت افزاری از جهان عقب است اما از نظر استعداد و نیروی انسانی در جایگاه قابل توجهی در جهان قرار دارد. حمید احمدی بازیکن ملی پوش تیم فوتسال مس سونگون از بازیکنان باتجربه لیگ برتر است که از نسل سوم فوتسال ایران به شمار می آید.نسلی که جانشین ستارگانی چون محمد رضا حیدریان ،وحید شمسایی و ... در تیم ملی شدند.نسلی که در سالهای گذشته افتخارات بزرگی با تیم ملی کسب کرده است. مدافع تیم مس سونگون سالهاست که جزو نفرات ارزشمند تیم ملی و لیگ برتر است و امسال در تیم آذربایجانی مس سونگون بازیهای درخشانی ارائه داده است.او میهمان این هفته ما است.

متولد تهران

-حمید احمدی دیزج مدافع ملی پوش تیم فوتسال مس سونگون متولد تهران است و زادروزش سوم آذر ماه ۱۳۶۷ ثبت شده است:«دیزج منطقه ای پیرامون اردبیل است . من بچه پاکدشت تهران هستم و در این منطقه ورزشکار شده ام.»

-او ادامه داد: در خانواده ای ورزشکار شدم که هیچ کدام از اعضای خانواده مان ورزش را بطور جدی دنبال نمی کردند.علاقه به ورزش داشتند و رویدادهای ورزشی را تعقیب می کردند ولی ورزشکار نبودند.تنها عضو خانواده بودم که از نوجوانی بطور حرفه ای وارد دنیای ورزش شدم . البته خداوند منان در این مسیر کمکم کرد و یاد گرفته ام که همیشه شکرگزار خداوند متعال باشم.

-احمدی اضافه کرد: شغل پدرم آزاد و او یکی از حامیانم در زندگی و ورزش بوده است.فرزند دوم خانواده هستم و یک برادر بزرگتر از خودم دارم که او هم فوتبال بازی می کرد ولی هیچ گاه دنبال ورزش حرفه ای نبود.

-در حال حاضر دانشجو است:«پس از آن که دیپلم گرفتم همیشه مایل بودم که به دانشگاه بروم . درس خواندن را دوست دارم و به تازگی در رشته تربیت بدنی ثبت نام کرده ام. دانشگاه فواید بسیاری دارد و مایلم که از این فواید بهره مند شوم.»

تست دادم و ملی پوش شدم

-حمید احمدی بازیکن تیم فوتسال مس سونگون مثل تمامی سالنی بازان روزگاری فوتبالیست بوده است.میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:من هم از فوتبال شروع کردم و از نوجوانی هر روز با بچه های محل در کوچه و خیابان فوتبال بازی می کردیم.وقتی به رده جوانان رسیدم به تیم جوانان صنایع دفاع تهران پیوستم و در این تیم بازی کردم.در همان برهه بود که مرحوم عدالت خواه و امیر شمسایی از مربیان فوتسال برای گرفتن تست فنی از بازیکنان در رده های پایه به قرچک آمدند و از بازیکنان بسیاری تست فنی گرفتند. من هم در تست فنی شرکت کردم و از مربیان نمره قبولی گرفتم. هر بازیکنی که در تست فنی قبول شد به تیم ملی جوانان فوتسال رفت و در اردوهای تیم جوانان فوتسال شرکت کرد. من به اردوی تیم جوانان رفتم و تاکنون در خدمت تیم ملی هستم.حضورم در تیم ملی این چنین رقم خورد و از همان برهه نیز جذب فوتبال باشگاهی فوتسال ایران شدم.لازم است از تمام کسانی که برایم در رده پایه زحمت کشیده اند قدردانی کنم.به هر روی تشخیص مربیان فرصتی مهیا کرد که من در فوتسال بخصوص در رده ملی پیشرفت کنم و امروز در خدمت تیم ملی بزرگسالان فوتسال باشم.

-وی ادامه داد:«علم و ادب» مشهد اولین تیم باشگاهی ام در فوتسال ایران بود.اولین ماههای حضورم در رده ملی فوتسال بود که جذب تیم علم و ادب مشهد شدم.ابتدا آقای مهدی ابطحی مربی علم و ادب بود ولی پس از مدتی جای خود را به آقای علیرضا افضل داد .هجده ماه در مشهد بودم و برای تیم فوتسال علم و ادب بازی کردم.پس از پایان مدت قراردادم با علم و ادب به اهواز رفتم و با تیم فوتسال باشگاه ملی حفاری اهواز قرارداد بستم.دو سال برای ملی حفاری بازی کردم.تجربه خوبی در اهواز کسب کردم و سپس روانه قرچک ورامین شدم و با تیم فوتسال شهید منصوری قرارداد بستم.

امیدوارم امسال مردم آذربایجان را خوشحال کنیم

-احمدی اضافه کرد:دو سال در تیم منصوری قرچک بازی کردم و روزهای خوبی را با این تیم پشت سر گذاشتم.سپس به تیم تاسیسات دریایی رفتم و دو سال با این تیم افتخارات قابل توجهی را کسب کردم.تاسیسات دریایی در سالهای گذشته جزو تیم های مطرح بوده و موفقیت های ارزشمندی به دست آورده است.تاسیسات دریایی قهرمان جام باشگاههای آسیا شد و خوشحالم که در این تیم حضور داشتم. پس از پایان قراردادم با تاسیسات دریایی تصمیم گرفتم به دیار آذربایجان بروم و برای تبریزی های باصفا بازی کنم. من به آذربایجان بخصوص تبریز علاقه دارم و همیشه دوست داشتم روزی برای علاقه مندان تبریزی بازی کنم. پس از ترک تیم تاسیسات دریایی با تیم دبیری تبریز قراداد بستم و سال خوبی با این تیم در تبریز داشتم.اتفاقا با تیم دبیری روزهای خوبی داشتم و اگر دچار بدشانسی نمی شدیم می توانستیم به مقامی ارزشمند در لیگ فوتسال برسیم. متاسفانه یک امتیاز در روزهای آخر کم آوردیم و نتوانستیم مردم تبریز را خوشحال کنیم.

-حمید به تیم مس سونگون رفت و الان تیمش در کورس قهرمانی لیگ فوتسال است. احمدی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:پیشنهاد مس سونگون را دریافت کردم و با این تیم تبریزی قراردادم بستم.الان مس شرایط بسیار خوبی در لیگ فوتسال دارد و جزو تیم های مدعی لیگ برتر فوتسال است. درحال حاضر مس سونگون نود درصد شانس قهرمانی در لیگ را دارد و اگر هفته های پیش رو را با موفقیت و پیروزی سپری کنیم می توانیم مردم تبریز را خوشحال نماییم.متاسفانه فصل گذشته با یک امتیاز اختلاف نتوانستیم با دبیری تبریز در لیگ قهرمان شویم اما امسال شرایط مان خوب است و یک پای قهرمانی هستیم.

-ملی پوش فوتسال ادامه داد:البته هنوز بازیها تمام نشده و ما چند هفته مهم را پیش رو داریم و می بایست با تمام وجود به مصاف حریفان برویم. هدف ما این است که مردم آذربایجان بخصوص تبریزی های خونگرم را در پایان فصل جاری لیگ برتر خوشحال کنیم.

می توانیم قهرمان جام جهانی شویم

-صحبت بعدی ما با حمید احمدی درباره حضورش در تیم ملی بزرگسالان بود. او با اشاره به سوابق خود در تیم ملی فوتسال می گوید:سال اولی که به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم آقای جوراندیر سرمربی تیم ملی بود و ما با ایشان راهی مسابقات امیدهای آسیا شدیم.سپس آقای حسین شمس مسئولیت فنی تیم ملی را برعهده گرفتند . اگر اشتباه نکنم سال ۲۰۱۰ بود که دوباره به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم.پس از رفتن آقای شمس شاگرد مربیانی چون علی سانعی، کاندلاس و احمد ناظم الشریعه در تیم ملی بوده ام.خوشبختانه هر دوره که به تیم ملی دعوت شدم و در میادین بین المللی افتخارات ارزشمندی کسب کرده ایم و بدون تردید تیم ملی فوتسال ایران فراتر از آسیا است.

-عنوان سومی تیم ملی فوتسال در جام جهانی گذشته بزرگترین افتخار سالنی بازان ایران است.تیم ملی در این دوره از مسابقات جام جهانی که در کشور کلمبیا برگزار شد حریفان بزرگی را مغلوب کرد و روی پله سوم جام جهانی ایستاد:«حقیقتا کار بزرگی بود.سومی در جام جهانی اتفاق مهمی است و نشانگر قدرت فوتسال ایران است.ما در دو بازی خاطره انگیز بر تیم های بزرگ برزیل و پرتغال غلبه کردیم.تیم ملی در مرحله حذفی جام جهانی بر تیم بزرگ برزیل غلبه کرد. برزیل تیم پرآوازه ای در جهان است و تاکنون پنج دوره قهرمان جام جهانی فوتسال شده است. شکست برزیل در تاریخ فوتسال ما ثبت شد و جهان باردیگر فوتسال ایران را باور کرد. تیم ایران در مرحله رده بندی جام جهانی کلمبیا برابر تیم باکیفیت و مطرح پرتغال قرار گرفت و این تیم را هم در ضربات پنالتی شکست داد و تیم سوم جهان شد.به نظرمن موفقیت باارزش تیم ایران در جام جهانی دلایل متعددی داشت که یکی از آنها این بود که تیم ملی فوتسال در جام جهانی به خوبی مدیریت شد و آقای ناظم الشریعه به عنوان سرمربی تیم ملی هر کاری که از دستش برآمد برای تیم ملی در جام جهانی انجام داد.اعتقاد دارم که تیم ملی فوتسال توان بالایی دارد و اگر مثل حریفان قدر خود در جهان تدارک ببیند قادر است فینالیست جام جهانی شود.ما این پتانسیل را داریم که به فینال جام جهانی صعود کنیم.حتی معتقدم که فوتسال ایران قادر است قهرمان جام جهانی شود.قهرمانی جهان دور از دسترس ایران نیست.

پخش تلویزیونی ، سرعت پیشرفت مان را دوچندان می کند

-وی اضافه کرد:به نظر من ، پنج تیم اول جهان به لحاظ فنی شرایط نزدیکی به هم دارند . حتی می توان گفت که در برخی مسائل فنی وضعیت شان یکسان است. اگر مسائل سخت افزاری در فوتسال را درنظر بگیریم پنج تیم بالای جهان از نظر فنی اختلاف شان اندک است . ما می توانیم با تدارکاتی مناسب برای اولین بار در جهان قهرمان شویم و جام را به خانه بیاوریم.الان فوتسال ایران فراتر از آسیا است و مطمئا روز به روز پیشرفت بیشتری خواهیم کرد زیرا فوتسال ایران دریای استعداد است و از این بابت نگرانی نداریم.تنها درخواست مان از مسئولان محترم ورزش این است که فوتسال به اندازه طرفدارانش دیده شود.

-صحبت از سخت افزار در فوتسال ایران شد. بحث کمبود امکانات و سخت افزار در فوتسال ایران سالهاست که مطرح می شود اما عزمی برای رفع کمبودها دیده نمی شود. احمدی در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:متاسفانه خیلی از سالن های فوتسال ما استاندارد نیست و مسئولان محترم فوتسال تاکنون توجه جدی به کمبودها نداشته اند. اتفاقات خوبی در فوتسال رخ داده و هیچ کس منکرش نمی شود ولی در کشوری که بنا به آمار منتشر شده پانزده میلیون تن فوتسالیست دارد می بایست به کمبودهای فوتسالش توجه کافی شود.فوتسال ایران با امکانات بهتر قادر است با سرعت بیشتری پیشرفت کند.جام رمضان هر سال در کشورمان برگزار می شود و در هر دوره شاهد ظهور بازیکنان مستعدی هستیم.فوتسال ایران به نگاه ویژه احتیاج دارد.رسیدگی به مشکلات فوتسال امری مهم است و می بایست در دستور کار مسئولان محترم ورزش قرار بگیرد.الان پخش تلویزیونی می تواند به فوتسال کمک شایانی کند و بخش اعظم مشکلات فوتسال را از این طریق مرتفع سازد.فوتسال طرفداران بی شماری در شهرها دارد اما پخش تلویزیونی اش در خور تعداد طرفدارانش نیست. فوتسال با پخش تلویزیونی جان تازه ای می گیرد و سرعت پیشرفتش دوچندان خواهد شد.

ورزش بدون حاشیه نمی شود

-حواشی لیگ برتر فوتسال بر هیچ کسی پوشیده نیست. از درگیری بازیکنان و مربیان تا حمله به داوران که پیامد های بدی برای فوتسال ایران در سالهای اخیر داشت اما مدتهاست که جو فوتسال آرام شده و بازیکنان و مربیان برای اعلام اعتراض خود راههای دیگری را انتخاب کرده اند و جو کنونی فوتسال نسبت به یکی دو سال گذشته بهتر شده است. ملی پوش تیم فوتسال مس سونگون می گوید:ورزش بدون حاشیه نیست. هر کسی بگوید ورزش بدون حاشیه است قطعا ورزشکار نیست یا با فضای ورزش بیگانه است بخصوص فوتسال که در آن رقابت نفس گیری بین دو تیم در زمین به وجود می اید و اعضای دو تیم با تمام وجود برای پیشی گرفتن از هم تلاش می کنند . فوتسال مثل فوتبال پرهیجان است و به نظر من حاشیه ها جزیی از جذابیت های ورزش هستند.شما کدام رشته توپی را سراغ دارید که بدون حاشیه باشد.به هر روی صحنه هایی در بازی به وقوع می پیوندد که قابل پیش بینی نیست و سبب عصبانیت بازیکنان و مربیان می شود. البته حواشی فوتسال اخیرا کمتر از گذشته شده است و اعضای تیم ها کمتر صحبت های جنجالی می کنند و کمتر از گذشته وارد حاشیه می شوند.بطورحتم با مرور زمان این مسائل در فوتسال حل و فصل خواهد شد و بازیکنان و مربیان به سمتی حرکت می کنند که کمتر به داور اعتراض کنند.

-احمدی سالهاست که بازی در لیگ برتر فوتسال کشورمان را به لیگ های خارجی ترجیح داده است:«اعتقاد دارم که لیگ برتر کشورمان باکیفیت است .الان ایران جزو برترین های تیم های فوتسال جهان است و خروجی لیگ برتر همین تیم ملی فوتسال ایران است که در جام جهانی گذشته به مقام سوم رسید.سومی جهان عنوان بزرگی است. لیگ برتر ایران نسبت به سایر لیگ های معتبر جهان از نظر فنی سطح قابل قبولی دارد.درحال حاضر بازیکنان برزیلی و شاغل در لیگ برتر می گویند که سطح لیگ ما از نظر فنی بالا است و بازیکنان باکیفیتی در لیگ برتر ایران بازی می کنند. خارجی ها از لیگ ما تعریف می کنند .»

-عقد قراردادهای میلیاردی در لیگ برتر فوتبال در سالهای گذشته موجب شده که بسیاری از ورزشکاران در سایر رشته ها ابراز پشیمانی کنند و بگویند که ای کاش فوتبال را دنبال می کردند و فوتبالیست می شدند. حمید دراین باره می گوید:از رده جوانان بود که فوتبال را کنار گذاشتم و وارد دنیای فوتسال شدم. هرازگاهی با دوستان فوتبال بازی می کنم اما تمرکزم از نظر حرفه ای روی فوتسال رشته تخصصی ام است.من از این که وارد فوتسال شدم پشیمان نیستم و این رشته را با تمام فراز و نشیب هایش دوست دارم.

حیدریان الگوی من است

-بودجه و باشگاهداری در فوتسال بحث بعدی گفت و گو با حمید احمدی بود:«الان چند باشگاه در لیگ برتر فوتسال داریم که از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی در شرایط قابل توجهی هستند.مس سونگون،گیتی پسند، ملی حفاری اهواز و تاسیسات دریایی جزو باشگاههای باکیفیت لیگ برتر هستند و انصافا برای ارتقای فوتسال هزینه کرده اند.البته باشگاههایی هم داشتیم که آمدند و با بازیکنان قرارداد بستند و در پایان فصل پول بازیکنانشان را پرداخت نکردند .حتی برخی از باشگاهها هزینه رفت و آمد بازیکنان خود را پرداخت نکردند و فوتسال را ترک کردند.»

-داوری در فوتسال همیشه بحث برانگیز بوده است. گاهی اعتراض به قضاوت داوران حاشیه ساز می شود.احمدی در این مورد می گوید:فوتسال یک رشته ورزشی فیزیکی است و بازیکنان در طول مسابقه بارها با هم برخورد می کنند. داور هم مثل بازیکنان مرتکب اشتباه می شود . اعتراض به داوری جزیی از بازی است و به نظرمن اشتباه داوری در فوتسال عادی است و نباید همه تقصیرات را به گردن داور انداخت.

-الگوی فنی و اخلاقی احمدی در فوتسال محمد رضا حیدریان کاپیتن اسبق تیم ملی است:«آقای وحید شمسایی از بازیکنان برجسته فوتسال ایران و جهان هستند اما من از نوجوانی آقای حیدریان را دوست داشتم.ایشان از چهره های بااخلاق فوتسال هستند و از نظر فنی نیز نیازی به تعریف ندارند. حیدریان الگوی من در فوتسال است.»

-وی در خاتمه گفت: از کیهان ورزشی بابت این گفت و گو تشکر می کنم. این مصاحبه ها سبب دلگرمی بازیکنان فوتسال می شود و این که رسانه معتبری مثل کیهان ورزشی عملکرد فوتسالی ها را رصد می کند و حواس اش به ما است.امیدوارم امسال بتوانیم با مس سونگون قهرمان لیگ شویم و قهرمانی را به مردم آذربایجان هدیه کنیم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار