PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۳۰۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
داستان علیرضا کریمی پهلوان جوان کشتی آزاد که دوبار پای آرمان های کشورش ایستاد
علیرضا کریمی ملی پوش کشتی آزاد در وزن ۸۶ کیلوگرم با حرکت پهلوانانه خود روی تشک مسابقات قهرمانی امیدهای جهان چند هفته ای است که نامش بر سر زبانها افتاده است.پهلوان جوان کشتی کشورمان برای دومین بار برابر نماینده رژیم جعلی حاضر نشد و پای آرمان های ملت و کشورش ایستاد و به جهانیان ثابت کرد که رژیم اشغالگر قدس هیچ اعتباری ندارد.دومین حرکت قابل توجه کریمی در روزهای اخیر این بود که پاسخ دندان شکنی به نخست وزیر رژیم صهیونیستی داد و از جانب مردم ورزش دوست هم مورد حمایت قرار گرفت. کریمی از کشتی گیران باآتیه تیم ملی است و می تواند در مسابقات بین المللی پیش رو بر روی سکوی جهانی برود.امیدوارم مسئولان محترم ورزش ،ارزش این ورزشکاران متعهد را بدانند و اجازه ندهند اسباب دلزدگی چنین ورزشکارانی فراهم شود. حمایت بی دریغ از کریمی ها وظیفه اصلی مسئولان ورزش است.



متولد کرج

-علیرضا کریمی آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی متولد کرج است .

-زادروزش در یکم فروردین ۱۳۷۳ ثبت شده است.

-او می گوید:خانه ما در فردیس کرج است و سالهاست که در این منطقه زندگی می کنیم.من در فردیس دوران نوجوانی خود را پشت سر گذاشتم و در این منطقه کشتی گیر شدم.

-علیرضا در خانواده ای کشتی گیر شد که بیشتر اعضای خانواده به کشتی علاقه مند هستند:«پدرم کشتی گیر بود و سالها در این رشته حضور داشت.پدرم آزادکار بود . عمو و پسرعموهایم نیز کشتی گیر بودند و علاقه به کشتی در خانواده ما ارثی است و من هم مثل پدر و سایر فامیل به کشتی علاقه مند شدم و این رشته ورزشی را دنبال کردم و سرانجام کشتی گیر شدم

-در حال حاضر علیرضا کریمی دیپلمه است:«فعلا سرباز هستم و فرصت درس خواندن ندارم.منتظرم تا دوران خدمت سربازی ام به پایان برسد و برای ادامه تحصیل اقدام کنم. قصد دارم به دانشگاه بروم و مدارج تحصیلی را پشت سر بگذارم

-وی ادامه داد: درس خواندن برای ورزشکاران امری مهم است و در آینده ورزشی شان تاثیر مثبت می گذارد.امیدوارم به آرزوهایم برسم و روزی دانشجو شوم.

کشتی را از باشگاه شفق شروع کردم

-علیرضا کریمی کشتی گیر ملی پوش و باآتیه درباره نحوه ورودش به عالم ورزش حرفه ای می گوید:پدرم کشتی گیر بود و من از بچگی با پدرم به سالن های کشتی می رفتم و بر سر تمریناتش حاضر می شدم.من در سالن به تماشای تمرینات کشتی گیران بخصوص پدرم می نشستم و بادقت کشتی ها و فنون اجرا شده را نگاه می کردم .علاقه ام به کشتی در همان روزها بیشتر شد و در تمرینات کشتی شرکت کردم . از ده سالگی وارد عالم کشتی شدم و از باشگاه کشتی شفق کرج شروع کردم.آقای کرمانی اولین مربی ام در کشتی بود و لازم است از او برای زحماتی که برایم کشیده تشکر کنم. به هر روی تمام کشتی گیرانی که در عرصه قهرمانی به جایگاه قابل احترامی رسیده اند به واسطه زحمات مربیان دلسوز بوده است.

-وی اضافه کرد: با حضور پیاپی بر سر تمرینات کشتی در باشگاه شفق رفته رفته انگیزه ام برای حضور بااقتدار بر روی تشک بیشتر شد و پدرم در علاقه مندی ام به کشتی حرفه ای نقش ویژه ای داشته است. سازندگی در کشتی اصل مهمی است که سبب پیشرفت تمامی کشتی گیران شده است.من هم از این قاعده مستثنی نبوده ام.

-از علیرضا پرسیدیم که او پیش از آن که به باشگاه شفق کرج برود و تمریناتش را شروع کند با چه کسی در خانه کشتی می گرفت که او به کیهان ورزشی گفت:معمولا در خانه کشتی نمی گرفتم و حریف تمرینی نداشتم .از وقتی به باشگاه رفتم و ثبت نام کردم کشتی را جدی تر گرفتم و روی یادگیری فنون کشتی تمرکز کردم. البته پدرم کشتی گیر بود و فنون کشتی ازاد را می شناخت و در این زمینه راهنمایی ام کرد.

بیشتر رفقایم ورزشکار هستند

-وی اضافه کرد: در مسابقات کشتی مدارس شرکت می کردم و معمولا به علت شناخت فنون و تمرینات بیشتر در مسابقات مدارس اول می شدم.معمولا در بازیهای مدارس شانس بیشتری برای قهرمانی داشتم و کشتی را نسبت به سایر همکلاسی هایم جدی تر می گرفتم.خاطرات خوبی از کشتی مدارس دارم که همگی مربوط به قهرمانی می شود.

-علیرضا کریمی با اشاره به این که سایر رشته های ورزشی را در نوجوانی تعقیب نمی کرد به کیهان ورزشی می گوید:واقعیت این است که در نوجوانی غیر از کشتی ،سایر رشته های ورزشی را دنبال نمی کردم.الان هم فقط کشتی را تعقیب می کنم زیرا رشته تخصصی ام است و هر روز برایش وقت می گذارم.اگر پدرم کشتی گیر نبود شاید من هم کشتی گیر نمی شدم زیرا در نوجوانی کمتر به ورزش حرفه ای فکر می کردم و حتی برای تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون وقت نمی گذاشتم .علاقه مندی به کشتی به واسطه حضور پدرم در این رشته ورزشی بود.

- ملی پوش کشتی آزاد ادامه داد:درحال حاضر بیشتر رفقایم کشتی گیر هستند و هر روز دوستانم را در سالن کشتی می بینم و اوقاتم را با آنها می گذرانم. بیشتر دوستان صمیمی ام ورزشکار هستند یا در حوزه ورزش فعالیت می کنند.

فتح آسیا در شانزده سالگی

- کریمی درباره کسب اولین عنوان خود در کشتی آزاد می گوید:نخستین مسابقه ام دوستانه بود و در کرج برگزار شد. آن برهه ۱۰ ساله بودم و در تمرینات رده نونهالان شرکت می کردم.اولین مسابقه رسمی ام در رده استانی بود و سپس در کشوری کشتی گرفتم و به عنوان یکی از نفرات تیم نوجوانان کشتی آزاد ایران انتخاب و به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدم و به لطف خداوند در آسیا روی سکوی نخست رفتم. اولین قهرمانی آسیایی ام در شانزده سالگی کسب شد و در سال ۲۰۱۱ به مسابقات نوجوانان کشتی جهان اعزام و به مقام دوم جهان رسیدم.از همان سال بود که به اردوهای تیم ملی دعوت شدم و به عضویت تیم ملی کشتی آزاد درآمدم.در سال ۲۰۱۵ نیز به مسابقات «لاس وگاس» اعزام شدم و به عنوان سومی جهان رسیدم.

-لازم به یادآوری است که کریمی در مسابقات قهرمانی کشتی جهان در دور اولامیدجان عثمانفنفر سوم آسیا و دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی از ازبکستان را یازده بر صفر شکست داد و در مبارزه دوم نیزپیوتر ایانولوفدارنده مدال نقره بازی‌های اروپایی از مولداوی را با زیرگیری‌های بی نقص با نتیجه چهارده بر هفت شکست داد و در سومین مبارزهویل هینواز فنلاند را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در مرحله یک چهارم نهایی برابرابراگیم آلداتوفقهرمانی رقابت‌های سال ۲۰۱۳ جهان از اوکراین رو به رو شد و حریف قدرتمند خود را چهارده بر چهار شکست داد و به جمع چهار نفر برتر راه یافت اما در حالی که خسته و کم توان بود به عبدالرشید سعدالله‌افقهرمان جهان از روسیه شش بر یک باخت. علیرضا کریمی با نمایش درخشان خود در دیدار رده‌بندی وزن ۸۶ کیلوگرم با پیروزی دوازده بر صفر برابر میهایل گانفاز بلغارستان مدال برنز جهان را کسب کرد.

کشتی را رها کردم و قید مدال را زدم

-مهم ترین اتفاقات دوران ورزشی کریمی در آذر ماه ۱۳۹۶ رخ داد و او برای دومین بار از رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس خودداری کرد. علیرضا در این باره به کیهان ورزشی می گوید: طبیعی بود که برابر نماینده رژیم صهیونیستی حاضر نشوم.وقتی متوجه شدم که با شکست حریف روس می بایست به مصاف نماینده رژیم اشغالگر قدس بروم همان جا روند کشتی را عوض کردم و به حریفم امتیاز دادم تا از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی خودداری کنم. وقتی از بیرون تشک گفتند که می بایست روند کشتی را عوض کنم ابتدا شوکه شدم. البته طبیعی بود که در جریان کشتی شوکه شوم زیرا از حریف روس پیش بودم و حریفم مقابل من دست و پا بسته کشتی می گرفت .واقعیت این است که غافلگیر شدم اما پس از چند ثانیه به خودم آمدم و روند کشتی را به سود حریف روس عوض کردم تا فینالیست نشوم و به مصاف نماینده یک کشور اشغالگر و جعلی نروم.

-علیرضا اضافه کرد:واقعیت این است در آن لحظه حساس برابر حریف روس غرق کشتی شده بودم و تمام تمرکزم روی حریف و کشتی بود.وقتی روند کشتی را تغییر دادم حریف روس شوکه شد و نمی دانست چه اتفاقی افتاده است . حریف روس باناامیدی کشتی می گرفت اما در آن لحظه که کشتی رها کردم او در اوج ناامیدی به کشتی برگشت و چند امتیاز من گرفت.کشتی گیر روس و مربی اش شوکه شده بودند و داور هم از این که کشتی را رها کرده بودم در شوک بود.به هر روی تصمیم خود را گرفته بودم تا در کشتی بازنده شوم تا با نماینده رژیم صهیونیستی در فینال روبرو نشوم.

حالم با پیام های روحیه بخش مردم خوب شد

-کریمی در خصوص اوضاع روحی خود پس از مسابقه نیمه نهایی کشتی امیدهای جهان به کیهان ورزشی گفت: در هجده سالگی یکبار چنین شرایطی را تجربه کرده بودم. با چنین شرایطی بیگانه نبودم.اتفاقا در هجده سالگی تجربه امروز را نداشتم و از این رو خیلی ناراحت شدم..پس از شکست از حریف روس طبیعی بود که از نظر روحی ناراحت باشم و توی فکر بروم اما با ابراز احساسات مردم شریف ایران روحیه گرفتم و متوجه عمل پسندیده خود شدم.فهمیدم که چکار باارزشی برای کشور و مردم خود انجام داده ام.وقتی پیام های روحیه بخش مسئولان محترم ورزش به من رسید حالم خوب شد و همه مهم تر این که پیام های روحیه بخش مردم و مسئولان غافلگیرم کرد و لازم است از تریبون کیهان ورزشی از مردم خوب مان تشکر ویژه کنم.

-علیرضا درباره دلخوری خود از بدقولی مسئولان ورزش کشور در گذشته می گوید:اگر از بدقولی ها و عملی نشدن وعده ها در رسانه ها گفتم تنها برای حل و فصل مسائل خودم نبود. هدفم از مطرح کردن بدقولی مسئولان ورزش این بود که توجه همگانی را به مسائل روزمره و مشکلات کنونی کشتی جلب کنم.متاسفانه به کشتی و قشر کشتی گیر کم لطفی می شود. مسئولان محترم ورزش به خانواده کشتی توجه لازم را ندارند.حق کشتی در بسیاری از مواقع پایمال می شود.من از این بابت ناراحت هستم و هدفم این بود که نگاه ها را به وضعیت کشتی جلب کنم. آن حرفها را نزدم تا همه به من توجه کنند.

پاسخ دندان شکن علیرضا به یاوه گویی نتانیاهو

-کریمی در حاشیه مسابقات جام باشگاههای جهان در تهران مورد تقدیر قرار گرفت و یک اتومبیل هدیه گرفت:«فدراسیون کشتی و هیئت کشتی لطف کردند و یک ماشین به من اهدا کردند. دست شان درد نکند. خوشحالم که فدراسیون کشتی و هیئت اش از نظر مالی کمکم کردند.من یک کشتی گیر هستم و تمریناتم را با اقتدار ادامه می دهم تا در مسابقات آینده نماینده خوبی برای کشورم باشم و مردم ورزش دوست کشورم را سربلند کنم

-علیرضا اخیرا با یاوه گویی نتانیاهو پاسخ دندان شکنی را به نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس داد که در رسانه های داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت. او در این خصوص می گوید:وظیفه داشتم که به یاوه گویی نتانیاهو پاسخ محکمی بدهم.البته ابتدا از صحبت های او در رسانه های تصویری جهان بی خبر بودم و وقتی به خانه برگشتم متوجه یاوه گویی نتانیاهو شدم.من فقط گفتم که نخست وزیر رژیم صهیونیستی حق ندارد در مسائل ورزش ایران دخالت کنم.من در جواب نتانیاهو گفتم که نظر مردم کشورم برایم از تو و رژیم جعلی تان مهم تر است.می خواستم به نخست وزیر رژیم جعلی بگویم که او حق ندارد در مسائل ورزشی ایران مداخله کند و بداند که صحبت های او برای من کوچکترین اهمیتی ندارد.

-کریمی ادامه داد: پس از آن که برابر حریف روس شکست خوردم مثل گذشته یک پستی برای دل خودم در «اینستاگرام» منتشر کردم .اصلا فکرش را نمی کردم که مطلب انتشاریافته ام در فضای مجازی تا این حد سروصدا کند.وقتی به ایران برگشتم و موبایلم را روشن کردم دیدم چقدر پست من لایک خورده است و چقدر هموطنان از من بخاطر رودررو نشدن با نماینده رژیم جعلی حمایت کرده اند.حقیقتا مردم با حمایت هایشان شرمنده ام کردند و لازم است بار دیگر از مردم خوب مان تشکر کنم.

پیام ارزشمند مقام معظم رهبری روحیه بخش بود

-علیرضا دوباره به مسائل جاری فدراسیون کشتی اشاره کرد و به کیهان ورزشی گفت:قهرمانان کشتی سالهاست که مظلوم واقع می شوند. آقای رسول خادم رئیس محترم فدراسیون کشتی برای پیشرفت این رشته از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و با تمام وجود برای پیشبرد اهداف کشتی می کوشد.واقعا قهرمانان کشتی سالهاست که با افتخارآفرینی های خود سبب شادی مردم می شوند اما به آنچه حق شان است نمی رسند. حق کشتی بارها داده نشده و کشتی گیران بخصوص قهرمانانش مظلوم واقع می شوند.البته آقای رسول خادم سعی می کند که کشتی و مسائلش را یک تنه پیش ببرد تا چرخ کشتی متوقف نشود.

-پیام تبریک و روحیه بخش مقام معظم رهبری برای علیرضا کریمی موضوع بعدی این گفت و گو بود. علیرضا کریمی در این خصوص می گوید:از پیام ارزشمند مقام معظم رهبری سرشار از روحیه شدم و یکبار دیگر از همین تربیون از پیام روحیه بخش شان تشکر می کنم.خانواده کشتی از پیام ارزشمند حضرت آیت الله خامنه ای روحیه گرفت و خوشحال شد. پیام مقام معظم رهبری بدین معناست که ایشان به مسائل روز کشتی توجه دارند و این پیام سبب دلگرمی خانواده کشتی شده است.بار دیگر خدمت مردم ورزش دوست کشورم عرض می کنم که اگر در رسانه ها از بدقولی مسئولان ورزش صحبت کردم فقط برای مظلومیت خانواده کشتی بود.کشتی گیران هر روز تمرین می کنند تا در میادین بین المللی با اقتدار ظاهر شوند . تمامی ورزشکاران بخصوص کشتی گیران می خواهند مایه سربلندی کشورشان شوند.

-وی درباره عملکردش در مسابقات کشتی قهرمانی جام باشگاههای جهان گفت:سعی کردم بهترین کشتی های خودم را در باشگاههای جهان بگیرم. مسابقه فینال بین دو تیم ایزی پایپ کاشان و تایتان مرکوری آمریکا خیلی نزدیک بود اما به لطف خداوند و همت بچه ها توانستیم بر تیم آمریکایی غلبه کنیم.من در مسابقه فینال از ناحیه زانو آسیب دیدم البته مصدومیت زانویم حاد نیست.به هر حال نماینده ایران قهرمان شد و تماشاگران ایرانی با چهره های بشاش از سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی خارج شدند.

-علیرضا کریمی در پایان گفت: از مجله کیهان ورزشی بابت این گفت و گو و حمایت هایش در هفته های گذشته تشکر ویژه دارم.هم چنین از مردم شریف ایران بابت حمایت هایشان نهایت تشکر را دارم.

* کیوان طباطبایی


برچسب ها: علیرضا کریمی ، کشتی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صادق آقایی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
ماشاالله به سید کیهان ورزشی که همیشه پرچمش بالاست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار