PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

اگرچه با بازیکنانی مانند زلاتان ابراهیموویچ، آنتونی مارسیال و هنریک میختاریان می‌جنگید، اما در همین فصلی که گذشت زیر نظر خوزه مورینیو توانست در تمامی مسابقات 53 بازی انجام دهد. مارکوس راشفورد 19 ساله را می‌گویم؛ بازیکنی که تا دو فصل پیش ساعت‌های مدرسه‌اش با تمرینات تیم تداخل پیدا می‌کرد اما حالا کنار زلاتان بازی می‌کند. با وجود اینکه ایبرا مهاجم هدف یونایتد بود اما مورینیو تاب نیمکت نشینی مهاجم جوان خود را نداشت و از او به عنوان بال چپ در کنار مهاجم سودی مورد علاقه‌اش استفاده می‌کرد. بیشتر بازی‌های فصل قبل برای راشفورد همین گونه سپری شد تا هم تجربه‌اش بیشتر شود و هم از زلاتان چیزهایی یاد بگیرد. لوکاکو با 75 میلیون پوند از راه رسیده و این ترس در راشفورد به‌وجود آمده که یکبار دیگر باید به پست‌های کناری برود. اما به نظر می‌رسد مورینیو به خوبی از بهترین پستی که این بایکن می‌تواند در آن حضور داشته باشد، آگاهی پیدا کرده و از او دقیقا در کنار لوکاکو در این فصل استفاده می کند. مورینیو در اوایل تابستان و پس از خرید لوکاکو درباره وضعیت راشفورد گفته بود"راشفورد اکنون با حضور لوکاکو در تیم متفاوتی هست اما ما سعی خواهیم کرد که از هر دو آنها به طور همزمان استفاده کنیم که فکر می‌کنیم این کار جواب بدهد. فصل قبل در همین مقطع زمانی همه به من می‌گفتند که ممکن است برای مارکوس دشوار باشد که بازی کند اما او بازی‌هایی که برای تیم داشت، یکی از بهترین‌های ما بود. او توانست در پست‌های مختلفی بازی کند که برای پیشرفتش اتفاق خوبی است. راشفورد در بازی‌های مهم لیگ اروپا بازی کرد که تجربه خوبی بود. او چیزهای زیادی یاد گرفته و حالا نگرشش به فوتبال مانند یک بازیکن حرفه‌ای شده. فصل قبل مقطعی وجود داشت که گلزنی نمی‌کرد و شانس‌های زیادی را از دست می‌داد اما این برایش یک درام نبود چراکه بخشی از تکامل و پیشرفت او محسوب می‌شد. ما می‌دانستیم که پس از گذر از آن دوره بازهم برایمان گلزنی خواهد کرد ".

درخشش راشفورد

البته برای بسیاری از طرفداران منچستریونایتد درخشش راشفورد در این فصل چندان غافلگیركننده نبوده است، چون وی از سن هفت سالگی در آكادمی فوتبال پایه ای شیاطین سرخ حضور داشته و در سال های اخیر همواره از او به عنوان استعدادی بزرگ یاد می شده است. این مهاجم خوش آتیه عملكردی شجاعانه داشته و در نبردهای دو نفره با مدافعین حریف با تكیه بر سرعت و هنر دریبلینگ خود در بیشتر مواقع آنها را مقهور هنرنمایی خود می نماید، در تیم های پایه ای عدم دقت در زدن ضربات نهایی مشكل اصلی وی قلمداد می گردیده كه این مشكل نیز در تیم اصلی منچستریونایتد كمتر به چشم خورده است.

حالا راشفورد بازی‌های فصل را آتشین و با توپ پر آغاز کرده است. او به دنبال داشتن سهمی بزرگتر در یونایتد برای فصول آینده است و به طور جدی پیشرفت در فوتبالش را دنبال می‌کند. به نوشته سان او در خانه‌اش یک محفظه یخ 50 هزار پوندی نصب کرده تا به بازیابی‌اش از تمرینات و بازی‌ها کمک کند. او که یک خانه 1.85 میلیون پوندی با شش محفظه خواب در منطقه چشایر خریداری کرده، این محفظه سرمادرمانی خود را در سالن ورزشی اختصاصی خانه‌اش نصب کرده است.

مارکوس نشان داده که یک ورزشکار حرفه‌ای است و درباره زندگی فوتبالی خود به شدت جدی است. او هیچ شانسی را برای پیشرفت در فوتبال از دست نمی‌دهد و می‌خواهد فصل را با قدرت کامل شروع کند. او که به تازگی خانه‌ای برای خودش خریده، هر نوع امکانات لازم را برای خودش فراهم کرده تا پس از بازگشت از تمرینات یا مسابقه، سریعا به فرم ایده‌آل برسد که این در نوع خودش جالب توجه است. او اگرچه پول زیادی برای تهیه این تجهیزات هزینه کرده اما می‌داند یک درصد پیشرفت در فوتبال تا چه اندازه در آینده می‌تواند برایش درآمد داشته باشد و این هزینه را جبران کند.

محفظه یخ اینگونه عمل می‌کند که دمای بدن را به حدود منفی 160 درجه سانتیگراد می‌رساند تا فرآیند احیا و بازسازی عضلات و سیستم ایمنی آغاز شود. این بدین معناست که بازیکن می‌تواند با شدت بیشتری تمرین کند، درد عضلانی کمتری داشته باشد و همچنین به خوابش هم کمک می‌شود. بدون شک هواداران یونایتد از دیدن راشفورد بیش از هر کس دیگری خوشحال هستند. آنها می‌دانند ستاره جوانشان برای درخشیدن هر کار ممکنی را انجام می‌دهد. آنها به آینده ستاره خود در اولدترافورد امیدوار هستند و فصل آینده را فصل درخشش راشفورد می‌دانند.

راشفورد یا مارسیال؟

آنتونی مارسیال و مارکوس راشفورد دراین فصل به عنوان دو بازیکن کلیدی برای تیم ایفای نقش نموده اند، اما تا بدین جای کار در چهارچوب لیگ برتر همزمان در زمین حضور نیافته اند. به نظر می رسد مورینیو چنین عقیده دارد که در ترکیب او تنها یکی از آنها جای دارد، و در چهار بازی اخیر لیگ برتر و نیز دو بازی از سه دیدار لیگ قهرمانان مارسیال به جای راشفورد وارد میدان شده است و بالعکس. مانند جدال روز شنبه مقابل تاتنهام که مارسیال دقیقه 70 وارد میدان شد و تک گل بازی را به ثمر رساند. این ششمین گل جوان فرانسوی در تمام رقابت های این فصل بود، یک گل کمتر از مارکوس.

بازیکن مورد علاقه مورینیو کدامیک می باشد؟

البته که راشفورد، او در این فصل 16 بار به میدان رفته است دو بار بیشتر از مارسیال، 10 بار در ترکیب اصلی قرار گرفته است سه بار بیشتر از مارسیال. آنتونی در نیمی از دیدارهای خود به عنوان بازیکن تعویضی حضور یافته، در حالی که مارکوس 5/62 درصد مراتب در ترکیب اصلی جای گرفته است.

وضعیت راشفورد

او نتایج بیشتری کسب کرده است، یک گل بیشتر از مارسیال. همچنین یونایتد در دفعاتی که وی در ترکیب اصلی حضور داشته آمار برد بالاتری رقم زده است، 90 درصد در مقابل 71 درصد هنگام حضور مارسیال.

وضعیت مارسیال

آنتونی مارسیالیکی از تأثیرگذارترین مهره های تیم مورینیو بوده است. این بازیکن در 400 دقیقه اخیر که برای منچستریونایتد بازی کرده طبق آمار مرد اول شیاطین سرخ بوده است. این بال فرانسوی در این 400 دقیقه به ازای هر 45 دقیقه یا موفق به گل‌زنی شده یا برای هم‌بازیانشان گل ساخته است. 5 گل و 4 پاس گل ماحصل عملکرد مارسیال در این مدت بوده است. هر دو بازیکن 5 بار موفق به فراهم ساختن پاس گل شده اند، اما مارسیال 19 بار موقعیت سازی صورت داده، چهار بار بیشتر از راشفورد و در هر دیدار 42/0 مرتبه بیشتر از مارکوس موفق به گلزنی شده است.

وضعیت لوکاکو

لوکاکو از جنس یک مهاجم هدف است ولی نه لزوما جانشینی برای زلاتان ابراهیموویچ. دقت پاس او با اختلافی فاحش از زلاتان، آگوئرو و هری کین کمتر است. در واقع در فصل گذشته لیگ برتر، هیچ مهاجمی به اندازه روملو لوکاکو مالکیت توپ تیمش را از دست نداد. او باید یاد بگیرد که چگونه سایر هم تیمی هایش را در زمین پیدا کند. تحرک لوکاکو در زمین نیز از دیگر مواردی است که انتقادهایی را از او در برداشته است. این مشکلی شگفت آور است زیرا او بازیکنی است که سرعت و توان رقابت کردن را دارد ولی آمار او در این زمینه، بسیار ضعیف است. در فصل16-2015 لیگ برتر، او در بین دونده ترین بازیکنان لیگ برتر، در رتبه 503 قرار گرفت؛ البته سال گذشته او در این زمینه جایگاه کمی بهتری داشت. او در حالی راهی منچستریونایتد شد، که در فصل 17-2016 موفق به 25 بار گلزنی برای تافی ها در لیگ برتر شد. در همین حال او چهارمین بازیکن جوانی است که توانسته از مرز 80 گل در این رقابت ها عبور کند و این شم گلزنی بالا را از همان زمان حضورش در وست برومویچ در فصل 13-2012 که 17 بار برای تیمش در لیگ برتر گلزنی کرد، ثابت کرده است. ظرف 5 سال گذشته، تنها سرخیو آگوئرو توانسته است تا گل های بیشتری نسبت به لوکاکو در رقابت های لیگ برتر به ثمر برساند.در حالی راهی منچستریونایتد می شود، که در فصل 17-2016 موفق به 25 بار گلزنی برای تافی ها در لیگ برتر شد. در همین حال او چهارمین بازیکن جوانی است که توانسته از مرز 80 گل در این رقابت ها عبور کند و این شم گلزنی بالا را از همان زمان حضورش در وست برومویچ در فصل 13-2012 که 17 بار برای تیمش در لیگ برتر گلزنی کرد، ثابت کرده است. ظرف 5 سال گذشته، تنها سرخیو آگوئرو توانسته است تا گل های بیشتری نسبت به لوکاکو در رقابت های لیگ برتر به ثمر برساند.

چرا این امکان وجود ندارد که هر دو همزمان در زمین حضور پیدا کنند؟

مساله اینجاست که می توانند، اما مورینیو به ندرت به هر دوی آن ها در یک زمان نیاز پیدا می کند. زمانی که تیم حاکمیت میدان را در دست دارد او ترجیح می دهد کسی مانند ماتا یا مخیتاریان در زمین حضور داشته باشد تا بتواند لایه های دفاعی را با پاس های مخرب از هم بپاشد. گاهی نیز آنها بر روی ضد حملات برنامه ریزی می کنند، مانند تقابل با تاتنهام، زمانی که لوکاکو با سرعت خود سکان حمله را در دست می گیرد تنها یک بازیکن سرعتی مانند راشفورد یا مارسیال برای تکمیل کردن قوای هجومی کافیست. در ادامه فصل زمانی که رئیس تصمیم بگیرد جهت حضور زلاتان در میدان به لوکاکو کمی استراحت بدهد، می بایست برای جبران کندی سرعت ستاره سوئدی، راشفورد و مارسیال را هم زمان در خط حمله رها سازد.

بهترین مهاجمان تاریخ

حال نگاهی بیندازیم به بهترین مهاجمان تاریخ شیاطین سرخ که در این تیم بیش از هر مهاجم دیگری تایرگذار بودند.

دنیس لاو (1962 تا 1973)

دنیس لاو ممکن است به خاطر توانایی فوق العاده اش در تمام کنندگی به یاد آورده شود، اما در حقیقت او چیزی بیش از این ها بود. تسلط او روی توپ، دیدنی بود و از توانایی های یک هافبکِ پاسور و یک دریبلزن درجه یک برخوردار بود. از لاو به درستی به عنوان بهترین بازیکن اسکاتلندی تاریخ یاد می شود. او با زدن 46 گل در یک فصل، هنوز هم عنوان بیشترین گل زده در یک فصل برای منچستریونایتد را در اختیار دارد. او یکی از 3 عضو "مقدس ملث" منچستریونایتد به شمار می رود که یک دهه برای باشگاه درخشیدند و به فاصله 10 سال از فاجعه مونیخ، یونایتد را به قهرمانی در اروپا رساندند. لاو همچنین اولین بازیکن تاریخ باشگاه منچستریونایتد به شمار می رود که عنوان بهترین بازیکن جهان را از آن خود کرده است.

جورج بست (1963 تا 1974)

توانایی های جورج بست در درون زمین تنها با جذابیت او در خارج از زمین قابل مقایسه بود. این فوتبالیست اهل ایرلند شمالی خود به شوخی در این باره گفته بود: "اگر من (با چهره ای) زشت به دنیا آمده بودم، هرگز چیزی را درباره پله نمی شنیدید". این جمله خود بیانگر توانایی هاییست که او در اختیار داشت و همچنین جلوه گر موفقیت هاییست که "می توانست" به آن ها دست یابد. بست از چنان توانایی های ذاتی ـی برخوردار بود که بیشتر بازیکنان فوتبال تنها می توانند رویای داشتن آن ها را در سر بپرورانند. تماشای بازی او به شدت لذت بخش بود و افرادی که بازی او را از نزدیک تماشا کرده اند، از شرح دادن بی رحمی او در هنگام در اختیار داشتن توپ عاجزند. او در طول 11 سال حضور در اولدترافورد، 179 گل را برای منچستریونایتد به ثمر رساند و این تنها بخش کوچکی از چیزهاییست که بست در صورت عدم پرداختن به مسائل خارج از زمین می توانست از خود به جای بگذارد. وی در سال 1968 به عنوان بهترین فوتبالیست سال انتخاب شده بود.

سر بابی چارلتون (1956 تا 1973)

تنها 16 ماه پس از اولین بازی اش برای منچستریونایتد، سر بابی چارلتون 8 تن از هم تیمی هایش را در فاجعه مونیخ از دست داد؛ تجربه ای که هنوز هم هر روز به آن فکر می کند. با این وجود، او در 758 بازی برای منچستریونایتد موفق به زدن 249 گل شد تا رکورد بهترین گلزن تاریخ باشگاه منچستریونایتد را به نام خود ثبت کند. او نمادی از بازگشت سیمرغ وار منچستریونایتد به بالاترین سطح فوتبال اروپا بود و این امر را باید مرهون استایل شجاعانه بازی او و اراده بی نظیرش برای رسیدن به موفقیت دانست. در طول بازه 10 ساله ای که سر مت بازبی در حال بارسازی منچستریونایتد برای رساندن این باشگاه به قله اروپا بود، سر بابی در روندی دائمی گلزنی می کرد و در سال 1966 به عنوان بهترین بازیکن جهان دست یافت. سر بابی چارلتون هنوز هم به عنوان بزرگترین اسطوره در تاریخ باشگاه منچستریونایتد شناخته می شود.

اریک کانتونا (1992 تا 1997)

آیا هیچ بازیکنی در مدتی چنین کوتاه، چنین تأثیری را در یک باشگاه فوتبال داشته است؟ اریک کانتونا یکی از نمادهای باشگاه منچستریونایتد به شمار می رود و این در حالیست که کمتر از 5 سال را در اولدترافورد گذراند. تأثیرگذاری او بر روی تیمی که به شدت در پی خاتمه دادن به انتظاری 26 ساله برای قهرمانی در لیگ بود، خیلی سریع رخ داد. هنرمندی فوق العاده او در یک سوم تهاجمی یونایتد موجب شد تا تمام نقیصه های ناشی از مشکلات ذهنیتی و فیزیکی شیاطین سرخ برطرف شود.نوار گلزنی های او در پیروزی های 0-1 منچستریونایتد در نهایت به گلزنی در مقابل نیوکاسل منتج شد و قهرمانی لیگ در سال 1996 را برای شیاطین سرخ به ارمغان آورد. او در هر 4 سالی که فصل را با حضور در دیدار پایانی آن به اتمام رساند، مدال قهرمانی لیگ برتر را به گردن آویخت.کانتونا دارای استایل، اخلاق و استعداد یک نابغه عجیب و استقلال طلب بود.

وین رونی (2004 تا به 2017)

ممکن است وفاداری وین رونی به منچستریونایتد چند بار در طول دوران حضورش در این باشگاه زیر سوال رفته باشد، اما از زمانی که او به عنوان نوجوانی 18 ساله از اورتون به یونایتد پیوسته است، کمتر کسی به توانایی های او شک داشته است. کاپیتان منچستریونایتد همین حالا هم بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلستان به شمار می رود و این فرصت را دارد تا با ادامه دادن گلزنی هایش، رکورد سر بابی چارلتون به عنوان برترین گلزن تاریخ باشگاه منچستریونایتد را نیز از آن خود کند. او تاکنون زوج های موفقی را در خط حمله منچستریونایتد با رود فن نیستلروی، کریستیانو رونالدو، دیمیتاربرباتوف و رابین فن پرسی تشکیل داده است و اکنون در حال ایجاد درکی متقابل با آنتونی مارسیال جوان می باشد.

* ترجمه از عرفان خماند


برچسب ها: منچستر یونایتد
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار