PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
از برلین تا جهانی شدن با اشکان دژاگه کاپیتن تیم ملی ایران
دهم اسفند ماه ۱۳۹۰ یادآور درخشش اشکان دژاگه در اولین بازی ملی اش است. او در نخستین بازی ملی خود برای تیم ایران برابر تیم قطر دو گل تماشایی زد و از همان روز در دل تماشاگران ایرانی جای گرفت. اشکان از بوندسلیگا به تیم ملی آمده بود و با این وجود که سابقه بازی در تیم جوانان آلمان را داشت ترجیح داد برای تیم ملی ایران بازی کند. او این شانس بزرگ را داشت که اولین بازی اش با پیراهن تیم ایران در ورزشگاه آزادی برگزار شود و در اوج دو گل دیدنی به تیم قطر بزند.امروز که به شش سال گذشته می نگریم متوجه انتخاب صحیح و فنی دژاگه می شویم . او با تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به میدان رفت و بهترین بازیهای خود را بخصوص برابر تیم پرستاره آرژانتین انجام داد . البته کارلوس کروش سرمربی تیم ملی در این انتخاب نقش مهمی داشت و دژاگه در دوران سرمربیگری او به تیم ایران پیوست.کارنامه دژاگه در تیم ملی پسندیده است و درحال حاضر او پس از گذراندن دوران سخت مصدومیت دوباره به روزهای خوبش برگشته در بازیهای اخیر تیم ملی در حد انتظار ظاهر شده است.

زاده تهران

-اشکان دژاگه کاپیتن تیم ملی فوتبال ایران زاده ۱۴ تیر ۱۳۶۵ برابر با ۵ ژوئیه ۱۹۸۶ در تهران است.

-او دارای ملیتی ایرانی – آلمانی است.

-دژاگه مقیم شهر برلین آلمان و متاهل است و دو دختر دارد.

-اشکان پیش از آن که برای تیم ملی ایران بازی کند در تیم های پایه ملی آلمان بازی می کرد.او از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۹ برای تیم های پایه ملی آلمان بازی کرد و از سال ۲۰۱۲ با این وجود که شانس حضور در تیم ملی بزرگسالان آلمان را داشت ترجیح داد از سال ۱۳۹۰ برای تیم ملی ایران به میدان برود.

-هافبک هجومی تیم ملی از تیم «راینی ایندورف فوکسه» آلمان شروع کرد وسپس در نوجوانی به تیم «تنیس بروسیای برلین پیوست و از سال ۲۰۰۰ به عضویت تیم های پایه باشگاه «هرتا برلین» در آمد.عملکرد خوبش در تیم های پایه سبب شد تا به تیم ب باشگاه «هرتابرلین» آلمان ملحق شود و در ادامه از سال ۲۰۰۴ رسما به تیم بزرگسالان هرتا برلین پیوست. سه فصل در هرتا بود وسپس با تیم وولفسبورگ آلمان قرارداد طولانی مدت بست و از سال ۲۰۱۲ به لیگ برتر انگلیس کوچ کرد و به باشگاه «فولام» پیوست.حضور چشمگیری در «فولام» داشت و مثل حضورش در «وولفسبورگ» آلمان بازیهای ارزشمندی در لیگ برتر انگلیس انجام داد.عملکرد چشمگیرش در لیگ برتر و تیم ملی ایران موجب شد تا حضور در لیگ ستارگان قطر را تجربه کند و در سال ۲۰۱۷ دوباره به بوندسلیگا برگشت و به عضویت باشگاه سابق خود «وولفسبورگ »بازگشت و حضور کمرنگی داشت. علت اصلی نیمکت نشینی اش در «وولفسبورگ» دوران پس از مصدومیتش بود که اشکان را از میادین باشگاهی دور کرد.البته در این سالها برای تیم ملی ایران عملکرد موثری داشت و در حال حاضر او تنها بازیکن بدون باشگاه تیم ملی ایران است.

امتناع از بازی برابر تیم رژیم صهیونیستی

-هافبک هجومی تیم ملی ایران در دورانی که برای تیم زیر ۲۱ ساله های آلمان بازی می کرد از بازی مقابل تیم ملی جوانان رژیم اشغالگر قدس در چارچوب رقابت‌های مقدماتی قهرمانی سال ۲۰۰۹ اروپا انصراف داد .وی پس از آگاهی از قرار گرفتن آلمان برابر تیم رژیم صهیونیستی ، و پیش از عزیمت تیمش به اطلاع دیتر آملیتس مربی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان رسانده بود که این تیم را برای بازی در مقابل اسرائیل همراهی نخواهد کرد.

امتناع اشکان دژاگه از سفر به سرزمین های اشغالی و همراهی تیم ملی زیر ۲۱ سال آلمان، بازتاب های گسترده‌ای در رسانه‌های کشور آلمان داشت.پس از جنجال بوجود آمده، اشکان در گفت و گویی با نشریه ای به چاپ آلمان اعلام کرد: در رگهای من بیشتر خون ایرانی جاری است تا آلمانی، باید این مسئله را پذیرفت. والدین من ایرانی هستند. ایران، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد.دین من اسلام است، به خداوند ایمان دارم. پیش از هر بازی خدایم را ستایش می‌کنم.

امیدوارم در لیست نهایی جام جهانی باشم

-تیم ملی ایران برای دومین بار پیاپی به جام جهانی صعود کرد. تفاوت راهیابی تیم ایران با دوره های پیشین در این بود که این بار تیم ملی با اقتدار به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کرد و چند هفته زودتر جواز راهیابی به جام جهانی برایش صادر شد. اشکان دراین باره می گوید: امسال برای من دشوار بود . مصدومیت اذیتم کرد و یک سری مشکلات با باشگاه العربی قطر داشتم که با مصدومیتم توام شد و مرا از زندگی ورزشی عقب انداخت اما تیم ملی در مسیر خوبی قرار داشت و تیم ایران به جام جهانی روسیه صعود کرد.خداراشکر می کنم که در مسیر خوبی هستم و همه چیز در ماههای پیش رو بهتر خواهد شد.وضعیت فوتبالی ام روز به روز بهتر می شود.البته صعود به جام جهاني‌ باعث شد خستگي از تنم بیرون برود. اميدوارم براي فصل جديد هم يك انتخاب خوب داشته باشم و بتوانم جايي بازي كنم كه به پيشرفت فوتبالم كمك كند. سال قبل از جام جهاني‌ است و قطعاً براي همه بازيكنان مهم است جايي باشند كه با آرامش بازي كنند و براي مسابقات آماده شوند.

-وی ادامه داد: دوست داريم با تیم ملی ایران در جام جهاني‌ نتايجي بگيريم كه تا به حال در تاريخ فوتبال ما به دست نيامده است. متأسفانه در جام جهاني‌ برزيل نتايج آن‌طور كه بازي كرديم،به نفع مان رقم نخورد. ما خوب بازي كرديم و حق‌مان بود كه حداقل يك برد داشته باشيم ولي بدشانس بوديم. فكر مي‌كنم بدون هيچ اغراقي حق ما اين بود كه آرژانتين را ببريم؛ يعني ما برابر تیم پرمهره آرژانتین مستحق مساوي هم نبوديم و بايد برنده مي‌شديم، چه رسد به اينكه بخواهيم بازنده باشيم. همه مردم ديدند در آن بازي چه اتفاقاتي افتاد و داور با ما چه‌كار كرد.

-اشکان اضافه کرد: هنوز تا جام جهاني‌ راه زيادي در پيش داريم و معلوم نيست چه بازيكناني به عنوان ملی پوش به جام جهانی روسيه خواهند رفت. اميدوارم تا آن زمان خودم هم آماده باشم تا در فهرست نهایی تیم ملی جای بگیرم. ان‌شا‌ءا... سایر بازيكنان ديگر تيم ملی هم شرايط مناسبی داشته باشند. اگر بتوانم در دومين جام جهاني‌ دوره بازیگری ام حاضر شوم، افتخار بزرگي است. اصلاً به تيم ملي آمدم چون مي‌دانستم مي‌توانيم يك تيم خوب باشيم و افتخارات زيادي را با هم به دست بياوريم.

کروش برای موفقیت تیم ملی مبارزه می کند

-دژاگه به نقش کارلوس کروش و دستیارانش در صعود جام جهانی روسیه اشاره کرد و گفت:با داشتن كادر فني تیم ملی شانس موفقيت‌مان در روسيه بيشتر مي‌شود. خيلي از مربيان حوصله جنگيدن را ندارند ولي کارلوس كروش به خاطر تيم ملي هميشه مبارزه مي‌كند و حتي جانش را مي‌دهد. يادم هست وقتي در قطر بازي مي‌كردم، رسانه‌ها نوشته بودند كروش از تيم ملي مي‌رود و همان موقع چند بازيكن ما در العربي مي‌گفتند اين خبر واقعي است؟ چطور شما مربي به اين خوبي را مي‌خواهيد از دست بدهيد؟ يعني آنها هم تعجب كرده بودند. آقاي كروش هميشه براي تيم ملي امكانات مي‌خواهد و امیدوارم اين امكانات مهيا شود تا بتوانيم در جام جهاني‌ از حق ايران دفاع كنيم. او اين امكانات را براي تيم ملي می‌خواهد و براي خودش نمي‌خواهد.

-هافبک هجومی تیم ملی پیش از مراسم قرعه کشی جام جهانی روسیه می گوید:برای ما فرقي ندارد در جام جهاني‌ در چه گروهي قرار بگیریم. با هر تيمي همگروه شویم مي‌توانيم برنده باشيم. جام جهاني‌ جایی است كه بهترين تيم‌هاي دنيا حضور دارند و به اين سادگي نمي‌توان در این میدان بزرگ برنده شد ولي ما يك تجربه خوب در جام جهانی برزيل به دست آوردیم و در برزیل به دنيا نشان داديم که اسم ايران خیلی بزرگ است و حريفان بايد از ایران بترسند. الان هم با قدرت و بدون هيچ شكستي به جام جهاني‌ رفته‌ايم. قطعاً همه تيم‌ها ما را جدي مي‌گيرند و حتي از ما ترس خواهند داشت.

-وی ادامه داد:خيلي دوست داشتیم که بدون گل خورده و بدون باخت بازي‌هاي مقدماتي را به پایان برسانیم. اين ركوردي كه تيم ملي در بازیهای مقدماتی جام جهانی روسیه از خود به جا گذاشت ، هيچ تيمي در دنيا ندارد. هدف‌ اصلی مان در مرحله مقدماتی این بود که گل نخوریم و در دو بازی پایانی هم برنده شویم . البته هر دو بازی کره جنوبی و سوریه برای ما جالب بود. برابر کره جنوبی مساوی کردیم در حالی که یکی از بهترین بازیکنان مان کارت قرمز گرفت و ما ده نفره در زمین کره بازی کردیم که ناگفته نماند برای تمامی بازیکنان داخل زمین خوب بود گرچه مقابل سوریه نتیجه خوبی کسب نکردیم . آن روز برابر سوریه می خواستیم بازی را ببریم اما در ثانیه های پایانی برد را با مساوی عوض کردیم.ضمنا در آن بازی خیلی سر حال بودم و امیدوارم همین روند را در تیم ملی ادامه دهم .

کره ای ها از نظر روحی برابر ایران کم می آورند

-اشکان اضافه کرد: بازی برابر تیم سوریه برای من بازی آسانی نبود زیرا من بعد از مدت ها نود دقیقه برای تیم ملی بازی کردم اما بعد از بازی درد شدیدی در پایم إحساس کردم گرچه بازی برای تیم ملی همیشه برایم افتخارآمیز بوده است.

-دژاگه به دلیل اصلی موفقیت تیم ملی در مسیر صعود به جام جهانی پرداخت و گفت: بازیكنان تیم ملی به اندازه كافی همدیگر را در زمین به خوبی پیدا می‌كنند. ما چشم بسته همدیگر را در زمین پیدا می کنیم. تركیب بسیار خوبی داریم. سالهاست كه روی سازماندهی تیم ملی كار می‌شود.تیم ایران تیمی یكدل و متحد است. ما یك تیم واقعی هستیم.همین ویژگی ها به اضافه یک کادرفنی خوب به رهبری کروش دلیل اصلی موفقیت مان در مسیر صعود به جام جهانی بود.

-کره جنوبی از تیم های نامدار قاره آسیا است که در هر دوره به جام جهانی صعود کرده است ولی کره ای ها دو دوره است که در مرحله مقدماتی جام جهانی نمی توانند حریف تیم ایران شوند.اشکان درباره رویارویی با کره جنوبی می گوید:

كره‌جنوبی بازیكنان خوب و فعالی در سطح اروپا دارد، از جمله هیونگ مین سون كه در تیم تاتنهام انگلیس توپ می‌زند. تیم كره‌جنوبی در كنار ژاپن و ایران، از تیم‌های قدرتمند آسیاست. كره در بازی برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه از ابتدای مسابقه تلاش كرد تهاجمی بازی كند. ما هم مجبور شدیم برنامه خود را تغییر بدهیم و كمی تهاجمی‌تر بازی كنیم. وقتی دو تیم شبیه به هم بازی می‌كنند، تیمی كه روحیه قوی‌تری دارد، می‌تواند موفق‌تر باشد. ما از این نظر نسبت به كره‌جنوبی قوی‌تر بودیم. ضمن این که «لی جون سو» یكی از بازیكنان سابق كره‌جنوبی هم بعد از بازی مثل اشكان دژاگه گفته بود ایرانی‌ها از نظر روحی قوی‌تر بودند و این قدرت در ساق‌های بازیكنان‌شان دیده می‌شد.

قدوس بازیکن باکیفیتی است

-سامان قدوس هافبک هجومی تیم ملی در چند ماه اخیر درخشش قابل توجهی در لیگ سوئد داشته و از بازیکنان تاثیرگذار «اوسترشوندس» در لیگ اروپا بوده است.او هم پست اشکان دژاگه باتجربه است. اشکان از سامان تعریف می کند و می گوید: . قدوس بازیکن بسیار خوبی است و عملکرد او را دیده‌ام. یکی دو بازی هم برای تیم ملی انجام داده است که همه مردم دیدند او چقدر بازیکن با کیفیتی است. قدوس در سوئد عملکرد خوبی دارد اما مشخص است که او قادر است در دنیای بازیگری رشد کند.

-وی ادامه داد: سامان بازیکن خوبی است اگر غیر از این بود، کارلوس کروش، او را به تیم ملی دعوت نمی کرد. جوان و باانگیزه است. او می تواند به تیم ملی کمک کند. فکر می کنم تماشاگران و فوتبالدوستان کشورمان می توانند از بازی های سامان قدوس در تیم ملی لذت ببرند.

-کارلوس کروش سرمربی تیم ملی همیشه برای ارتقای فنی شاگردانش با فدراسیون فوتبال در جدال بوده است:« کروش هیچ چیزی را برای خودش نمی‌خواهد بلکه هر چه می‌خواهد برای تیم ملی است. برگزاری اردو و امکانات فقط برای تیم ملی است. درباره کارهایی که او برای تیم ملی کرده هیچ شکی نیست الان هم اگر می‌خواهیم در جام جهانی از حق فوتبال ایران دفاع کنیم باید شرایطی که کادرفنی می‌خواهد را برآورده کنند. مسئولان زحمت می‌کشند، الان نیاز داریم بیشتر به تیم ملی توجه شودهدف اصلی نمایشی در خور نام ایران در جام جهانی روسیه است.

فولام و وولفسبورگ در قلبم جای دارند

-اشکان در خصوص حضورش در لیگ برتر انگلیس و بوندسلیگا بخصوص تیم وولفسبورگ صحبت کرد و گفت: ليگ برتر هميشه براي من رؤيا بود. پس از سال‌ها بازي در بوندس‌ليگا مي‌خواستيم در ليگ برتر انگليس بازي كنم. سپس مارتين يول اين فرصت را به من داد كه شايد بهترين فرصت حرفه‌اي‌ام بود. من واقعاً از دو سال حضور در فولام لذت بردم. ما يك تيم عالي بوديم اما فوتبال آسان نيست.

فصل 2014-2013 مهره اصلي فولام بودم و شش گل هم به ثمر رساندم و هميشه مورد تشويق تماشاگران فولام قرار مي‌گرفتم اما آن فصل خوب تمام نشد.ما همه سعي خود را در فولام كرديم بخصوص براي طرفداران، آنها خيلي غمگين شدند چرا كه در كراون‌كاتج تيم بازي‌هاي بسيار خوبي انجام مي‌داد و آنها هم هميشه پشت تيم بودند. آنها تا آخرين بازي از ما حمايت كردند بنابراين جدايي راحت نبود. من زمان زيادي در فولام بودم و جدايي از آن برایم خيلي دشوار بود. فولام مثل خانواده من بود و براي دو سال در قلب من جاي داشت. البته ولفسبورگ هم براي من همين‌طور است و هميشه رابطه خوبي با طرفدارانش داشتم. من هميشه سعي كردم بهترين بازي خود را براي ولفسبورگ و فولام انجام دهم. هميشه اولين اولويت من اين بود كه مطمئن شوم هر كاري از دستم برمي‌آيد، براي تيم در زمين انجام دهم. هنوز هم از طرفداران فولام و وولفسبورگ هستم. هنوز هم از طرفداران اين دو تيم در شبکه های اجتماعی پيام‌هاي روحیه بخشی دريافت مي‌كنم.

-وی در پایان درباره وضعیت کنونی خود گفت:فعلا وضعیتم در فوتبال باشگاهی مشخص نیست و امیدوارم در سال جام جهانی قرارداد خوبی ببندم و بازیهای خوبی انجام دهم تا یکی از مسافران تیم ملی در جام جهانی روسیه باشم.

* کیوان طباطبایی

زاده تهران

-اشکان دژاگه کاپیتن تیم ملی فوتبال ایران زاده ۱۴ تیر ۱۳۶۵ برابر با ۵ ژوئیه ۱۹۸۶ درتهران است.

-او دارای ملیتی ایرانی – آلمانی است.

-دژاگه مقیم شهر برلین آلمان و متاهل است و دو دختر دارد.

-اشکان پیش از آن که برای تیم ملی ایران بازی کند در تیم های پایه ملی آلمان بازی می کرد.او از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۹ برای تیم های پایه ملی آلمان بازی کرد و از سال ۲۰۱۲ با این وجود که شانس حضور در تیم ملی بزرگسالان آلمان را داشت ترجیح داد از سال ۱۳۹۰ برای تیم ملی ایران به میدان برود.

-هافبک هجومی تیم ملی از تیم «راینی ایندورف فوکسه» آلمان شروع کرد وسپس در نوجوانی به تیم «تنیس بروسیای برلین پیوست و از سال ۲۰۰۰ به عضویت تیم های پایه باشگاه «هرتا برلین» در آمد.عملکرد خوبش در تیم های پایه سبب شد تا به تیم ب باشگاه «هرتابرلین» آلمان ملحق شود و در ادامه از سال ۲۰۰۴ رسما به تیم بزرگسالان هرتا برلین پیوست. سه فصل در هرتا بود وسپس با تیم وولفسبورگ آلمان قرارداد طولانی مدت بست و از سال ۲۰۱۲ به لیگ برتر انگلیس کوچ کرد و به باشگاه «فولام» پیوست.حضور چشمگیری در «فولام» داشت و مثل حضورش در «وولفسبورگ» آلمان بازیهای ارزشمندی در لیگ برتر انگلیس انجام داد.عملکرد چشمگیرش در لیگ برتر و تیم ملی ایران موجب شد تا حضور در لیگ ستارگان قطر را تجربه کند و در سال ۲۰۱۷ دوباره به بوندسلیگا برگشت و به عضویت باشگاه سابق خود «وولفسبورگ »بازگشت و حضور کمرنگی داشت. علت اصلی نیمکت نشینی اش در «وولفسبورگ» دوران پس از مصدومیتش بود که اشکان را از میادین باشگاهی دور کرد.البته در این سالها برای تیم ملی ایران عملکرد موثری داشت و در حال حاضر او تنها بازیکن بدون باشگاه تیم ملی ایران است.

امتناع از بازی برابر تیم رژیم صهیونیستی

-هافبک هجومی تیم ملی ایران در دورانی که برای تیم زیر ۲۱ ساله های آلمان بازی می کرد از بازی مقابل تیم ملی جوانان رژیم اشغالگر قدس در چارچوب رقابت‌های مقدماتی قهرمانی سال ۲۰۰۹ اروپا انصراف داد .وی پس از آگاهی از قرار گرفتن آلمان برابر تیم رژیم صهیونیستی ، و پیش از عزیمت تیمش به اطلاع دیتر آملیتس مربی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان رسانده بود که این تیم را برای بازی در مقابل اسرائیل همراهی نخواهد کرد.

امتناع اشکان دژاگه از سفر به سرزمین های اشغالی و همراهی تیم ملی زیر ۲۱ سال آلمان، بازتاب های گسترده‌ای در رسانه‌های کشور آلمان داشت.پس از جنجال بوجود آمده، اشکان در گفت و گویی با نشریه ای به چاپ آلمان اعلام کرد: در رگهای من بیشتر خون ایرانی جاری است تا آلمانی، باید این مسئله را پذیرفت. والدین من ایرانی هستند. ایران، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد.دین من اسلام است، به خداوند ایمان دارم. پیش از هر بازی خدایم را ستایش می‌کنم.

امیدوارم در لیست نهایی جام جهانی باشم

-تیم ملی ایران برای دومین بار پیاپی به جام جهانی صعود کرد. تفاوت راهیابی تیم ایران با دوره های پیشین در این بود که این بار تیم ملی با اقتدار به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کرد و چند هفته زودتر جواز راهیابی به جام جهانی برایش صادر شد. اشکان دراین باره می گوید: امسال برای من دشوار بود . مصدومیت اذیتم کرد و یک سری مشکلات با باشگاه العربی قطر داشتم که با مصدومیتم توام شد و مرا از زندگی ورزشی عقب انداخت اما تیم ملی در مسیر خوبی قرار داشت و تیم ایران به جام جهانی روسیه صعود کرد.خداراشکر می کنم که در مسیر خوبی هستم و همه چیز در ماههای پیش رو بهتر خواهد شد.وضعیت فوتبالی ام روز به روز بهتر می شود.البته صعود به جام جهاني‌ باعث شد خستگي از تنم بیرون برود. اميدوارم براي فصل جديد هم يك انتخاب خوب داشته باشم و بتوانم جايي بازي كنم كه به پيشرفت فوتبالم كمك كند. سال قبل از جام جهاني‌ است و قطعاً براي همه بازيكنان مهم است جايي باشند كه با آرامش بازي كنند و براي مسابقات آماده شوند.

-وی ادامه داد: دوست داريم با تیم ملی ایران در جام جهاني‌ نتايجي بگيريم كه تا به حال در تاريخ فوتبال ما به دست نيامده است. متأسفانه در جام جهاني‌ برزيل نتايج آن‌طور كه بازي كرديم،به نفع مان رقم نخورد. ما خوب بازي كرديم و حق‌مان بود كه حداقل يك برد داشته باشيم ولي بدشانس بوديم. فكر مي‌كنم بدون هيچ اغراقي حق ما اين بود كه آرژانتين را ببريم؛ يعني ما برابر تیم پرمهره آرژانتین مستحق مساوي هم نبوديم و بايد برنده مي‌شديم، چه رسد به اينكه بخواهيم بازنده باشيم. همه مردم ديدند در آن بازي چه اتفاقاتي افتاد و داور با ما چه‌كار كرد.

-اشکان اضافه کرد: هنوز تا جام جهاني‌ راه زيادي در پيش داريم و معلوم نيست چه بازيكناني به عنوان ملی پوش به جام جهانی روسيه خواهند رفت. اميدوارم تا آن زمان خودم هم آماده باشم تا در فهرست نهایی تیم ملی جای بگیرم. ان‌شا‌ءا... سایر بازيكنان ديگر تيم ملی هم شرايط مناسبی داشته باشند. اگر بتوانم در دومين جام جهاني‌ دوره بازیگری ام حاضر شوم، افتخار بزرگي است. اصلاً به تيم ملي آمدم چون مي‌دانستم مي‌توانيم يك تيم خوب باشيم و افتخارات زيادي را با هم به دست بياوريم.

کروش برای موفقیت تیم ملی مبارزه می کند

-دژاگه به نقش کارلوس کروش و دستیارانش در صعود جام جهانی روسیه اشاره کرد و گفت:با داشتن كادر فني تیم ملی شانس موفقيت‌مان در روسيه بيشتر مي‌شود. خيلي از مربيان حوصله جنگيدن را ندارند ولي کارلوس كروش به خاطر تيم ملي هميشه مبارزه مي‌كند و حتي جانش را مي‌دهد. يادم هست وقتي در قطر بازي مي‌كردم، رسانه‌ها نوشته بودند كروش از تيم ملي مي‌رود و همان موقع چند بازيكن ما در العربي مي‌گفتند اين خبر واقعي است؟ چطور شما مربي به اين خوبي را مي‌خواهيد از دست بدهيد؟ يعني آنها هم تعجب كرده بودند. آقاي كروش هميشه براي تيم ملي امكانات مي‌خواهد و امیدوارم اين امكانات مهيا شود تا بتوانيم در جام جهاني‌ از حق ايران دفاع كنيم. او اين امكانات را براي تيم ملي می‌خواهد و براي خودش نمي‌خواهد.

-هافبک هجومی تیم ملی پیش از مراسم قرعه کشی جام جهانی روسیه می گوید:برای ما فرقي ندارد در جام جهاني‌ در چه گروهي قرار بگیریم. با هر تيمي همگروه شویم مي‌توانيم برنده باشيم. جام جهاني‌ جایی است كه بهترين تيم‌هاي دنيا حضور دارند و به اين سادگي نمي‌توان در این میدان بزرگ برنده شد ولي ما يك تجربه خوب در جام جهانی برزيل به دست آوردیم و در برزیل به دنيا نشان داديم که اسم ايران خیلی بزرگ است و حريفان بايد از ایران بترسند. الان هم با قدرت و بدون هيچ شكستي به جام جهاني‌ رفته‌ايم. قطعاً همه تيم‌ها ما را جدي مي‌گيرند و حتي از ما ترس خواهند داشت.

-وی ادامه داد:خيلي دوست داشتیم که بدون گل خورده و بدون باخت بازي‌هاي مقدماتي را به پایان برسانیم. اين ركوردي كه تيم ملي در بازیهای مقدماتی جام جهانی روسیه از خود به جا گذاشت ، هيچ تيمي در دنيا ندارد. هدف‌ اصلی مان در مرحله مقدماتی این بود که گل نخوریم و در دو بازی پایانی هم برنده شویم . البته هر دو بازی کره جنوبی و سوریه برای ما جالب بود. برابر کره جنوبی مساوی کردیم در حالی که یکی از بهترین بازیکنان مان کارت قرمز گرفت و ما ده نفره در زمین کره بازی کردیم که ناگفته نماند برای تمامی بازیکنان داخل زمین خوب بود گرچه مقابل سوریه نتیجه خوبی کسب نکردیم . آن روز برابر سوریه می خواستیم بازی را ببریم اما در ثانیه های پایانی برد را با مساوی عوض کردیم.ضمنا در آن بازی خیلی سر حال بودم و امیدوارم همین روند را در تیم ملی ادامه دهم .

کره ای ها از نظر روحی برابر ایران کم می آورند

-اشکان اضافه کرد: بازی برابر تیم سوریه برای من بازی آسانی نبود زیرا من بعد از مدت ها نود دقیقه برای تیم ملی بازی کردم اما بعد از بازی درد شدیدی در پایم إحساس کردم گرچه بازی برای تیم ملی همیشه برایم افتخارآمیز بوده است.

-دژاگه به دلیل اصلی موفقیت تیم ملی در مسیر صعود به جام جهانی پرداخت و گفت: بازیكنان تیم ملی به اندازه كافی همدیگر را در زمین به خوبی پیدا می‌كنند. ما چشم بسته همدیگر را در زمین پیدا می کنیم. تركیب بسیار خوبی داریم. سالهاست كه روی سازماندهی تیم ملی كار می‌شود.تیم ایران تیمی یكدل و متحد است. ما یك تیم واقعی هستیم.همین ویژگی ها به اضافه یک کادرفنی خوب به رهبری کروش دلیل اصلی موفقیت مان در مسیر صعود به جام جهانی بود.

-کره جنوبی از تیم های نامدار قاره آسیا است که در هر دوره به جام جهانی صعود کرده است ولی کره ای ها دو دوره است که در مرحله مقدماتی جام جهانی نمی توانند حریف تیم ایران شوند.اشکان درباره رویارویی با کره جنوبی می گوید:

كره‌جنوبی بازیكنان خوب و فعالی در سطح اروپا دارد، از جمله هیونگ مین سون كه در تیم تاتنهام انگلیس توپ می‌زند. تیم كره‌جنوبی در كنار ژاپن و ایران، از تیم‌های قدرتمند آسیاست. كره در بازی برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه از ابتدای مسابقه تلاش كرد تهاجمی بازی كند. ما هم مجبور شدیم برنامه خود را تغییر بدهیم و كمی تهاجمی‌تر بازی كنیم. وقتی دو تیم شبیه به هم بازی می‌كنند، تیمی كه روحیه قوی‌تری دارد، می‌تواند موفق‌تر باشد. ما از این نظر نسبت به كره‌جنوبی قوی‌تر بودیم. ضمن این که «لی جون سو» یكی از بازیكنان سابق كره‌جنوبی هم بعد از بازی مثل اشكان دژاگه گفته بود ایرانی‌ها از نظر روحی قوی‌تر بودند و این قدرت در ساق‌های بازیكنان‌شان دیده می‌شد.

قدوس بازیکن باکیفیتی است

-سامان قدوس هافبک هجومی تیم ملی در چند ماه اخیر درخشش قابل توجهی در لیگ سوئد داشته و از بازیکنان تاثیرگذار «اوسترشوندس» در لیگ اروپا بوده است.او هم پست اشکان دژاگه باتجربه است. اشکان از سامان تعریف می کند و می گوید: . قدوس بازیکن بسیار خوبی است و عملکرد او را دیده‌ام. یکی دو بازی هم برای تیم ملی انجام داده است که همه مردم دیدند او چقدر بازیکن با کیفیتی است. قدوس در سوئد عملکرد خوبی دارد اما مشخص است که او قادر است در دنیای بازیگری رشد کند.

-وی ادامه داد: سامان بازیکن خوبی است اگر غیر از این بود، کارلوس کروش، او را به تیم ملی دعوت نمی کرد. جوان و باانگیزه است. او می تواند به تیم ملی کمک کند. فکر می کنم تماشاگران و فوتبالدوستان کشورمان می توانند از بازی های سامان قدوس در تیم ملی لذت ببرند.

-کارلوس کروش سرمربی تیم ملی همیشه برای ارتقای فنی شاگردانش با فدراسیون فوتبال در جدال بوده است:« کروش هیچ چیزی را برای خودش نمی‌خواهد بلکه هر چه می‌خواهد برای تیم ملی است. برگزاری اردو و امکانات فقط برای تیم ملی است. درباره کارهایی که او برای تیم ملی کرده هیچ شکی نیست الان هم اگر می‌خواهیم در جام جهانی از حق فوتبال ایران دفاع کنیم باید شرایطی که کادرفنی می‌خواهد را برآورده کنند. مسئولان زحمت می‌کشند، الان نیاز داریم بیشتر به تیم ملی توجه شودهدف اصلی نمایشی در خور نام ایران در جام جهانی روسیه است.

فولام و وولفسبورگ در قلبم جای دارند

-اشکان در خصوص حضورش در لیگ برتر انگلیس و بوندسلیگا بخصوص تیم وولفسبورگ صحبت کرد و گفت: ليگ برتر هميشه براي من رؤيا بود. پس از سال‌ها بازي در بوندس‌ليگا مي‌خواستيم در ليگ برتر انگليس بازي كنم. سپس مارتين يول اين فرصت را به من داد كه شايد بهترين فرصت حرفه‌اي‌ام بود. من واقعاً از دو سال حضور در فولام لذت بردم. ما يك تيم عالي بوديم اما فوتبال آسان نيست.

فصل 2014-2013 مهره اصلي فولام بودم و شش گل هم به ثمر رساندم و هميشه مورد تشويق تماشاگران فولام قرار مي‌گرفتم اما آن فصل خوب تمام نشد.ما همه سعي خود را در فولام كرديم بخصوص براي طرفداران، آنها خيلي غمگين شدند چرا كه در كراون‌كاتج تيم بازي‌هاي بسيار خوبي انجام مي‌داد و آنها هم هميشه پشت تيم بودند. آنها تا آخرين بازي از ما حمايت كردند بنابراين جدايي راحت نبود. من زمان زيادي در فولام بودم و جدايي از آن برایم خيلي دشوار بود. فولام مثل خانواده من بود و براي دو سال در قلب من جاي داشت. البته ولفسبورگ هم براي من همين‌طور است و هميشه رابطه خوبي با طرفدارانش داشتم. من هميشه سعي كردم بهترين بازي خود را براي ولفسبورگ و فولام انجام دهم. هميشه اولين اولويت من اين بود كه مطمئن شوم هر كاري از دستم برمي‌آيد، براي تيم در زمين انجام دهم. هنوز هم از طرفداران فولام و وولفسبورگ هستم. هنوز هم از طرفداران اين دو تيم در شبکه های اجتماعی پيام‌هاي روحیه بخشی دريافت مي‌كنم.

-وی در پایان درباره وضعیت کنونی خود گفت:فعلا وضعیتم در فوتبال باشگاهی مشخص نیست و امیدوارم در سال جام جهانی قرارداد خوبی ببندم و بازیهای خوبی انجام دهم تا یکی از مسافران تیم ملی در جام جهانی روسیه باشم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: اشکان دژاگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار