PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
گشتی در دنیای فوتبالی بشار رسن بازیساز عراقی تیم پرسپولیس
بازیکن خارجی خوب در لیگ برتر تعریف مشخصی دارد.در وهله اول کیفیتش باید نسبت به بازیکنان داخلی محسوس باشد و خود را در همان چند بازی ابتدایی به تماشاگران ثابت کند . بی حاشیه و تمرکز روی کارش داشته باشد و به اندازه پولی که می گیرد برای تیمش تاثیرگذاری داشته باشد.کاریزماتیک و باهوش باشد.جانواریو،ساموئل ،هوار ملا محمد، کرار جاسم (تراکتورسازی) و... جزو بازیکنان خارجی موثر تاریخ لیگ برتر به شمار می آیند و معمولا بیشتر بازیکنان خارجی و تازه وارد لیگ با آنها مقایسه می شوند. تعریف بازیکن خارجی از نگاه دوستداران فوتبال ما این است که در پست تخصصی شان در حد انتظار ظاهر شوند و در هر مسابقه ستاره تیم خود باشند.همیشه بر سر نحوه انتخاب و ورود بازیکنان خارجی به لیگ برتر بحث بوده و معمولا بازیکنانی در لیگ ما موفق بوده اند که از کانال های رسمی فیفا جذب شده و مربی تیم روی کیفیت بازیکن خارجی تحقیق کرده باشد. بشار رسن هافبک بازیساز پرسپولیس مثال خوبی است . او در همین مدت کوتاه نشان داد که قابلیت های بزرگ شدن در فوتبال ما را دارد و به رغم جوانی در چند بازی مهم نشان داد که بالیاقت است و می تواند به اندازه محسن مسلمان همبازی بازیساز خود اثرگذاری لازم را داشته باشد.برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس پس از رفتارهای نامتعارف مسلمان تصمیم گرفت مهندس پرسپولیس را نیمکت نشین کند و بشار جوان را جانشین او در چند بازی اخیر کرد و رسن وارد ترکیب شد و طوری پاس های خط کشی شده داد که یکباره همه نام مسلمان را فراموش کردند و حالا نام بشار رسن ورد زبان پرسپولیسی ها شده است.

متولد بغداد

-بشار رسن بنیان هافبک طراح و هجومی تیم پرسپولیس متولد 26 دسامبر 1996 میلادی(1375شمسی) است.

-محل تولدش بغداد است و در خانواده ای علاقه مند به ورزش فوتبالیست شد. پدر بشار متولد بغداد است و در گذشته کاپیتان تیم ملی هندبال عراق بوده است. هم چنین مادرش مدال آور المپیک در رشته ژیمناستیک است.

-بشار در ابتدا از نحوه ورودش به عالم فوتبال حرفه ای می گوید:«فوتبال پایه را از باشگاه‌های عراق شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی به باشگاه فنرباغچه ترکیه رفتم. سپس به باشگاه نیرو هوایی عراق آمدم و به این تیم اضافه شدم و پس لز سالها بازیگری به یکی از کاپیتن های تیم نیرو هوایی بدل شدم.از سال 2009 در تیم نیرو هوایی بازی کردم.امسال هم با باشگاه پرسپولیس قرارداد بستم و الان در خدمت باشگاه بزرگ و پرطرفدار پرسپولیس هستم.»

-وی ادامه داد:در تمامی رده های ملی بازی کرده ام.از رده نوجوانان تا رده بزرگسالان سابقه بازی دارم.حدود سه سال است که برای تیم ملی بزرگسالان عراق بازی می کنم.هجده ساله بودم که به تیم ملی عراق دعوت شدم.مثل تمامی بازیکنان کم سن و سال که به تیم ملی دعوت می شوند در ابتدا کمتر بازی می کردم اما در یکسال اخیر تعدادبازیهای ملی ام بیشتر شده است. ضمنا کاپیتن تیم امید عراق هستم.

-بشار اضافه کرد:سابقه بازی در پست‌های بال چپ و راست را دارم و حتی می توانم به عنوان مهاجم دوم هم به تیمم کمک کنم.تاکنون سعی کرده ام بازیکنی چند پسته باشم .

لیگ برتر ،سکوی پرتاب بازیکنان جوان است

-رسن درباره نحوه پیوستن خود به تیم پرسپولیس می گوید:متاسفانه امکانات لازم برای پیشرفت بازیکنان در فوتبال عراق وجود ندارد و بازیکنان جوان برای ترقی به سایر کشورها می روند تا دیده شوند.من حضور در لیگ برتر فوتبال ایران را انتخاب کردم زیرا لیگ برتر طی سالهای گذشته سکوی پرتاب بازیکنان جوان به اروپا بوده است.بازیکنانی که هم اکنون جزو نفرات موفق به شمار می آیند و در لیگ های اروپایی نمره قبولی گرفته اند.من با دیدن این مسائل پرسپولیس و لیگ برتر را انتخاب کردم.

-بشار ادامه داد:اتفاقا از لیگ ستارگان قطر و عربستان پیشنهاد داشتم که مبلغ قراردادشان بیشتر از پرسپولیس بود و می توانستم با بازی در این لیگ ها از نظر مالی غنی شوم اما هدف من در فوتبال پیشرفت است و این که به مراتب بالایی در فوتبال برسم.حضور من در پرسپولیس براساس تصمیمی فوتبالی بود و هیچ هدف دیگری نداشتم.

-هافبک تیم ملی عراق درباره شناختش از پرسپولیس پیش از پیوستن به لیگ برتر می گوید:پیش از آن که پرسپولیسی شوم مدیربرنامه هایم با برانکو درباره من مذاکراتی انجام داده بود و آنها به نقطه نظر مشترکی رسیده بودند و برانکو هم نظرش از نظر فنی نسبت به من مثبت بود.پس از صحبت های انجام شده از طریق فضای مجازی درباره پرسپولیس و تاریخچه اش تحقیق کردم و علاقه ام برای رفتن به پرسپولیس دوچندان شد. پرسپولیس باشگاه بزرگی در آسیا است و از این بابت خوشحالم که پرسپولیس را انتخاب کرده ام.

-وی خاطر نشان کرد:حتی با یکی دو بازیکن باتجربه فوتبال عراق مشورت کردم.نشات اکرم یکی از آنها بود و مشاوره خوبی داد و من با بررسی تمامی جوانب به پرسپولیس آمدم.البته سراغ فوتبالیست هایی رفتم که اهل مشورت بودند و می دانستم از مشاوره با آنها لطمه ای نمی خورم. نشات اکرم یکی از بازیکنانی است که همیشه با او ارتباط نزدیکی داشته ام و به همین دلیل نشات در مورد دربی بزرگ ایران نکاتی را بازگو کرد و توصیه‌های خوبی داشت.

نسل تازه فوتبال عراق دنبال حاشیه نیست

-بشار درباره حواشی فوتبالیست های عراقی در لیگ برتر می گوید:در حال حاضر باتوجه به ظهور نسل جوانی در فوتبال عراق شاهد اتفاقات خوبی هستیم . رفتار نسل تازه فوتبال عراق نسبت به نسل های پیشین تغییر کرده است. ورزشکارانی که هدف شان پیشرفت است و این که بتوانند خودشان را به اثبات برسانند.فوتبالیست های نسل تازه عراق از حاشیه دوری می کنند . البته یک سری مسائل درون زمین بازی اتفاق می افتد که هر فوتبالیستی را درگیر می کند اما نسل تازه فوتبال عراق دنبال ترقی است.

-رسن از حضور خود در پرسپولیس و طرفداران پرشورش گفت: از روزی که با پرسپولیس قرارداد بستم با حمایت بی دریغ هوادارانش مواجه شده ام.طرفداران پرسپولیس از طریق فضای مجازی مرا حمایت کرده اند و با استقبال پرشور دوستداران این تیم بزرگ ایرانی روبرو شده ام.طرفداران پرسپولیس بی شمار هستند و آنان تیم خود را عاشقانه دوست دارند .نیرو هوایی در عراق تیم پرطرفداری است اما تعداد تماشاگران پرسپولیس خیلی بیشتر از نیرو هوایی است.

-بشار اضافه کرد:پرسپولیس تیم قدرتمندی در آسیا است و رقابت قابل توجهی بین بازیکنان در پست های مختلف وجود دارد و قطعا رسیدن به ترکیب اصلی کار آسانی نیست.من از رقابت کردن در زمین فوتبال نمی ترسم و از این بابت نگران نیستم.

دربی شش امتیاز دارد

-تیم استقلال رقیب سنتی پرسپولیس موضوع بعدی بود و بشار دراین باره می گوید:چند تیم در لیگ برتر مدعی هستند که شاخص ترین شان تیم استقلال تهران است. استقلال رقیب سنتی پرسپولیس است.من خارج از زمین فوتبال برای رقیب سنتی کری نمی خوانم و عادت دارم حرف هایم را داخل زمین بزنم.در دربی اخیر هم نتیجه خوبی گرفتیم و با این برد سبب خوشحالی هواداران مان شدیم.تمامی بازیکنان ما عملکرد مناسبی داشتند .از سید جلال حسینی کاپیتن تیم در خط دفاع تا امیری و علیپور در فاز حمله شاهد تلاش چشمگیری بودیم و همه برای برد در دربی زحمت کشیدند. معمولا دربی یک بازی شش امتیازی است و پرسپولیس برای رسیدن به یک قهرمانی دیگر در لیگ می بایست رقیبان جدی خود را شکست دهد.ما از ابتدا هدفی غیر از شکست استقلال نداشتیم و در سایر بازیها نیز به دنبال برد بوده وهستیم.خداراشاکرم که هواداران ما و برانکو از عملکردم در دربی رضایت دارند و از این بابت تشویق شدم.

-وی ادامه داد: دربی ایران کاملا متفاوت است . من سابقه بازی در دربی های عراق را دارم اما دربی ایران چیز دیگری است.هم چنین پیش از دربی تنها به پیروزی فکر می کردم . پرسپولیس در بازیهای قبل از دربی نمایش باکیفیتی ارائه داد و شانس بیشتری برای برد در دربی داشت.من پیش از بازی برابر استقلال از نظر روحی و فنی شرایط خوبی داشتم و بازیکنان پرسپولیس توانستند تاکتیک های برانکو را در زمین اجرا کنند و به هدف خود که کسب پیروزی در دربی بود دسترسی پیدا کنند.ضمنا پیروزی در دربی اتفاق مهمی است زیرا ما برابر رقیب سنتی بازی کردیم. استقلال تیم خوبی است و در فوتبال ایران کارنامه قابل توجهی دارد.دربی همیشه حساسیت های خودش را دارد و تیمی که در دربی می بازد با چالش مواجه می شود وهضم این مسائل برای تیم بازنده آسان نیست.قطعا دربی دور برگشت حساس تر خواهد بود و بازی آسانی نیست.هر نتیجه ای امکان دارد بر روی تابلو مسابقه ثبت شود اما ما در دربی هم به دنبال برد هستیم و حریف سنتی مان را دستکم نخواهیم گرفت.

-وی خاطر نشان کرد:پس از پیروزی در دربی درست و حسابی با هواداران مان رودررو نشدم اما آنان در فضای مجازی بخصوص«اینستاگرام» کلی به من لطف کردند و به من روحیه دادند.آنان از عملکردم در دربی نوشتند و رضایت شان را نسبت به بازی من دردربی نشان دادند.طرفداران نوشتند که دوست دارند قراردادم در پرسپولیس تمدید شود و این که سبب خوشحالی شان در دربی شده ام.حقیقتا از این مطالب و صحبت ها خیلی انگیزه و روحیه گرفتم.پس از دربی هر مکانی رفتم با لطف هواداران خوب مان مواجه شدم و لازم است از تک تک شان تشکر کنم.

طرفدار رونالدو و رئال مادرید

-بشار رسن درباره آینده خود در لیگ برتر می گوید:تاکنون چند بازی در لیگ برتر انجام داده ام و با برنامه ریزی مارکو مربی بدنساز پرسپولیس روز به روز به شرایط آرمانی نزدیک خواهم شد. می توانم بازیهای بهتری برای پرسپولیس در لیگ انجام دهم هر چه زمان بگذرد روز به روز از نظر فنی بهتر خواهم شد.خوشبختانه مصدومیتم از ناحیه کتف در دربی جدی نبود و از ترکیب اصلی تیم خارج نشدم.البته برانکو سرمربی پرسپولیس است و او حرف اول و آخر را در خصوص مسائل فنی می زند و من هم تابع تصمیمات برانکو هستم.

-هافبک عراقی پرسپولیس طرفدار پروپاقرص رئال مادرید است:«رئال تیم مورد علاقه ام است و طرفدار بازی های کریس رونالدو در رئال هستم.رئال تیم بزرگی است و با قهرمانی های پیاپی خود را در اروپا و لالیگا ثابت کرده است.به نظر من کریس رونالدو مستحق چنین عنوان ارزشمندی بود و کسب مجدد عنوان مرد سال جهان برازنده اش است .رونالدو استحقاق بیشتری نسبت به مسی و سایر رقبای خود داشت.»

-بشار در خصوص مهدی طارمی مهاجم محروم تیم پرسپولیس صحبت کرد:«طارمی و فوتبالش را دوست دارم. دوست دارم طارمی هر چه زودتر محرومیت خود را به پایان برساند و دوباره به ترکیب تیم برگردد، او یک مهاجم موثر است و پس از دربی کلی به من روحیه داد و گفت که بازی خوبی در دربی انجام داده ام.من پیش از آن که به پرسپولیس ملحق شوم از عملکرد خوب طارمی شنیده بودم و خوشحالم که الان با او همبازی هستم.»

-رسن اضافه کرد: گادوین بازیکن سرعتی و خیلی باهوشی است و خیلی راحت می‌شود در کنار او بازی کرد. البته علیپور هم بازیکنی سرعتی و با کیفیتی است و با وحید امیری هم در فاز حمله خیلی راحت هستم . او فوتبالیست باکیفیتی است .مطمئنا در صورت هماهنگی بیشتر ما بهتر می‌توانیم روی دروازه حریفان موقعیت ایجاد کنیم.

دربی ایران هیجان بیشتری دارد

-بشار دوباره به دربی 85 اشاره کرد و گفت:انصافا دربی ایران هیجان بیشتری دارد و همه چیز تا پایان سوت بازی تحت الشعاع دربی قرار می گیرد.من سابقه بازی در دربی عراق را دارم .مصاف نیرو هوایی و الزوا از بازیهای مهم لیگ فوتبال عراق است و من این بازی بزرگ را تجربه کرده ام.از طرفی بسیاری از فوتبالدوستان عراقی و طرفداران تیم نیرو هوایی دربی ایران را دیدند و از پیروزی پرسپولیس مقابل رقیب سنتی اش خوشحال شدند.طرفداران نیرو هوایی از زمانی که پرسپولیسی شده ام نتایج تیمم را دنبال می کنند و از پیروزهای پرسپولیس بخصوص در دربی ابراز خوشحالی کردند.

-رسن در پرسپولیس نمایش معقولی داشته و پاس های خوبی برای مهاجمان تیمش ارسال کرده است:«خیلی دوست دارم پاس گل بدهم. پاس گل دادن را بيشتر از گل زدن دوست دارم و به همين خاطر هم هافبك شدم. البته اگر فرصتي پيش بيايد سعي مي‌كنم گل هم بزنم اما وظيفه اصلي من پاس دادن و بازيسازي است.ضمنا تلاش می‌کنم وظایفی که کادر فنی به من محول کرده را به درستی انجام بدهم و رضایت برانکو را جلب کنم. دوست دارم فرصت گلزنی برای همبازیانم فراهم کنم. همه چیز در فوتبال فقط گل زدن نیست. هیچ بازیکنی از گلزنی بدش نمی آید و من هم مایلم برای تیمم گل بزنم ولی طبیعتا علاقه دارم برای فورواردهای تیمم موقعیت بسازم و در خدمت تیمم باشم.

-او درباره محسن مسلمان همبازی بازیساز و رقیب جدی اش در پرسپولیس می گوید:محسن هافبک توانمندی است و به نظرم می تواند با اثرگذاری خود نقش مثبتی در تیم داشته باشد.

ناکامی در آسیا فراموش می شود

-هافبک نفوذی پرسپولیس در خصوص حذف سرخپوشان از لیگ قهرمانان آسیا و رویارویی با تیم الهلال عربستان می گوید: ما دوست داشتيم به فينال لیگ قهرمانان آسیا صعود کنیم. سعي خودمان را هم كرديم ولي نشد. فراموش كردن اين حذف يك مقدار سخت است اما با کسب چند برد در جام حذفي و ليگ برتر همه چيز سر جاي اولش برمي‌گردد. ما در پرسپوليس گروه فوق‌‌العاده‌اي داریم که همگی از انگیزه بالایی برای کسب موفقیت های تازه برخوردار هستند.

-رسن درباره روابط خود با بازیکنان پرسپولیس یادآور شد:همه بچه‌هاي پرسپوليس مهربان و خوب هستند. من اصلاً در پرسپولیس احساس غريبي نمي‌كنم. با شايان مصلح هم‌اتاق هستم كه پسر فوق‌‌العاده خوبي است.

-او با تعریف از فوتبال ایران می گوید:فوتبال ایران سریع‌تر و تهاجمی‌تر از فوتبال عراق است و لیگ ایران هم به مراتب سازمان‌یافته‌تر از لیگ عراق است. چند ماهی از حضورم در پرسپولیس می‌گذرد و به همراه این تیم تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردیم اما در نیمه نهایی نتایج دلخواه مان را به دست نیاوردیم.البته در لیگ برتر موقعیت خوبی داریم و دربی را هم بردیم تا ناکامی در آسیا را فراموش کنیم.

-بشار رسن هافبک بازیساز تیم پرسپولیس در پایان گفت:درحال حاضر هدف من این است که هر چه فصل جاری لیگ پیش می‌رود، بتوانم به زندگی در تهران بیشتر عادت کنم و به باشگاه پرسپولیس برای کسب عناوین قهرمانی کمک کنم و از همه مهم تر این که با ارائه بازیهای خوب سبب شادی هوادارانش شوم. پرسپولیس تیم بزرگی است، نه‌تنها در ایران، بلکه در سطح آسیا هم تیم بزرگی است، بنابراین کسب جام‌های قهرمانی باید هدف چنین باشگاهی باشد.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: بشار رسن ، پرسپولیس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار