PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
گفت و گو با حسن عبداللهی ملی پوش رودسری فوتبال ساحلی
فوتبال ساحلی ایران در یک دهه گذشته به حدی افتخارآفرین ظاهر شده که بدون تعارف مایه فخر ورزش بخصوص فوتبالی ها بوده است.اوج کار فوتبال ساحلی اینجاست که مربیان و بازیکنانش در عرصه ملی با کمترین دستمزد افتخارآفرینی می کنند و جزو رشته های موفق کشورمان در عرصه بین المللی هستند. این هفته سراغ حسن عبداللهی ملی پوش پرافتخار فوتبال ساحلی رفتیم. مدافعی که در تیم ملی و لیگ برتر فوتبال ساحلی امتحان خود را به عنوان بازیکن و مربی پس داده است این گفت و گو پیش از سفر ملی پوشان به مسابقات بین قاره ای در امارات انجام شد و حسن از مسائل مربوط به فوتبال ساحلی صحبت کرد و البته توقع دارد که مسئولان به مشکلات روزمره رشته اش رسیدگی کنند.

متولد «رودسر»

-حسن عبداللهی مدافع تیم ملی فوتبال ساحلی متولد رودسر است و در بیستم شهریور ۱۳۶۳ دیده به جهان گشود:«خانه ما در مرکز شهر رودسر است.«صیدال محله» سمت ساحل واقع شده و با چند دقیقه پیاده روی از مرکز شهر می توان به محله ما رسید.»

-او در خانواده ای علاقه مند به ورزش پرورش یافت:«چند عضو خانواده ما ورزشکار بودند اما هرگز نگاه حرفه ای به ورزش نداشتند. پسر عمویم شناگر ماهری بود و در مقطعی کشتی هم می گرفت. یکی از برادرانم رزمی کار بود اما هیچ کدام بطور حرفه ای دنبال ورزش نرفتند تنها من بودم که از کودکی دوست داشتم که روزی ورزشکار حرفه ای شوم.من منهای فوتبال برای مدتی هم کشتی گیر شدم ولی در ادامه دوباره دنبال فوتبال رفتم.»

-حسن ادامه داد: پدرم جوشکار ساختمان است و دارای سه برادر هستم که یکی از برادرانم در دریای خزر غرق شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.وی برادر کوچکترم بود و در حالی از دست رفت که من هم در دریا بودم. ماجرا از این قرار بود که یک روز به اتفاق اقوام به دریا رفتیم. مادرم مخالف آمدن برادرم به دریا بود اما یکی از فامیل گفت که بگذار حمید به دریا بیاید و من از او در دریا مواظبت می کنم. ما به دریا رفتیم و یکدفعه متوجه شدیم که خبری از برادرم در آب نیست پس از دقایقی خبردار شدیم که برادرم غرق شده و درگذشته است. آن روز دریا طوفانی بود و دنیا روی سرمان خراب شد.حمید عبداللهی (برادرم) خیلی زود ما را تنها گذشت.(بغض گلویش را می فشارد)

-عبداللهی بازیکن تیم ملی فوتبال ساحلی ایران فوق دیپلم است:«متاسفانه حضور مکرر در اردوهای تیم ملی و باشگاهی مجالی نداد تا برای ادامه تحصیل اقدام کنم.از طرفی هم دانشگاه رودسر فاقد رشته تربیت بدنی است و من می بایست تغییر رشته بدهم و به دانشگاه لاهیجان بروم و در این شهر ادامه تحصیل دهم.»

-متاهل است و دو فرزند دارد:«یک دختر دارم که الان کلاس چهارم دبستان است و یک پسر هشت ماهه هم دارم .»

پارتی نداشتم درهای ملوان بسته شد!

-حسن عبداللهی ملی پوش فوتبال ساحلی درباره نحوه ورودش به عالم ورزش می گوید:اولین دوره بازیهای فوتبال ساحلی بود که پایم شکست و نتوانستم در رقابت ها شرکت نمایم.بازیها در رودسر بود و من فرصت مناسبی را از دست دادم.در دوره بعدی مسابقات قهرمانی کشور حاضر شدم و در لیست ۸۶ نفره اردوی تیم ملی فوتبال ساحلی جای گرفتم.پس از مدتی به لیست چهل نفره دعوت شدم و سپس نامم در لیست ۲۵ نفره تیم ملی جای گرفت و سرانجام به لیست هجده نفره تیم ملی راه یافتم. آخرین اردو سرنوشت ساز بود و من هم به لیست پانزده نفره تیم ملی دعوت شدم و الان ده سال است که به تیم ملی دعوت می شوم. من از سال ۱۳۸۶ به اردوهای تیم ملی دعوت شده ام.

-او ادامه داد: اولین دوره ای که تیم ملی به مسابقات جام جهانی اعزام شد تیم ایران شرایط مناسبی داشت. مسابقات به میزبانی برزیل برگزار شد و تیم ایران در غیاب برخی مهره های خود به برزیل سفر کرد. اتفاقاتی رخ داد و اعلام شد که چهار بازیکن تیم ملی مشکوک به دوپینگ هستند.در یک تصیمی گیری چهار بازیکن موثر تیم از لیست اعزامی به برزیل خارج شدند و تیم ایران با ترکیبی جدید راهی جام جهانی شد. متاسفانه غیبت چهار بازیکن به تیم ایران لطمه زد و ما نتوانستیم نتایج در خور توجهی کسب کنیم و متاسفانه پانزدهم یا شانزدهم شدیم.وضع خوبی نداشتیم اما در دوره های بعدی بازیهای بین المللی جبران کردیم.

-حسن پیش از آن که وارد دنیای فوتبال ساحلی شود در زمین چمن فوتبال بازی می کرد. عبداللهی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:ابتدا بازیکن فوتبال یا زمین چمن بودم. حتی در تیم همیاری شهرداری رودسر بازی می کردم.تیم ما در دسته اول استان گیلان حضور داشت و به دسته سوم کشور راه یافت .متاسفانه به این تیم فوتبال بی توجهی شدو نبود حمایت های لازم به فوتبال رودسر لطمه زد. من سرباز شدم و برای گذراندن خدمت مقدس سربازی به باشگاه ملوان بندرانزلی مراجعه کردم. در همان سال گفتند که باشگاه ملوان فعلا قصد ندارد بازیکن سرباز جذب کند .البته پاسخ شان واقعیت نداشت و اگر بنده یک پارتی در باشگاه ملوان پیدا می کردم می توانستم سربازی ام را در ملوان سپری کنم.پس از مدتی از اتفاقات رخ داده از فوتبال دلسرد شدم و سراغ رشته کشتی رفتم و و فوتبال را کنار گذلشتم.هر جا که برای تمرین و بازی می رفتم جواب منفی می گرفتم زیرا مدیربرنامه و پارتی نداشتم. خلاصه مدتها کشتی گرفتم و دوباره به فوتبال برگشتم.

فوتبال ساحلی رودسر حامی مالی ندارد!

-وی اضافه کرد: دوباره به فوتبال برگشتم کم کم به فوتبال ساحلی در رودسر علاقه پیدا کردم و به عضویت تیم فوتبال ساحلی رودسر درآمدم. تیمی بود که توسط هیئت فوتبال رودسر اداره می شد و نفرات منتخب رودسر در این تیم بازی می کردند.من از همین تیم به تیم ملی فوتبال ساحلی رسیدم. سپس به تیم ایران توسعه کرج پیوستم و فصل بعدش به اصفهان رفتم و با تیم عمران سازان اصفهان قرارداد بستم.سپس به تبریز رفتم و برای تیم شهرداری این شهر بازی کردم. سه سال در تبریز بودم و در پایان قراردادم با پیشنهاد باشگاه النصر امارات مواجه شدم و سه ماه هم در این باشگاه بودم. در پایان قراردادم به ایران برگشتم و برای تیم رودسر بازی کردم . من برای اولین بار به عنوان مربی – بازیکن در لیگ فوتبال ساحلی حاضر شدم و اتفاقا با چند جوان مستعد رودسری توانستم به مقام سوم لیگ برتر برسم.امسال هم می خواهم در مازندران فوتبال ساحلی را ادامه دهم.

-عبداللهی با تیم ملی فوتبال ساحلی به افتخارات زیادی نائل گشته است و در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:تیم ملی فوتبال ساحلی تا سال ۱۳۸۷ در قاره آسیا شرایط یکسانی داشت و در بین سه تیم برتر آسیا بود اما از سال ۱۳۹۰ در بازیهای بین المللی جهش خیره کننده ای داشت و عناوین قابل توجهی رسید. تیم ملی از سال ۹۱ به این طرف همواره برترین تیم قاره آسیا بوده و در جام جهانی و مسابقات بین قاره ای به عناوین ارزشمندی رسیده است . ما در آخرین دوره جام جهانی با شایستگی به مقام سوم رسیدیم.

-بحث بعدی ما درباره فوتبال ساحلی رودسر بود. شهری با استعدادهای قابل توجه که بیشتر بازیکنانش ملی پوش و ستارگان تیم های لیگ برتر فوتبال ساحلی هستند. وی در این خصوص گفت:فوتبال ساحلی رودسر سالهاست که از مشکلات ریز و درشت رنج می برد.رودسر استعدادهای بسیاری در فوتبال دارد اما اسپانسر ندارد و هیچ کسی از فوتبال ساحلی رودسر و استعدادهایش حمایت نمی کند.الان سه تیم در استان گیلان منحل شدند زیرا در میانه مسیر خود نتوانستند دخل و خرج خود را تامین کنند.الان رودسر یک تیم در لیگ دارد که آن هم توسط یک فرد دلسوز اداره می شود.پنج درصد از هزینه تیم را تربیت بدنی می دهد و پنج درصد هزینه تیم را نیز استانداری پرداخت می کند و مابقی هزینه های تیم را همان مهندس دلسوز از جیبش می دهد.

چرا استعدادهای رودسر در شهر خودشان بازی نمی کنند؟

-وی اضافه کرد:به نظر من مقصر پیش آمدن مشکلات مالی فوتبال ساحلی رودسر مسئولان محترم شهر و استان هستند.چرا رودسر با این وجود که در فوتبال ساحلی کلی استعداد دارد اما بازیکنانش خارج از رودسر بازی می کنند؟الان بیشتر بازیکنان رودسر در سایر تیم های لیگ بازی می کنند و در شهر خودشان تیم ندارند؟ اینها سوالاتی است که می بایست توسط مسئولان محترم استان گیلان پاسخ داده شود.به هر حال بنده به عنوان یک بازیکن مشکلات را بازگو می کنم و از مسئولان محترم استان گیلان تقاضا دارم که به مسائل مربوط به فوتبال ساحلی رودسر رسیدگی کنند.

-بحث بعدی درباره حضور حسن عبداللهی در تیم های خارجی بود. او دوبار برای باشگاههای خارجی بازی کرده است:«با اول برای تیم لوکوموتیو مسکو بازی کردیم. قراردادم برای حضور در یک تورنمنت بسته شده بود.من به اتفاق سه بازیکن ملی پوش کشورمان برای لوکوموتیو به میدان رفتیم.بازیها در یزد برگزار شد . بار دوم هم به مدت سه ماه برای باشگاه النصر امارات بازی کردم. سه ماه در خدمت این تیم بودم. شرایط تیم بسیار عالی بود همه چیز به شکل حرفه ای دراختیار بازیکنان قرار می گرفت.متاسفانه لیگ امارات در آن مقطع زمانی تعطیل شد و من به رودسر برگشتم. البته اماراتی ها در فوتبال ساحلی اسیا و جهان نتایج خوبی کسب کردند و دوباره لیگ فوتبال ساحلی خود را راه اندازی کردند.ضمن آن که لیگ کویت برای مدتی بازیکنان ایرانی را جذب می کرد که پس از تعلیق فدراسیون فوتبال کویت از جانب فیفا بساط لیگ فوتبال ساحلی این کشور هم جمع شد .آقایان احمدزاده ،حسینی و مختاری برای تیم های کویتی بازی کرده بودند.

آمدن «اوکتاویو» تصمیم فدراسیون بود

-تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پیش از مسابقات بین قاره ای قابل توجه بود. میرشمسی جای خود را دوباره به اوکتاویو برزیلی داد. حسن عبداللهی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:آنچه مشخص است تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی تصمیمی است که فدراسیون فوتبال اتخاذ کرد.فدراسیون در این مقطع تصمیم گرفت که اوکتاویو دوباره به تیم ملی برگردد و سکان هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد.آنچه می توان از رفت و آمد مربیان در تیم ملی برداشت کرد این است که هر مربی یک سری نقاط قوت و ضعف دارد.من علت کنارگذاشتن میرشمسی را نمی دانم اما آنچه به نظر می رسد این است که تیم ملی در جام جهانی اخیر با مسائلی مواجه بود. ما با توجه به پتانسیلی که داریم تیم مکزیک را به دشواری بردیم در حالی که مکزیک از نظر فنی نسیت به تیم ملی ایران ضعیف تر است. بازی های آسان برای ما در جام جهانی سخت می شد . تیم ملی سه بر صفر از ایتالیا پیش بود اما در پایان نتیجه را چهار بر سه به ایتالیا واگذار کرد.تیم ایران به زعم کارشناسان مقتدر است اما در جام جهانی نتایج دلخواه را کسب نکردیم و بازیهای آسان را به دشواری بردیم.تحلیل فدراسیون فوتبال این بود که تیم ملی نیاز به سرمربی دیگری دارد و آقای میرشمسی که برای تیم ملی زحمت کشیده بودند می بایست جای خود را به اوکتاویو بدهند.

-گفت و گو با عبداللهی پیش از اعزام تیم ملی فوتبال ساحلی به امارات میزبان جام بین قاره ای انجام شد و او درباره این جام گفت:امیدوارم تیم ملی فوتبال ساحلی ایران ،جایگاه قابل احترامی در جهان دارد و امروزه جهان به فوتبال ساحلی ایران به عنوان یک تیم مدعی نگاه می کند.ما در آسیا حرف اول را می زنیم و به لطف خداوند در جهان هم همیشه جزو تیم های مدعی بوده ایم.فوتبال ساحلی ایران قدرتمند است و باید با ارائه بازیهای موثر و تماشایی از جایگاه خودش در جهان دفاع کند.امروز افتخارات فوتبال ساحلی نسبت به ده سال گذشته بیشتر شده ومی بایست فوتبال ساحلی را از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی تقویت کنیم.

-نوبت به دردل های عبداللهی از بی توجهی و عملی نشدن وعده های مسئولان ورزش رسید و حسن دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:افتخارات فوتبال ساحلی از فوتبال بیشتر است ولی مسئولان محترم ورزش به مشکلات فوتبال ساحلی رسیدگی نمی کنند.بطور کلی از اعتراض خوشم نمی آید و دوست ندارم که مشکلات و حواشی فوتبال ساحلی را رسانه ای کنم اما آن قدر مسئولان محترم به فوتبال ساحلی بی توجهی می کنند که ما راهی نداریم غیر از آن که درددل های مان را به اطلاع رسانه ها برسانیم. الان مدتهاست که پاداش های قهرمانی بازیهای آسیایی مان را پرداخت نکرده اند و بیشتر وعده های مسئولان محترم عملی نشده است. باور کنید ما عاشق فوتبال ساحلی هستیم که همه سختی ها را به جان خریده ایم.ما همیشه مقابل زن و بچه هایمان شرمنده هستیم زیرا از نظر مالی تامین نیستیم. قهرمان می شویم اما پاداش مان را بموقع پرداخت نمی کنند.گرچه افتخار آفرینی زیر پرچم ایران ارزشمند است و ما از این بابت به خودمان می بالیم و من همیشه گفته ام که هر قهرمانی به معنای اهتزاز پرچم کشورمان در جهان است و اینها به ما روحیه مضاعف می دهد که مشکلات مالی و بدقولی ها را فراموش کنیم.واقعا نمی دانم چی بگم.اوضاع مالی بچه های فوتبال ساحلی داغون است و بیشترمان بدهکار هستیم. امیدواریم که مسئولان با خواندن این صحبت ها نگاهی به مشکلات مالی اهالی فوتبال ساحلی کنند. ناگفته نماند که حتی مبلغ قراردادهای مان را هم نمی گیریم.

وی در خاتمه گفت: کیهان ورزشی به فوتبال ساحلی لطف دارد و بارها پای صحبت های ملی پوشان این رشته نشسته است و از این رشته حمایت کرده است.ضمن آن که کیهان ورزشی به فوتبال ساحلی بها می دهد و اخبار و رویدادهای رشته ما را پوشش می دهد.امیدوارم تلویزیون هم بیشتر به فوتبال ساحلی بپردازد تا حامیان مالی در فوتبال ساحلی سرمایه گذاری کنند.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار