PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
گفت و گو با سید محسن حسینی مدافع تیم گسترش فولاد تبریز
سید محسن حسینی مدافع تیم گسترش فولاد تبریز جزو بازیکنان باسابقه لیگ برتر به شمار می آید. از سال ۱۳۸۷ در لیگ حضور داشته و فقط یک نیم فصل به لیگ دسته اول رفت و برای نساجی مازندران بازی کرد.حسینی در تراکتورسازی تبریز مطرح شد و امیرقلعه نویی از این مدافع در خط حمله هم استفاده کرد. سید محسن در فصلی که قلعه نویی سرمربی تراکتورسازی بود گلزن ترین مدافع لیگ برتر لقب گرفت و حدود ۱۰ سال است که در تیم های تبریزی بازی می کند. او در این فصل بازهم با گسترش فولاد تبریز است و حالا یکی از کاپیتن های تیم تبریزی به شمار می آید. او میهمان این هفته ما است.

بچه شمرون

-سید محسن حسینی مدافع تیم گسترش فولاد تبریز ،زادگاهش تهران است و زادروزش در دوم بهمن ماه ۱۳۶۳ ثبت شده است:«شروع فوتبال من در زمین قدیمی شمرون رقم خورد و در زمین شهرک گلها فوتبالیست شدم.من از بچه هایی هستم که در زمین شمرون بازی می کردم و بیشتر دوران نوجوانی ام در شمرون سپری شد.»

-او در خانواده ای پرجمعیت فوتبالیست شد:«پدرم در گذشته نظامی بود و خانواده پرجمعیتی را اداره می کرد. من دو برادر و دو خواهر دارم و سید محمد که هم اکنون دروازه بان تیم سپیدرود رشت است اولین فردی در خانواده ما بود که وارد عالم فوتبال شد.من از او کوچکتر بودم و هر روز اصرار می کردم که مرا با خودش به زمین های فوتبال و تمرینات باشگاهی اش بروم. برادرم اعتنایی نمی کرد اما با اصرار مادرم متقاعد شد که مرا بر سر تمرینات تیمش ببرد.ابتدا مایل بودم که مثل سید محمد دروازه بان شوم اما برادرم می گفت بهتر در پست فوروارد بازی کنم.خلاصه این که در زمین های خاکی پا به توپ شدم و فوتبالم در زمین های شمرون و شهرک گلها کلید شد.»

-سید محسن دیپلم انسانی دارد:«فوتبال و تمرینات پیاپی اش مجالی به من نداد که به ادامه تحصیل فکر کنم.»

-حسینی در سال ۱۳۸۸ ازدواج کرد و حاصلش دو فرزند پسر و دختر به نام های امیر علی و حسنا است: «چندی پیش فرزند دوم که یک دختر است متولد شد. »

از شمرون تا تبریز

-از زمین خاکی شهرک گلها زیرنظر مجید سادات مربی فوتبال محلات شروع کرد و دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:آقا مجید خیلی به من لطف داشت و اولین مربی ام در فوتبال به شمار می آید.من مثل بیشتر فوتبالیست ها از فوتبال محلات آغاز کردم و سپس وارد فوتبال پایه تهران شدم. لازم به یادآوری است که آقا مجید مربی و معلم ما بود و الان هم با او ارتباط هستم.حتی در خصوص برخی تصمیمات ورزشی با ایشان به عنوان یک معلم مشورت می کنم.سید محمد برادر بزرگترم سرباز بازیکن تیم صباباتری تهران بود و او تاثیر بسزایی در نحوه ورودم به فوتبال باشگاهی داشت.من در تیم های پایه صباباتری عضویت پیدا کردم و مدتها در تیم های پایه این باشگاه بازی کردم.همانطور که می دانید فوتبال تمامی بازیکنان در رده بزرگسالان شکل می گیرد . مثلا چندی پیش در برنامه نود دیدم که یادی از یک همبازی قدیمی ام به نام یگانه شد که زمانی برای تیم ملی در جام جهانی جوانان بازی کرده بود اما الان از او در فوتبال هیچ خبری نیست و اصلا تیم ندارد.پس از صبا برای بازی در رده بزرگسالان بر سر تمرینات تیم دلوار افزار تهران به سرمربیگری حمید علیدوستی حاضر شدم. حمیدخان از من تست فنی گرفت و من هم در تست آقای علیدوستی قبول شدم و به دلوار افزار پیوستم. پس از مدتی فراز کمالوند مربی مان شد و به لطف ایشان از دلوار افزار به فوتبال تبریز رسیدم .

-وی ادامه داد:من ده سال است که در فوتبال تبریز هستم.تراکتورسازی تبریز اولین تیمم در آذربایجان بود و پنج سال برای تراکتور بازی کردم و پنج سال هم در گسترش فولاد تبریز به میدان رفتم. البته در یک نیم فصل هم بطور قرضی به نساجی مازندران رفتم و شاگرد آقای نادر دست نشان بودم.پیش از شروع لیگ برتر امسال هم با تیم سپیدرود رشت قرارداد بستم و چند هفته ای در خدمت گیلانی های عزیز بودم که بنا به دلایلی دوباره به تبریز برگشتم و الان هم در خدمت تیم گسترش فولاد تبریز هستم. به هر حال گسترش فولاد مثل خانه دوم من است و افتخار داشته ام که ده سال در خدمت تبریزی های شریف باشم.

آب راکت بماند می گندد

-حسینی اضافه کرد:من به مدت یک نیم فصل برای نساجی بازی کردم که لازم است بگویم که به حضورم در نساجی افتخار می کنم.فصل گذشته شرایطی پیش آمد که از گسترش فولاد جدا شوم.من منتظر تصمیم آقای امیرقلعه نویی بودم در همین میان به نساجی معرفی شدم. نادر دست نشان مربی ای که از چوپ بازیکن می سازد قبول کرد که من برای یک نیم فصل شاگردش شوم.آقا نادر لطف و بزرگی کرد و بازوبند ارزشمند نساجی را به من سپرد که حقیقتا برایم افتخار بزرگی بود.من چهارده هفته در خدمت نساجی بودم و متاسفانه تیم ما این وجود که شانس حضور در پلی آف لیگ برتر را داشت به علت یک امتیاز کمتر به پلی آف نرسید و شانس حضور در لیگ برتر دا از دست داد. امروز که به گذشته فکر می کنم از دست خودم ناراحتم که چرا نساجی را در هفته پایانی ترک کردم و ای کاش در این تیم می ماندم و به نساجی کمک می کردم.مدتها خودم را سرزنش می کردم که چرا تا پایان فصل با نساجی نماندم. خوشبختانه نساجی در این فصل از لیگ دسته اول هم شرایط خوبی دارد و از تیم های مدعی لیگ دسته اول است.

-سید محسن درباره حضورش در تیم سپیدرود رشت و همبازی شدن با برادر ارشدش به کیهان ورزشی می گوید:من اصالت گیلانی دارم و سید محمد حسینی برادر بزرگترم چهار سالی است که در سپیدرود حضور دارد.گرچه انتخاب سید محمد با من در سالهای گذشته متفاوت بود. من به همراه خانواده در استان گیلان فقط زندگی کرده بودم و هیچ فعالیت ورزشی نداشتم و با جو ورزشی گیلان آشنایی کامل نداشتم.سپیدرود با حمایت هواداران خونگرم خود به لیگ برتر صعود کرد و تاثیرگذاری تماشاگرانش در چند سال گذشته مثال زدنی است. با این اوصاف آقای علی نظر محمدی سرمربی تیم سپیدرود با من تماس گرفت و گفت که من ریشه گیلانی دارم و در این فصل می توانم به سپیدرود کمک کنم.من باتوجه به وضع گسترش فولاد تبریز و شرایط پیرامون خود دیدم ماندنم در تبریز و گسترش فولاد مهیا نیست و و بهتر است فوتبالم را در تیم دیگری پیگیری کنم. از این رو سپیدرود پیوستم. همانطور که آب راکت بماند می گندد من هم به گیلان رفتم و با سپیدرود قرارداد بستم.

نود درصد بازیکنان گسترش فولاد تغییر کرده اند!

-وی درباره جدایی زودهنگام خود از سپیدرود در فصل جاری لیگ برتر گفت:متاسفانه شرایط سخت افزاری سپیدرود مهیا نبود و این تیم زمین مناسب برای تمرین نداشت.بطور کلی شرایط مناسب نبود و من با پیشنهاد گسترش فولاد تبریز تصمیم گرفتم به آذربایجان برگردم.گسترش فولاد تیم خودمان است و خوشحالم که امسال بازهم در خدمت تبریزی های شریف هستم. مردم تبریز به فوتبال و تیم های شهرشان علاقه دارند.البته ناگفته نماند که گسترش فولاد از باشگاههای حرفه ای فوتبال ایران است که از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی شرایط خوبی دارد و آقای زنوزی مالک گسترش فولاد تبریز با فعالیت اقتصادی خود سالهاست که این باشگاه را اداره می کند.ایشان عاشق فوتبال هستند و از جیب شان برای فوتبال و گسترش فولاد هزینه می کنند.

-حسینی در خصوص شرایط نه چندان مناسب گسترش فولاد از نظر فنی به کیهان ورزشی می گوید:امسال تیم گسترش فولاد حدود نود درصد از بازیکنان فصل گذشته خود را از دست داده و با تغییرات بسیار لیگ هفدهم را شروع کرده است. رضا خالقی فر و نقی زاده باقی ماندگان بازیکنان سالهای قبل گسترش فولاد هستند. بیشتر بازیکنان فصل جاری گسترش فولاد بیشترشان جوان هستند و اکثرا برای فوتبالی ها شناخته نیستند.لوکا بوناچیچ یک مربی حرفه ای است و البته به بازیکنان جوان اعتقاد دارد و مایل است که بازیکنان مستعد را جذب کند. بازیکنان جوان از انگیزه بالایی برخوردار هستند اما گسترش فولاد با تغییرات بسیار خود شروع خوبی در لیگ هفدهم نداشت و با لوکا نتوانست نتایج دلخواه را کسب کند و لوکا هم جای خود را به فیروز کریمی مربی کارکشته فوتبال ایران داد.

می خواستم از طریق فوتبال به خانواده ام کمک کنم

-وی درباره صحبت های حاشیه ای پیرامون گسترش فولاد تبریز گفت:فیروز کریمی یک مربی مستقل است و آقا فیروز امکان ندارد با مشاوره هر فردی بازیکن جذب کند.آقا فیروز مخالف جذب بازیکن از طریق دلال است و با جذب بازیکن سفارش شده مخالف است. کسانی که با اقا فیروز کار کرده اند به اصول آقا فیروز آشنا دارند.ضمن این که بدوت تعارف باید بگویم که فوتبال ما فوتبال تمیزی نیست.حاجی مایلی کهن که بزرگتر ما است به معضل دلالی بارها اشاره کرده است و پدیده دلالی بحث تازه ای در فوتبال ما نیست.متاسفانه فوتبال سالمی نداریم . در هر حال فوتبالیست ها عاشق فوتبال هستند که گاهی در این فوتبال رسوا می شوند و از طریق هم درآمدزایی می کنند.

-حسینی اضافه کرد:من در خانواده ای پرجمعیت فوتبالیست شدم. پدرم نظامی بود و انصافا درآمدش به حدی نبود که هزینه یک خانواده پرجمعیت را با کمترین دغدغه تامین کند. از این رو همیشه می خواستم از یک طریقی به پدرم و خانواده ام کمک کنم و نان آور خانواده باشم. من یکی از اهدافم برای درآمدزایی در فوتبال کمک به خانواده بود. خدا را شاکرم که از طریق فوتبال توانسته ام کمک حال پدر و مادرم شوم و بخشی از زحماتشان را جبران کنم.

- سید محسن درباره اولین بازی خود در لیگ برتر خاطر نشان کرد:اولین بار با تراکتورسازی در ورزشگاه یادگار امام تبریز به میدان رفتم.سال ۱۳۸۷ بود .فراز کمالوند سرمربی مان بود و ما تیم راه آهن را دو بر یک بردیم و من در این بازی پاس گل دادم.

-حسینی درباره این که چطور شد اولین بار به عنوان مدافع به میدان رفت به کیهان ورزشی گفت:من از نوجوانی دوست داشتم دروازه بان شوم اما شرایط طوری پیش رفت که سر از خط دفاع درآوردم. من در تیم امید صباباتری شاگرد مجید درزی خدابیامرز بودم. آقا مجید از من پرسید که در کدام پست بازی می کنم که من گفتم هافبک چپ بازی می کنم و ایشان در جوابم گفت که در این پست یک بازیکن طراز اول در حد تیم ملی دارد. ایشان با تماشای بازی من در زمین گفت که قد و قواره ام به درد دفاع آخر می خورد. من در یک بازی دوستان به عنوان مدافع به میدان رفتم و آن روز تمامی توپ های بلند را با ضربه سر از محوطه جریمه دور کردم و همه توپ های بلند و کوتاه را زدم تا مربی بگوید که اصل جنس را پیدا کردم.من از آن بازی در پست مدافع وسط و دفاع جلو زن تیم بازی کردم.

فلعه نویی با گلزنی من خوشحالی کرد

-حسینی درگذشته شاگرد امیر قلعه نویی در تیم تراکتورسازی تبریز بود و از این مربی گفت:امیر قلعه نویی به من خدمت کرد . روزی که قلعه نویی سرمربی تراکتورسازی شد فکر نمی کردم که قلعه نویی ، مرا انتخاب کند ولی آقای قلعه نویی به من اعتماد کرد و در همان فصل به عنوان بهترین مدافع گلزن لیگ بدل شدم. در فصلی که قلعه نویی هدایت تراکتور را برعهده داشت هفت گل زدم. تراکتور نایب قهرمان لیگ برتر شد و سهمیه ورود به لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کرد.آقای قلعه نویی تاکتیکی داشت که من به عنوان مدافع به خط حمله منتقل می شدم و در پست مهاجم بازی می کردم.هرگاه مرا به خط حمله می فرستاد گلزنی می کردم. حتی یادم است یکبار در آبادان ده بازیکن ارنج را خواند نفر یازدهم اعلام نکرد. ستار همدانی و سایر دستیاران قلعه نویی گفتند که نفر یازدهم چی شد که ایشان در جواب گفتند که نفر یازدهم (فوروارد) مشخص است و خودش می داند که امروز بازی می کند. همه به قلعه نویی در رختکن نگاه کردند و او به من نگاه کرد تا همه متوجه شوند که من نفر یازدهم هستم و در خط حمله بازی می کنم.اتفاقا در بازی آبادان دو گل زدم و قلعه نویی با گلزنی من خوشحالی کرد. امیرخان به من گفت که من برای گلزنی هیچ بازیکنی خوشحالی نکرده ام اما امروز با گلزنی تو خوشحالی کردم.

-وی ادامه داد:خدارا شاکرم که به برکت نام امام حسین(ع) فوتبال ما پر از حسینی شده است.الان تعداد حسینی های لیگ برتر دوچندان شده است.سید محمد حسینی(سپیدرود رشت)،سید حسین حسینی(استقلال تهران)،سید محمد رضا حسینی(ذوب آهن اصفهان)و....از حسینی های لیگ هستند .این که نام حسین در فوتبال زیاد شده همه اش از برکت امام حسین (ع) است و افتخار می کنم که فامیلی ام حسینی است.

ساختار دفاعی گسترش فولاد درست می شود

-بحث حضور حسینی در تیم استقلال در گذشته مطرح شد اما او در تبریز باقی ماند.سید محسن دراین خصوص توضیح داد:«مذاکراتی با استقلالی ها انجام شد و حتی قرار بود که با استقلال قرارداد ببندم ولی آنها در روزهای آخر فصل نقل و انتقالات با مگویان مدافع ارمنستانی قرارداد بست و بحث حضورم در استقلال منتفی شد.امیدوارم یک روزی دوباره شاگرد قلعه نویی شوم.»

-دوباره صحبت از گسترش فولاد تبریز شد و حسینی درباره اقدامات فنی فیروز کریمی سرمربی کنونی گسترش فولاد گفت:تیم گسترش فولاد در خط دفاع ضعف های داشت که با آمدن آقای کریمی تاحدود زیادی برطرف شده است. تیم ما در هفته های ابتدایی لیگ برتر خیلی راحت گل می خورد و آقا فیروز در وهله اول ترمیم ساختار دفاعی تیم را در دستور کار خود قرار داد و از نفراتی در ساختار دفاعی استفاده می کند که می توانند به خط دفاع اقتدار دهند و کمربند دفاعی تیم را محکم کنند.البته تیم ما در نتیجه گیری کماکان مشکلاتی دارد که شک نکنید با حضور آقا فیروز برطرف خواهد شد.

-وی ادامه داد:شک نکنید که تیم ما در لیگ برتر ماندگار خواهد شد و سقوط نمی کند. گسترش فولاد با خرید چند بازیکن خوب مثل سامان نریمان جهان، ادسون ،آندو تیموریان و...به روزهای خوب خود برمی گردد. گسترش فولاد تیمی است که مسیرش را در لیگ برتر پیدا کرده و امسال با کسب نتایج دلخواه به جایگاه قابل احترامی در جدول رده بندی می رسد.

من تراکتوری هستم

-حسینی سابقه بازی ملی هم دارد:«من هیچ گاه به تیم ملی دعوت نشده ام اما یک دوره در خدمت تیم ملی ارتش بودم و به نظرم بازی در تیم ارتش به اندازه بازی در تیم ملی ارزش دارد.ضمن آن که خیلی از بزرگان فوتبال ما مثل علی دایی ، امیر قلعه نویی و... در تیم ملی ارتش بازی کرده اند و بازی در تیم ارتش اهمیت ویژه ای دارد.»

-حسینی کماکان خود را یک تراکتوری می داند:«من یک تراکتوری هستم و از محرومیت اخیر تراکتورسازی در فصل نقل و انتقالات ناراحت شدم. متاسفانه کم کاری در باشگاه تراکتورسازی باعث شد تا پنجره نقل و انتقالات تراکتور بسته شود و باشگاه با شرایط دشواری در لیگ برتر حضور یابد.تراکتور مجبور شد که به بازیکنان تیم های پایه خود در لیگ هفدهم اعتماد کند و این وضع برای تراکتوری که همواره مدعی قهرمانی در لیگ بوده ناراحت کننده است.امیدوارم تراکتورسازی در نقل و انتقالات نیم فصل بتواند تیم خود را تقویت کند و دوباره همان تیم مدعی قهرمانی شود.»

-سید محسن در قسمت پایانی گفت و گوی خود با کیهان ورزشی درباره دعوت نشدن به تیم ملی گفت:مدتهاست که به تیم ملی فکر نمی کنم.فصلی که من هفت گل به عنوان مدافع در لیگ برتر به ثمر رساندم و جزو بهترین مدافعان لیگ لقب گرفتم به تیم ملی دعوت نشدم اما تیمی که سقوط کرده بود دو بازیکنش به تیم ملی دعوت شدند. همان روزها پیگیر ماجرا شدم و فهمیدم که دعوت شدن به تیم ملی یک سری مسائل دارد که به لیاقت بازیکنان از نظر فنی ربطی ندارد.

-وی در پایان گفت: خوشحالم که با کیهان ورزشی نشریه قدیمی و خوشنام مصاحبه کردم. کیهان ورزشی نشریه ای سازنده و دلسوز است.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار