PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
گفت و گو با حمید بی غم تبریزی سرمربی تیم مس سونگون ورزقان و صدرنشین لیگ برتر
فوتسال ایران در جهان جایگاه قابل احترامی دارد.کسب عنوان سومی جام جهانی به فوتسال ایران اعتبار بیشتری داد و نام فوتسال ایران در جهان را باردیگر بر سر زبانها انداخت.فوتسال باشگاهی ایران هم در آسیا به موفقیت های بزرگی نائل شده است و لیگ برتر فوتسال هم از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارد. امسال در لیگ برتر تیم مس سونگون ورزقان صدرنشین است . تیمی با هدایت حمید بی غم مربی مشهدی که نتایج خوبی گرفته است و با داشتن نفرات شایسته عملکرد قابل احترامی داشته است. تیم حمید بی غم میهمان این هفته ما در فصل گذشته نیز جزو مدعیان بود و با نگاهی به عملکرد این مربی می توان به توانایی های او پی برد.از این رو با سرمربی مس سونگون گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

زادگاهش مشهد است

-حمید بی غم تبریزی سرمربی تیم فوتسال مس سونگون ورزقان زادگاهش مشهد مقدس است و زادروزش در ۲۸ اسفند ۱۳۵۳ ثبت شده است:«خانه ما در محله احمدآباد مشهد است و من در این محله فوتبالیست شدم.»

-سرمربی تیم فوتسال مس سونگون در خانواده ای علاقه مند به ورزش فوتبالیست شد:«پدرم بیش از چهل سال است که ورزش صبحگاهی را انجام می دهد.پدرم بازنشسته است و مشوقم در عالم فوتبال بود.البته من از طریق دایی ام که در گذشته در باشگاه ابومسلم مشهد پست داشت وارد فوتبال شدم.دایی ام بستری مهیا کرد تا از رده پایه وارد فوتبال شوم.من یک برادر هم دارم که او دنبال ورزش نرفت.»

-آقای بی غم فوق لیسانس تربیت بدنی دارد:«دوست داشتم که دکترا بگیرم اما پس از ورود به عالم مربیگری به حدی درگیر کار فوتسال شده ام که نتوانستم ادامه تحصیل دهم.اگر فرصتی پیش بیاید مایلم که دوباره به دانشگاه بروم و دکترا بگیرم.»

-سرمربی تیم مس سونگون دارای دو فرزند است: «یک پسر و یک دختر دارم. «رهاب» پسرم در تیم نونهالان سیاه جامگان مشهد حضور دارد و علاقه مند است که در آینده فوتبالیست شود. یک دختر کوچک هم دارم که فعلا مشغول بازی و سرگرمی های کودکانه است.»

از پارگی رباط صلیبی تا دستیاری حسین شمس

-حمید بی غم درباره نحوه ورودش به عالم فوتبال و فوتسال می گوید:همانطور که در بخش قبلی گفتم دایی ام در باشگاه ابومسلم پست داشت و من هم از طریق او وارد فوتبال شدم. من از ۹ سالگی به تیم های پایه بهداری مشهد پیوستم و تا هفده سالگی در خدمت دهداری بودم. حتی با دهداری در لیگ دسته دوم ایران به میدان رفتم.متاسفانه در روزهایی که با انگیزه بسیار برای پیشرفت در فوتبال تلاش می کردم رباط صلیبی پایم دچار پارگی شد و در همان برهه دوبار رباط صلیبی ام را به دست جراحان سپردم اما هرگز نتوانستم مثل گذشته فوتبال بازی کنم و به ناچار عالم بازیگری را رها کردم و به خدمت سربازی رفتم. پس از پایان سربازی به فوتبال مشهد برگشتم و دنبال حرفه مربیگری رفتم. آن قدر به فوتبال علاقه داشتم که ترجیح دادم در جوانی دنبال مربیگری بروم و سالها در فوتبال مشهد مربیگری کردم.

-وی ادامه داد:ابتدا مربی تیم نوجوانان دهداری مشهد شدم و سپس در تیم های فوتبال شاهد ،پیام خراسان و شهرداری مشهد مربیگری کردم.سال ۱۳۸۵ بود که آقای عسگری مدیر وقت تربیت بدنی مشهد با من تماس گرفت و گفت که آقای حسین شمس سرمربی تیم فوتسال علم و ادب مشهد شده است و دنبال یک دستیار می گردد.البته من در جواب آقای عسگری گفتم که با دنیای مربیگری فوتسال آشنا نیستم و می بایست در این زمینه تحقیق کنم.در هر حال با صحبت های اقای عسگری شرایط طوری پیش رفت که درخواست ایشان را برای دستیاری آقای شمس اجابت کردم .گرچه در مسابقات فوتسال اموزشگاههای مشهد مربیگری کرده بودم اما کمک کردن در سطح لیگ برتر شرایطش متفاوت بود. چند جلسه ای به عنوان دستیار آقای شمس بر سر تمرینات تیم فوتسال علم و ادب حاضر شدم و ایشان گفتند که من برای مربیگری در فوتیال مستعد هستم و می توانم مربیگری در فوتسال را ادامه دادم. من دستیار آقای شمس شدم و از همان روز دنبال مربیگری در فوتسال رفتم.

داستان سرمربیگری

-حمید بی غم اضافه کرد:حدود چهار سال دستیار بودم و در یک دوره که دستیار آقای عدالت خواه خدابیامرز بودم ایشان نتوانست با تیم فوتسال علم و ادب نتایج مناسبی کسب کند و از این رو کادرفنی را رها کرد و من در همان مقطع زمانی سرمربی تیم علم و ادب شدم و در شانزده بازی مسئولیت فنی علم و ادب را برعهده گرفتم و از همان جا بود که داستان سرمربیگری من رقم خورد و کم کم در مربیگری فوتسال جایگاهی پیدا کردم.البته فصل بعد از سرمربیگری تیم علم و ادب برای مدت کوتاهی دوباره دستیار شدم و تجربه اندوزی کردم و الان هم سرمربی تیم مس سونگون ورزقان هستم.

-او درباره جا به جایی مربیان لیگ برتر فوتسال به کیهان ورزشی می گوید: در لیگ برتر فوتسال ایران کماکان شاهد حضور مربیان در تیم های شهرشان هستیم و رفت و آمد مربیان غیر بومی در سایر تیم ها انچنان باب نشده است.غیر از چند مربی ندیدیم که تیم ها صاحب مربی غیر بومی شوند.هفتاد درصد مربیان در تیم های شهر خودشان مربیگری می کنند و از این بابت شانس کار کردن در سایر تیم ها را ندارند. البته دلایل خاصی دارد که یکی از آنها شرایط ممکن در لیگ است که تیم های مربیان بومی متمرکز می شوند.

-بی غم درباره الگوی خود در دنیای مربیگری می گوید:مربیان خوب و باکارنامه ای در لیگ برتر فوتسال ایران فعالیت دارند ولی من همواره کار آقایان حسین شمس و علی پازوکی را به عنوان الگو تعقیب کرده ام. بخصوص که مدتی هم دستیار آقای شمس بودم و در کنار ایشان نکات زیادی آموختم.

-وی در خصوص مدارک مربیگری خود گفت: مدرک مربیگری B فوتسال آسیا را دارم و هم چنین مدرک B را دریافت کرده ام.البته عالم مربیگری بسیار وسیع است و یک مربی می بایست دائما تجربه اندوزی کند.

دنبال بازیکنانی رفتم که عطش پیروزی داشتند

-سرمربی تیم فوتسال مس سونگون ادامه داد:مدتهاست که در فوتبال فعالیت جدی ندارم و همه وقتم را صرف فوتسال کرده ام.تمرکز را روی فوتسال گذاشته ام تا در زمینه مربیگری تجربیاتم دوچندان شود.البته از فوتبال زیاد هم دور نیستم و اتفاقات فوتبال را تعقیب می کنم.

-در حال حاضر تیم مس سونگون با سرمربیگری حمید بی غم صدرنشین لیگ برتر فوتسال است.صدرنشینی مس سونگون موضوع بعدی گفت و گو با حمید بی غم بود:«مسلما هر تیمی که نتایج خوبی کسب می کند و صدرنشین لیگ می شود دلایل مختلفی دارد.مدیریت مقتدر ،کادرفنی خوب ، بازیکنان اثرگذار و حمایت تماشاگران سبب ساز موفقیت یک تیم می شود.تمامی این عناصر که خدمت تان عرض کردم در موفقیت و صدرنشینی یک تیم نقش دارند.حتی اعتقاد دارم که یارگیری خوب و اصولی نقش بزرگی در نتیجه گیری یک تیم دارد.امسال ، من دنبال بازیکنانی در فوتسال رفتم که از درون عطش پیروزی داشتند و می خواستند در هر بازی فقط برنده شوند. ما با داشتن این بازیکنان صدرنشین لیگ شده ایم. نفراتی که تنها به کسب سه امتیاز می اندیشند .چنین فاکتورهایی در موفقیت های تیم ها تاثیرگذار است.»

دلایل عدم پیشرفت فوتسال

-بحث بعدی ما در خصوص نقل و انتقالات لیگ برتر فوتسال بود و بی غم به کیهان ورزشی می گوید:قطعا فوتسال به اندازه فوتبال مسائل حاشیه ای در فصل نقل و انتقالات ندارد . حواشی فوتسال در فصل نقل و انتقالات به مراتب کمتر از حواشی فوتبال است و اصلا باهم قابل مقایسه نیستند.امروزه خیلی ها می گویند که فوتبال با وجود حواشی مخربش پاک نیست . روابطی پشت پرده فوتبال جاری است که این رشته مهیج و پرطرفدار را به سمت و سویی ناشناخته برده است و اهالی فوتبال از این وضع رضایت ندارند اما من می گویم حواشی فوتسال خیلی کمتر از فوتبال در فصل انتقالات است. فوتسال خیلی از فوتبال و پشت پرده هایش پاک تر است و فوتسال هنوز جولانگاه افراد فرصت طلب نشده است و فضایش با حواشی مخرب آلوده نشده است. فوتسال در نقل و انتقالات مثل فوتبال پشت پرده ندارد و کماکان همه چیز رو است.

-وی ادامه داد:خوشبختانه در فوتسال آنقدر بریز و بپاش نیست که جولانگاه دلالان شود.فوتسال زیاد پول ندارد تا عده ای فرصت طلب به هر اسمی جذبش شوند و از بستر فوتسال جیب های خود را پر کنند.هر جا پول باشد ناخوداآگاه سروکله فساد هم پیدا می شود.خوشبختانه نقل و انتقالات فوتسال توسط افرادی سودجو اداره نمی شود و فوتسال مسیر سالم خودش را ادامه می دهد.

- پیشرفت فوتسال موضوع بعدی گفت و گو با سرمربی مس سونگون بود و او به کیهان ورزشی گفت:کندی پیشرفت فوتسال دلایل متعددی دارد که یکی از آنها نبودن امکانات سخت افزاری است. فوتسال ایران از نظر سخت افزاری رشد کافی نداشته و به اندازه بضاعت خود در نیروی انسانی تعالی نداشته است.فوتسال ایران از نظر بازیکن و مربی بسیار غنی است و با توجه به نتایج بین المللی اش می توان به نقاط مثبت و موثرش پی برد ولی فوتسال ما از نظر داشتن سالن خوب و استاندارد به معنای امروزی اش و امکانات سخت افزاری ضعیف است و باید گفت که ترقی نداشته است.مشکل بعدی فوتسال ایران نبودن پخش تلویزیونی است. ما پخش مستقیم تلویزیونی نداریم و از این بابت لطمه خورده ایم.اگر این دو مشکل برطرف شود فوتسال ایران به اندازه رقیبان جهانی خود رشد خواهد کرد.

اسپانسرها در فوتسال سرمایه گذاری نمی کنند!

-تیم فوتسال مس سونگون در فصل نقل و انتقالات لیگ برتر عملکرد بهتری داشت و حمید بی غم در این خصوص می گوید:آقای مهندس محمد رضا کافی مدیرعامل فوتسال مس سونگون فردی اخلاق گرا است و ما در خصوص نقل و انتقالات با هم بطور مفصل صحبت کردیم و خروجی صحبت هایمان این بود که تیم امسال مان را جذب بازیکنان ملی پوش و جوان ببندیم. از یک طرف سراغ بازیکنان ملی پوش و ستاره لیگ برتر رفتیم و از طرف دیگر بازیکنان جوان دسته پایین تر را جذب کردیم. هفت بازیکن ملی پوش و ستاره و هفت بازیکن چوان و باآتیه .بازیکنان جوان بیشترشان زیر بیست سال هستند و آنها می توانند به بازیکنان اصلی تیم در آینده بدل شوند.من به دنبال بازیکنانی از لیک دسته اول فوتسال رفتم و چهار بازیکن جوان امسال را از لیگ دسته اول به مس سونگون آوردم.

-او اضافه کرد:من تمامی بازیکنان لیگ برتر فوتسال را می شناسم زیرا سالهاست در لیگ به عنوان مربی فعالیت دارم.من هر ساله هفته های پایانی لیگ دسته اول فوتسال را از نزدیک تماشا می کنم و از هر تیم یکی دو بازی را می بینم.از همین طریق چند بازیکن را انتخاب می کنم.اعتقاد دارم که بازیکنان مستعدی در فوتسال حضور دارند که باید دنبال شان گشت و آنها را پیدا کرد.

-بی غم خاطر نشان کرد: الان بیشتر تیم های لیگ فوتسال دنبال صرفه جویی در هزینه ها هستند و می خواهند با کمترین هزینه تیم را ببندند و روانه لیگ برتر شوند.متاسفانه بزرگترین چالش لیگ فوتسال نبودن حامیان مالی است. فوتسال از نظر حامی ملی همواره مشکل داشته است. فوتسال از پخش تلویزیونی محروم است و از این رو حامیان مالی حاضر نیستند در فوتسال سرمایه گذاری کنند و حتی به محدوده فوتسال ورود کنند. وقتی تبلیغاتشان در فوتسال دیده نمی شود چطور می توان توقع داشت که در لیگ برتر فوتسال هزینه کنند.

تغییرات مدیریتی ابومسلم را نابود کرد

-موضوع بعدی این گفت و گو درباره برنامه های تاکتیکی سرمربی تیم فوتسال مس سونگون بود و بی غم دراین باره به کیهان ورزشی گفت:فوتسال اسپانیا از نظر تاکتیکی بی نظیر است و سیستم هایی که اسپانیایی ها در فوتسال اجرا می کنند مورد پسند من است اما از لحاظ خلاقیت های فردی که بیشتر سالنی بازان ما از آنها برخوردار هستند فوتسال برزیل در جهان بی رقیب است.بیشتر بازیکنان فوتسال ایران در تکنیک از سطح بالایی برخوردار هستند و فوتسال ما به برزیلی ها خیلی شبیه است و من به عنوان مربی برنامه های اسپانیایی ها و برزیلی ها را در فوتسال تعقیب می کنم.

-مباحث مربوط به فوتسال را کنار می گذاریم و در مورد اتفاقات سالهای گذشته در ابومسلم مشهد صحبت می کنیم:«من مثل بیشتر همشهری هایم طرفدار تیم فوتبال ابومسلم هستم. من از هواداران قدیمی ابومسلم به شمار می آیم و امیدوارم دوباره تیم محبوبم شهرم به روزهای خوب خود بازگردد. متاسفانه ابومسلم در سالهای اخیر به دلیل تغییرات مدیریتی فراوان دچار یک سری مشکلات اقتصادی شد و الان جزو تیم های بدهکار مشهد است.عدم ثبات مدیریتی در ابومسلم موجب شد تا این باشگاه روز به روز از نظر مالی سقوط کند و مبلغ بدهی اش بالا برود.تعدد مدیریت سبب نابودی ابومسلم را شد و الان هم بعید می دانم به توان ابومسلم از فقر مالی نجات داد زیرا تعداد بدهکاران ابومسلم خیلی زیاد است و کسی نمی تواند یک تنه از پس بدهی های این باشگاه برآید.»

از بازیخوانی برانکو تا عدم نتیجه گیری استقلال

-فوتسال ایران در دوره های گذشته جام جهانی به عنوان ارزشمند سومی و چهارمی رسیده است.از بی غم پرسیدیم که آیا فوتسال ایران قادر است در آینده قهرمان جام جهانی شود:«قهرمانی فوتسال ایران در جام جهانی سخت است.ما از نظر نیروی انسانی پتانسیل بالایی داریم اما از نظر شرایط حرفه ای نسبت به رقبای نامدارمان در جهان عقب تر هستیم.فوتسال ایران به لحاظ سخت افزاری ضعیف است و به تقویت نیاز دارد.ما زمانی می توانیم قهرمان جهان شویم که در بحث سخت افزاری برنامه ریزی کنیم. فوتسال ایران از نظر نیروی انسانی غنی است. ایران دوبار با مربی وطنی در جام جهانی به عناوین سومی و چهارمی رسیده است و ما هیچ گاه با مربی خارجی نتوانستیم به موفقیت های بزرگ برسیم. بیشتر قهرمانی ما در آسیا توسط مربی ایرانی کسب شده و اینها نشان می دهد که فوتسال ایران غنی است.

-از حمید بی غم درباره لیگ برتر فوتبال پرسیدیم و او درباره سرخابی ها در لیگ امسال گفت:تیم پرسپولیس طبیعی بود که روند خوب خود را ادامه دهد زیرا پرسپولیس بیشتر مهره های فصل گذشته خود را حفظ کرد و ضمنا از یک مربی تاکتیکی و کاربلد برخوردار است. برانکو ایوانکوویچ نشان داد که بازیخوانی را به خوبی می داند و در انتخاب نفرات ماهرانه عمل می کند.از طرف دیگر تیم استقلال از بازیکنان ارزنده ای برخوردار است ولی لیگ را با یک سری مشکلات مثل مصدومیت مکرر بازیکنان و گرفتاری های مالی شروع کردند و تا اینجای کار نتایج خوبی کسب نکرده اند.استقلال فصل گذشته از بازیکنان بزرگ برخوردار نبود و توقع طرفدارانش از تیم علیرضا منصوریان پایین بود اما امسال استقلال چند خرید بزرگ داشت و توقعات هوادارانش هم دوچندان شده است.

- وی در پایان گفت: امیدوارم تیم مس سونگون در فصل جاری لیگ برتر فوتسال به روند خوب خود ادامه دهد و تلاش مان این است که نماینده خوبی برای تبریزی های خونگرم باشیم.لازم است از کیهان ورزشی بابت توجهی که به فوتسال دارد تشکر کنم.فوتسال جزو رشته هایی است که با وجود موفقیت هایش کمتر موردتوجه قرار می گیرد.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: حمید بی غم ، فوتسال
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار