PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۳۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱

اهالی ورزش بویژه علاقه مندان به فوتبال هنوز به پاسخ روشنی درباره چرایی عملکرد ضعیف استقلال در لیگ برتر نرسیده بودند که به یکباره خبر عجیبی از باشگاه پرسپولیس به گوش رسید.

خبر مربوط به محرومیت پرسپولیس و مهدی طارمی بود، با این مضمون که فدراسیون جهانی فوتبال در پی شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه، مهدی طارمی بهترین گلزن پرسپولیس را در پرونده قطع همکاری با تیم ترکیهای ریزه اسپور، مقصر دانسته و او را چهارماه از فوتبال محروم کرده است.

محرومیت قرمزها در این پرونده تنها به طارمی ختم نشد و باشگاه پرسپولیس نیز در دو پنجره نقل و انتقالات آتی از خرید بازیکن جدید محروم شد.علاوه بر تمام اینها طارمی و پرسپولیس هم متفقا مبلغ ۷۸۹ هزار و پانصد یورو(نزدیک به چهار میلیارد تومان) به عنوان غرامت به باشگاه ریزه اسپور ، محکوم شدند.

بر اساس اعلام فیفا حکم قطعی بوده و محرومیت های در نظر گرفته شده برای پرسپولیس و طارمی لازم الاجراست.

چند روز پس از انتشار این خبر، زوایای پنهان ماجرا روشن شد. اول اینکه مشخص شد مدیران باشگاه پرسپولیس تاریخ امضای قرارداد طارمی را در ابتدای فصل گذشته دستکاری کرده بودند. آنها برای فرار از تبعات احتمالی این مسئله با ترفند خاصی دست به کار شدند تا شاید بعدها فیفا را متقاعد کنند که مهدی طارمی پیش از سفر به ترکیه با پرسپولیس قرارداد داشته است، اتفاقی که اکنون سرآغاز مشکلات بعدی برای این تیم شده است.

اکنون بهنظر میرسد باشگاه ترکیهای دقیقا روی همین موضوع دست گذاشته و شکایت خود را به فیفا برده است. فدراسیون جهانی فوتبال هم که روی تناقض و البته شاهکار باشگاه پرسپولیس حساس شده و مسئله را پیگیری کرده است. در نهایت فیفا هم به خاطر همین تخلف رای به محرومیت باشگاه پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات داده است.

موضوع دوم اینکه در این ماجرا مهدی طارمی نیز مقصر بوده است. این مهاجم در حالی به پرسپولیس برگشت که مبلغ یک میلیارد و صدوپنجاه میلیون تومان کمک پرداخت شده از طرف یکی از مدیران سابق را برای فسخ به باشگاه ترکیهای پرداخت نکرد و آن را حق قانونی خود دانست!

بررسی روند اتفاقات، نشاندهنده آن است که مدیران پرسپولیس موضوع را جدی نگرفته بودند و دستکاری کردن تاریخ عقد قرارداد و نبودن نظارت روی پول پرداختی به طارمی بابت تسویه حساب با باشگاه ترکیه ای نیز از نشانه های آن است.

جدی نگرفتن موضوع به این مهمی، یعنی "ضعف مدیریت”! مجله کیهان ورزشی به عنوان قدیمی ترین نشریه ورزشی ایران سالهاست به اشکال مختلف تاکید کرده که علتالعلل بسیاری از اتفاقات و واقعیتهای تلخ ورزش ضعف در مدیریت بوده و مادامی که این ضعف برطرف نشود، باید انتظار چنین رویدادهای تلخی را داشت. البته ناگفته پیداست که وقتی از « ضعف مدیریت» سخن می گوییم ، بحث ما شخصی نیست و روی فرد و مدیر خاصی نظر نداریم حرف ما روی ساختار مدیریتی فوتبال و بلکه ورزش است که متاسفانه چون اصل ورزش را جدی نگرفته ایم این موضوع مهم تعیین کننده یعنی«مدیریت»را هم جدی نگرفته و شرایط و استاندارد های لازم را در این باره رعایت نمی کنیم.

هفته گذشته در همین صفحه علت مشکلات استقلال را یادآور شدیم که مشکل آبی پوشان، مشکل یک تیم و یک مقطع نیست، مشکل کل فوتبال ماست، مشکل نحوه اعمال مدیریت بر فوتبال ماست و چه تلخ که همان جملات را در فاصله یک هفته بعد، حالا باید درباره پرسپولیس به کار ببریم ؛ امروز پرسپولیس، دیروز استقلال و کمی دورتر تراکتورسازی. چرخه ای معیوب در ورزش و فوتبال شکل گرفته و برای حل آن باید در درجه نخست ورزش را از قبل جدی تر گرفت، کارکرد اجتماعی فوتبال را باور داشت، در انتخاب مدیران فارغ از نسبت و قوم و خویشی یا خط و خطوط مشترک سیاسی و ... به اصل مهم شایسته سالاری توجه نمود.

ولی متاسفانه باید بگوئیم هنوز اراده جدی برای اصلاح امور در نزد مسئولان ورزش و فوتبال دیده نشده و این رشته پرطرفدار کماکان گرفتار رفیقبازیها ، سفارشها و تعارفات و رودربایستیهاست. هنوز منافع ملی مغفول واقع می شود و خواست ، نظر و احساسات جوانان علاقهمند به فوتبال در نزد تصمیم گیرندگان بها و ارزش چندانی ندارد.

اگر این طور نبود نتایجی مشابه آنچه در بازی پرسپولیس با الهلال(و قبلا استقلال با العین)دیدیم ، برای فوتبال ما اتفاق نمی افتاد و اینگونه حیثیت فوتبال ما و احساسات ملی و پاک طرفداران ورزش که اکثرشان از نسل جوان هستند به بازی گرفته نمی شد.

* گروه فوتبال کیهان ورزشی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار