PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۲۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
داستان صیادی که فوتبالیست شد
تیم پارس جنوبی «جم» در لیگ هفدهم شروعی قابل توجه داشت.بخصوص که این تیم در اولین فصل حضورش موفق شد نتایج ارزشمندی در لیگ برتر کسب کند. جالب است که بدانید صدرنشینی تیم پارس جنوبی در هفته های گذشته بر اساس شانس و اقبال رقم نخورده است. این تیم جنوبی که طرفداران قابل توجهی دارد در چهار بازی هفته های گذشته خود هر بار از حریفش گل خورد و عقب افتاد اما با ارائه فوتبال تهاجمی توانست نتیجه را جبران کند و حتی بازی را به سود خود به پایان برساند.پارس جنوبی در ورزشگاه خانگی اش بر تیم استقلال تهران غلبه کرد و تیم های دونده و جوانگرای لیگ را هم شکست داده است.ابراهیم صالحی فوروارد بوشهری پارس جنوبی یکی از عناصر تیم مردم فوتبالدوست «جم» است که عملکرد قابل دفاعی از خود در هفته های گذشته لیگ بر جا گذاشته است. صالحی که تجربه حضور در لیگ برتر را دارد دو هدف بزرگ را در این فصل دنبال می کند. نخست ،درخشش در پارس جنوبی و دوم این که پیراهن تیم ملی را بر تن کند. خودش می گوید پارس جنوبی می تواند سکوی پرتاب فوتبالیست های بوشهری باشد. بوشهر طی سالهای گذشته فوتبالیست های قابل احترامی را به فوتبال ایران تقدیم کرده است که یکی از آنها مهدی طارمی است و این فصل هم ابراهیم صالحی و علی دشتی نیز می توانند مثل طارمی در لیگ بدرخشند و از نظر فنی ترقی کنند.

بچه بوشهر

-زادگاه ابراهیم صالحی مهاجم تیم پارس جنوبی جم شهر بوشهر است :« اهل جزیره «شیف» بوشهر هستم.جزیره ما در دو کیلومتری بوشهر واقع شده است. بیشتر مردم جزیره ما صیاد هستند و شغل دیگری ندارند.حدود 4500 نفر در جزیره ما سکونت دارند و یکی از مشغولیت جوانانش فوتبال بازی کردن است.من نماینده مردم جزیره «سیف» در فوتبال هستم.»

-وی اضافه کرد:صیادی مشکل است و سختی های مختص به خودش را دارد.صیادان جزیره ما همیشه می گویند که حرفه شان آینده ای ندارد.آنها غیر از شغل صیادی گزینه ای پیش روی خود ندارند و از این رو مجبورند ماهیگیری کنند.مردم بوشهر ماهیگیری می کنند و کسب شان هم حلال است و از این بابت به خود می بالند ولی شغل شان با وجود دشواری فراوان آینده ای ندارد. اگر یک ماهیگیر بر اثر حادثه ای از کار افتاده شود دیگر بیکار خواهد شد و درآمدی نخواهد داشت.این قسمت ماجرا خیلی تلخ است.

-زادروزش در یکم اسفند ماه 1369 ثبت شده است.

-ابراهیم در خانواده ای تحصیلکرده فوتبالیست شد:«پدرم صاحب «لنج» است و برادرو خواهرانم از قشر تحصیلکرده و دانشگاهی هستند.خواهرم استاد قرآن و برادرم مهندس است.خواهر دیگر هم نیز تحصیلکرده است و من به جهت علاقه بیشتر به ورزش تصمیم گرفتم تمام وقتم را روی فوتبال بگذارم.ما یک «لنج» داریم و من هم از کودکی به دریا رفته ام و از کودکی ماهیگیری را یاد گرفته ام . اجداد ما همگی صیاد یا صاحب «لنج» بودند. البته «لنج» ما در آبهای تحت نظر جمهوری اسلامی ایران تردد می کند .»

-صالحی دیپلمه است:«واقعیت این است که من ورزش را بیشتر از درس خواندن دوست داشتم و پس از گرفتن دیپلم ادامه تحصیل ندادم.»

-ابراهیم خاطره ای از دریانوردی خود گفت:یکبار به دریا رفتیم و برخلاف انتظارت مان طوفان شد و ما یک روز تمام در دریا سرگردان بودیم. بی سیم و دستگاههای مخابراتی مان قطع شد و موتور «لنج» هم روشن نشد و یک روز ملال آور را پشت سر گذاشتیم . خدا کمک کرد و یک لنج نزدیک ما شد و ما را دید و نجات مان داد وگرنه سرنوشتمان معلوم نبود.

-وی ادامه داد:دریا قانون خودش را دارد و وقتی به دریا می روید نباید به قانون دریا بی توجه باشید .

-ابراهیم متاهل است:« حدود چهار ماه است که ازدواج کرده ام. همسرم همسایه مان بود و از قشر تحصیلکرده جامعه به شمار می آید.»

شرفی مسبب حضورم در ایران جوان شد

-ابراهیم در خصوص نحوه حضورش در فوتبال به کیهان ورزشی می گوید:من به درس خواندن علاقه نداشتم و هرازگاهی برای ماهیگیری به دریا می رفتم .یک روز حاج محمود مطلق مربی فوتبال ،بازی مرا دیده بود و به من گفت که چند ماهی به دریا نروم و تمرین کنم.او به من گفت که می توانم در فوتبال پیشرفت کنم.مدتی در تیم این مربی خوب تمرین کردم و یک روز با تیمش برابر تیم ایران جوان بوشهر بازی کردیم.من در این بازی عملکرد خوبی داشتم و آقای اصغر شرفی سرمربی وقت ایران جوان پس از بازی با من صحبت کرد و گفت که می توانم به تیمش ملحق شوم.من که از پیشنهاد اصغر آقا و ایران جوان خوشحال شده بودم به ایران جوان رفتم. در فصل نخست هیچ فرصتی برای بازی کردن در ایران جوان پیدا نکردم و فصل بعد که آقای عبدالرحیم خرمزی سرمربی ایران جوان شد توانستم اولین بازی خود را انجام دهم و از آن جا بود که به بازیکن ثابت تیم بدل شدم . آقای خرمزی مربی دلسوز فوتبال در ان برهه به من لطف بزرگی کرد و لازم است از او به خاطر کمک هایش در فوتبال تشکر کنم.ایشان سبب شدند تا من در ایران جوان بوشهر دیده شوم.

خرمزی به من خدمت کرد

-او ادامه داد:اولین سال حضورم در ایران جوان این طور بود که بیشتر در خدمت تیم امید باشگاه بودم. سال بعد که اقای خرمزی سکان هدایت ایران جوان را برعهده گرفت من فرصت بازی در تیم بزرگسالان را پیدا کردم.آقای خرمزی یک حسن بزرگ داشت و آن هم اعتماد کردن به بازیکنان جوان بود.ایشان با روشی که داشتند موجب رشد بازیکنان جوان شدند.الان تعدادی از بازیکنان ایشان در لیگ برتر و لیگ دسته اول بازی می کنند.حتی ایران جوان با سرمربیگری آقای خرمزی به پلی آف صعود کرد و یکی از فصل های خود را پشت سر گذاشت. ناگفته نماند ایشان خیلی زود جواب اعتماد به بازیکنان جوان را دریافت کرد و زمانی که تیمش در مرحله پلی آف حاضر شد همه فهمیدند که ایران جوان با جوانگرایی کار ارزشمندی انجام داده است.حقیقتا آقای خرمزی به من و جوانان مثل خودم خدمت کرده است.

-صالحی اضافه کرد:پس از دو سال حضور در تیم ایران جوان روانه استقلال خوزستان شدم. حدود یک فصل و نیم در خدمت استقلال بودم و وقتی مشمول خدمت مقدس سربازی شدم بلافاصله به تیم فجرسپاسی شیراز پیوستم.زمانی که خدمت سربازی ام به پایان رسید با باشگاه بادران به مدت نیم فصل قرارداد بستم.شرایط بادران مناسب بود و من یک نیم فصل کنار این تیم بودم. پس از پایان قراردادم به بوشهر رفتم و با تیم پارس جنوبی جم قرارداد بستم .

آب و هوای «جم» مثل تهران است

-ابراهیم درباره اوضاع جوی شهر «جم» به کیهان ورزشی گفت:آب و هوای «جم» نزدیک به تهران است.این شهر نسبت به سایر شهرهای استان بوشهر خنک تر است. وقتی دمای هوا در بوشهر به 45 درجه می رسد دمای «جم» حدود 30 درجه است و فوتبالیست ها به راحتی می توانند در هوای این شهر تمرین کنند. برجسته ترین حسن این شهر مردمان خونگرم و صمیمی اش است.مردم «جم» تیم پارس جنوبی را دوست دارند و با تمام وجود این تیم را حمایت می کنند.اگر تیم پارس جنوبی به اینجا رسیده بدون شک به خاطر حمایت های بی دریغ مردمش بوده است. اینها سرمایه واقعی تیم پارس جنوبی هستند و خوشحالم که در این تیم بازی می کنم.

-اولین بازی ابراهیم صالحی در لیگ برتر برابر تیم ملوان بندر انزلی بود:« در آن برهه بازیکن تیم استقلال خوزستان بودم.متاسفانه بازی را دو بر یک به ملوان باختیم.اتفاقا تک گل بازی را هم من برای استقلال زدم و توانستم در بازی نخست خود گلزنی کنم.سال 1392 بود و تیم ما بازی خوبی انجام داد اما نتیجه نگرفت.»

-ابراهیم درباره نحوه حضورش در تیم پارس جنوبی «جم» به کیهان ورزشی گفت:با خاتمه خدمت سربازی ام با پیشنهاداتی مواجه شدم. همانطور که در بخش های قبلی گفتم پیشنهاد تیم بادران مناسب بود و من هم برای یک نیم فصل با این تیم قرارداد بستم.پیشنهاد مالی شان خوب بود و از این بابت سود کردم.پس از پایان قراردادم با بادران با چند پیشنهاد خوب مواجه شدم که همگی از نظر مالی خوب بود.گسترش فولاد تبریز و پدیده مشهد پیشنهادات خوبی دادند و من در ابتدا می خواستم به تیم پدیده ملحق شوم.در همین برهه بود که آقای مهدی تارتار سرمربی تیم پارس جنوبی چند بار به من زنگ زد و گفت که مرا می خواهد. پس از بررسی وضع تیم پارس جنوبی تصمیم گرفتم با آقای تارتار مربی خوب فوتبال مان کار کنم و امروز خوشحالم که شاگرد ایشان هستم.

تارتار اسکلت پارس جنوبی را حفظ کرد

-بحث بعدی مان درباره صدرنشینی تیم پارس جنوبی در لیگ بود. پارس جنوبی با کسب نتایج امیدوارکننده موفق شد صدر جدول را تصاحب کند و در هفته های ابتدای لیگ برتر از بزرگان سبقت بگیرد.ابراهیم صالحی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:اگر نتایج تیم پارس جنوبی را از لیگ دسته اول دنبال کنید متوجه می شوید ما جزو تیم هایی بودیم که کمترین باخت را متحمل شدیم و به لیگ برتر صعود کردیم.حقیقتا پارس جنوبی بااقتدار به لیگ برتر صعود کرد و در لیگ دسته اول نشان داد که عزمش را برای راهیابی به لیگ برتر جزم کرده است.پارس جنوبی به لیگ برتر صعود کرد و آقای مهدی تارتار سرمربی تیممان با تصمیمی حرفه ای تمامی بازیکنان بومی تیم را حفظ کرد. اسکلت پارس جنوبی حفظ شد و بنا به صلاحدید تارتار چند بازیکن باتجربه مثل محسن فروزان، فرشاد سالاروند ،الویس نانگ و اومانیا بازیکن سابق تیم ملی کاستاریکا و پرسپولیس به تیم ملحق شدند تا توان فنی تیم افزایش یابد. نانگ جزو بازیکنان خوب خارجی لیگ برتر است و او به واسطه حضورش در لالیگا و لیگ برتر بلژیک یک بازیکن بین المللی به شمار می آید. جذب بازیکنان بین المللی عیار تیم ما را دوچندان کرده است و اینها دلایلی است که درحال حاضر تیم ما صدرنشین شده است.البته هیچ کس انتظار صدرنشینی پارس جنوبی را در لیگ برتر نداشت و همه تصور می کردند که ما در همان هفته های ابتدایی نمی توانیم نتایج مثبتی کسب کنیم اما با وجود یک کادرفنی خوب به سرمربیگری اقای تارتار و بازیکنان پرتلاش توانستیم در صدر جدول رده بندی قرار بگیریم.البته لطف خداوند هم بود که امروز در صدر جدول هستیم.

-ابراهیم اضافه کرد:همانطور که گفتم کمتر کسی باور می کرد که پارس در لیگ صدرنشین شود. خیلی ها گفتند که پارس یکی دو برد کسب می کند و سپس توان خود را از دست می دهد و از بالای جدول سقوط می کند اما این طور نشد.ما در چهار بازی از حریفان مان عقب افتادیم ولی در ادامه مسابقه به بازی برگشتیم و حریف مان را شکست دادیم.اینها اتفاقی نبود . به نظر من تیمی که توان جبران را دارد می تواند موقعیت خود را حفظ کند.تیم پارس جنوبی در هفته های گذشته نشان داد که شخصیت دارد و می خواهد در لیگ برنده باشد و البته اینها کار ما را در آینده دشوار خواهد کرد زیرا لیگ در هفته های آینده پرفشارتر می شود و تیم ها برای کسب پیروزی تلاش مضاعفی از خود نشان خواهند داد.

تارتار با بازیکنانش رفیق است

-صالحی درباره مهدی تارتار سرمربی تیم پارس جنوبی می گوید: آقا مهدی یکی از مربیان خوشفکر لیگ برتر است . من از سایر بازیکنان و شاگردان شان شنیده بودم که کار کردن با تارتار بسیار شیرین است و همه بازیکنان دوست دارند با ایشان کار کنند.بزرگترین حسن تارتار این است که با بازیکنانش رفیق است و روابطی صمیمی با شاگردانش دارد.مدیریت تیمی و فنی تارتار مثال زدنی است و بازیکنان از کارکردن با این مربی لذت می برند.رفاقت و درایتش موجب شده تا پارس جنوبی در دو فصل گذشته سیر صعودی داشته باشد.من در این مدتی که شاگرد اقا مهدی بوده ام از کار کردن با او خیلی از نکات فنی را آموخته ام.

-او ادامه داد:من هم مثل تمامی فوتبالیست ها دوست دارم پیراهن تیم ملی کشورم را در میادین بین المللی بر تن کنم.البته اقای کارلوس کروش سرمربی تیم ملی است و او تشخیص می دهد کدام بازیکنان در تیم ملی به میدان بروند. امیدوارم کروش برای یکبار به من فرصت دهد تا به اردوی تیم ملی دعوت شوم. به هر حال نظر نهایی کروش حائز اهمیت است.

-علی دشتی بازیکن فاز تهاجمی تیم پارس جنوبی در فصل جاری عملکردی قابل توجه داشته است و ابراهیم درباره او می گوید:سالهاست که علی را می شناسم. من با علی در تیم ایران جوان بوشهر همبازی بودم. علی در پیکان هم بازی کرده است و جزو بازیکنان امتحان پس داده لیگ برتر است.علی برای رسیدن به جایگاه کنونی زحمات زیادی کشیده است و انصافا حق است که در این هفته ها از او تعریف کنند.علی دوست ندارد در ابتدای کارش در لیگ وارد حاشیه شود و از این رو صلاح دانسته کمتر با رسانه ها مصاحبه کند. از نظر اخلاقی نیز بازیکن قابل احترامی است و برایش آرزوی موفقیت می کنم.

صحبت از قهرمانی نمی کنیم...

-نوبت به سوالات غیر ورزشی رسید:«من غذاهای جنوبی را بیشتر دوست دارم.«میگو پلو» و «قلیه ماهی» غذاهای موردعلاقه ام هستند. بخصوص «قلیه ماهی» بوشهری که بسیار خوش طعم است.اوقات فراغت بسیاری نداریم. فوتبالیست ها هرگاه تعطیل باشند استراحت می کنند. فشار بالای تمرینات در طول هفته موجب می شود که بازیکنان از نظر جسمانی تحلیل بروند . اگر ما استراحت کافی نداشته باشیم از نظر بدنی تحلیل می رویم و از فرم خارج خواهیم شد.همه در جامعه فکر می کنند که فوتبالیست ها آدم های راحت طلبی هستند در حالی که فوتبالیست ها دائما استرس دارند و فقط فوتبالیست جماعت می تواند فوتبالیست ها را درک کند.گاهی می شنوم که می گویند فوتبالیست ها در ناز و نعمت هستند در حالی که ما بعد از هر مصدومیت دچار دردهای شدیدی می شویم که نمی توانیم شب ها یک ساعت بخوابیم. فوتبال حرفه ای ،قوانین خود را دارد و یک فوتبالیست حرفه ای باید در خدمت تیمش باشد.

-همدلی یکی از دلایل صدرنشینی تیم پارس جنوبی بوده است:«جالب است بدانید که تمامی اعضای تیم پارس در یک ساختمان ده طبقه زندگی می کنند. در هر واحد سه بازیکن حضور دارند و مابقی اعضای تیم نیز در سایر واحدها سکونت دارند.واقعا پارس جنوبی مثل یک خانواده است و حضورمان در یک ساختمان موجب شده تا همدلی مان نسبت به گذشته دوچندان شود.ما با هم رفیق هستیم و این ویژگی سبب ساز شروع خوب مان در لیگ شده است.

-وی ادامه داد:تیم ما آغاز امیدوارکننده ای در فصل جاری لیگ برتر داشته است . قهرمانی تیمی که از دسته اول به لیگ برتر آمده دور از انتظار است و ما هم با صدرنشینی در لیگ صحبت از قهرمانی نمی کنیم اما به دنبال کسب جایگاهی ارزشمند در جدول رده بندی هستیم. امیدوارم بتوانیم در اولین فصل سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوریم. البته هفته های دشواری پیش روی پارس جنوبی است و نباید تصور کنیم که همه تیم های لیگ شرایط یکسانی دارند.شکست استقلال در «جم» روحیه بخش بود اما نباید در هفته های آینده کارمان سهل و آسان است.الان همه تیم ها می خواهند در لیگ برنده شوند و جایگاه بهتری برای خود دست و پا کنند.

-وی در پایان گفت:از کیهان ورزشی برای گفت و گو با بازیکنان شهرستانی تشکر می کنم.هم چنین لازم است از آقای عبدالرحیم خرمزی مربی سابقم در تیم ایران جوان قدردانی کنم.همین طور از پدرم بابت حمایت های بی دریغش که سکوی پرتابم بوده است.از مدیریت باشگاه پارس جنوبی کمال تشکر را دارم و امیدوارم امسال سبب شادی مردم «جم» در میادین فوتبال شوم.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریبرز کوراوند
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای افتخاری و شفر جان بنده عمریه که طرفدار پیراهن ابی اونم استقلال تهران هستم مایلم عرضی کنم خدمت اقای افتخاری و شفر من یه خواسته ای به عنوان یه عضو کوچک از باشگاه که اون عضو یه طرفدار با تعصبی هستش میخوام بگم که چند سال هیچ خوشی ندیدیم قبل از اینکه اقای شفر سکاندار تیم محبوبم بشه خواستم عرض کنم که اقای شفر و اقای افتخاری عزیز استقلال با این نفرات مثل ابراهیم صالحی که دقیقا همه چیزش مثل طارمی میمونه دشتی میثم تیموری قلی زاده ترابی بابایی رضاوند عقیل کعبی و یه دفاع وسط خوب همراه با دانیل ارزانی تو رو خدا اقای افتخاری اینارو جذب کنید و زکی پور قربانی انصاری پادوانی حیدری محسن کریمی رو از تیم اخراج کنید که به امید خدا یه تیم قدرتمند برای چندین سال دیگه داشته باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار