PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
چند پرده از مصائب فوتبالی سید محسن کریمی «وینگر» تیم استقلال تهران
فوتبالیست شدن در نگاهی گذرا ساده انگارانه است. برخی می گویند که فوتبالیست شدن کاری ندارد ، با ضربه زدن به توپ می شود سلسله مراحل فوتبال را طی کرد و در طول چند سال به فوتبالیستی قابل بدل شد. نگاهی ساده انگارانه که از نظر فوتبالی ها از بیخ و بن اشتباه است. آنهایی که اهل فن نیستند می گویند با یک توپ در زمین خالی می شود فوتبالیست شد و با پشتکار مراحل ترقی را پیمود در حالی که فوتبالیست شدن مثل سایر رشته های ورزشی آسان نیست. می بایست ریاضت کشید و روزگار عذاب آوری را تجربه کرد.با نشستن پای صحبت های یک فوتبالیست شهرستانی حقایق و عذاب ها برایمان نمایان می شود. بازیکنان شهرستانی بهتر از هر کسی می توانند سختی های فوتبالیست شدن در کشورمان را توصیف کنند. از بی جایی در شهرهای بزرگ بگیر تا بی پولی و نداشتن غذا برای گذراندن روزگار که همگی داستان دردناکی دارند .سید محسن کریمی هافبک و مهاجم استقلالی ها یکی از فوتبالیست هایی است که برای رسیدن به جایگاه کنونی خود بسیاری از سختی ها را به جان خریده و به آسانی به استقلال نرسیده است. داستان غم انگیزی دارد و چقدر خوب است که بازیکنان تیم های پایه این قصه را بخوانند و بشنوند تا قدر موقعیت ها را بیشتر بدانند.محسن برای فوتبالیست شدن در فوتبال پایه پایتخت رنج کشید. نه جای خواب داشت و نه پولی برای آن که شکمش را سیر کند.در دوره ای به تهران آمد و به دور از خانواده ، دست هایش را روی پاهایش گذاشت و تنها یک یا علی گفت و به جنگ مشقت های پیش روی خود رفت. بدون شک حرکت رو به جلو بازیکنانی شهرستانی در فوتبال یک علت بیشتر ندارد و آن هم فوران انگیزه در دوران جوانی است که انسان را در ملال آور ترین شرایط متوقف نمی سازد .

بچه «کیاسر» ساری

-میهمان این هفته ما از پدیده های تیم استقلال تهران در سالهای گذشته است.بازیکنی روبه جلو و دریبل زن که در تیم های پایه باشگاه استقلال رشد کرد.سید محسن کریمی فوروارد تیم استقلال تهران میهمان این هفته ما است که در «کیاسر» ساری دیده به جهان گشود و زادروزش در ۲۹ شهریور ۱۳۷۳ ثبت شده است.

-محسن می گوید:«کیاسر» زادگاهم است و در این محله بزرگ و فوتبالیست شدم.محله ما و اطرافش فوتبالیست های زیادی دارد و که امید عالیشاه یکی از آنها است.مازندران از استان های فوتبال خیز ایران به شمار می آید.

-کریمی در خانواده ای ورزشکار شد که اعضای خانواده ورزشکار نبودند:«خانواده ام ورزشی نیستند.برادران مسائل روز فوتبال را کم و بیش تعقیب می کنند ولی مثل من در ورزش بخصوص فوتبال غرق نشده اند.من از کودکی عاشق فوتبال بودم و هرگاه فرصتی پدید می آمد با بچه های هم سن و سال خودم در کوچه و خیابان فوتبال بازی می کردم.»

-پدرش بازنشسته ذوب آهن «کیاسر» است و محسن دو برادر و یک خواهر دارد و فرزند کوچک خانواده است.

-در حال حاضر دانشجوی کارشناسی رشته ادبیات پیام نور است:«مایل هستم پس از کسب مدرک لیسانس دوباره ادامه تحصیل دهم.دوست دارم مدرک کارشناسی ارشد رشته ادبیات را کسب کنم.»

برای فوتبال یواشکی از خانه خارج می شدم

-محسن بسان تمامی فوتبالیست ها از فوتبال محلات آغاز کرد و خیلی زود جذب فوتبال محلات شد. وی دراین باره می گوید:من از کودکی شرایط خوبی برای بازی کردن داشتم.از کودکی دوست داشتم با بچه ها فوتبال بازی کنم.گاهی یواشکی از خانه بیرون می رفتم تا با بچه های محل فوتبال بازی کنم.کمی بزرگتر شدم برای پیشرفت در فوتبال به تیم های پایه ساری مراجعه کردم .متاسفانه فوتبال مازندران همیشه با مشکلات بزرگ و کوچک مواجه بوده و انتقادات زیادی از عملکرد و برنامه ریزی مسئولان ورزش مازندران وجود دارد.با این اوصاف راهی نداشتم غیر از این که به تیم های پایه استانی بروم.وقتی به دربسته تیم های پایه خوردم به تیم فوتسال عمران سلیمانی ساری رفتم و با این تیم در سالن تمرین کردم.شروع خوبی در فوتسال داشتم و در چند رقابت فوتسالی شرکت کردم.یک روز تصمیم گرفتم برای پیشرفت بیشتر در فوتسال و فوتبال به تهران سفر کنم.به تهران رفتم و با هماهنگ مربی ام توانستم بر سر تمرینات تیم فوتسال فولاد ماهان شرکت کنم.وقتی در تمرین شرکت کردم و مشغول بازی بودم آقای مازیار شعبانی دروازه بان اسبق تیم استقلال در میان تماشاچیان نشسته بود و در پایان تمرین با من صحبت کرد و به من گفت که برای پیشرفت باید در تمرینات یکی از تیم های پایه فوتبال تهران شرکت کنم. ایشان مرا به آکادمی باشگاه استقلال تهران معرفی کرد. آقا مازیار بچه شمال است و به من گفت که می توانم در تیم های پایه ترقی کنم.

-کریمی ادامه داد:یک روز بر سر تمرینات آکادمی استقلال رفتم و تست فنی دادم. آقای رضا جلولی سرمربی تیم جوانان استقلال بود و فوتبال پایه را زیرنظر ایشان شروع کردم. البته آقا رضا پس از مدت کوتاهی از آکادمی رفت و جای خود را به آقای ایوب اصغرخانی داد و ما زیر نظر این مربی تمرینات مان را ادامه دادیم.البته در همان سالها خدمت عمو اصغر حاجیلو و حاج حسن خاوری هم بودیم و لازم است از زحمات تک تک این عزیزان تشکر کنم.ضمنا شاگرد آقای سیروس دین محمدی هم بوده ام و ایشان در تیم های پایه استقلال کمکم کرد.

نمره قبولی از قلعه نویی گرفتم

-ماجرای پیوستن محسن به تیم بزرگسالان استقلال ،صحبت بعدی ما با کریمی بود:«سال آخری که برای تیم امید استقلال بازی می کردم یک روز هوتن پسر امیر قلعه نویی سرمربی وقت استقلال به من زنگ زد و گفت که بر سر تمرین تیم بزرگسالان باشگاه حاضر شوم و با تیم تمرین کنم تا سرمربی تیم عملکرد تمرینی ام را ببیند.من هم به تمرین رفتم و خوشبختانه آقای قلعه نویی عملکردم را پسندید و این جا لازم است که از ایشان تشکر کنم.آقای قلعه نویی سکوی پرتابم در استقلال شد و من با راهنمایی این مربی فرصت بازی در ترکیب استقلال را پیدا کردم.بالاخره فرصتی که قلعه نویی به من داد فرصت بزرگی بود و اینها برای رشد یک بازیکن جوان بااهمیت است.»

-او اضافه کرد:در دومین سال حضورم در تیم بزرگسالان استقلال با تغییرات کادرفنی مواجه شدیم و آقای پرویز مظلومی جانشین قلعه نویی شد . آقای مظلومی به استقلال آمد و مرا در تیمش بازی داد.من در دوران سرمربیگری مظلومی به بازیکن ثابت تیم استقلال بدل شدم و دوران خوبی داشتم.با آمدن آقای علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی نیز جایگاهم را از دست ندادم.علی آقا در فصل گذشته لیگ برتر بطور پیاپی از من استفاده کرد و متوجه شدم که ایشان از نظر فنی به من اعتماد دارد.متاسفانه در فصل گذشته از ناحیه کتف دچار مصدومیت شدم و تاکنون درگیر این آسیب دیدگی طولانی مدت هستم.امیدوارم در پایان نیم فصل از نظر بدنی آماده شوم تا بتوانم به استقلال در نیم فصل دوم کمک کنم.

خیلی ها می گویند مثل گروسی بازی می کنم

-شباهت بازی کریمی در خط حمله با محسن گروسی مهاجم تیم استقلال در دهه شصت بحث بعدی مان بود. خیلی ها با تماشای محسن در زمین به یاد گروسی می افتند. کریمی در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:تاکنون خیلی ها این موضوع به من یادآوری کرده اند و می گویند از نظر فوتبالی مثل آقای گروسی در زمین بازی می کنم.شباهت بازی من با آقای گروسی سبب شد که یک روز با ایشان ملاقاتی داشته باشم و از این رو به منزل گروسی پیشکسوت باشگاه استقلال بروم.در این ملاقات ضمن دیده بوسی درباره فوتبال و شباهت بازی مان به یکدیگر گفت و گو کردیم و آقای محسن هم مرا راهنمایی کرد.یکبار هم مربی ام به من گفت که فوتبالم به گروسی شباهت دارد و از عملکرد آقا محسن در زمین برایم صحبت کرد.

-اولین بازی محسن در لیگ برتر مقابل تیم نفت تهران بود:«هفته پایانی لیگ برتر که آقای قلعه نویی مرا در بازی برابر تیم نفت تهران به میدان فرستاد.نتیجه بازی مساوی شد و من برای این که نشان دهم قدر فرصت ها را می دانم در این بازی خیلی تلاش کردم.»

- محسن در لیگ برتر گلهای قابل توجهی به ثمر رسانده و جزو بازیکنان تاثیرگذار استقلالی ها در دو فصل گذشته بوده است.کریمی درباره اولین گلزنی خود در لیگ برتر می گوید:اولین گلم را با پیراهن استقلال به تیم آبی پوش استقلال اهواز زدم. من بنا به تصمیم سرمربی تیم به عنوان یار تعویضی وارد زمین شدم و توانستم از فرصت به دست آمده استفاده نمایم و گلزنی کنم.این گل خیلی به من چسبید زیرا اولین گلم در لیگ بود.

رحمتی به بازیکنان جوان لطف دارد!

-رفاقت سید محسن کریمی با سید مهدی رحمتی کاپیتن استقلال بر هیچ کسی پوشیده نیست.این دو نفر با هم در اردوها هم اتاق می شوند و محسن به کاپیتن استقلال ارادت قابل توجهی دارد. محسن در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:آقا مهدی به تمامی بازیکنان جوان استقلال لطف دارد و به من هم در دو سال گذشته محبت داشته است.آقا مهدی کاپیتن و بزرگتر تیم است و همیشه به بازیکنان جوان انرژی مثبت می دهد. من با سید در اردوها هم اتاق می شوم و از این بابت خیلی خوشحالم زیرا سید در فضای خارج از تمرین راهنمایی ام می کند و از تجربیاتش می گوید. ناگفته نماند که بارها از رحمتی مشاوره گرفته ام و او در بیشتر اوقات به من کمک کرده است.

-محسن اضافه کرد: هرازگاهی با رحمتی به هیئت های عزاداری می رویم. معمولا در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) همراه سید هستم و در مراسم عزاداری شرکت می کنم.

-مصدومیت کتف محسن کریمی به حدی بود که میهمان این هفته ما در هر بازی مجبور می شد کتف در رفته خود را در جریان مسابقه جا بیندازد تا فرصت حضور در ترکیب استقلال را از دست ندهد. محسن در این باره می گوید:نزدیک به یک فصل با آسیب دیدگی شانه ام دست و پنجه نرم کردم.شرایطم طوری بود که گاهی در بازی ها مجبور می شدم کتف مصدوم خود را به دور از نگاه همه در ورزشگاه جا بیندازم . امسال تصمیم گرفتم که کتف مصدوم خود را به جراحان بسپارم . خداراشکر می کنم که عمل روی کتفم موفقیت آمیز بود. لازم است از دکتر نوروزی پزشک زحمتکش و مجرب باشگاه استقلال تشکر کنم. ایشان برای مداوای کتفم سنگ تمام گذاشته و به من در این مدت کمک کرده است.

هنگام دویدن کتفم را جا می انداختم

-وی اضافه کرد: در جریان برخی بازیها از ناحیه کتف دچار مصدومیت شدید شدم. کتفم از جای خود در می رفت و من می دانستم که چطور می توانم کتفم را جا بیندازم. برای آن که سوژه رسانه ها و دوربین های تلویزیونی نشوم سعی می کردم کتفم را مقابل دوربین ها جا نیندازم. وقتی دوربین به سمت دیگری می رفت به دور از نگاه دیگران خیلی سریع کتفم را جا می انداختم و به بازی برمی گشتم.گاهی هنگام دویدن کتفم را جا می انداختم و هیچ کسی غیر از پزشک تیممان در ورزشگاه متوجه این اتفاق نمی شد.گاهی به زور بازی می کردم و می دانستم تعویض شدنم به معنای نیمکت نشینی است .هر طوری بود بازی می کردم تا جایگاهم را در استقلال از دست ندهم.

-کریمی با اشاره به خاطره گلزنی خود به تیم سایپای تهران خاطر نشان کرد:بازی استقلال مقابل تیم سایپا یک جورهایی گره خورده بود. سرمربی اعلام کرد که من به عنوان یار تعویضی وارد زمین شوم.بازی با نتیجه تساوی بدون گل پیش می رفت که وارد زمین شدم و در یک صحنه موفق شدم با یک شوت محکم دروازه سایپا را باز کنم.وقتی این گل را زدم ورزشگاه منفجر شد.

-او ادامه داد: دیدار بسیار مهمی را با نمایشی خوب بردیم. بازی را بسیار خوب آغاز کردیم و در ابتدای بازی تیم برتر زمین بودیم. موقعیت هایی را به دست آوردیم اما بعد از آن تیم سایپا چند موقعیت داشت. در ادامه بازی مجددا تیم برتر زمین شدیم و واقعا خدا را شکر می کنم که برنده بازی شدیم.ضمنا امام رضا(ع) به من کمک کرد و موفق شدم این گل را وارد دروازه حریف کنم. شب قبل از بازی با کاپیتن مهدی رحمتی هم اتاق بودم و از من خواست تا نذر امام رضا(ع) کنم. گل را اول به امام هشتم تقدیم کردم.

زیر پله های مرغوبکار می خوابیدم

-کریمی سابقه دعوت شدن به تیم ملی را دارد:فصل گذشته به اردوی تیم ملی دعوت شدم و آقای کارلوس کروش به من فرصت داد تا خودم را در اردوهای تیم ملی نشان دهم.متاسفانه در همان ایامی که به تیم ملی دعوت شدم بدشانسی دست از سرم برنداشت و مصدوم شدم و از تیم ملی خط خوردم. ضمنا در تیم امید هم حاضر بودم همان تیمی که در دوره پیشین بازیهای انتخابی المپیک در قطر ناکام شد و به المپیک راه نیافت.

-وی اضافه کرد: در فصل ۹۱-۹۲ برای تیم های پایه استقلال عملکرد خوبی داشتم.انگیزه زیادی در من جاری بود و می خواستم خودم را با ارائه بازیهای خوب نشان دهم.اوج کارم در فوتبال پایه تهران بود و توانستم در آسیا ویژن عملکرد مناسبی داشته باشم. من در این دو فصل پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتم.

-ورزشگاه مرغوبکار برای بازیکنان تیم های پایه استقلال مکان آشنایی است و خیلی از فوتبالیست ها از این ورزشگاه خاطره دارند:«وقتی به تیم های پایه استقلال اضافه شدم جایی برای استراحت نداشتم. من در زیر پله ورزشگاه مرغوبکار می خوابیدم. خوابگاهی درست کرده بودند که بازیکنان در این محل استراحت می کردند. من مدتی هم در ساختمان کمپ ناصر حجازی می خوابیدم البته خوابگاه کمپ مدتی است که از نظر امکانات بهتر شده است.در زمان ما همه چیز خراب بود و ما خیلی سختی کشیدیم تا فوتبالیست شویم.البته انسان ها بدون تحمل سختی ها به جایی نمی رسند و قدر نعمت های پیرامون شان را نمی دانند. من برای آن که فوتبالیست بمانم خیلی از سختی ها را به جان خریدم.

-وی ادامه داد:گاهی شام و ناهارمان در تیم های پایه، یکی بود و گاهی هم ناهار و شام مان قطع می شد.مبلغی به ما می دادند و می رفتیم غذایی درست می کردیم تا در تمرینات سرحال باشیم.

هواداران استقلال صبور باشند

-محسن اضافه کرد:من به تهران آمدم تا فوتبالیست شوم.با وجود تمامی سختی ها سعی می کردم خودم را در زمین نشان دهم.پیش خودم می گفتم بالاخره در زمین فوتبال دیده می شوم و مربیان سراغم را می گیرند.زور خودم را زدم و به دور از خانه و خانواده فوتبالیست شدم.

-محسن درباره محل سکونت کنونی خود به کیهان ورزشی می گوید:الان اطراف کمپ ناصرحجازی خانه دارم.خداراشکر که شرایطم خوب است و زندگی ام سال به سال بهتر می شود. من با استقلال قرارداد دارم و الان روند مداوای مصدومیتم بخوبی پیش می رود.

-کریمی درباره تیم فصل جاری استقلال تهران در لیگ برتر گفت: تیم خوبی داریم و مطمئنم که روند تیم در ادامه لیگ بهتر خواهد شد. به موفقیت استقلال در لیگ هفدهم صددرصد امیدوارم .ما نفرات باتجربه و جوانی داریم که همگی می توانند جزو بهترین بازیکنان لیگ امسال لقب بگیرند.ما شروع خوبی نداشتیم اما به مرور زمان بهتر خواهیم شد.الان زود است که درباره استقلال لیگ هفدهم قضاوت کنیم و بگوییم که این تیم خوب یا بد است.استقلال امسال موفق می شود و به جمع بالانشینان لیگ برمی گردد.

-محسن اضافه کرد: از هواداران خونگرم مان می خواهم که کمی صبور باشند و درباره تیم محبوبشان زود قضاوت نکنند.در حال حاضر طرفداران نگران هستند و باید به آنان حق داد اما این استقلال تلفیقی از باتجربه ها و جوانان است و می تواند در لیگ موفق شود.

-مهدی درباره دربی های پایتخت می گوید: من هر بار به دربی رسیدم مصدوم بودم. یکبار در دورانی که پرویز مظلومی سکان هدایت استقلال را برعهده داشت به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شدم و نتیجه بازی هم یک یک شد.

-نوبت به سوالات غیرفوتبالی رسید :« کم و بیش اهل مطالعه هستم و آخرین کتابی که خواندم درباره روانشناسی بود و به آرامش افراد مربوط می شد .بچه که بودم در زمین کشاورزی می کردم و هرگاه مرخصی داشته باشم به زادگاهم در شمال می روم.سید مهدی رحمتی صمیمی ترین دوستم است و فسنجان غذای مورد علاقه ام می باشد.»

-وی در خاتمه گفت: از کیهان ورزشی بابت حمایت هایش تشکر ویژه دارم.کیهان ورزشی در دورانی که برای تیم های پایه استقلال بازی می کردم حامی ام بود و همواره مورد تشویق این نشریه بااصالت قرار می گرفتم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار