PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۳۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
شطرنج ایران به دلیل بدهی به فیده تعلیق شد و باید دید که آیا فدراسیون می تواند از پس این بدهی 120 هزار دلاری برآید؟
 فدراسیون شطرنج ایران بعد از شش ماه از میزبانی مسابقات قهرمانی زنان جهان نتوانست حق فیده را پرداخت کند و در نتیجه ریتینگ شطرنج‌بازان ایرن از سایت فدراسیون جهانی حذف و شطرنج ایران تعلیق شد.

رییس فدراسیون شطرنج ایران بارها به دلیل ارتباطاتش با مسئولان فیده توانست از آن‌ها برای پرداخت بدهی مهلت بگیرد، تا تنها بدهی باقی مانده از مسابقات قهرمانی زنان جهان ‌"حق فیده" را پرداخت و سایه تعلیق را از سر شطرنج ایران دور کند اما فدراسیون که تا مردادماه موفق به انجام تعهداتش نشد.پس از مذاکره با فدراسیون جهانی، حق 180 هزار دلاری فیده قسط ‌بندی شد و وزارت ورزش و جوانان هم قسط اول را تقبل و پرداخت کرد تا بار فدراسیون سبک تر شود. فدراسیون قرار بود قسط دوم و سوم را از طریق اسپانسر بازی‌ها (بانک شهر) پرداخت کند اما در نهایت نتوانست اسپانسر را مجاب به انجام تعهدات کند، در نتیجه دو قسط آخر پرداخت نشد و در نهایت شطرنج ایران برای 120 هزار دلار تعلیق شد.

البته فدراسیون شطرنج در یک اولویت بندی اشتباه ابتدا تمامی مخارج داخلی این مسابقات را تامین و حق فیده را به عنوان آخرین مورد قرار داد در حالی که از ابتدا مشخص بود پرداخت نشدن سهم فیده چه صدمات و عواقب جبران ناپذیری را برای این رشته به وجود خواهد آورد. از طرف دیگر فدراسیون شطرنج به جای پرداخت بدهی‌های رقابت‌های قهرمانی جهان، میزبانی یک رقابت مهم بین المللی دیگر (مسابقات قهرمانی غرب آسیا) را نیز در یکی از بهترین هتل های تهران و با 540 هزار دلار جایزه نقدی برگزار کرد. هرچند برگزاری رویدادهای مهم جهانی و آسیایی از لحاظ وجهه بین المللی برای ایران ارزشمند است اما باید دانست که عمل نکردن به تعهدات و در نتیجه آن تعلیق فدراسیون، لطمه جبران ناپذیری را به ورزش کشور و وجهه بین المللی ایران خواهد زد.

از سوی دیگر وقتی فدراسیون شطرنج توان پرداخت هزینه ها را ندارد چه لزومی دارد که حدود یک ماه مسابقات در بهترین و گرانترین هتل ایران برگزار شود؟ اینها همگی از جمله مشکلات صد البته مدیریتی هستند که رئیس فدراسیون باید پاسخگو باشد و راه حلی برای مرتفع ساختن تعلیق یک رشته ورزشی ایران داشته باشد.

اکنون هم پرداخت نشدن این بدهی و آچمَز شدن شطرنج، برای ایران گران تمام شده است. از یک سو تعلیق فدراسیون به اعتبار و جایگاه ایران لطمه زد و از سوی دیگر اگر این بدهی تا 10 روز آینده پرداخت نشود، نمایندگان شطرنج ایران و همچنین پرچم‌دار کاروان ایران عازم رقابت های داخل سالن آسیا نخواهند شد. چون براساس قوانین فیده، تا پرداخت نشدن حقوق کامل فیده، هیچ تورنمنت معتبری در ایران برگزار نخواهد شد، هیچ عنوانی به شطرنج‌بازان ایرانی داده نمی‌شود و هیچ شطرنج‌باز و حتی هیچ داوری ایرانی هم حق شرکت در رقابت‌های بین المللی را نخواهند  داشت.

حال باید دید که فدراسیون شطرنج ایران برای رفع این تعلیق چه تدابیری را اتخاذ کرده است. آیا فدراسیون می تواند در 10 روز باقی مانده تا برگزاری رقابت های داخل سالن آسیا این بدهی را پرداخت و شطرنج بازان ایرانی را عازم ترکمنستان کند یا باز هم به دنبال حمایت وزارت ورزش و جوانان است؟ سارا خادم الشریعه پرچم دار کاروان ایران در ترکمنستان است، اگر این مشکل برطرف نشود، آیا کمیته ملی المپیک هم باید به فکر معرفی پرچم‌دار دیگری باشد؟


منبع: ایسنا

برچسب ها: شطرنج
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار