PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۳۲۷۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
گفت و گو با نوید رضایی فر جوان ترین بازیکن تیم ملی بسکتبال در کاپ آسیا
تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات کاپ آسیا به مقام نایب قهرمانی رسید. ملی پوشان در آخرین دوره کاپ آسیا نمایش شایسته ای داشتند و تیم ملی با شکست تیم های هند ،سوریه،اردن (در مرحله گروهی) لبنان( مرحله یک چهارم) و کره جنوبی(مرحله نیمه نهایی) به فینال کاپ آسیا راه یافت.تیم ملی در فینال به مصاف استرالیا که عنوان چهارمی المپیک ریو را یدک می کشد رفت و مغلوب شد و به عنوان نایب قهرمانی رسید. تیم با تجربه ایران در این دوره یک جوان باآیته هم داشت که در پست دو انجام وظیفه می کرد. نوید رضایی فر جوان ترین بازیکن تیم ملی بود که تنها نماینده لیگ دسته یک بسکتبال در تیم ملی است.بازیکن تیم بسکتبال مهرام تهران برای رسیدن به فهرست نهایی تیم ملی تمامی سختی ها را به جان خرید و با انگیزه تلاش کرد تا مسافر کاپ آسیا در لبنان شود.از سفر تیم ملی به چین خط خورد ولی امیدش را از دست نداد و جنگید و جایگاه خود را پس گرفت.ملی پوش یک متر و نود و پنج سانتی و میهمان این هفته ما آینده روشنی دارد و اگر قدر خودش و فرصت های پیش رو را بداند قادر است جایگاه قابل احترامی برای خود در بسکتبال ایران دست و پا کند.

متولد تنکابن

-نوید رضایی فر ملی پوش تیم بسکتبال مهرام تهران متولد تنکابن است و در دوم شهریور ۱۳۷۵ دیده به جهان گشود.

-بازیکن یک متر و نود و پنج سانتی تیم ملی بسکتبال در خانواده ای ورزشی دوران نوجوانی خود را پشت سر گذاشت:«پدرم در جوانی بسکتبالیست بود و مادرم نیز در جوانی والیبال بازی می کرد.من در خانواده ای پرورش یافتم که بزرگترهای خانواده به ورزش علاقه داشتند و دو رشته ورزشی را پیگیری می کردند. پدرم در جوانی عضو تیم بسکتبال کاله مازندران بود و در تیم منتخب مازندران هم بازی کرد . او سابقه حضور در مسابقات کشوری را هم داشت.من از کودکی بر سر تمرینات تیم های پدرم شرکت می کردم یا با او به سالن های بسکتبال می رفتم و بازیها را از نزدیک تماشا می کردم. من در خانواده ای ورزشی بسکتبالیست شدم.»

-وی ادامه داد:پدرومادرم در جوانی ساکن شمال کشور بودند و نتوانستند جذب ورزش حرفه ای کشور شوند.اگر آنها هم در تهران حضور داشتند احتمالا وارد فضای حرفه ای ورزش می شدند.

-نوید دانشجو است:«در حال حاضر دانشجوی ترم چهار رشته کارشناسی تربیت بدنی هستم.یکی از شرط هایم برای بسکتبال بازی کردن در رده باشگاهی ادامه تحصیل بود.حتی قصد دارم پس از دریافت مدرک کارشناسی برای فوق لیسلنس اقدام کنم.ادامه تحصیل همیشه یکی از برنامه هایم بوده است.»

مهرام از لیگ برتری ها هم حرفه ای تر است

-نوید درباره نحوه ورودش به عالم ورزش در بخش قبلی توضیحاتی داد و در خصوص ورودش به بسکتبال می گوید:همان طور که گفتم از بچگی با پدرم بر سر تمرینات تیمش حاضر می شدم و بسکتبال بازی می کردم.من به واسطه نقش پدرم در بسکتبال وارد حوزه ورزش شدم و از سن پایین الفبای بسکتبال را آموختم.اولین تیم باشگاهی ام در رده پایه هما بود.من از رده مینی بسکتبال شروع کردم و در تیم های نونهالان و نوجوانان هما بازی کردم.من جزو بازیکنانی بودم که بطورهمزمان در رده نوجوانان و جوانان بازی می کردم و شرایط مناسبی داشتم.وقتی باشگاه هما منحل شد من به باشگاه بانک سامان پیوستم و دو سال در تیم های پایه بسکتبال بانک سامان حضور داشتم.سپس به باشگاه مهرام رفتم و به عضویت تیم بزرگسالان بسکتبال مهرام درآمدم.در حال حاضر چهار سال است که در خدمت باشگاه مهرام هستم.

-وی درباره چهار سال حضور خود در تیم بسکتبال مهرام می گوید:دو سال ابتدایی شاگرد آقای مصطفی هاشمی مربی خوب بسکتبال مان در مهرام بودم و در دو سال گذشته نیز آقای علی آرزومندی هدایت تیم مهرام را برعهده داشت و ایشان از مربیان خوب بسکتبال به شمار می آید.

-نوید در خصوص حضور باشگاه مهرام در دسته یک بسکتبال کشور به کیهان ورزشی می گوید:دو سالی است که باشگاه مهرام در لیگ یک حضور دارد.ناگفته نماند که باشگاه مهرام از همه نظر حرفه ای است. امکانات و تجهیزات ورزشی باشگاه مهرام از سایر تیم های لیگ برتری بهتر است و مدیریت باشگاه مهرام مثال زدنی است.نظارت مدیریت بر کار تیم حرفه ای است و اینها از امتیازات باشگاه مهرامبه شمار می آید.پارسال به چهار تیم مرحله پایانی لیگ یک راه پیدا نکردیم اما امسال نتایج خوبی به دست آوردیم و روانه لیگ برتر بسکتبال شدیم.

مهرام برای حضور در لیگ برتر تصمیم می گیرد

-رضایی فر درباره حضور تیم مهرام در فصل آینده لیگ برتر بسکتبال می گوید:فعلا مشخص نیست که مهرام در لیگ برتر حاضر باشد. قرار است جلسه ای به این منظور در باشگاه مهرام برگزار شود تا تکلیف مان در فصل آینده لیگ برتر مشخص گردد.احتمال دارد که مهرام در لیگ برتر به میدان برود و در این لیگ هم تیمداری کند.امیدوارم این اتفاق رخ دهد زیرا دوست دارم با مهرام در لیگ برتر به میدان بروم. مهرام باشگاه موردعلاقه ام است و بهترین سالهای خود را در مهرام سپری کرده ام.

-وی با اشاره به پیشنهادات تیم های لیگ برتری به خودش در دو فصل گذشته گفت:می توانستم در دو فصل گذشته برای تیم های لیگ برتری بازی کنم اما ترجیح دادم در مهرام بمانم و مسیر خود را ادامه دهم. من از تیم های دانشگاه آزاد،شیمیدور و...که در لیگ برتر حضور دارند پیشنهاد داشتم ولی بنا به دلایلی در مهرام باقی ماندم و از این بابت خوشحال هستم.من دو فصل خوب را با مهرام و آقای آرزومندی مربی ام سپری کردم و از نظر فنی هم در کنار ایشان پیشرفت کردم.

-رضایی فر به عناوین خود در سالهای گذشته اشاره کرد و به کیهان ورزشی گفت:من از سالی که به تیم مهرام اضافه شدم عناوین مهمی کسب کردم.سال اول حضورم در مهرام نایب قهرمان لیگ برتر شدیم. سال بعد در لیگ حرفه ای روی سکوی نخست رفتیم و در لیگ ملی نیز قهرمان شدیم. فصل گذشته در لیگ یک به هدف مان که صعود به لیگ برتر بود نرسیدیم اما بازیهای خوبی انجام دادیم. فصل گذشته موفق شدیم از لیگ یک به لیگ برتر صعود کنیم و بازیهای ارزشمندی انجام دادیم.قهرمانی در دسته یک شیرین بود زیرا این قهرمانی با ارائه بازیهای خوب به دست آمد.

«بائرمن» مربی اثرگذاری بود

-نوید رضایی فر سالهاست که پیراهن تیم های ملی بسکتبال را بر تن می کند:«جزو بازیکنانی هستم که در تمامی رده های ملی بازی کرده ام.من از سال ۲۰۱۴ به عضویت تیم های پایه ملی درآمدم و تاکنون ملی پوش بوده ام.من با تیم جوانان ایران در مسابقات غرب آسیا قهرمان شدم و امسال هم با تیم ملی بزرگسالان در کاپ آسیا به مقام نایب قهرمانی رسیدم.»

-وی ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت شدم.تجربه بسیار خوبی بود. متاسفانه پس از مدتی دچار مصدومیت شدم و از تیم ملی خط خوردم.سرمربی تیم ملی نتوانست روی من حساب باز کند و نتوانستم تیم ملی را در مسابقات آسیا «چلنج» همراهی نمایم.البته انگیزه ام را از دست ندادم و پس از بهبودی با قدرت در اردوها و تمرینات باشگاهی و ملی شرکت کردم تا نظر سرمربی تیم ملی را جلب کنم.می دانستم که برای رسیدن به هدف متعالی خود می بایست انگیزه ام را حفظ کنم و تمریناتم را با جدیب بیشتری انجام دهم. به لطف خداوند بطور مجدد توانستم به لیست تیم ملی برگردم و امسال هم در خدمت تیم ملی در کاپ آسیا بودم.

-رضایی فر به مدت حضورش در تیم ملی با سرمربیگری درک بائرمن پرداخت و در این خصوص خاطر نشان کرد:مربی بزرگی بود و من به شخصه بسیاری از نکات فنی را از او یاد گرفتم.دوست داشتم دوباره شاگرد او در تیم ملی باشم اما ایشان بنا به دلایلی از تیم ملی رفت!من به شخصه در کارهای دفاعی پیشرفت کردم و این ترقی به واسطه راهنمایی های بائرمن بود.امیدوارم این مربی تاثیرگذار خارجی به بسکتبال ما برگردد تا از او بیشتر یاد بگیریم.درباره جدایی «بائرمن» اطلاعات کافی ندارم.ایشان برای گذراندن تعطیلات کریسمس به کشورش بازگشت اما پس از مدتی هرگز به ایران برنگشت و مسائلی که در رسانه ها مطرح شده است.

امیدم را از دست ندادم

-مهران حاتمی سرمربی کنونی تیم ملی در کاپ آسیا نتایج خوبی کسب کرد و تیمش نایب قهرمان آسیا شد.نوید درباره مربیگری حاتمی در تیم ملی بسکتبال به کیهان ورزشی می گوید:همانطور که گفتم من در یک سال گذشته با انگیزه بالا در تیم ملی کار کردم.در بیشتر اردوها حاضر شدم و برای ماندن در لیست نهایی تیم ملی تلاش مضاعفی انجام دادم.گرچه در بازیهای دوستانه تیم ملی در چین غایب بودم و از سوی کادرفنی انتخاب نشدم ولی امیدم را از دست ندادم و باانگیزه در تمرینات تیم ملی ب شرکت کردم.با تیم ملی ب به جام ویلیام جونز اعزام شدم و در این رقابت ها جزو پنج بازیکن برتر بودم .

-نوید اضافه کرد:تیم ملی ب یک بازی دوستانه با تیم ملی الف در یکی از اردوها برگزار کرد و من در این بازی عملکرد خوبی داشتم و توانستم نظر کادرفنی را جلب کنم.آقای حاتمی سرمربی تیم ملی پس از این بازی به تیم ملی الف دعوتم کرد و این طور بود که در لیست نهایی تیم ملی برای حضور در کاپ آسیا انتخاب شدم.البته من در کاپ آسیا با وجود ملی پوشان باتجربه زمان کمی برای بازی داشتم اما از همین فرصت نیز استفاده کردم . تجربه بزرگی در مسابقات آسیا کسب کردم.

-تیم ملی در کاپ آسیا به عنوان باارزش نایب قهرمانی رسید و رضایی فر در این مورد توضیح داد و گفت:کاپ آسیا مهم ترین مسابقات قاره کهن است و بیشتر تیم ها با نفرات اصلی خود در این مسابقات شرکت می کنند.غیر از استرالیا و نیوزیلند که با تیم دوم شان به کاپ آسیا آمده بودند تمامی تیم ها با تمام قوا حاضر شدند.استرالیا قهرمان شد و تیم ایران را در فینال شکست داد اما تیم ما در تمامی بازیها عملکرد مناسبی داشت و حریفانش را مغلوب کرد.

انگیزه ملی پوشان با بی احترامی لبنانی ها چند برابر شد!

-از رضایی فر درباره فینال کاپ آسیا سوال کردیم و چگونگی شکست تیم ملی در فینال را پرسیدیم که نوید در پاسخ به کیهان ورزشی گفت:بطور کلی برنامه ریزی این دوره کاپ آسیا ضعیف بود و بازیکنان از نحوه برگزاری رقابت ها ناراضی بودند. ما در مرحله گروهی یک بازی آسان انجام می دادیم و دو روز استراحت می کردیم اما در پایان مرحله نیمه نهایی فرصتی برای استراحت نداشتیم. بازی نیمه نهایی بین تیم ملی و کره جنوبی برگزار شد و تیم ایران در یک بازی فشرده و پرحادثه از سد تیم کره جنوبی گذشت و فینالیست کاپ آسیا شد. بازی نیمه نهایی ساعت دوازده به پایان رسید و بیشتر از یک ساعت طول کشید به محل اقامت مان برسیم. بچه ها ساعت دو خوابیدند و فردایش به مصاف استرالیا در فینال رفتند. فرصت استراحت و ریکاوری نداشتیم و با بدن های خسته به مصاف استرالیا رفتیم. تیم ایران از برنامه ریزی بازیها لطمه خورد و نتوانست با تمام توان خود در فینال به میدان برود.حقیقتا تیم ملی در فینال خسته بود وگرنه تیم ما از نظر فنی با تیم استرالیا اختلاف زیادی نداشت.

-تیم ملی پیش از شروع بازی برابر تیم لبنان با اتفاق عجیبی مواجه شد. تماشاگران لبنانی پس از پخش سرود ملی کشورمان در سالن رفتار عجیبی از خود بروز دادند و در عین ناباوری شروع به هو کردن و سوت زدن پرداختند. رفتاری که از سوی فدراسیون بسکتبال کشورمان محکوم شد و حتی از این بابت به کنفدراسیون بسکتبال آسیا شکایت کرد. نوید دراین خصوص می گوید:برای ما تعجب برانگیز بود و تاکنون ندیده بودیم که تماشاگران به سرود ملی کشوری در بسکتبال بی احترامی کنند.وقتی سرود ملی کشورمان در سالن پخش شد تماشاگران دست به اعمال تخریبی زدند و شعارهای عجیبی سردادند. البته ملی پوشان ایران با تماشای این صحنه هم قسم شدند که تحت هر شرایطی لبنان را مقابل تماشاگرانش شکست دهند.بچه ها با ارائه یک بازی تماشائی و غیرتمندانه لبنان را درهم کوبیدند و نشان دادند که انگیزه شان در مقابل بی احترامی هواداران حریف چند برابر می شود.

سطح فنی آسیا دوچندان شده است

-صحبت بعدی ما درباره جایگاه تیم ملی پس از حضور تیم های استرالیا و نیوزیلند در کاپ آسیا بود:«با حضور این دو تیم رقابت برای قهرمانی در کاپ آسیا تنگاتنگ شده است. استرالیا در المپیک پیشین چهارم شد.استرالیا با یک امتیاز اختلاف مقابل تیم اسپانیا باخت و به عنوان چهارم المپیک ریو رسید. قطعا استرالیا با تیم اصلی اش در آسیا به میدان برود تیم مقتدری خواهد بود.به نظر من با حضور استرالیا و نیوزیلند سطح فنی مسابقات آسیا بالا رفته است.البته چین تیم خوبی دارد و کره جنوبی هم حریف آسانی نیست.چین دو بازیکن اصلی خود را نداشت اما تیم خوبی به کاپ آسیا آورده بود.»

-نوید درباره ترکیب و میانگین سنی تیم ملی ایران در کاپ آسیا خاطر نشان کرد:من در کنار بازیکنان بزرگی چون حامد حدادی ، اوشین ساهاکیان و...بازی کردم و تجربه زیادی به دست آوردم. تیم ملی تلفیقی از بازیکنان باتجربه و جوان بود که جوانان در کنار باتجربه ها آموختند و باتجربه ها با توانایی هایشان نشان دادند که از نظر فنی در بهترین شرایط هستند.به نظر من سن یک عدد است و نباید توانایی بازیکنان را براساس سن شان ارزیابی کرد.من در کنار حدادی خیلی چیزها یاد گرفتم و انصافا از نظر فنی رشد کردم.ملی پوشان باتجربه در بازیهای کاپ آسیا درخشیدند و نشان دادند که در سطح بالایی بازی می کنند.

-رضایی فر در پاسخ به این پرسش که اگر تیم مهرام در فصل آینده لیگ برتر شرکت نکند چه تصمیمی خواهد داشت به کیهان ورزشی گفت:امیدوارم مهرام در لیگ برتر شرکت کند. البته همه چیز به تصمیم مدیریت باشگاه مهرام بستگی دارد . من برای اتخاذ هر تصمیمی با بزرگترها بخصوص پدرم که روزی روزگاری مربی ام بوده مشورت می کنم. مشاوره با بزرگترها برایم مهم است. البته تیم مهرام را دوست دارم و می خواهم در کنار مهرام بمانم.

-وی در خاتمه گفت: از کیهان ورزشی برای گفت و گو با بازیکنان جوان تشکر می کنم. این مصاحبه ها سبب افزایش انگیزه بازیکنان جوان خواهد شد زیرا آنها متوجه می شوند که عملکردشان از سوی رسانه ها رصد شده است.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Mhh
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
0
0
سلطان تویی....شیر اداتو در میاره
الهه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
نوید ! تو فقط ی قهرمان نیستی ، بلکه در منش و رفتارت پهلوانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار