PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۳۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
روایت این روزهای فوتبال آبادان در گفت و گو با حسین ساکی بازیکن سوسنگردی صنعت نفت :
خوزستان از دیرباز مهد استعدادهای فوتبالی بوده است . از زمانی که فوتبال وارد کشور شد و طرفداران بی شماری در ایران پیدا کرد خوزستان محل پیدایش استعدادها بوده است. بازیکنان تکنیکی خوزستان سالهاست که زبانزد مربیان و دوستداران فوتبال بوده اند و الان هم می توان مثل چند دهه پیش که مربیان برای استعدادیابی به خوزستان سفر می کردند و چندین تیم خوب را می ساختند با جذب جوانان مستعد خوزستانی چندین تیم مقتدر و باآتیه را بسازند. اگر به فوتبال خوزستان توجه کافی شود هر فصل می توان بیش از ده ها ستاره را معرفی کرد.سوسنگرد هم یکی از شهرهای فوتبالی خوزستان است که استعدادهایش به علت کمبود امکانات به جایی نمی رسند . حسین ساکی مدافع چپ کنونی تیم صنعت نفت آبادان یکی از فوتبالیست های سوسنگردی است که میهمان این هفته ما است.بازیکنی که قادر است در فاز حمله هم به تیمش کمک کند و در صورت نیاز به خط دفاع تیمش یاری برساند.ساکی در لیگ امسال به بازیکن فیکس آبادانی ها بدل شده و جزو فوتبالیست های باآتیه خوزستان به شمار می آید.

متولد سوسنگرد

-زادگاه حسین ساکی هافبک راست و چپ تیم صنعت نفت آبادان ، سوسنگرد است :«خاندان ما اصالتا بختیاری است ولی پدربزرگم سالهای بسیار دور به هویزه مهاجرت کرد و سالهاست که خاندان ما در سوسنگرد سکونت دارند.»

-زادروزش بیستم اردیبهشت ماه ۱۳۷۶ است.

-خانواده اش ورزشی نبود:«دایی هایم فوتبال بازی می کردند و به دوومیدانی نیز علاقه مند بودند.مهدی ساکی یکی از دایی هایم در ده هفتاد بازیکن تیم استقلال اهواز بود و سالها در این تیم حضور داشت.»

-درحال حاضر دانشجو است:«الان دانشجوی رشته تربیت بدنی هستم و قصد دارم پس از دریافت مدرک کارشناسی دوباره ادامه تحصیل بدهم. درس خواندن همواره یکی از برنامه های زندگی ام بوده است.»

-پدرش شغل آزاد دارد و دارای چهار برادر است:« پدر به ورزش علاقه مند است و همیشه مشوقم بوده است. ضمنا فرزند آخر خانواده هستم.»

استقلال اهواز سکوی پرتابم بود

-حسین ساکی درباره نحوه ورودش به دنیای فوتبال حرفه ای می گوید:مثل هر بچه ای در نوجوانی به فوتبال علاقه زیادی داشتم و هروز با بچه های هم سن و سال خودم در کوچه ها فوتبال بازی می کردم. کمی بزرگتر شدم به زمین های خاکی محله مان رفتم و گرایشم به فوتبال باشگاهی سبب شد تا در تمرینات تیم های پایه استقلال اهواز حاضر شوم و به عنوان بازیکن در این تیم امید باشگاه انتخاب شوم. نظر مثبت مربیان فرصتی مهیا کرد تا بر سر تمرینات تیم بزرگسالان استقلال اهواز حاضر شوم و در ادامه به تیم بزرگسالان ملحق شوم.سه سال در خدمت باشگاه استقلال اهواز بودم و پس از سقوط تیم به لیگ دسته اول شرایطی فراهم شد تا به یک تیم لیگ برتری بپیوندم و فوتبالم را در دسته برتر ادامه دهم.من در دورانی که پیراهن استقلال اهواز را بر تن داشتم هجده بازی برای استقلالی ها در لیگ برتر انجام دادم. بطوریکه در استقلال اهواز شناخته شدم و این تیم سکوی پرتابم به فوتبال حرفه ای بود.

-وی ادامه داد:استقلال اهواز سقوط کرد و بلافاصله از تیم صنعت نفت آبادان پیشنهاد خوبی دریافت کردم. بازی کردن در صنعت نفت آبادان را دوست داشتم و از آن جا که می خواستم در استان خوزستان بمانم و در کنار خانواده و قوم و خویش خود باشم پیشنهاد آبادانی ها قبول کردم و با صنعت نفت قرارداد بستم. الان که دومین فصل حضورم را در آبادان می گذرانم بسیار خوشحال هستم.آبادان شهری فوتبالی است که مردمش به عشق صنعت نفت زندگی می کنند.

-حسین اضافه کرد:وقتی که به تیم صنعت نفت آبادان پیوستم نادر دست نشان سرمربی تیم بود. البته مدیریت باشگاه صنعت نفت با من مذاکره کرد و باشگاه خواهانم بود.ماندن در خوزستان برایم اهمیت زیادی داشت و خوشحالم که الان در یک تیم خوزستانی پرطرفدار بازی می کنم.

پستم در آبادان عوض شد

-از ساکی پرسیدیم پس از دو فصل جدایی کماکان اخبار و اتفاقات تیم سابقش را تعقیب می کند که حسین به کیهان ورزشی گفت:بله، مگر می شود که اخبار استقلال اهواز را دنبال نکنم. الان استقلال اهواز در لیگ دسته دوم ایران حاضر است و آقای کاسمیرو به تازگی هدایت استقلال را بر عهده گرفته است. از این فرصت استفاده می کنم و برای استقلال اهواز در لیگ دسته دوم آرزوی موفقیت می کنم.

-حسین درباره اولین حضورش در لیگ برتر می گوید:جالب است بگویم اولین بازی ام در لیگ برتر برابر پرسپولیس بود. بازی در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می شد و متاسفانه استقلال اهواز در ورزشگاه آزادی با یک گل از تیم پرسپولیس شکست خورد. من از دقیقه ۴۸ بازی به تیممان اضافه شدم و سعی کردم در دیدار نخست، نظر سرمربی را از نظر فنی جلب کنم.

-بازیکن صنعت نفت اضافه کرد:از روزیکه فوتبال بازی کرده ام همیشه در پست هافبک راست و چپ به میدان رفته ام. حتی به عنوان فوروارد هم بازی کرده ام و عضو خط حمله تیم هایم بوده ام.البته در فصل تازه لیگ برای صنعت نفت آبادان در پست مدافع چپ بازی می کنم.به هر حال نظر و خواسته سرمربی تیم مهم است و بازیکن باید در اختیار مربی و تیم باشد.خوشبختانه از جانب کادر فنی تمامی جوانب رعایت می شود و از روزی که فراز کمالوند سرمربی تیم صنعت نفت شده اصول دفاع تیمی در دستور العمل بازیکنان قرار گرفته است. اجرای اصول تدافعی در تیم صنعت نفت یک اصل است و باعث شده تا همه چیز اصولی در جریان بازی پیش برود.

نگاه مان به بالای جدول است

-حسین اضافه کرد:من از بزرگترهایم در فوتبال یاد گرفته ام که به نظر و درخواست های مربی ام از نظر فنی احترام بگذارم. به نظر من یک بازیکن کامل باید در تمامی پست ها به تیمش کمک کند و وقتی مربی اش از او درخواستی دارد خواسته مربی خود را اجابت نماید. من از مربیانم یاد گرفته ام که چند پسته باشم و هرگاه مربی ام اعلام نیاز کرد مثل یک سرباز در زمین فوتبال ظاهر شوم.چند پسته بودن برای یک فوتبالیست حرفه ای یک حُسن است.

-صنعت نفت آبادان در فصل تازه لیگ برتر شروع خوبی داشته است و در اولین بازی موفق شد تیم پرمهره استقلال تهران را در ورزشگاه تختی ابادان شکست دهد. حسین دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:صنعت نفت در فصل نقل و انتقالات تابستانی چند بازیکن ارزشمند را جذب کرد و با یک کادرفنی توانمند قرارداد بست.همه چیز به نحو خوبی برای موفقیت تیم پیش بینی شده است و همگان دیدند که صنعت نفت در سه هفته ابتدایی لیگ هفدهم توانسته دو برد خانگی به دست بیاورد و یک بازی پایاپای را هم مقابل تیم سایپا تهران انجام دهد . نگاه تیم ما با چنین پتانسیلی به نیمه بالای جدول رده بندی لیگ برتر است.حق ما برابر سایپا باخت نبود اگر فیلم بازی را ببینید متوجه بازی خوب صنعت نفت می شوید. گرچه معتقدم که داور بازی برابر سایپا نسبت به تیم ما کم لطفی کرد و در برخی صحنه ها حق مطلب را ادا نکرد هر چند اشتباهات داوری جزیی از بازی فوتبال است. تیم صنعت نفت در بازیهای آینده بااقتدار ظاهر خواهد شد.

-از حسین سوال کردیم که تیم امسال و فصل گذشته صنعت نفت چه تفاوتی دارد که ساکی در پاسخ به کیهان ورزشی گفت:شرایط سخت افزاری صنعت نفت نسبت به پارسال بهتر شده است. امکانات مان برای آماده سازی تیم بهتر شده است. زمین چمن خوبی برای برگزاری تمرینات داریم.رختکن تیم ما نسبت به پارسال مدرن تر شده و اردوهای مناسب برای آماده سازی تیم نسبت به فصل گذشته بیشتر شده است.اراده ای در تیم وجود دارد که اهداف کادر فنی در باشگاه اجرا شود و همه به دنبال کسب موفقیت های تازه در فوتبال آبادان هستند.

تیم جوانان در جام جهانی مشکل بدنی داشت!

-حسین ساکی در فصل گذشته برای صنعت نفت کمتر بازی کرد. او دراین باره خاطر نشان کرد:پارسال بیشتر در خدمت تیم جوانان ایران بودم و اردوهای مکرر تیم جوانان باعث شد تا کمتر در کنار صنعت نفت باشم.پارسال اردوهای تیم جوانان خیلی زیاد بود و بیشتر بازیکنان دعوت شده به تیم ملی کمتر در خدمت تیم باشگاهی شان بودند.

-از حسین در خصوص ناکامی تیم جوانان در جام جهانی سوال کردیم و او باتوجه به شناختی که از تیم ایران داشت، گفت:متاسفانه بزرگترین مشکل تیم جوانان در جام جهانی قدرت بدنی بود. مشکل بدنی به تیم جوانان لطمه بزرگی زد و یکی از بهترین تیم های جوانان را ناکام گذاشت. ما در نیمه دوم بازیها از نظر بدنی کم می آوردیم و نتیجه را واگذار می کردیم.دومین مشکل تیم جوانان بی تجربگی بازیکنان از نظر بین المللی بود. ما به اندازه حریفانمان در جام جهانی بازی تدارکاتی نداشتیم و همین کمبود سبب ساز ناکامی تیممان در میدان بزرگ جام جهانی شد.اگر ما هم مثل حریفان می توانستیم با تیم های خوب جهان بازی کنیم بطورحتم از نظر بین المللی باتجربه تر می شدیم.البته تیم بسیار خوبی داشتیم که بیشتر بازیکنانش در لیگ برتر بازی کرده بودند.حیف شد که تیم جوانان در گروهش حذف شد.

-حسین در خصوص غیبت خود در اردوهای اخیر تیم امید توضیح داد:«من هم مثل سایر بازیکنان سابق تیم جوانان به اردوی تیم جوانان دعوت شدم اما فراز کمالوند سرمربی صنعت نفت آبادان مخالف حضورم بود و من در اردوهای صنعت نفت ماندم.غیبتم در اردوها دلیلی شد تا از لیست نهایی تیم امید برای حضور در بازیهای قهرمانی آسیا خط بخورم.»

پرسپولیس،سایپا ، ذوب آهن و استقلال را بهتر دیدم

-هر بازیکن در تیمش یک رقیب هم پست دارد:« رقابت سالم است که سبب رشد فوتبالیست ها می شود. اگر رقیب نداسته باشی قطعا درجا می زنید.من به حضور رقیب در پستم اعتقاد دارم و همیشه مایلم که رقیبم سرحال و توانمند باشد تا من به خودباوری و مرز پیشرفت نزدیک شوم. الان عزیز معبودی در صنعت نفت رقیبم است. آقا عزیز که معروف به عزیز لامبورگینی است سالهاست در لیگ برتر حضور دارد و جزو فوتبالیست های باتجربه شمار می آید.حقیقتا اگر رقابت نباشد خبری از ترقی نیست.»

-پیروزی صنعت نفت برابر تیم استقلال تهران در هفته نخست لیگ هفدهم موضوع بعدی صحبت مان بود:«شکست دادن استقلال در هفته اول برای کل تیم ما دوپینگ روحی بود.نیمه نخست برابر استقلالی ها عالی بازی کردیم و هیچ فرصتی به حریف ندادیم.بازی در اختیارمان بود. وقتی به استقلال گل زدیم بازی را دراختیار گرفتیم و نگذاشتیم که حریف هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد.بازی را به نحوی اصولی به روی استقلال بستیم واستقلال بدون داشتن یک موقعیت جدی به صنعت نفت باخت و آبادان را ترک کرد.»

-حسین درباره مدعیان قهرمانی در لیگ هفده می گوید: الان زود است که درباره قهرمان لیگ صحبت کنیم. الان در پایان هفته سوم هستیم و زود است که بگوییم کدام تیم شانس بیشتری برای کسب قهرمانی دارد. درحال حاضر پرسپولیس شروع بسیار خوبی داشته است.تاکنون تیم های ذوب آهن و سایپا هم عملکرد مناسبی در لیگ داشته اند . استقلال تهران هم تیم خوب و پرمهره ای است که قطعا بازیهای بهتری در هفته های آینده انجام خواهد داد.هر چه از لیگ بگذرد عیار تیم ها بیشتر مشخص می شود و تیم های پرطرفدار در ادامه بازیهای بهتری انجام خواهند داد.

نظرم درباره کرار عوض شد!

-هواداران پرشور آبادانی بزرگترین سرمایه صنعت نفت هستند.تماشاگرانی که در گرمای آبادان به ورزشگاه می روند و روی سکوهای داغ ورزشگاه تختی آبادان یکصدا شعار معروف«آبادان برزیلته» را سر می دهند. ساکی دراین باره می گوید:مردم آبادان عاشق فوتبال هستند.با فوتبال زندگی می کنند و صنعت نفت را مثل فرزندان شان دوست دارند.البته تماشاگران پرشور آبادانی پس از باخت تیم محبوب شان عصبانی هم می شوند که امیدوارم امسال صبور باشند و این روی شان را نبینیم. مردم آبادان برای موفقیت صنعت نفت دعا می کنند و حتی با ناکامی تیمشان زیر گریه می زنند.

-بحث بعدی ما با حسین درباره تیم ملی بود و او به کیهان ورزشی گفت:توکلم به خداست و تلاشم را برای دعوت شدن به تیم ملی انجام می دهم .جام جهانی روسیه در پیش است و می خواهم در سال جام جهانی به تیم ملی دعوت شوم. خوشبختانه دیدگاهی در تیم ملی جاری است که طی سالهای گذشته بیشتر بازیکنان جوان و شایسته به تیم ملی دعوت شده اند . چنین دیدگاهی به بازیکنان جوان انگیزه می دهد. من هم شانس ملی پوش شدن را دارم.کوشش می کنم تا در سال جام جهانی ملی پوش شوم.

-کرار جاسم در فصل نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر به تیم صنعت نفت آبادان پیوست.حسین درباره هم تیمی عراقی خود می گوید:راستش تا پیش از همبازی شدن با کرار تصور می کردم او فوتبالیست تنبلی است اما انصافا از روزی که با او آشنا شده ام نظرم نسبت به کرار عوض شده است. او از نظر اخلاقی فردی بااخلاق و دوست داشتنی است و یکی از بازیکنانی است که زودتر از سایرین بر سر تمرینات حاضر می شود. کرار بازیساز ما است و از نظر فنی نیز بارها خود را ثابت کرده است.

-حسین با بیشتر همبازیانش در صنعت نفت رفاقت دارد:«عادت دارم با همه روابط دوستانه ای داشته باشم.اخلاقم طوری است که سعی می کنم با همه اعضای تیممان رفاقت کنم. علی هیلچی صمیمی ترین رفیقم در صنعت نفت است و با او در اردوها هم اتاق می شوم. الان علی مصدوم است و امیدوارم پس از بهبودی با قدرت به میادین فوتبال برگردد.»

-نوبت به پرسش های غیر ورزشی رسید:« خیلی کم مطالعه می کنم. استراحت کافی پس از تمرینات برای فوتبالیست ها واجب است و معمولا وقت خالی ام را با استراحت پر می کنم. ضمنا طرفدار «پلی استیشن» هستم. البته حریفی در صنعت نفت ندارم و بچه ها کمتر «پلی استیشن» بازی می کنند. وقتی در تیم جوانان بودم مدام با بچه ها بازی می کردیم و کلی با بچه ها کل کل داشتیم.(می خندد)»

-وی ادامه داد:ماهی زبیدی غذای مورد علاقه آبادانی ها است و ما گاهی این غذا را در خانه دوستان درست می کنیم. ماهی را سرخ می کنند و این غذا بسیار لذیذ است.البته بنده طرفدار قورمه سبزی های مادرم هستم و هرگاه به خانه پدری ام بروم حتما یکبار قورمه سبزی می خورم.

-حسین ساکی در پایان به کیهان ورزشی گفت:از کیهان ورزشی نشریه شصت ساله ورزش کشور تشکر می کنم که پای صحبت های بازیکنان شهرستانی می نشیند. این مصاحبه ها به بازیکنان جوان انگیزه بیشتری می دهد تا برای دیده شدن بیشتر تلاش کنند.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار