PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۳۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

در پایان کشمکش بارسلونا با پاری‌سن‌ژرمن، قهرمان آنها به جلوی تابلوهایت بلیغاتی قسمت شمالی نیوکمپ آمد. هواداران با چشم به سمت پاهایش هجوم برده بودند و هنوز باور نمی‌کردند که چه می‌بینند. در ابتدا او خیلی تحت تاثیر قرار نگرفت اما آنها او را بی وقفه زیر نظر داشتند. او هم بالاتر از آنها ایستاد و مشتش گره خورد و بالا رفت. از پایین سانتیاگو گارسه دوربین عکاسی خود را دقیقا روی او تنظیم کرده بود. در مدت دو روز بیش از 70 میلیون نفر عکس "شب" را دیدند؛ عکسی که به پربیننده‌ترین عکس تاریخ بارسلونا بدل شد. گارسه گفته بود"مردم می‌گفتند او بهترین بازیکنی است که پس از لیونل مسی گرفته شده".

یک دقیقه تامل: لئو مسی؟ بارسلونا به طرز اعجاب انگیزی در هفت دقیقه و هفده ثانیه 3 گل زد. اما این ستاره آرژانتینی نبود که در دل همه آنها حضور داشت. آن نیمار بود که یک ضربه آزاد و یک گل برتری زد و یک پنالتی گرفت. آن هشتمین پاس گل او بود تا بهترین پاسور لیگ قهرمانان باشد. همه اینها از بازی آزاد می‌آمد. او اجازه داشت تا هرجا می‌خواهد برود و سرک بکشد، مسئولیت بپذیرد و ضربه خود را بزند: پیش فعال، خلاق و حاضر در همه جا. پس از آن بازی گفت"این بهترین دیداری بود که تاکنون در آن بازی کرده بودم". اما تنها تصویری که از آن بازی تاریخی بر جای ماند، مسی بود.

در بارسلونا همیشه همین است و ممکن است چیز دیگری به جز این وجود داشته باشد؟ استدلالی که به طور مداوم نیمار را به سوی تصمیم به ترک بارسلونا و رفتن به سوی PSG پیش می‌برد، همین بود؛ او به این باور رسیده بود که زمانش رسیده تا خودش تنها باشد. در این بین بحث پول هم در میان است. او به بازیکنی تبدیل می‌شود که بیشترین دستمزد را در دنیا دارد. نسبت به بارسلونا حقوقش دوبرابر می‌شود و البته پدرش هم ثروتمندتر. او از این انتقال 36 میلیون یورو کمیسیون دریافت می‌کند کماینکه در بارسلونا او 100 میلیون یورو از کنار پسرش به‌دست آورده بود. این عاملی است که نمی‌توان ساده‌لوحانه از کنارش گذشت. با این حال همه چیز را نمی‌توان به پای پول نوشت. "سایه" کلمه‌ای است که اخیر خیلی زیاد مورد استفاده قرار گرفته و نقش مسی در آن بسیار طولانی است.

حداقل این یک فرضیه است: نیمار می‌خواهد در مرکز توجه باشد و رهبری کند. او حالا می‌تواند هر جا و هرطور که می‌خواهد بازی کند و دیگر لازم نیست خودش را با دیگران تطبیق بدهد. اگر او در بارسلونا مانده بود، هرگز نه خودش به چشم می‌آمد و نه توپ طلا برای ممکن بود. در پارک‌دپرنس موفقیت به خودش بستگی دارد. پاری‌سن‌ژرمن تیم او خواهد بود و دیگر بازیکنان بر اساس ویژگی‌های او درخشش خواهند داشت. او توسط هواداران، دوستان و هموطنانش احاطه خواهد شد. در این سناریو خریدن دنی آلوز قابل ارزیابی دوباره است؛ بازیکنی که نقش مردی را ایفا کرد که باید نیمار را متقاعد می‌کرد. همانطور هم که دیده شد، در راهی که نیمار و چند بازیکن دیگر در سالهای گذشته طی کردند، او نقش مهمی داشته است.

این فرضیه بی‌نقص نیست. مسی، سوارز و نیمار مثلثی را در خط حمله تشکیل داده بودند که به تصور بسیاری بهترین در دنیا و حتی بهترین مثلثی بود که تاریخ فوتبال به خود دیده بود. او وقتی رسید، گفت آمده‌ام که با مسی بازی کنم اما جایگاه او در مثلث بارسا همان چیزی نبود که مسی از آن برخوردار بود. با این حال می‌توانست بازی را با مسی شروع کند و آنقدر آنها نبوغ داشتند که در همین وضع هم چیزهای زیادی را ببرند. موفقیت یکی و برای همه بود: آنها می‌بردند و این یعنی او هم می‌برد. در فصل اول سه گانه قهرمانی، در فصل بعد دو قهرمانی اما فصل سوم تنها قهرمانی در کوپادل‌ری ناامیدکننده بود.

وقتی مسی توپ طلا را می‌برد یعنی نیمار همیشه نفر دوم بود. این برایش حس اولین قدم را داشت نه یک خواسته نهایی. زمان وجود داشت اما در بارسلونا کار سخت بود. نیمار 25 ساله است و مسی و سوارز 30 ساله. چیزی که این اعداد نشان می‌دهند، این است که همه آینده از آن او خواهد بود. اما شاید او عجول‌تر از چیزی است که آنها متوجه شده بودند.

در فصل او قراردادش را تا سال 2021 تمدید کرد. اگرچه با PSG مذاکره داشت اما اعلام کرد که از ادامه همکاری با بارسلونا رضایت دارد. اگر آن حرف درست باشد، مشخصا طرز فکرش در این مدت تغییر کرده است. او آخر سر شک و شبهه را آغاز کرد. پیکه درباره‌اش گفت"ما دوستان صمیمی هستیم و از او می‌خواهم بماند اما موقعیتی که در آن قرار گرفته را درک می‌کنم".

جدایی نیمار آنقدر برای بارسا سنگین است که قیمت شگفت‌آور 222 میلیون یورو هم نمی‌تواند چیزی از آن بکاهد. این جابجایی فقط بازار را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه باعث بی اعتمادی هواداران به هیات مدیره بارسا می‌شود. قطعا آنها با این پول می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشند اما همانطور که پیکه گفت"دیگ بازیکنی مشابه او در بازار وجود ندارد".

تابستان 5 سال قبل وقتی PSG زلاتان ابراهیموویچ را خرید، آنها مراسم خوش‌آمدگویی به وی را در تروکادرو زیر پای برج ایفل برگزار کردند. حالا باشگاه برای نیمار مراسم بزرگتری فراهم دیده است. این باشگاه فرانسوی که دو هفته سخت را برای رسیدن به این نقطه داشت و برای انجام این انتقال مصائب زیادی را پشت سرگذاشت، از زمانی که اطرافیان نیمار تماس‌هایشان را با آنها برقرار کردند مطمئن شدند که نیمار قصد ترک بارسلونا را دارد.

ساختار انتقال نیمار که شامل دستمزد سالیانه 26 میلیون پوندی به این بازیکن می‌شود، هنوز مشخص نیست اما PSG اطمینان دارد که قوانین جوانمردانه مالی یوفا قطعا رعایت خواهد شد. آنها برای اینکه خودشان را به دام تحریم یوفا نیندازند، خودشان را برای فروش و قربانی کردن چند بازیکن از ترکیب تیم آماده می‌کنند.

آنخل دی‌ماریا که جزو بازیکنان باارزش تیم است و حدودا 45 میلیون پوند قیمت دارد، در میان بازیکنانی قرار دارد که باشگاه قصد فروش آنها را دارد. انتظار می‌رود سرگه اوریه با قیمتی حدود بیست میلیون پوند پاریس را ترک کند و بلیز ماتویدی که هنوز یکسال از قراردادش باقی مانده، با قیمتی مشابه فروخته خواهد شد. حاتم بن‌عرفا وگرژگورژ کریشویاک هم در لیست مازاد و فروش این باشگاه قرار دارند. از طرفی بعید است لوکاس، بال راست تیم به دلیل رابطه بسیار نزدیکی که با نیمار دارد، فروخته شود. آنها از شش سالگی با یکدیگر دوست هستند و می‌تواند برای هماهنگ‌سازی هموطنش با تیم مفید باشد.

در پاسخ به این سوال هم که ممکن است بارسلونا در راستای قوانین جوانمردانه مالی شکایتی را در یوفا داشته باشد، سخنگوی این نهاد می‌گوید"ما در مورد این موضوع هنوز شکایتی را دریافت نکرده‌ایم اما بدون توجه به اینکه شکایتی دریافت کنیم یا نه، ما باید در هر موردی به جزئیات چنین نقل و انتقالاتی نگاه کنیم تا مطمئن شویم به این قوانین احترام گذاشته شده یا نه. PSG مانند دیگر باشگاه‌های اروپایی به قوانین جوانمردانه مالی یوفا احترام بگذارد. آنها باید به ما نشان دهند که طی سه سال بیش از سی میلیون یورو متضرر نشده و از دست نداده‌اند".

قطعا خرید بازیکنی مانند نیمار تا سالها می‌تواند بر ساختار اقتصادی و مالی باشگاهی چون PSG تاثیر بگذارد. بنابراین قضاوت در مورد فعالیت باشگاه در این مورد بسیار دشوار است چراکه هنوز کسی نمی‌داند این باشگاه چه برنامه‌ای دارد و نقشه‌اش برای آینده چیست. شاید آنها تعداد قابل توجهی از بازیکنانشان را طوری بفروشند که حتی بیشتر از هزینه خرید نیمار، عاید باشگاه کند. یوفا هم زمانی وارد بحث قوانین جوانمردانه مالی می‌شود که فصل نقل و انتقالات به پایان برسد و تازه محاسبات در مورد وضعیت هر باشگاه که چنین خرید و فروش‌های بزرگی انجام داده، شروع می‌شود.

از نقطه نظر فوتبالی باید رفتن نیمار یک شکست خیلی بزرگ برای بارسلونا به حساب بیاید، هم برای بارسلونا و هم برای فوتبال اسپانیا. پیدا کردن یک نیمار دیگر برای این تیم تقریبا غیرممکن به نظر میرسد، درست همان‌طور که پیدا کردن یک ژاوی دیگر غیرممکن بود و پیدا کردن یک اینیستا دیگر هم غیرممکن خواهد بود. درباره لیونل مسی و کریستیانو رونالدو هم که اصلا صحبت نکنیم.

رئال مادرید هم در پیدا کردن جایگزینهایی برای بعضی از بازیکنان ناکام بوده و هست و خواهد بود، بازیکنانی مانند زیدان، رونالدو یا رائول. همه این بازیکنان خصوصیاتی مشترک داشتند، منحصربه فرد، متفاوت با بازیکنان دیگر، قدرتمند و توانا و تعیین کننده در بازی. این بازیکنان در هر پستی از زمین که بازی کنند می‌توانند تفاوت‌ها را رقم بزنند.

اما بارسلونا با رفتن نیمار از نظر فوتبالی چه چیزهایی را از دست خواهد داد؟ خیلی چیزها. حتی اگر دمبله، کوتینیو یا دیبالا در کنار مسی و سوارس قرار گیرند هم کاتالان‌ها بسیاری از فاکتورهایی که تا به حال داشتند را از دست می‌دهند.

بعد از 4 فصل در بارسلونا به عنوان یکی از اضلاع مثلث MSN، و همچنین رهبر و روح تیم ملی برزیل بودن، نیمار همه لازمه‌های یک مهاجم خوب بودن را به دست آورده بود. 105 گل در 186 بازی برای بارسلونا و 52 گل در 77 بازی برای تیم ملی برزیل، 60 پاس گل برای آبی و اناری‌ها، آمار ویژه و فوق‌العاده در دریبل‌های موفق و بازی فانتزی چشم‌نواز، استثنایی در تک به تک‌ها و البته یک مهره کلیدی برای تیمی که تفکرات هجومی دارد. در واقع او نمونه‌ای کامل از مهاجمی بود که یک تیم تهاجمی به آن نیاز دارد.

معمولا بازیکنان دیگر وقتی توپ را میگیرند به طور مستقیم به سمت دروازه حریف حرکت میکنند، اما نیمار، او بازیکنی است که با بازی ترکیبی و چندین بار طی کردن بخش عرضی زمین هم میتواند یک حمله عالی را پایه‌ریزی کند. مخصوصا که سرعت بازی با توپش هم درست به اندازه دیگر تکنیک‌ها و توانایی‌هایش در بازی مثل‌زدنی است.

یکی دیگر از توانایی‌های ویژه نیمار قدرت او در بازیسازی است. او بازیکنی است که همیشه یک و دوها، دریبل‌های موفق کوتاه و بلند، پاس‌های عالی، قدرت تمام‌کنندگی بی‌نظیر و سرعت بالا از او سراغ داریم. همه این‌ها را هم در مدرسه فوتبالی به نام کشور برزیل یاد گرفته است. بازیکنی که با انتقالی جنجالی از سانتوس به بارسلونا آمد و در اسپانیا بارها و بارا در دادگاه حاضر و از این بابت اذیت شد. مطمئن باشید جای خالی او احساس خواهد شد.

از دنی آلوز تا کوتینیو؛ نقش هم‌وطنان

بالاخره انتقال احتمال نیمار به تیم پاریسی اتفاق کوچکی نیست که بخواهد با چند ساعت مذاکره و اندکی فشار از سوی باشگاه خواهان، انجام شود. معمولا اینگونه جابجایی‌ها فراز و نشیب زیادی دارد و گاها تا مرز انجام شدن یا نشدن پیش می‌رود و اتفاق عکس آن رخ می‌دهد. در این بین واسطه‌ها، هم‌تیمی‌ها، هم‌وطنان و سیاست‌های دوباشگاه می‌توانند اثرات مثبت یا منفی برای بازیکن مورد بحث داشته باشند. حال یا انتقال او را تسریع و تسهیل می‌کنند یا بلعکس باعث ماندن و نرفتن می‌شوند. اتفاقاتی که اکنون برای نیمار در حال وقوع است. از سویی گفته می‌شود دنی آلوز که همیشه رابطه خوبی با هم‌وطنش در بارسلونا و تیم ملی داشته در پشت پرده انتقال نیمار به پاری‌سن‌ژرمن قرار دارد و از سوی دیگر ادعا می‌شود که بارسلونا می‌خواهد با انتقال هرچه زودتر کوتینیو به نیوکمپ دو هدف جدی را دنبال کند؛ اول اینکه به بهانه رابطه صمیمانه کوتینو با نیمار، ستاره برزیلی خود را حفظ کند و دوم اینکه در صورت رای نشدن نیمار، جایگزین او را پیش خرید کرده باشد. حالا باید منتظر ماند دید که کدام اتفاق خواهد افتاد.

پای دیبالا در میان است

گزارش رسانه‌های اسپانیایی از یک سو و رسانه‌های ایتالیایی از سوی دیگر حاکی آن است که پائولو دیبالا برای جانشینی نیمار اولویت اول مسئولان بارسلونا است. انتقال احتمالی 222 میلیون یورویی نیمار به پاری‌سن‌ژرمن در حالی رکورد گرانترین جابجایی فوتبال دنیا را می‌شکند که پیش‌تر این رکورد در اختیار پل پوگبا و منچستریونایتد بود که تقریبا نصف این هزینه برای آن انتقال انجام شده بود. به نوشته الموندو دیپورتیو اگر نیمار بخواهد از زیر سایه مسی خارج شود، بارسا وقت خود را تلف نمی‌کند و با در نظر داشتن گزینه دیبالا، به سرعت به سراغ خرید این ستاره آرژانتینی می‌رود. یوونتوس پیش از این پیشنهاد 95 میلیون یورویی بارسا را رد کرده بود اما اگر آنها با فروش نیمار پول کافی را به‌دست بیاورند، پیشنهاد دومشان را به بالای 100 میلیون یورو می‌رسانند.

این زمزمه‌ها در حالی بیشتر شده که دیبالای 23 ساله تاکنون از حضور در یووه و قهرمانی‌هایش با این تیم راضی بود اما اخیرا گفته است که از جدایی بونوچی و آلوز ناراضی است. دیبالا فصل قبل دومین قهرمانی متوالی خود را با یوونتوس به‌دست آورد و در همه مسابقات برای تورینی‌ها 19 گل زد اما اگر می‌خواهد در ترکیب اصلی بارسا جایگاه ثابتی داشته باشد، باید منتظر رفتن نیمار از نیوکمپ باشد. از سوی دیگر پیشنهاد 80 میلیون یورویی والورده برای جذب کوتینیو هم از جانب لیورپول پذیرفته نشده بنابراین خرید هر یک از این دو بازیکن به پول بیشتری نیاز دارد که می‌تواند از فروش نیمار به پاریسی‌ها تامین شود.

* عرفان خماند




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار