PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
درددل های حسین کیهانی دونده طلایی آسیا درباره مشقت های ورزش پایه ایران
دوومیدانی ایران سالهاست به رشته ای مظلوم در ورزش ایران بدل شده است. ورزش مادر در کشورهای صاحب ورزش جایگاه والایی دارد و همه برای پیشرفتش دست به دست هم می دهند و می دانند زمانی ورزش کشورشان رشد می کند که دوومیدانی شان در جاده ترقی قرار گرفته باشد. متاسفانه دوومیدانی در ایران به جایگاه قابل توجهی نرسیده و هر مسئولی که در ورزش صاحب پست و مقامی شده چند شعار برای سروسامان یافتن ورزش پایه داده و پس از مدتی همه چیز فراموش شده است. اخیرا ملی پوشان دوومیدانی ایران در مسابقات قهرمانی ایران درخشیدند و مدال های خوش رنگ را از ان خود کردند. حسین کیهانی دونده کرمانشاهی و استقامتی تیم ملی نیز در ماده سه هزار متر مدال طلا گرفت و خودش را در آسیا به اثبات رساند. کیهانی میهمان این هفته ما در " نگاه چند بعدی" است.

زادگاهش کرمانشاه است

-زادگاه حسین کیهانی دونده استقامتی تیم ملی دوومیدانی روستای سنقروکلیایی کرمانشاه است .

- میهمان این هفته ما متولد 1369 است.

- در ابتدای گفت و گو از او سوال کردیم که وی با مجید کیهانی رئیس کنونی فدراسیون دوومیدانی نسبتی دارد که حسین در جواب ما گفت:من با آقای کیهانی بچه محل هستم و فقط فامیلی مان یکی است.به هر حال هم نام بودن با رئیس فدراسیون به سودمان شده است

- خانواده حسین به ورزش کردن علاقه مند هستند:"پدرم باستانی کار بود و به ورزش علاقه مند است.پنج برادر و دو خواهر دارم و من هم فرزند ششم خانواده کیهانی هستم.برادر کوچکترم دونده بود و اگر دوومیدانی را ادامه می داد از من هم به لحاظ فنی بهتر می شد.رضا کیهانی شرایط جسمانی خوبی داشت و و نفر اول مسابقات غرب کشور شده بود.آقا رضا دوومیدانی را رها کرد و الان دنبال زندگی خودش رفته است."

-لیسانس تربیت بدنی است:"الان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی هستم و تصمیم دارم که رشته ام را تا مقطع دکترا ادامه دهم.ادامه تحصیل یکی از برنامه های آینده ام است و می خواهم در کنار ورزش کردن ، درس هم بخوانم."

-کیهانی به تازگی ازدواج کرده است:"مدت کوتاهی می شود که تشکیل خانواده داده ام."

اولین جرقه

-حسین درباره نحوه ورودش به عالم ورزش می گوید:همان طور که خدمت تان در بخش قبلی گفتم برادر کوچکترم دونده بود.برادرم سبب شد تا وارد دوومیدانی شوم.البته همه چیز از روستای مان شروع شد. اولین جرقه بود که متوجه شدم در دوومیدانی استعداد دارم.دانش آموز بودم و اصلا به دوومیدانی فکر نمی کردم. یک روز قرار شد مسابقات دوومیدانی مدارس در منطقه مان برگزار شود.ابتدا از شرکت کردن در مسابقات منصرف شدم و گفتم نمی روم.دادش کوچکترم به مسابقات رفت و من هم تصمیم گرفتم در آخرین لحظات در مسابقات ثبت نام کنم. من هم با لباس غیر ورزشی و کفش چینی به محل مسابقات رفتم و در کنار سایر بچه ها دویدم و اول شدم.آنقدر سریع دویدم که هیچ کدام از بچه ها به من نرسید.بچه ها می گفتند که حسین بازی دار آورده و می خواست اخرین لحظه در مسابقات شرکت کند و یک سری حرفهای که از حوصله این مطلب خارج است.

-وی ادامه داد:پس از مدتی زیرنظر آقای بنی عامریان مربی دوومیدانی تمرین کردم و در مسابقات استانی به مقام اول رسیدم و سپس در مسابقات نوجوانان کشور دویدم و در ماده سه هزار متر دوم شدم.بی تجربگی ام عاملی شد تا در مسابقات کشوری اول نشوم.خدا کمک کرد و دونده استقامتی شدم و این ماده را ادامه دادم و در تمامی رده های سنی به مقام نخست کشور رسیده ام.

-کیهانی اضافه کرد:من در مسابقات جوانان کشور هم روی سکوی نخست رفتم و همان جا بود که متوجه شدم در دوهای استقامتی استعداد دارم و می توانم در این ماده دوومیدانی پیشرفت کنم.

فوتبالیست بودم

-حسین درباره مشوقین خود در دوومیدانی به کیهان ورزشی می گوید: پدر و داداش کوچکترم اولین کسانی بودند که مرا تشویق به دویدن می کردند و می گفتند که حسین در دوومیدانی مستعد است و می تواند رشد کند.پدر و برادرم به من کمک کردند . البته ناگفته نماند من در نوجوانی به فوتبال علاقه بسیاری داشتم و می خواستم فوتبالیست شوم.فوتبالیست بودم و حتی برای حضور در فوتبال باشگاهی به تهران آمدم و در تست تمرینی تیم امید سایپا شرکت کردم.متاسفانه شرایطی در فوتبال حاکم است که یک جوان برای فوتبال بازی کردن در رده باشگاهی می بایست هزینه کند . دیده شدن در فوتبال هزینه دارد و متاسفانه چنین وضعی سبب شده تا بیشتر جوانان در فوتبال به حق خود نرسند. با این حال تصمیم گرفتم دوومیدانی را جدی تر از گذشته بگیرم و به سمت این رشته بیایم. گرچه حضور در دوومیدانی به واسطه ایستادگی ام در مقابل دشواری ها بود. من جزو ورزشکارانی هستم که خودم را به دوومیدانی تحمیل کردم.

-کیهانی اضافه کرد:دوومیدانی ورزش سختی است و یک ورزشکار می بایست با نداری ها در ورزش پایه بسازد تا در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.متاسفانه ورزشکاران دوومیدانی از نظر داشتن شرایط مناسب برای رشد بیشتر محروم هستند و باید با سختی ها و نداری ها بجنگند.

سجاد مرادی رکوردم را ارتقاء داد

-حسین درباره نحوه ورودش به تیم ملی دوومیدانی می گوید:اولین سالی که در رده نوجوانان دویدم و در مسابقات کشوری روی سکو رفتم به تیم ملی دعوت شدم.من در همان روزهایی که به تیم ملی دعوت شدم در دوی صحرانوردی نیز شرکت می کردم و در این ماده نیز قهرمان شدم.در دوهای شش ،هشت و دوازده کیلومتری نیز شرکت می کردم و روی سکو می رفتم . با کمک خداوند منان سالهاست که در دوهای استقامتی ایران نفر برتر بوده ام.

-از کیهانی درباره افتخاراتش در دوومیدانی پرسیدیم و او در این خصوص به کیهان ورزشی گفت:در مسابقات داخلی بارها به مقام اول رسیده ام ولی عناوین برون مرزی ام را خدمت تان عرض می کنم. اولین بار در مسابقات غرب آسیا شرکت کردم. رقابت ها در امارات برگزار می شد و من در سه هزار متر مدال طلا کسب کردم.من زیر 9 دقیقه دویدم و در 1500 متر نیز به مدال نقره رسیدم.در مسابقات صحرانوردی بحرین به مدال برنز دست یافتم و در مسابقات 2013 تایلند نیز سوم شدم.چهار یا پنج مقام آسیایی دارم که برخی از آنها در رقابت های داخل سالن آسیا بوده است.امسال هم به لطف سجاد مرادی مربی خوب و کاربلدم در مسابقات قهرمانی آسیا در هند به مدال طلا رسیدم.حقیقتا سجاد مرادی به دادم رسید و مرا به آرزوی بزرگم در آسیا رساند.

-حسین درباره مربیان اثرگذارش در ورزش پایه می گوید:روح الله محمدی مربی سابقم بود و برایم خیلی زحمت کشیده است و لازم می دانم از او و زحمات بیدریغش تشکر کنم.سجاد مرادی مربی کنونی ام است. درباره او فقط می توانم بگویم که آقا سجاد با تمرینات اثرگذارش باعث شد تا من به مرز آمادگی جسمانی برسم و ایشان یکی از مربیان حرفه ای دوهای استقامتی هستند.تمرینات و برنامه ریزی ایشان در ماههای گذشته عاملی شد تا من به شرایط آرمانی برسم. واقعا با تمرینات مرادی بود که پیش از اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا به اوج رسیدم و توانستم در هند مدال خوش رنگ طلا را کسب کنم.آقا سجاد با تمرینات مفیدش رکوردهایم را ارتقاء داد.

طلا گرفتم و جواب منتقدانم را دادم

-دونده دوی سه هزار متر تیم ملی از حاشیه های پیرامونش پیش از کسب مدال طلا گفت:آقای مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی بین دونده فرقی نمی گذارد و فقط با رکوردها کار دارد اما می دانستم با کسب مدال طلا تنها می توانم پاسخگوی منتقدان باشم.من در آسیا قهرمان شدم و با همین مدال طلا به دیگران فهماندم که برای رقابت و کسب موفقیت عزم خود را جزم کرده ام. خوشبختانه در مسابقات قهرمانی آسیا طلا گرفتم . کارشناسان می دانند که آسیا با هیچ ورزشکاری شوخی ندارد و اولین اشتباه به معنای از دست دادن مدال است.

-وی ادامه داد:نزدیک به یک سال است که با سجاد مرادی مربی ام تمرین می کنم.دوومیدانی رشته ای است که برای پیشرفت در ان می بایست ریاضت بکشید.من حدود یک ماه از خانواده ام دور بودم . همسرم را یک ماه تمام ندیدم و دوری یک ماه از خانه برای هر فردی سخت است.من با آقاسجاد در اردوی کرمان تمرینات دشواری را انجام دادم و با کمترین امکانات برای رسیدن به مرز آمادگی تمریناتم را انجام دادم.آقا سجاد به علت نبودن امکانات کافی می رفت و شاخه درخت را به عنوان مانع در زمین تمرین قرار می داد تا تمریناتم اثرگذار باشد. مانع نداشت اما از شاخه درخت استفاده می کرد. مربیان دوومیدانی برای آمادگی شاگردان شان حسابی وقت می گذارند .

-حسین اضافه کرد:هر چه از مرادی بگویم کم است. او با دل و جان مرا تمرین می داد.تنها هدفم در آسیا این بود که مرادی را روسفید کنم.خوشبختانه با کسب مدال طلای قهرمانی آسیا توانستم آقا سجاد را روسفید کنم. مرادی یکی از پرافتخارترین ورزشکاران دوومیدانی ایران است.

از داستان "کازانف" تا نهمی در لیگ طلایی !

-ماجرای رفتن به جام کازانف و حواشی پیرامونش بحث بعدی صحبت هایمان بود:"پنج روز پیش از شروع مسابقات "کازانف " قزاقستان با تیم نفت اعزام شدم. من با باشگاه نفت قراردادم داشتم و فدراسیون در همان مقطع زمانی نظر دیگری داشت اما من با نفت در "کازانف" به میدان رفتم.من چند سال است که با باشگاه نفت قرارداد دارم و سجاد مرادی مربی ام نیز در "کازانف" گفت که در ماده 800 متر شرکت کنم.دویدنم در هشتصد متر بنا به تشخیص مربی ام بود و اتفاقا رکورد خوبی هم بر جا گذاشتم.یک دونده سه هزار متر خوب است که در ماده هشتصد متر نیز بدود و شانس خودش را امتحان کند.دونده های استقامتی برای افزایش سرعت شان بهتر است که در ماده های پایین تر مثل 800 متر بدوند."

-نهم شدن حسین کیهانی چند روز بعد از کسب مدال طلای آسیا سرو صدای زیادی براه انداخت. حسین دراین خصوص توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:اگر در لیگ طلایی نهم شدم بی دلیل نبود. من فقط به تشخیص مربی کاربلدم در هشتصد متر دویدم.آقا سجاد در حین برگزاری لیگ طلایی به من گفت که بهتر است در 800 متر بدوم زیرا برایم پیش از اعزام به مسابقات جهانی لندن مفید است. ایشان اعتقاد دارد که حضور در هشتصد متر سبب افزایش سرعتم می شود و اینها در ثبت رکورد بهتر موثر است.من هم خواسته مربی ام را انجام دادم و دنبال قهرمانی در هشتصد متر نبودم. من شرکت کردم و نهم شدم اما برخی سایت های خبری بدون اطلاع از وضعیتم نوشتند که قهرمان آسیا در لیگ طلایی نهم شد.گفتند حسین کیهانی در لیگ طلایی عملکرد ضعیفی داشته است در حالی که من بنا به تشخیص مربی ام شرکت کردم و هدفم کسب مدال نبود.مربی به دنبال آمادگی شاگردش است و حضورم در هشتصد متر یک تصمیم فنی بود. همه درباره ام اشتباه نوشتند و حقیقتا از برخی مطالب انعکاس یافته در سایت های خبری ناراحت شدم. کسی که دوومیدانی را دنبال می کند باید بداند که یک دونده سه هزار متر برای افزایش سرعتش بهتر است در ماده های پایین تر بدود .با این حال گذشته ها گذشته است .

باشگاهها در دوومیدانی تیمداری کنند

-بحث ما با حسین کیهانی دونده استقامتی تیم ملی درباره مشارکت باشگاهها در لیگ دوومیدانی بود. حسین در این مورد چند درخواست از باشگاهها داشت :"الان آقای مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی برای جذب حامی مالی هر کاری کرده است و الان ورزش پایه ایران اسپانسر دارد اما این قرارداد به تنهایی برای پیشبرد اهداف بلند مدت دوومیدانی کافی نیست.دوومیدانی ورزش مادر کشور است و مسئولان محترم ورزش کشور باید به این رشته بها دهند.تنها خواسته من به عنوان یک عضو ورزش پایه ایران از وزارت ورزش و وزیر محترم این است که دوومیدانی را درک کنند و دوومیدانی را در موقعیت رشته هایی چون والیبال و بسکتبال قرار دهند. اگر یادتان باشد والیبال ما یک دهه گذشته چنین موقعیتی را در جهان نداشت اما به والیبال بها دادند و این رشته را از پایه ساختند. باشگاهها برای والیبال هزینه کردند و والیبال یکباره رشد قابل توجهی کرد.یادم است که قرارداد والیبالی ها ده سال پیش از دوومیدانی کاران کمتر بود . اگر ما برای لیگ چند میلیون دریافت می کردیم بازیکنان والیبال از ما کمتر پول می گرفتند اما الان به واسطه حمایت صحیح و حضور پرنگ و موثر باشگاهها شاهد افزایش مبلغ قرارداد والیبالیست ها شده ایم. بازیکنان لیگ والیبال 700 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان قرارداد می بندند و اتفاقات خوبی در حوزه والیبال ایران رقم خورده است.

-وی اضافه کرد: دوومیدانی به شرایط مشابه والیبال نیاز دارد تا لیگش جان بگیرد.تنها خواسته من از وزارت ورزش این است که از باشگاهها بخواهند برای ارتقاء ورزش پایه در دوومیدانی تیمداری کنند و حامیان مالی را به سمت ورزش مادر هدایت نمایند. دوومیدانی با این اوضاع و احوال نمی تواند پیشرفتی مشابه والیبال یا بسکتبال داشته باشد.

-کیهانی در خصوص کیفیت لیگ دوومیدانی به کیهان ورزشی می گوید:وقتی کیفیت لیگ دوومیدانی بالا می رود که لیگ از تمامی جوانب مورد توجه قرار بگیرد. ورود باشگاههای معتبر کشور و حامیان مالی به حوزه ورزش پایه می تواند کیفیت فنی و سخت افزاری لیگ دوومیدانی را دوچندان کند. اگر اسپانسرها در دوومیدانی سرمایه گذاری نمایند قطعا مبلغ قرارداد ورزشکاران افزایش می یابد و دوومیدانی کاران با انگیزه بیشتری در لیگ شرکت خواهند کرد.لیگ دوومیدانی به یک محرک نیاز دارد تا سروشکل حرفه ای تر پیدا کند هر چند فدراسیون برای ارتقای فنی و کیفیتی لیگ همه کار کرده است اما این تلاش کافی نیست و فدراسیون به تنهایی نمی تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

وی در خاتمه به کیهان ورزشی گفت:با تشکر از مجله وزین کیهان ورزشی که سالهاست از رشته دوومیدانی می نویسد و به اهالی اش را دلگرم می کند. ممنون از این که با ورزشکاران سایر رشته ها مصاحبه می کنند و پای درددل آنها می نشینند.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار