PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

وزیر محترم ورزش در دیداربا فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با تشکیل کمیته مبارزه با فساد در فوتبال از تشکیل"کمیته صیانت از اصول و مبانی اخلاقی در ورزش" خبر داد. ایشان در این باره گفت:"امیدوارم کمیته صیانت از اصول مبانی اخلاقی در ورزش را فعال کنیم و با حضور نمایندگان دستگاه های قضایی،انتظامی و اطلاعاتی، نظارتی برای سالم سازی فوتبال داشته باشد.»

علاقه مندان ورزش و دوستداران و اهالی فوتبال با عبارات و کلماتی چون”سالم سازی فوتبال”،”مبارزه با فساد درفوتبال”و...آشنایی کامل دارند. چند سالی است این عبارات و مضامین از زبان این و قلم آن و حتی سخن و اظهارات مسئولان فوتبال شنیده می شود که البته هر چند در عمل اتفاقی نمی افتدو قدمی اساسی در راه سالم سازی و مبارزه با فساددر فوتبال-و ورزش- برداشته نمی شود، اما خود این اظهارات ونوشته ها، حکایت از وجود ناسالم بودن فضای فوتبال و وجود فساد در فوتبال می کند.البته در این باره خیلی ازدلسوزان ورزش سال هاست می گویند و می نویسند و به مسئولان و سکانداران وقت ورزش و فوتبال هشدار داده اند، اما تا همین اواخر و تقریبا تا قبل از ورود مجلس شورای اسلامی(در دو یا سه سال پیش) کمتر کسی به ویژه از سوی مسئولان این موضوع را جدی می گرفت و اهمیت می داد، و حتی بعضی از مسئولان الابختکی و عوضی آمده و کاملا غریبه با واقعیات وفضای فوتبال، اما دو دستی چسبیده به میز وصندلی ریاست آن،ازسرجهل و ناآگاهی ، با لودگی و تحویل دادن خنده های کذایی! به کلی منکر فساد در فوتبال می شدندو اگر لطف می کردند حداکثر "تخلف” در فوتبال را قبول داشتند!

خوشبختانه امروز در باره این واقعیت و موضوع اظهر من الشمس که از اول هم برای کارشناسان واقعی و استخوان خرد کرده های فوتبال بدیهی بود و اصولا آنها یکی از دلایل به سامان نبودن اوضاع و پس پسکی رفتن فوتبال ایران را- با وجود شرایط مناسب و داشتن سرمایه های لازم انسانی و مادی-وجود فساد در حال نفوذ در تارو پود این رشته پرطرفدار و جذاب می دانستند، کسی شک و تردیدی ندارد و حتی آقای سلطانی فر هم در جلسه اشاره شده با گفتن این جمله که:”... نه اینکه مسائل پشت پرده، فساد و زدو بند در این رشته(فوتبال) وجود ندارد...” بر وجود این واقعیت تلخ صحه می گذاردو این نکته را هم اضافه می کند که:”...به شدت به این موضوع(فساد در فوتبال و حتما کل ورزش) حساس هستم...”. این که مسئول درجه اول ورزش سعی نمی کند همه چیز را امن و امان جلوه دهد وبا عینک واقع بینی به مسائل ورزش نگاه می کندو جرات دیدن واقعیات تلخ و نگران کننده-ونه کتمان آنها - را دارد، مایه خوشوقتی است و این امیدواری را بر جای می گذارد، ایشان با تکیه برآگاهی وحساسیت خود و نگاه به واقعیت هاو آفات ورزش حتمادر صدد مبارزه با آنها ، از دست زدن به عمل و اقدام برخواهد آمد وصرفا به این اظهارات و حرف ها و وعده ها بسنده نخواهد کرد.بدون تردید اگر ایشان یا هر مسئول و مدیری- نه فقط در اینجا و در ورزش- قدم در راه مبارزه با مفاسد و دفاع از منافع ملی و برآوردن انتظارات بحق مردم بگذارد، تنها نخواهد ماند.نه قادر متعال آنهایی را که در راه او گام می گذارند، تنها می گذارد که فرمود:” الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا” ونه مردم و کارشناسان راستین و امانتداران صدیق قلم وسخن، اما نکته اینجاست: همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم،طی چند سال اخیر در باره مبارزه با فساد از زبان مسئولان ورزش سخنان بسیاری شنیده ایم، امایا این حرف ها در مرحله حرف باقی ماند و خود آن مسئول و مسئولان پس از چندی مجبور شدند با فاسدان و خلافکاران ومزاحمان ورزش راه مماشات را در پیش بگیرند وبا دادن باج و خراج! با آنها کنار بیایند و یا مثل وزیر سابق ورزش(آقای دکتر گودرزی) علی رغم عزم جزم، فرصت ادامهمبارزه را پیدا نکرد و یا مثل پرونده ای موسوم به”فساد در فوتبال” تشکیل شد اما به دلایل پیدا و پنهان،در قفسه های فراکسیون اصل ۹۰ مجلس بایگانی شدو... واینها همه از این حکایت دارد که دست ها و جریاناتی در ورزش- مثل خیلی جاها و حوزه های دیگر!- وجود دارد که با نفوذ در رده ها و جایگاه های مختلف فوتبال و با حمایت باندهای رسانه ای و صد البته با وادادگی و عدم نظارت و غیرت مسئولیت بعضی از به اصطلاح مسئولان! در تشکیلات وابسته به ورزش یا تاثیر گذار بر ورزش(مثل وزارت ارشاد،صداوسیماو...)از قبل فوتبال این مملکت که بودجه و هزینه هایش عمدتا از جیب این مردم محترم و نجیب تامین می شود، حسابی خود را بسته و آخور آباد کرده و کیا وبیایی برای خود به هم زده اندو...که اجازه تغییر وضع موجود وانجام حرکات اصلاحی را نمی دهند.

آقای وزیرحتما می داند که این جریانات به راحتی دست بردار نیستند و با لطائف الحیل سعی در منصرف کردن ومرعوب ساختن ایشان و هر کسی را که بخواهد در راه اصلاح معایب و مفاسد ویا”صیانت از اصول و مبانی اخلاقی درورزش”گامی بردارد خواهند کرد.

برای مقابله با این جریاناتمزاحم و مفسد که از مانع سازان اصلی بر سر راه پیشرفت ورزش و آبادی فوتبال و ایجاد شادی ونشاط اجتماعی و افزایش حس همبستگی و ارتقای غرور و عرق ملی و...هستند، باید عزمی جزم، اراده ای پولادین وتوکلی مومنانه داشت و مدیریتی جهادی و انقلابی اعمال کرد. در این صورت خواهیم دید که این جریانات مفسد و مزاحم مثل هر جریان باطلی به سرعت و به آسانی(چون تار عنکبوت) از همگسیخته و درهم کوبیده می شوند.

*‌ سید محمد سعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار