PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
گفت و گو با میلاد فراهانی دروازه بان قهرمان جام حذفی
میلاد فراهانی دروازه بان تیم نفت تهران از گلرهای باسابقه لیگ برتر به شمار می آید. او سالهاست که در لیگ برتر حضور دارد و جزو دروازه بانانی است که در طول هر فصل از نظر فنی فراز و نشیب ندارد و قادر است در روزهای حساس از دروازه تیمش حراست کند.میلاد در فصل گذشته با تیم نفت تهران قهرمان جام حذفی شد و او بهترین بازیکن نفت در فینال جام حذفی بود و با مهار پنالتی بازیکن تراکتورسازی تبریز سبب شد تا تیمش دوباره به بازی برگردد وبه هدف بزرگش برسد. میلاد میهمان این هفته ما است.

متولد تهران، بچه مهرشهر کرج

-میلاد فراهانی دروازه بان فصل گذشته تیم نفت تهران متولد تهران و زادروزش 5 تیر ماه 1367 ثبت شده است.

-دروازه بان تیم قهرمان جام حذفی بچه مهر شهرکرج است.

-خانواده اش ورزشی نبود اما او مثل تمامی بچه ها به فوتبال علاقه مند بودو فوتبال را از کوچه ها شروع کرد:"فوتبال در ذاتم بود و بنا به علاقه ای که داشتم هر روز در کودکی با توپ بازی می کردم. کمی بزرگتر که شدم هر روز با بچه های هم سن و سالم در کوچه فوتبال بازی می کردم. بازی مستمر در کوچه مان باعث شد تا در زمین فوتبال محله مان بازی کنم و وارد فوتبال محلات کرج شوم.مثل همه نوجوانان سیر طبیعی در فوتبال محلات را طی کردم و یک روز توسط یک مربی وارد فوتبال پایه کرج شدم."

-وی ادامه داد:فوتبال بازی کردن در زمین خاکی یکی از برنامه هایم در روز بود و اینطوری بود که در نوجوانی با فوتبال عجین شدم.

-پس از کسب مدرک دیپلم تمام وقتش را صرف فوتبال کرد:"علاقه شدیدم به فوتبال مجالی باقی نگذاشت تا سراغ درس خواندن بروم. ضمنا پس از ورودم به فوتبال حرفه ای آن قدر درگیر تمرینات و اردوها شدم که اصلا ادامه تحصیل را فراموش کردم."

-میلاد ازدواج کرده است و درباره علاقه همسرش به عالم فوتبال می گوید: همسرم به فوتبال علاقه اندکی دارد و بازیهای مرا دنبال می کند.به هر ترتیب همسر فوتبالیست ها رفته رفته به فوتبال علاقه مند می شوند و فوتبال و رویدادهایش را جدی می گیرند.

دروازه بان نیامد، گلر تیممان شدم

-میلاد درباره نحوه ورودش به عالم فوتبال می گوید:من در نوجوانی هر روز به زمین خاکی محله مان می رفتم و با بچه ها فوتبال بازی می کردم.یک روز در زمین خاکی کرج با آقائی آشنا شدم که ایشان مربی تیم های پایه باشگاه پیکان بود.آقای جواد پوستیم دوز آن روز مرا در لیگ دو کرج دیده بود و روی من شناخت داشت.از همین رو به پیکان رفتم.اتفاقا در همان برهه بسیاری از فوتبالیست های نوجوان کرج جذب تیم های پایه پیکان شدند و آقای پوستین دوز کاشف آنها بودند. لازم است از زحمات آقای پوستین دوز مربی و دوست خوبم تشکر کنم.

-فراهانی ادامه داد:مهرداد پولادی، محسن ربیع خواه مثل من به تیم های پایه پیکان رفتند و از این باشگاه شروع کردند.پیکان در پایه ها سالهاست که مشغول سازندگی است .استارتم با باشگاه پیکان امیدوارکننده بود و در تیم های پایه با بسیاری از اصول دروازه بانی آشنا شدم.

-میلاد با اشاره به این که در ابتدا به عنوان فوروارد بازی می کرد به کیهان ورزشی می گوید:اوائل که در زمین خاکی بازی می کردم مهاجم تیممان بودم.یک روز به زمین خاکی رفتیم و دروازه بان تیممان نیامد و بچه ها از من که از نظر سنی کوچکتر بودم خواستند که درون دروازه بی ایستم. من هم حرف بچه ها را گوش کردم . عملکرد خوبم درون دروازه موجب شد تا دروازه بان تیمم شوم و با ورودم به مسابقات دسته دو پایه های کرج رسما دروازه بان شدم.وقتی به تیم نوجوانان پیکان اضافه شدم آقای پوستین دوز مربی ام آموزش های لازم دروازه بانی را در دستورکار قرار داد و هر روز از نزدیک بر سر تمرینات تیم بزرگسالان پیکان حاضر می شدم و تمرینات گلرها را تماشا می کردم و از آنها یاد می گرفتم. همان تمرینات را در رده پایه انجام می دادم تا تمرینات را اصولی انجام دهم.

سال نخست در صبا ضرر کردم

-میلاد فراهانی در لیگ برتر سابقه قابل توجهی دارد اما در طول این سالها کمتر بازیهایش به چشم امده است. او در این خصوص می گوید:من در تیم داماش گیلان شرایط خوبی داشتم. یادم است که در زمانی که محمد محمدی و حسن رودباریان دو دروازه بان شناخته شده فوتبال مان به داماش آمدند من در داماش فیکس بازی می کردم.متاسفانه در سالهای گذشته تصمیمات درستی از نظر فنی در لیگ نگرفتم و انتخابی نداشتم. مثلا رفتن من به تیم صبای قم اشتباه بود. من در سال نخست حضورم در صبا بازی نکردم. صبا تیمی بود که نفرات موردنظرش را در آن فصل انتخاب کرده بود و سایر بازیکنان را برای تقویت تیم و نیمکتش جذب کرد.متاسفانه در اولین فصل حضورم برای صبای قم کم بازی کردم . البته مربیگری امری سلیقه ای است و از بازیکنانی بازی می گیرد که در پازل ذهنی اش جای گرفته باشند.با این انتخاب بد کمی عقب افتادم و نتوانستم که روند سابق خود را در لیگ برتر ادامه دهم.

-وی اضافه کرد: صبای قم تیم بزرگی است و در جام حذفی فوتبال ایران قهرمان شده است.با آمدن علی دایی به صبا شرایط تیم تغییر کرد و علی آقا به تیم جان داد و صبا دوباره در لیگ برتر نتایج قابل توجهی کسب کرد.من در صبا با تصمیم علی آقا بیشتر بازی کردم و به ترکیب اصلی صبا اضافه شدم و در صبا با سرمربیگری علی دایی از نظر فنی رشد کردم و توانستم جایگاه سابقم در لیگ را به دست بیاورم.همان فصل که تمام شد من هم با علی آقا راهی نفت تهران شدم و به عنوان دروازه بان اول تیم با باشگاه قرارداد بستم.

نفت تهران در نیم فصل دوم تنها بود

-فراهانی درباره علی دایی سرمربی خود در تیم های صبای قم و نفت تهران به کیهان ورزشی گفت:آقای دایی یک مربی بااخلاق و حرفه ای است. من در صبا سعی کردم که اعتماد علی اقا را به لحاظ فنی جلب کنم.از وقتی که آقای دایی به صبا آمد اعتماد به نفس من بالا رفت زیرا ایشان به من فرصت بیشتری داد تا دیده شوم و در خدمت تیم باشم. اعتماد به نفس دروازه بانان زمانی دوچندان می شود که بیشتر بازی کنند. من در صبا بیشتر بازی کردم و خوشبختانه خیلی زود توانستم نظر علی آقا را جلب نمایم.

-وی ادامه داد: بدون شک دروازه بان نیمی از تیمش است و اگر انگیزه بالا در درون دروازه داشته باشد با واکنش های مناسبش قادر است انگیزه تیم را بالا ببرد و به تیم قوت قلب بدهد.اگر دروازه بان از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد به همبازیانش نیروی مضاعف خواهد داد.کسی که فوتبال بازی کرده باشد کاملا چنین مسائلی را متوجه می شود و اثرگذاری اش را می داند.

-معضلات مالی باشگاه نفت تهران در نیم فصل دوم لیگ شانزدهم بحث بعدی ما در گفت و گو با میلاد بود و او در این خصوص گفت:تیم نفت تهران قدمت دارد و طی سالهای گذشته نشان داد که تیم ارزشمندی در لیگ برتر محسوب می شود.تیم نفت تهران در نیم فصل اول لیگ شانزدهم از نظر مالی مشکل چندانی نداشت.متاسفانه تیم نفت تهران در نیم فصل دوم از جانب مالک خود رها شد و اوضاع مان روز به روز از نظر مالی خراب شد . البته تیم نفت یکدست و بی حاشیه است. کاپیتن باشخصیت و خوبی داشتیم و با حضور موثر آقای دایی توانستیم در پایان فصل گذشته قهرمان جام حذفی شویم. همه بدون دریافت یک ریال در نیم فصل دوم از جان مایه گذاشتند تا قهرمان جام حذفی شویم.یک نفر تیم ما را ساپورت نکرد و آقای دایی و بازیکنانش تنها بودند.فکر کنم عامل موفقیت مان این بود که تیم بی حاشیه ای داشتیم و آقای دایی هم مثل بزرگترها هدایت مان کرد. همبستگی و کمک های دایی سبب قهرمانی مان شد.

دایی در پیدایش ذهنیت قهرمانی نقش بزرگی داشت

-میلاد فراهانی گلر تیم نفت تهران در فینال جام حذفی برابر تیم تراکتورسازی تبریز درخشید و ضربه پنالتی محمدرضا ایرانپوریان بازیکن تراکتورسازی را مهار کرد و نفت با همین واکنش به بازی برگشت:"فینال جام حذفی یک روز خوب در دوران فوتبالم بود .من مثل تمامی فوتبالیست ها دوست داشتم یک جام در دوران فوتبالم کسب کنم و بهترین بازیکن زمین لقب بگیرم.خدا کمک کرد و من پنالتی تراکتورسازی را مهار کردم و بازهم خدا کمک کرد و تیم نفت در آخرین دقایق نیمه دوم به گل رسید و صاحب جام شد.ما یک سال بود که به قهرمانی در جام حذفی فکر می کردیم و البته علی دایی در پدیدار شدن چنین ذهنیتی نقش برزگی داشت.تیم ما در نیم فصل اول لیگ برتر سوم شد اما به دلیل مسائل مالی و بی توجهی در نیم فصل دوم لیگ نتوانست بین سه تیم بالای جدول قرار بگیرد.

-او ادامه داد:گفتند که بازیکنان نفت اجازه دادند مالکان باشگاه در مراسم قهرمانی جام حذفی روی سکو بروند گرچه من شاهد چنین صحنه ای نبودم .متاسفانه صاحبان باشگاه نفت قبل از فینال بدقولی کردند و با وجود آن که شماره کارت بچه ها را گرفته بودند اما پولی به کارت بازیکنان نفت تهران واریز نکردند تا بچه ها بدون دریافت یک ریال در فینال بازی کنند.

-میلاد درباره وضعیت آینده خود می گوید:در حال حاضر تیم نفت تهران آسیایی است و متاسفانه تکلیفش برای فصل آینده روشن نیست.من با نفت تهران قرارداد ندارم و الان دو سه تیم خواهانم هستند . اگر اوضاع نفت برای فصل آینده مشخص شود دوست دارم در نفت بمانم و با این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروم اما اگر مشکل مالی و مالکیتی نفت مشخص نشود به تیم دیگری می روم.الان از باشگاه نفت تهران طلبکارم و امیدوارم همین روزها بخشی از مطالباتم نقد شود.

بوفون و کاسیاس الگوهایم هستند

-فراهانی درباره یکی از آرزوی های فوتبالی خود می گوید:من هم مثل تمامی فوتبالیست ها دوست دارم به تیم ملی دعوت شوم. من در فصل گذشته عملکرد قابل توجهی داشتم و منتظر بودم که سرمربی محترم تیم ملی به یکی از اردوها دعوتم کند اما هیچ خبری نشد.من در جام حذفی عالی بودم و در لیگ برتر یکی از بهترین سالهای خود را سپری کردم.با این حال به نظر کارلوس کروش احترام می گذارم و او حرف آخر را در تیم ملی می زند و برای ایشان و تیم ملی در جام جهانی روسیه آرزوی موفقیت می کنم.

-وی اضافه کرد:از آقای کروش انتظار داشتم که حداقل یکبار مرا به تیم ملی دعوت کند و عملکردم را در اردوها ببیند. من در تیمی بودم که بازیکنانش با حداقل ها قهرمان جام حذفی شدند و شرایط مان از هر نظر بحرانی بود . تیم نفت تهران با حداقل ها قهرمان شد و ای کاش اقای کروش یکبار به اردوی تیم ملی دعوتم می کرد.

-از میلاد درباره الگوی فنی اش در دنیای فوتبال پرسیدیم و او به کیهان ورزشی می گوید:جان لوئیجی بوفون دروازه بان بزرگ تاریخ فوتبال ایتالیا الگوی فنی ام است. بوفون از نظر اخلاقی نیز در زمین فوتبال نشان داده که بازیکن تاثیرگذار و قابل احترامی است.کاسیاس دروازه بان و کاپیتن سابق تیم رئال مادرید نیز الگو دیگرم در دنیای فوتبال است. کاسیاس نیز در دروازه بانی صاحب سبک است و بارها در میادین بزرگ ثابت کرده که دروازه بانی باجسارت و موثر است. عملکرد بوفون و کاسیاس را سالهاست که زیرنظر دارم و از عملکردشان در میدان فوتبال الگوبرداری می کنم.

تشکر ویژه از بهزاد غلامپور

-فراهانی اضافه کرد:لازم است از آقای بهزاد غلامپور مربی دروازه بانی ام در دوفصل گذشته تشکر کنم. آقا بهزاد یک مربی بی نظیر و دلسوز است. متاسفانه آقا بهزاد مدتهاست که درگیر بیماری سیاوش (پسرش) است و از خداوند منان در این ماه عزیز می خواهم که سیاوش جان هر چه زودتر سلامتی را به دست آورد و دوباره به میادین فوتبال برگردد.غلامپور یک مربی بااخلاق در فوتبال ما است و جزو بهترین ها به شمار می آید.ضمنا آقایان غلامپور و احمد رضا عابدزاده نیز الگوهای من در فوتبال ایران بوده اند. این دو در دوران بازیگریشان نشان دادند که دروازه بانان قابل احترامی هستند.

-وی اضافه کرد:امیدوارم که فوتبال ایران قدر بزرگان خودش را بیشتر از همیشه بداند. عابدزاده، غلامپور، علی دایی و....جزو سرمایه های فوتبال ایران به شمار می آیند و آنها برای به دست اوردن جایگاه های بزرگ و قابل احترام زحمت کشیده اند. علی دایی در همین فصل گذشته با تیم نفت تهران ثابت کرد که یک مربی بزرگ است و می تواند بدون حمایت های مالی برای تیمش جام بیاورد. دایی آن قدر در فوتبال ما اعتبار دارد که بازیکنان نفت یک نیم فصل به احترام او بازی کردند و با قدرت در جام حذفی ظاهر شدند. امیدوارم قدر پیشکسوتان فوتبال مان را بیشتر از همیشه بدانیم.

-میلاد در پایان گفت: از تمامی مربیان و خانواده ام بابت حمایت های بی دریغ شان تشکر می کنم . از کیهان ورزشی نشریه باسابقه و قابل احترام کشورمان تشکر می کنم که پای صحبت های من نشست .

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: میلاد فراهانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار