PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۲۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
گفت و گو با رضا علياري مدافع جوان تيم نفت تهران
تيم نفت تهران در چند سال گذشته معدن استعدادها بوده است. رضا علياري مدافع اين تيم تهراني يكي از بازيكنان كارساز و مستعدي است كه در دو فصل گذشته توانسته مدارج ترقي را طي كند. در حال حاضر علياري جزو مدافعان تاثيرگذار فوتبال مان محسوب مي شود و اگر در مسيرش دچار لغزش نشود مي تواند به جايگاه ارزشمندي در سطح بالاي فوتبال كشورمان برسد. او در پايان فصل گذشته با تيم نفت تهران قهرمان جام حذفي شد و يكي از اركان نفت تهران در اين موفقيت بزرگ بود. او با تيمي قهرمان شد كه بيش از شش ماه است بازيكنانش پولي دريافت نكرده اند.

بچه كرج

-رضا علياري مدافع – هافبك نفت تهران متولد تهران است و در 21 اسفند 1372 ديده به جهان گشود:"متولد تهران هستم اما خانه ما دوره نوجواني در كرج بود و من از كرج خاطرات زيادي دارم. الان در شهرقدس ساكن هستيم ."

-او ادامه داد:خانواده مان ورزشي نبود. اعضاي خانواده مان به ورزش تمايل چنداني نداشتند اما من تنها عضو خانواده بودم كه به واسطه علاقه ام دنبال ورزش كردن رفتم . با وجود آن كه خانواده اصرار داشتند كه درس بخوانم اما در كنار تحصيل كردن به ورزش نيز اهميت زيادي مي دادم.

-علياري اضافه كرد:دو برادر دارم . من از دو برادر ديگرم كوچكتر هستم.

-رضا درباره پدرخود مي گويد: پدرم آشپز است و يكي از حاميانم در مسير ورزش بوده است.

-بازيكن تيم نفت تهران ديپلمه است:"پس از دريافت مدرك ديپلم به سربازي رفتم و درگير فوتبال شدم. علاقه ام به فوتبال سبب شد تا تمام و كمال به فوتبال فكر كنم. البته بزودي ادامه تحصيل خواهم داد و به دانشگاه مي روم. تصميم دارم در رشته تربيت بدني تحصيل كنم."

-در حال حاضر مجرد است:"فعلا تمام تمركزم روي فوتبال است و متاسفانه در فصل گذشته با بحران مالي باشگاه نفت تهران روبرو شديم و از نظر مالي ضرر كرديم. درحال حاضر تمام حواسم به فوتبال و فصل اينده است."

منصوريان به من نمره قبولي داد

-علياري درباره نحوه ورودش به دنياي فوتبال مي گويد:من مثل برادرم در زمين خاكي بازي مي كردم. متاسفانه برادر بزرگترم در فوتبال آسيب جدي ديد و فوتبال را رها كرد. خانواده پس از مصدوميت برادرم تصميم داشتند كه حضور من در فوتبال كم رنگ شود و وقتم را روي درس و مشق بگذارم.طوري شد كه نزديك بود مسير زندگي ورزشي ام تغيير كند. با اين حال روي تصميم و اراده ام پافشاري كردم و بر سر تمرينات تيم سرخه حصار حاضر شدم.تجربه خوبي بود و سپس بر سر تمرينات تيم هاي پايه پيكان رفتم و آنجا تست فني دادم اما پيكاني ها گفتند كه مرا نمي خواهند . گرچه نااميد نشدم و دوباره تمريناتم را جدي گرفتم و به مسيرم ادامه دادم.

-او ادامه داد:سپس بر سر تمرينات تيم هاي پايه نفت تهران حاضر شدم و آنجا هم تست فني دادم اما مربيان به من نمره قبولي ندادند . آقايان شعبان كمپاني و الله كرم كه از مربيان خوب فوتبال پايه تهران به شمار مي آيند در آن برهه تشخيص دادند كه از نظر فني ضعيف هستم.پس از مدتي در تمرين تيم راه آهن تهران شركت كردم و سرانجام آقاي مهدي تارتار سرمربي وقت راه آهن ، مرا از نظر فني تاييد كرد و به عضويت تيم راه آهن درآمدم.حضورم در راه آهن خوش يمن بود و تيم ما در جام حذفي نتايج خوبي كسب كرد و من هم براي راه آهن بازي كردم.

-رضا اضافه كرد:پس از پايان قراردادم با راه آهن براي گذراندن خدمت مقدس سربازي به تيم مقاومت تهران ملحق شدم و دو سال در اين تيم حضور داشتم. پس از سربازي دوباره بر سر تمرينات تيم نفت تهران حاضر شدم و تست فني دادم و نمره قبولي گرفتم و رسما به نفت تهران پيوستم. عليرضا منصوريان مربي خوب فوتبال مان سرمربي نفت بود و به من گفته بودند كه براي حضور در نفت تهران مي بايست تست فني بدهم .من تست دادم و از او نمره قبولي گرفتم.

قسمت بود در اين فوتبال بچرخم

-همانطور كه در صحبت هاي قبلي خود بيان كرد در چند تيم تست فني داد اما در گذشته نمره قبولي نگرفت لكن چند سال بعد به عضويت تيم نفت تهران درآمد و با همين تيم قهرمان جام حذفي شد. علياري دراين باره با فروتني پاسخ داد و گفت:قسمت اين بود كه من يك دور كامل در فوتبال تهران بزنم و دوباره به نفت تهران برسم.به نظر من هر مربي دوست دارد كه تيمش موفق شود و از ديدگاه خود نفرات تيمش را انتخاب مي كند.شايد هم بي تجربه بودم و مربيان در آن برهه به دنبال بازيكنان باتجربه تر از من بودند. البته تيم هاي پايه نفت تهران در آن برهه به دنبال 13 بازيكن بودند. آنها 13 بازيكن از درون شركت نفت جذب مي كردند و 13 بازيكن را هم در تست فني انتخاب مي كردند.من در بين 13 بازيكن تستي نفت تهران نمره قبولي نگرفتم.

-وي ادامه داد:وقتي در تيم راه آهن بودم مهدي تارتار از تيم ما رفت و جاي خود را بر روي نيمكت به علي دايي داد. من در تيم هاي جوانان و اميد راه آهن بازي مي كردم و حتي در تمرينات تيم بزرگسالان راه آهن نيز حاضر مي شدم.شرايط طوري رقم خورد كه نتوانستم در آن برهه شاگرد مربي بزرگي چون دايي شوم. سالها گذشت و فصل گذشته شاگرد دايي شدم. دوباره چرخيدم و به علي آقا رسيدم.قسمت من در فوتبال اين طور بود كه يك دور بزنم و به تيم هاي نفت تهران و علي دايي برسم.

-رضا درباره حضورش در تيم مقاومت تهران گفت: دوران خوبي در مقاومت داشتم. شاگرد رضا مرتضي زاده و امير موسوي نيا در تيم هاي پايه مقاومت بودم.بازيكن سرباز مقاومت بودم و روزگار خوبي را در اين تيم سپري كردم.

ديده نشدم زيرا پستم تغيير مي كرد

-علياري درباره اولين مربي خود در عالم فوتبال مي گويد:نعمت چراغچي اولين مربي ام بود. من در تيم سرخه حصار شاگردش بودم.ايشان به من كمك كرد تا در فوتبال ترقي كنم.از نظر فكري كمك حالم بود و وقتي رضايت نامه از سرخه حصار گرفتم روانه باشگاه راه آهن شدم و با تيم اين باشگاه قرارداد بستم.

-سابقه ملي هم دارد:"ابتدا به تيم جوانان دعوت شدم. چند دوره دعوت شدم و در اردوهاي مختلف كنار تيم جوانان بودم اما اكبر محمدي سرمربي وقت تيم جوانان به من اعتقاد نداشت و مرا خط زد. من به تيم اميد ايران نيز دعوت شدم .محمد خاكپور سرمربي وقت تيم اميد دعوتم كرد و در تمامي اردوهاي حاضر بودم. حتي با تيم اميد در مرحله انتخابي المپيك ريو شركت كردم و برابر تيم المپيك چين بازي خوبي ارائه دادم اما در بازيهاي بعدي نيمكت نشين ماندم.با اين اوصاف 9 بازي براي تيم اميد انجام دادم. متاسفانه تيم اميد در آخرين دوره اي كه مي توانست به المپيك راه پيدا كند بازهم ناكام ماند."

-رضا علياري از بازيكناني است كه به اندازه ويژگي هاي مثبت خود از نظر فني در فوتبال باشگاهي ديده نشده است. او دراين باره به كيهان ورزشي مي گويد:يك مقدارش را به پاي مسائل فني مي گذارم. پست من مدافع وسط يا هافبك دفاعي است اما بارها مجبور شدم در پست غيرتخصصي بازي كنم. مدافع چپ تيم ما غايب بود و من به عنوان مدافع چپ به ميدان رفتم تا به تيمم كمك كنم.اتفاقا بدكار نكردم و با وجود اين كه پستم را تغيير دادم دو بار گل زدم و دو پاس گل دادم . فصل گذشته از نظر مالي سال خوبي را سپري نكردم اما از نظر فوتبال پيشرفت مناسبي كردم .

منصوريان، گردن من حق دارد

-مدافع تيم نفت تهران اضافه كرد: من در ابتداي حضورم در رده بزرگسالان كاملا بي تجربه عمل مي كردم. وقتي نيمكت نشين مي شدم ساكت بودم و مثل ساير بازيكنان با مربي ام درباره بازي نكردنم صحبت نمي كردم و از اين رو ضرر كردم.مثلا در يك بازي گل مي زدم و بهترين بازيكن تيمم بودم اما در بازي بعدي بطور خارق العاده اي سكونشين مي شدم.اينها مانع رشدم شد اما راه اعتراض به نيمكت نشيني را بلد نبودم. فكر مي كردم اگر اعتراض كنم راه درستي انتخاب نكرده ام در حالي كه برخي بازيكنان با مربي حرف مي زدند و جوياي علت نيمكت نشيني خود مي شدند.

-علياري درباره عليرضا منصوريان مربي سابق خود مي گويد:آقاي منصوريان بر گردنم حق دارد. او اولين مربي بود كه مرا در ليگ برتر به ميدان فرستاد.اولين بازي من در ليگ برتر مقابل تيم نفت مسجد سليمان بود.اتفاقا در ليگ قهرمانان آسيا يگ گل مهم نيز به تيم الشباب عربستان زدم. من در خانه حريف گل زدم كه اين گل ارزشمند بود. من در دوره اي كه آقاي منصوريان سرمربي نفت تهران بود در ليگ قهرمانان آسيا هشت بازي انجام دادم و جزو بازيكناني هستم كه با ليگ قهرمانان آسيا بيگانه نيستم و كاملا جو اين مسابقات را مي شناسم.

-رضا درباره ورشكستگي تيم نفت تهران به كيهان ورزشي مي گويد: اگر خاطرتان باشد تيم نفت در چند فصل گذشته ليگ برتر هميشه جزو تيم هاي خوب و مدعي بوده است.سقف قرارداد بازيكنان نفت تهران در فصول گذشته پايين بود . تيم ما در همان دوران سهميه ورود به ليگ قهرمانان آسيا را پيدا كرد و جزو تيم هاي تاثيرگذار ليگ برتر محسوب مي شد اما دو فصل پيش تصميماتي براي تقويت فني تيم گرفته شد و بودجه باشگاه براي بستن تيمي آسيايي افزايش يافت و از آن جا بود كه مشكلات مالي باشگاه نفت تهران شروع شد. شركت نفت با افزايش هزينه هاي باشگاه عقب نشيني كرد و نتوانست پاسخگوي بودجه تيم ليگ برتري خود باشد. از همين رو از نظر مالي تخليه شد و تيم نفت تهران را واگذار كردند. مالك جديد باشگاه آمد و در ابتدا به تعهدات خود عمل كرد اما پس از مدتي مالك جديد نيز به تعهدات مالي خود در قبال مربيان و بازيكنان عمل نكرد و ديگر بر سر تمرينات تيم پيدايش نشد و تيم ما با معضلات مالي دست و پنجه نرم كرد. بطوريكه اوضاع مالي تيم به حدي خراب شد كه بازيكنان تا روز قهرماني خود در جام حذفي مبلغي را به عنوان قراردادشان دريافت نكردند.ما در ليگ شانزدهم فقط 22 درصد مبلغ قراردادمان را دريافت كرديم و الان از نفت طلبكاريم.

از حمايت منصوريان تا مردانگي دايي

-تيم نفت تهران با وجود مشكلات مالي فيناليست جام حذفي شد و با شكست تيم تراكتورسازي تبريز قهرماني را جشن گرفت:"وقتي ديديم از پول خبري نيست هم قسم شديم تا در جام حذفي قهرمان شويم. ما بدون دريافت يك هزار توماني در فينال جام حذفي بازي كرديم و قهرمان شديم در حالي كه تيم تراكتورسازي يك حواله اتومبيل گرفته بود تا از نظر روحي و مالي شارژ شوند.ما در جام حذفي برابر تيم هاي سپاهان و استقلال تهران پيروز شديم و راه سختي را تا فينال پشت سر گذاشتيم.آسان نبودم اما عزم مان را براي قهرماني جزم كرده بوديم."

-از رضا درباره وضع كنوني تيم نفت تهران سوال كرديم كه او در جواب گفت:متاسفانه تاكنون يك نفر از باشگاه نفت با بازيكنان تماس نگرفته است و تمامي بازيكنان در بلاتكليفي بسر مي برند. من يك سال ديگر با باشگاه نفت تهران قرارداد دارم . ما به احترام علي دايي بزرگمرد فوتبال ايران بازي كرديم. فكر كنم با اين وضعيت عجيب صلاح نيست كه در نفت تهران بمانم. بازيكنان نفت در ليگ شانزدهم از نظر مالي ضرر كرده اند .

- علياري ادامه داد:در حال حاضر از تيم سايپاي تهران پيشنهاد دارم.دوست دارم بازهم شاگرد علي دايي در فصل آينده باشم.

-رضا در خصوص عليرضا منصوريان مربي سابق خود در تيم نفت تهران به كيهان ورزشي گفت:من از تيم مقاومت به تيم نفت تهران آمدم .در تمرين نفت شركت كردم و از علي آقا نمره قبولي گرفتم و قرارداد بستم. منصوريان در ابتداي حضورم در نفت لطف كرد و مبلغ قرارداد 15 ميليون توماني ام را تا 150 ميليون ارتقاء داد. او در همان ابتداي كارم گفت كه ميتوانم يك رضا شاهرودي ديگر در جناح چپ شوم.سال اول حضورم در نفت تهران كمتر بازي كردم اما در سال بعدي وارد تركيب اصلي تيم شدم .منصوريان كمك كرد. حتي يادم است كه با پاي مصدوم به تيم ملي دعوت شدم اما علي آقا اجازه نداد تا رفع آسيب ديدگي به تيم ملي بروم. او مي گفت كه اگر با اين وضع بروم آسيب ديدگي ام تشديد مي شود و ليگ را از دست مي دهم.

-علياري در خصوص علي دايي نيز تاكيد كرد: دايي يك مربي بامرام است.وقتي پول بازيكنان در نفت تهران پرداخت نشد از بازيكنانش حمايت كرد و در يكي از تمرينات گفت كه من پشت شما هستم. اگر نمي خواهيد بازي كنيد من با شما هستم و منافع بازيكنانش را به هر فرد يا چيزي ترجيح نمي دهد.بزرگترين خصلت دايي اين است كه با بازيكنانش روراست است.روزي كه نفت در جام حذفي قهرمان شد ما اجازه نداديم كه هيچكدام از مسئولان باشگاه نفت تهران در مراسم قهرماني مان شركت كنند و از علي دايي خواستيم تا جام قهرماني را بالاي سر ببرد. واقعا دايي در يكسال گذشته مردانگي كرد و پشت بازيكنانش ايستاد.

فقط به رنگ پيراهن تيمم عرق دارم

-از او درباره رنگ پيراهن موردعلاقه اش سوال كرديم:" پيراهن هر تيمي را بر تن كنم قطعا به رنگ پيراهنم تيمم عرق دارم. من دنبال ترقي كردن در فوتبال هستم و دنبال رنگ ها در فوتبال نيستم."

-نوبت به سوالات غير ورزشي رسيد:"خيلي كم كتاب مي خوانم اما سايت هاي ورزشي بخصوص بخش فوتبال خارجي اش را مطالعه مي كنم.روزنامه ورزشي مي خوانم و فقط دنبال اخبار فوتبال خارجي هستم. به قول محرم نويد كيا مگر در فوتبال ايران چه خبر است كه اين همه روزنامه ها درباره اش مي نويسند!"

- وي ادامه داد:اوقات فراغتم را در خانه سپري مي كنم. پلي استيشن بازي مي كنم و به "بيليارد" هم علاقه دارم.

-رضا اضافه كرد: طرفدار آشپزي هستم و از آن جا كه شغل پدرم است در آشپزي دستي بر آتش دارم. آشپزي در خانواده ما اپيدمي است.ضمنا وحيد نجفي و آرش رضاوند از دوستان فوتباليستم هستند.

-رضا درباره آينده خود در فوتبال گفت: الان 23 ساله هستم و دوست دارم در همين سن و سال لژيونر شوم و در ليگ هاي معتبر اروپايي بازي كنم.

علياري در پايان گفت:از خانواده و تمامي مربيانم تشكر مي كنم. ضمنا از كيهان ورزشي قديمي ترين نشريه كشور نيز بابت اين گفت و گو كه براي فوتباليست هاي جوان انگيزه ساز است تشكر مي كنم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: رضا علياري
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار