PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
گفت و گويي با رضا اسدي هافبك نفت تهران درباره چگونگي ورودش به ليگ برتر
محسنات علي دايي در عالم فوتبال بسيار است . او در عالم مربيگري موفق بوده و توانسته در هر فصل چند جوان را به فوتبال ايران معرفي كند. رضا اسدي هافبك دفاعي تيم نفت تهران در ليگ شانزدهم يكي از آنهاست.فوتباليستي جوان و باقابليت هاي منحصر به فرد كه قادر است مراتب پيشرفت را طي كند. اسدي در ليگ شانزدهم چهره شد و اگر به راه خود ادامه دهد آينده روشني پيش روي خود در دنياي فوتبال خواهد داشت. داستان حضور او در تيم نفت تهران يكي از بخش هاي قابل توجه اين گفت و گو است و نشان مي دهد كه مربياني از جنس علي دايي خادم فوتبال هستند و هدفشان ميدان دادن به بازيكنان مستعد است.

گرگان زادگاه رضا اسدي است

-رضا اسدي هافبك دفاعي تيم نفت تهران متولد گرگان است و در 27 دي ماه 1374 ديده به جهان گشود.

-ميهمان اين هفته ما بچه محله الغدير گرگان است:" بزرگترين تفريح بچه هاي گرگان ورزش كردن است. بيشتر نوجوانان و جوانان از هر فرصتي براي فوتبال بازي كردن استفاده مي كنند."

-رضا اسدي در خانواده اي رشد كرد كه برادر بزرگترش ورزشكار بود:"برادر بزرگترم كشتي گير بود. او در چندين دوره از مسابقات استاني اول شد و چند بار هم در مسابقات كشوري روي تشك رفت. برادرم فرنگي كار بود و اگر مي توانست كشتي را ادامه دهد قطعا به نتايج خوبي مي رسيد. متاسفانه برادرم به دليل پارگي "مينيسك " زانوي خود مجبور شد كشتي را كنار بگذارد. وي جزو سنگين وزن هاي كشتي فرنگي بود و در وزن 120 كيلوگرم كشتي مي گرفت.متاسفانه او هم مثل برخي كشتي گيرها از حق كشي ضربه خورد و نتوانست به حقش برسد.اگر راهش را ادامه مي داد الان براي خود جايگاهي داشت زيرا از نظر فني كشتي گير لايقي بود."

-در حال حاضر رضا دانشجوي رشته كارداني تربيت بدني است:"دوست دارم در كنار فوتبال بازي كردن به دانشگاه هم بروم و ليسانسيه تربيت بدني شوم."

-اسدي مجرد است و فعلا مايل است كه روي ورزش و تحصيل تمركز كند:"هر فردي براي تشكيل خانواده مي بايست از شرايط مناسبي برخوردار باشد. شرايط كنوني ام از نظر مالي به ثبات نرسيده تا تشكيل خانواده بدهم . الان دوست دارم بيشتر وقتم را روي فوتبال بگذارم تا به اهداف خودم برسم."

از شموشك تا نفت تهران

-رضا درباره نحوه حضورش در فوتبال حرفه اي به كيهان ورزشي مي گويد:من از 9 سالگي براي ورود به فوتبال حرفه اي استارت زدم. از تيم هاي پايه شموشك گلستان شروع كردم. شموشك گلستان زيرنظر باشگاه سازنده نوشهر به مديريت مرحوم مهندس درويش بود. ما زيرنظر شموشك نوشهر اداره مي شديم و شموشك گلستان در مسير استعداديابي قرار داشت.من در رده هاي پايه فوتبال ملي نيز حضور داشتم و مدتي هم كاپيتن تيم نوجوانان ايران بودم.آقاي محمد ياوري سرمربي وقت تيم هاي نونهالان و نوجوانان ايران روي من شناخت داشت و مرا به تيم هاي پايه باشگاه سپاهان اصفهان معرفي كرد. من از سيزده سالگي براي ادامه فعاليت ورزشي از گرگان به اصفهان مهاجرت كردم و سپس خانواده ام نيز روانه اصفهان شدند تا در كنار من باشند.من در تمامي رده هاي باشگاه سپاهان حاضر بودم تا اين كه پيش از آغاز ليگ شانزدهم در فهرست مازاد تيم بزرگسالان سپاهان قرار گرفتم. من مثل بسياري از بازيكنان بر سر تمرينات تيم نفت تهران حضور يافتم و تست فني دادم كه علي دايي سرمربي فصل گذشته نفت تهران به من نمره قبولي داد و به عضويت تيم نفت تهران درآمدم.

-اسدي ادامه داد:من با آمدن آقاي علي دوستي مهر به عنوان سرمربي تيم جوانان نتوانستم روند سابق خود را ادامه دهم .سرمربي وقت تيم جوانان به من اعتقاد نداشت .به هر حال سرمربي تصميم نهايي را اتخاذ مي كند و بازيكنان بايد در خدمت تيم و تصميمات سرمربي باشند و به نظر مربي خود احترام بگذارند. من در همان برهه به تيم دانشجويان ايران دعوت شدم اما از آن جا كه سنم كمتر از ساير بازيكنان دعوت شده در اردو بود به تيم دانش آموزي ايران دعوت شدم و براي اين تيم به ميدان رفتم.

دايي به من لطف كرد

-رضا درباره شاگرد علي دايي سرمربي فصل گذشته تيم نفت تهران بود و در اين خصوص مي گويد:علي آقا در فوتبال ايران چهره شناخته شده اي است و به تعريف و تمجيد شاگردانش نيازي ندارد.دایی مرد بزرگي در فوتبال ايران است كه به بازيكنان جوان فرصت ظهور مي دهد. علي آقا يك مربي باشهامت در فوتبال ما به شمار مي آيد. او با دل و جرات است و از بازي دادن بازيكنان جوان واهمه اي ندارد.جوانگرايي در فوتبال ما دل و جرات مي خواهد كه دايي از اين بابت الگو است.بزرگترين خدمتي كه دايي در حق من كرد اين بود كه دستم را در تيم نفت تهران گرفت و به معناي واقعي كمكم كرد. اگر آقای دايي در تست فني نفت نمره قبولي نمي داد الان بدون تيم بودم و يك فصل تمام بيرون مي ماندم.اتفاق ديگري كه بايد از آن ياد كنم اين بود كه دايي به تمامي بازيكنان تستي فرصت مي داد تا كنار بازيكنان نفت تهران تمرين كنند .اينها به بازيكنان جوان انگيزه مي دهد.حقيقتا دايي به بازيكنان جوان و جوياي نام خدمت مي كند و به دنبال پيشبرد اهداف فوتبالي است.فوتبال ما مي بايست قدر امثال علي دايي را بداند.

عامل رشد فوتباليست هاي گلستاني

-رضا درباره اولين مربي خود در عالم فوتبال مي گويد: آقاي عيسي ساور سفلي اولين مربي من در فوتبال گلستان بودند كه لازم است از زحمات اين مربي نيز تشكر كنم. هم چنين لازم است كه از آقاي محمد ياوري مربي فوتبال پايه كشورمان قدرداني نمايم. ايشان در پيشرفت فني ام زحمت كشيدند و سبب شدند تا من به متن فوتبال پايه كشور راه پيدا كنم. آقاي ياوري به بازيكناني چون من اعتماد كرد تا در مسير فوتبال حرفه اي قرار بگيرم.

-وي ادامه داد: البته زماني كه به عضويت تيم هاي پايه باشگاه سپاهان اصفهان درآمدم بسياري از هم استاني هايم نيز به فوتبال پايه اصفهان راه پيدا كردند و به عضويت باشگاه سپاهان درآمدند.محمد روشن دل، برادران غلامي ، آرمين سهرابيان و...توانستند به عنوان نمايندگان فوتبال گلستان به سپاهان ملحق شوند. عارف غلامي در تيم سپاهان بازي مي كرد و جزو نفرات اصلي اين تيم به شمار مي آيد. فوتباليست هاي گلستاني سالهاست كه در سطح نخست فوتبال ايران به ميدان مي روند.محمد ممشلي نيز از فوتباليست هاي استان گلستان است كه در ليگ برتر به ميدان رفت.هم چنين سردار آزمون هم يكسال به باشگاه سپاهان آمد و در تيم هاي پايه اين باشگاه بازي كرد.البته يك سري از فوتباليست هاي نوجوان به حقشان رسيدند و متاسفانه يك سري هم به حق خود نرسيدند.

-مدتهاست كه فوتباليست هاي گلستاني در ليگ برتر به ميدان مي روند و جزو نفرات اصلي تيم ها قلمداد مي شوند. اسدي درباره ترقي فوتباليست هاي گلستاني توضيح داد و گفت:"استان گلستان تيم حرفه اي ندارد اما مربيان نگاه ويژه اي به استعدادهاي استان خود دارند. عامل رشد بازيكنان گلستاني اين است كه مربي براي استعدادهاي تحت اختيارش برنامه ريزي مي كند و وقت مي گذارد. تفكر باشگاهي در فوتبال گلستان جايگاهي ندارد و مربي سعي مي كند استعدادها را شكوفا سازد و سبب ترقي شان شود. باشگاهها روي تعدادي از بازيكنان پايه وقت مي گذارند اما يك مربي در گلستان نگاه فردي به بازيكن دارد ."

توصيه دايي به رضا اسدي

-هافبك دفاعي تيم نفت تهران درباره اولين بازي خود در ليگ برتر مي گويد: اولين بازي من برابر تيم ذوب آهن اصفهان بود كه ما دو بر يك اين تيم را در نيم فصل نخست ليگ شانزدهم شكست داديم.تيم ما بازي خوبي ارائه داد و از نظر فني نسبت به حريفش برتر بود.

-اسدي ادامه داد: من در جام حذفي به ميدان رفتم و سرمربي محترم تيم نفت تهران دو بازي به من استراحت داد . من دو بازي برابر پرسپوليس و ماشين سازي تبريز را از روي نيمكت ديدم و سپس در بازي برابر تيم ذوب آهن اصفهان به ميدان رفتم.

-رضا درباره پست تخصصي خود در زمين توضيح داد:"وقتي در تيم هاي پايه بازي مي كردم بنا به تشخيص مربيان در پست مدافع وسط به ميدان مي رفتم .تا پانزده سالگي مدافع وسط تيم هايم بودم اما بعد به عنوان هافبك دفاعي بازي كردم. امسال در ليگ برتر هافبك دفاعي نفت تهران بودم."

-او اضافه كرد:الان توانايي بازي در پست مدافع وسط را دارم. اگر تيمم در يك بازي دچار مشكل شود و مدافع وسط تيممان كارت قرمز بگيرد من مي توانم جاي او را در قلب خط دفاع پر كنم.دوست دارم هميشه در خدمت تيمم باشم.

-اسدي دوباره درباره علي دايي سرمربي فصل گذشته خود به كيهان ورزشي گفت:آقای دایی  به من آموخت كه با اعتماد به نفس بالا به ميدان فوتبال بروم. علي اقا قبل از هر بازي به من اعتماد به نفس مي داد و واهمه اي از حريف نداشته باشم. مهم ترين جمله اي كه از علي دايي در ذهنم ثبت شده اين بود كه به زمين بروم و حقم را بگيرم. علي آقا مي گفت در زمين آرامش داشته باش و حقت را بگير.

براي كسب قهرماني هم قسم شديم

-باشگاه نفت تهران در ليگ شانزدهم با مشكلات مالي مواجه شد. بطوريكه مالك اين باشگاه به گفته بازيكنان نفت تهران ناپديد شد تا پاسخگويي مطالبات مالي مربيان و بازيكنان نباشد. اسدي درباره مشكلات فصل گذشته باشگاه نفت تهران كه كماكان حل و فصل نشده است مي گويد:تيم ما كمبودهاي زيادي داشت.اوائل اوضاع مان در ليگ شانزدهم نسبتا مناسب بود ولي پس از مدتي همه چيز بهم ريخت و مالك باشگاه تيم ما را رها كردند. نفت تهران در نيم فصل نتايج مناسبي كسب كرد و تيم ما در جدول سوم شد ولي در نيم فصل دوم به دليل بي توجهي مالك باشگاه به مطالبات مالي بازيكنان همه چيز خراب شد. تمركز بازيكنان بهم ريخت و ذهن بازيكنان درگير مسائل حاشيه اي شد. بطوريكه روي نتايج تيم نفت در نيم فصل دوم تاثير منفي گذاشت و بازيكنان نتوانستند نتايج دور رفت را تكرار كنند و تيم ما با وجود شايستگي به عنوان هشتمي رضايت داد. هر چه به هفته هاي پاياني ليگ نزديك شديم از لحاظ نتيجه گيري ضعيف عمل كرديم.

-او اضافه كرد:قهرماني تيم نفت تهران در جام حذفي حكايت ديگري دارد. بچه ها هم قسم شدند كه به خاطر نام بزرگ و نيك علي دايي و اعتبار فوتبالي خودشان در جام حذفي قهرمان شوند. البته قهرماني ما علت ديگري هم داشت و آن حضور يك بزرگتر در تيم بود.ما بالاي سرمان يك بزرگتر مثل علي دايي داشتيم.علي اقا اجازه نداد كه ما در سربزنگاه به بيراه برويم و مسير واقعي مان را گم كنيم.دايي هر چه در توان داشت در تيم نفت تهران گذاشت تا بازيكنانش از مشكلات كوچك و بزرگ رهايي يابند.گرچه بازيكنان نفت تهران هم به منظور علاقه و ارادتي كه به دايي دارند با دل و جان در جام حذفي بخصوص فينال بازي كردند و جام قهرماني را بالاي سر بردند.ما براي نام و بزرگي آدمي چون علي دايي جنگيديم و براي كسب قهرماني هم قسم شديم.

الان دنبال پول در فوتبال نيستم!

-رضا اسدي در خصوص وضعيت قراردادش با باشگاه نفت تهران به كيهان ورزشي مي گويد: من با باشگاه نفت تهران قرارداد سه ساله دارم.متاسفانه شرايط باشگاه نفت تهران مساعد نيست و الان هيچ كسي پاسخگوي اعضاي تيم نفت نيست.من هم يكي از بازيكنان تيم نفت تهران هستم كه طبق قرارداد ثبت شده پول نگرفته ام.البته قانوني در ليگ برتر جاري است كه بازيكني كه كمتر از پنجاه درصد مبلغ قراردادش را دريافت كند قراردادش فسخ مي شود. امسال اگر پولي از باشگاه نفت تهران دريافت كردم دوبرابرش را براي خودم هزينه كردم. من در خوابگاه زندگي مي كردم و اين روزها به دليل عدم پرداخت مطالبات مالي ام خيلي اذيت شده ام . فدراسيون فوتبال به عنوان متولي اين رشته بايد اقداماتي انجام دهد و لااقل به بازيكناني مثل ما كه مطالبات مان را دريافت نكرده اند كمكي كند. در حال حاضر ما غير از فدراسيون فوتبال پشت و پناهي نداريم و اميدوارم آقاي مهدي تاج رئيس فدراسيون فوتبال در اين زمينه اقداماتي انجام دهد.

-او ادامه داد: باور تان نمي شود ماههاست كه مالك باشگاه نفت تهران را نديده ايم. مالك باشگاه يكبار هم در ماههاي گذشته بر سر تمرينات نفت تهران حاضر نشد و اصلا وضعيت تيمش را جويا نشد.

-اسدي درباره وضعيت آينده خود به كيهان ورزشي گفت: الان از چند تيم ليگ برتري مطرح پيشنهاد دارم و بزودي درباره تيم آينده هم تصميم خواهم گرفت.

-رضا در خصوص آينده فوتبالي خود مي گويد:در حال حاضر دنبال پول در فوتبال نيستم.هدف اصلي ام اين است كه بيشتر در ليگ برتر بازي و تجربه اندوزي كنم. مي خواهم خودم را در فوتبال ايران ثابت كنم و به تيم ملي برسم. اعتقاد دارم كه پول سراغ فوتباليست هاي باكيفيت مي آيد و نيازي نيست كه يك بازيكن جوان دنبال درآمدزايي باشد.دوست دارم كه به ليگ هاي اروپايي ترانسفر شوم و يكي از لژيونرهاي موفق ايران در اروپا لقب بگيرم.

-الگوي فني خاصي ندارد اما فيلم بازيهاي كريم باقري را تماشا مي كند:"بازيهاي آقا كريم را به ياد ندارم اما فيلم بازيهاي ايشان را تماشا مي كنم. آقا كريم يك هافبك فوق العاده در فوتبال آسيا بودند و اخلاق حرفه اي شان ورد زبان تمامي فوتباليست هاي ديروز و امروز است.

-رضا درباره آندرانيك تيموريان همبازي باتجربه خود در تيم نفت تهران مي گويد:آندو انسان بزرگي است . فوتباليستي كه در ليگ برتر انگليس بازي كرده قطعا از نظر فني بازيكن قابلي است.آندو بزرگتر از من در تيم بود و از او از نظر فني و اخلاقي خيلي چيزها ياد گرفتم.

-اسدي در خاتمه گفت:از تمامي مربيانم تشكر مي كنم. هم چنين از علي دايي كه در حق من پدري كرد و بنده از نظر فوتبالي و اخلاقي مديون اين بزرگوار هستم. همين طور از خانواده ام كه هميشه پشتيبانم بوده اند.در آخر هم از كيهان ورزشي نشريه قديمي كشورمان ممنونم كه اين فرصت را به من داد. خوشحال شدم كه كيهان ورزشي با من گفت و گو كرد. كيهان ورزشي براي اهالي ورزش جايگاه قابل احترامي دارد.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: رضا اسدي
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار